Polyamoria - onko tällaisessa suhteessa eläviä, tai onko lähipiirissäsi - keskustelua ja mielipiteitä aiheesta
Kahta kauniimmin -kirjan (Basam Books 2018) mukaan se tarkoittaa ”elämistä intiimissä ihmissuhteessa usean ihmisen kanssa yhtä aikaa, avoimesti, rehellisesti ja kaikkien osallisten tietoisella hyväksynnällä ja suostumuksella”.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen polyamorinen, mutta en polysuhteessa, vaan sinkku. En tiiä, halusko ap kuulla vaan polysuhteista, vai polyidentiteetistä (mulle tää on identiteetti, kaikille ei).
Naista saamaton mies, joka ei saadessaankaan olisi tyytyväinen koska "identiteetti" (ylimitoitettu ego) haluaa haaremin.
Polyamorisuus ei tarkoita seksuaalista suuntautumista vaan nimenomaan suhdemuotoa. Toki voit olla ymmärtämättä käsitteitä tai olla välittämättä niistä ja identiteettisi saa olla urpo. Useammasta fwb-suhteesta haaveileva jonne...
Käsittääkseni se amoria kuitenkin viittaa romanttisiin tunteisiin ja polyamorisuus useampaan romanttiseen kumppaniin kerrallaan. Identiteettisi siis on olla ihminen, jonka olisi tilaisuuden tullen ehkä teoriassa mahdollista ehkä kokea romanttisia tunteita useampaan kuin yhteen kerrallaan ja olla suhteessa heidän kanssaan. Vaikkei olet sinkku eikä sinulla ole romanttista kumppania ollenkaan. Kuvastaisiko sana sinkku sinua kuitenkin ihan tarpeeksi hyvin?
En mä oo mies.
Ja kyllä, mulle polyna oleminen on identiteetti, ja se tarkoittaa jokseenkin just sitä, että mulle on mahdollista ja luontaista kokea romanttis-seksuaalista rakkautta useita henkilöitä kohtaan samanaikaisesti, ja sitä etten suostu ajattelemaan tai kokemaan, että mulla olis oikeutta tai halua "omistaa" tai rajoittaa mun rakkaiden seksuaalisuuden toteuttamista tai tunne-elämää.
Seksuaalisesti ja romanttisesti yksiavioinen suhde ei ole mulle vaihtoehto, niin aika epärehelliseltä musta tuntuis kuvailla itseäni vaan sinkuksi ja jättää se poly mainitsematta. Siis kun ottaa huomioon, että suurin osa ihmisistä kuitenkin varmaan haluaa sen suljetun monosuhteen, niin kokisin aika harhaanjohtavaks unohtaa mainita, että mun kanssa se ei tuu koskaan olemaan mahdollista.
Polyamorinen ihminen on eri asia kuin polyamorinen suhde. Myös monogaminen ihminen voi olla polysuhteessa, esim. Ja poly monosuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se vähän erikoista kun tuttava pariskunta hehkutti somessa, että heidän kodissa asuu nyt 4 onnellista aikuista. Polyamoria on ihanaa. Joopa joo, mitähän mieltä ne pienet lapset on tilanteesta?
Sitä mieltä, että näillä lapsilla on useampi kuin kaksi läheistä ja luotettavaa aikuista joka päiväisessä elämässään.
Sitä mieltä, että nämä lapset tulevat rankasti koulukiusatuiksi.
Kyllä. Varsinkin pienellä paikkakunnalla. Mutta tärkeintä ilmeisesti on, että vanhemmat on onnellisia.
En mä usko, että te enää nykymaailmassa niin helposti onnistutte kasvattamaan lapsianne kiusaamaan erilaisia. He saattavat olla hieman vanhempiaan avarakatseisempia.
Mieleltään sairaiden ihmisten jotka eivät edes ymmärrä mitä tarkoittaa elää normaalissa parisuhteessa säätöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mieleltään sairaiden ihmisten jotka eivät edes ymmärrä mitä tarkoittaa elää normaalissa parisuhteessa säätöjä.
Kuka sen normaalin parisuhteen määrittää? Sehän on täysin kulttuurisidonnainen seikka. Vielä vähän aikaa sitten nainen oli normaalissa parisuhteessa miehen omaisuutta.
No, mieluummin mieleltään sairas, kun että antaisin ulkopuolisten tahojen määritellä omien ihmissuhteideni säännöt.
Polyamoria - Monisuhteisuusyhdistys ry.
Tuolta voi tsekata lisätietoa, jos asia kiinnostaa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se vähän erikoista kun tuttava pariskunta hehkutti somessa, että heidän kodissa asuu nyt 4 onnellista aikuista. Polyamoria on ihanaa. Joopa joo, mitähän mieltä ne pienet lapset on tilanteesta?
Sitä mieltä, että näillä lapsilla on useampi kuin kaksi läheistä ja luotettavaa aikuista joka päiväisessä elämässään.
Kyllä. Varsinkin pienellä paikkakunnalla. Mutta tärkeintä ilmeisesti on, että vanhemmat on onnellisia.
En mä usko, että te enää nykymaailmassa niin helposti onnistutte kasvattamaan lapsianne kiusaamaan erilaisia. He saattavat olla hieman vanhempiaan avarakatseisempia.
Aivan 😂. Muista Kuopio, kiusaaminen ei poistu koskaan. Sitä on ja tulee olemaan aina.
Mitä näitä kaikkea onkaan: polymeeri, meromeeri, panseksuaalisuus, seksuaalisuus sitä ja seksuaalisuus tätä
Huokaus, typerille asioille typerät nimet,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan 😂. Muista Kuopio, kiusaaminen ei poistu koskaan. Sitä on ja tulee olemaan aina.
Jep, ei se ainakaan sillä poistu, että yritetään kaikki olla mahdollisimman samanlaisia. Sen sijaan jos uskalletaan olla avoimesti erilaisia, niin siihenkin erilaisuuteen totutaan. Eihän nykyään kaikkien yksinhuoltajien lapsia automaattisesti kiusata, tai homojen, tai eri väristen.
Jostain ne asenteet opitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei se ainakaan sillä poistu, että yritetään kaikki olla mahdollisimman samanlaisia. Sen sijaan jos uskalletaan olla avoimesti erilaisia, niin siihenkin erilaisuuteen totutaan. Eihän nykyään kaikkien yksinhuoltajien lapsia automaattisesti kiusata, tai homojen, tai eri väristen.
Maailma ei ole muuttunut mihinkään muuten kuin näennäisesti, koska kaikki yritetään pakottaa s u v a i t s e v a i s i k s i. Ei tule milloinkaan onnistumaan. Aina on kokkareita ja aina on vihervassareita. Mietipä näiden elämäntyylien eroja ja ajattele miksi kiusaaminen ei tule milloinkaan loppumaan.
Meinasin tulla kertomaan niitä kokemuksia, mutta enpä taida vaivautua. On se kumma, miten toisten ihmisten tekemiset, jotka eivät teihin vaikuta millään tavalla, voivatkin aiheuttaa noin paljon vihaa. Mutta eipä se teidän kiukuttelunne onneksi minuun vaikuta millään tavalla.
Minä tiedän vain yhden tapauksen, jossa aviopari otti kolmannen pyörän ja jonkin ajan kuluttua dumppasi hänet pois. Ulkopuolisen silmin vaikutti leikkikalulta pariskunnalle, tarpeeksi leikittyään jatkoivat kahdestaan.
Mikä ihmeen tarve joillain on määritellä toisten ihmisten romanttiset/seksuaaliset preferenssit sairaiksi tai moraalittomiksi, kun on kyse aikuisten ihmisten välisistä vapaa-ehtoisista sopimuksista ja suhteista?
Tosi kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei ole muuttunut mihinkään muuten kuin näennäisesti, koska kaikki yritetään pakottaa s u v a i t s e v a i s i k s i. Ei tule milloinkaan onnistumaan. Aina on kokkareita ja aina on vihervassareita. Mietipä näiden elämäntyylien eroja ja ajattele miksi kiusaaminen ei tule milloinkaan loppumaan.
Ai niinkun jo vuosituhansia on ollu kokkareita ja vihervassareita? :D
Eiköhän noi molemmat aatteet oo historiaa jonkin ajan päästä, ja tilalla on jotain muuta.
Btw tunnen molempiin ihmisryhmiin kuuluvia polyja, homoja jne., että eipä ne arvot noissa asioissa tarvii niin kaukana toisistaan olla.
Maailma on muuttunut tosi paljon. Mulla on äänioikeus, oikeus päättää omista ihmissuhteistani ja lisääntymisestäni, oikeus hallinnoida omaa omaisuuttani vaikka oon nainen. Kyllä sille ennen naureskeltiin, että ikinä ei tuollainen hömppä tule toteutumaan ja ihmiset sitä hyväksymään.
Eikä mun kaverikaan oo enää orja, vaikka sen esivanhemmat oli.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän vain yhden tapauksen, jossa aviopari otti kolmannen pyörän ja jonkin ajan kuluttua dumppasi hänet pois. Ulkopuolisen silmin vaikutti leikkikalulta pariskunnalle, tarpeeksi leikittyään jatkoivat kahdestaan.
Joo tää on polypiireissä paheksuttu ilmiö, josta kyllä yritetään varoitella asiaan tutustuvia. Just se, että pariskunnat etsii kolmatta osapuolta, jolla ei ookaan tasa-arvoinen asema siinä suhdekuviossa.
Mä olen ollut joskus hyvin kiinnostunut polyamorisesta suhteesta, mutta en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt miestä kenelle se ihan oikeesti olis ok. Alussa joo hieno juttu, totta kai..Ja sitten kuitenkin alkaa mustasukkaisuus, yritys tehdä minut mustasukkaiseksi ja lopulta anelu, että ollaan vaan toistemme kanssa. Ja tämä, vaikkei olisi kummallakaan edes ollut ketään toista samaan aikaan.
Oon vaan oppinut näkemään kuinka tuo satuttaa toista. Ja sitten taas kerran kun löytyi mukamas mies kelle oli ok että on muita olikin ok, että vain hällä oli muita. Ja niistäkään ei ollut avoin. Ja kun itse löysin myös joskus toisen rinnalleni niin hirveä showhan siitä tuli.
No nyt olen ollut vuosikausia yksin ja jos joskus haluan suhteen niin haluan varmaan vain ns. tavallisen parisuhteen. Nyt on ikää 32 ja lapsikin jo koululainen.. en mä jaksa sitä tunnesäätöä. Jos oikeesti löytyis ihmisiä, jotka olis luotettavia ja ketkä oikeesti ei satuttais itseään polyamorisesta suhteessa niin hyvä- mutta en ole päässyt itse kokemaan.
Mulla ei oo kokemusta enkä tunne ketään polysuhteessa olevaa, mutta olen katsonut tosi paljon amerikkalaisia sarjoja aiheesta. Niitten perusteella oisin kyllä kiinnostunut polyamorisesta suhteesta. Olen nainen, ja mulle sopis että jakaisin mieheni useamman naisen kanssa. En kuitenkaan ns. avoimessa tai vapaassa suhteessa, vaan niin että mies sitoutuu meihin eikä hyppää kukasta kukkaan. Miehen pitää arvostaa ja rakastaa jokaista naistaan samalla tavalla, aidosti ja tosissaan. Jokaisen osapuolen pitää tulla toimeen toistensa kanssa, eikä mitään mustamaalaamista tai muuta sontaa. Olen ollut sinkkuna jo tosi pitkään ja kaipaan myös omaa aikaa, niin mulle sopis paremmin kuin hyvin että mies ei olisi koko aikaa mun luona. Olis ihanaa, jos "sisarvaimot" ois sellaisia, joiden kanssa tulisi syvä ystävyyssuhde. Oltaisiin kaikki samaa, suurta perhettä. Olisin täysin valmis tällaiseen suhteeseen. Eikä mua haittais jos mies saisi lapsia toisen vaimonsa kanssa. Mä oon omat lapseni jo tehnyt, mutta vauvat on silti ihania.
Sivusta seurannut useampaa polyamoriaporukkaa. Vaikeita, mustasukkaisia, ahdistavia kuvioita mun näkökulmasta totta puhuen. Kaikilla osallisilla on jotain isompia ongelmia.
Palkkioina tästä on joissakin piireissä saatava moraalinen voitto ja kunnioitus, paljon seksiä eikä sitoutumisen vaivaa. Yksityinen parisuhde, yhteinen koti, ja unelma yhteisestä tulevaisuudesta ovat asioita joista luovutaan.
Epätavallista valita edellä mainitut asiat jäljellä mainittujen kustannuksella. Mutta ihmiset on erilaisia. Ei kaikki halua samanlaista elämää ja suhdetta. Pysyn kuitenkin näistä käden mitan päässä itse.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta seurannut useampaa polyamoriaporukkaa. Vaikeita, mustasukkaisia, ahdistavia kuvioita mun näkökulmasta totta puhuen. Kaikilla osallisilla on jotain isompia ongelmia.
Palkkioina tästä on joissakin piireissä saatava moraalinen voitto ja kunnioitus, paljon seksiä eikä sitoutumisen vaivaa. Yksityinen parisuhde, yhteinen koti, ja unelma yhteisestä tulevaisuudesta ovat asioita joista luovutaan.
Epätavallista valita edellä mainitut asiat jäljellä mainittujen kustannuksella. Mutta ihmiset on erilaisia. Ei kaikki halua samanlaista elämää ja suhdetta. Pysyn kuitenkin näistä käden mitan päässä itse.
No jos polyamoria on oikeasti tuollaista mitä kuvailit, niin ei kiinnosta muakaan. Mulla on varmaan vaan liian ruusunpunainen kuva jenkkisarjojen myötä. Sellaisiin polysuhteisiin olisin valmis, mitä niissä ohjelmissa oli. Sun kuvailemiin en ikipäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Noista asioistahan ei toki polyyden takia tarvitse luopua, vaan ovat ihan yhteensovitettavia. Ihan yhtälailla polyelämään voi kuulua huomattavasti sitoutumista, yhteinen koti, lapset ja tulevaisuus, eikä välttämättä ees niin paljon seksiä, saati sitten moraalisia voittoja ja kunnioitusta.
Itse en oo tosin tollanen yhteinen koti ym. poly, mutta monet on.
Tästä aiheestahan oli yksi Perjantai-dokkari, "Sinua ja sinua rakastan" tms. Löytyy youtubesta. Kyseinen porukka on tuon jälkeen antanut aiheesta ainakin jonkun haastattelun, nykyään perheessä on myös vauva. Perheen aikuiset siis yksi nainen ja kaksi miestä, itsestä nainen vaikutti melko hallitsevalta persoonalta.