suruliputus
Kommentit (37)
Muissakin koulusurmissa suruliputettiin. Samaten merkittäviksi katsotuissa katastrofeissa, kuten Konginkangas ja tsunami.
Kyllä jokainen saa itse suruliputtaa vaikka joka kolarin uhreille, ei siinä mitään.
Tässä huomaa, miten maailma on muuttunut edellisistä koulus*rmista.
Nykyään joku pahoittaa mielensä suruliputuksestakin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihan itsekkäästi mietitytti, kun päiväkodin lippu oli puolitangossa, että tarviiko sitä varta vasten rakentaa tilanteita joissa tätä asiaa joutuu pikkulapsille selittämään. Mulle ei ole ongelma vastata lapsen kysymyksiin, mutta toivoisin ettei hän vielä 4-vuotiaana joutuisi tällaisia kysymään.
Pienempiä suruliputuksia voi olla koska tahansa. Jos nelivuotias on niin fiksu, ettö huomaa eron sille onno lippu puolitangossa vai ylhäällä, hänelle voi kertoa kuolemasta. Ja muutenkin olisi hyvä kertoa. Eikö nelivuotiaasi näe missään kuolleita eläimiä tai hyönteisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan ole kyse mistään mielensäpahoittamista sinänsä.
Mutta kai tyhminkin (sinä?) tajuaa että kansallisen suruliputuksen arvo kokee täydellisen inflaation, jos yhtä ukrainalasta ammattioppilasta kunnioitetaan näin.
Mutta voimmehan suruliputtaa omalla pihallamme ihan mitä vain. Vaikka Martina Aitohehden epäonnistunutta huulitäytettä.
Nyt on kyse kuitenkin valtakunnallisesta "määräyksestä" , jota ainakin minun työmatkallani Helsingissä oli noudatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai tyhminkin (sinä?) tajuaa että kansallisen suruliputuksen arvo kokee täydellisen inflaation, jos yhtä ukrainalasta ammattioppilasta kunnioitetaan näin.
Mutta voimmehan suruliputtaa omalla pihallamme ihan mitä vain. Vaikka Martina Aitohehden epäonnistunutta huulitäytettä.
Nyt on kyse kuitenkin valtakunnallisesta "määräyksestä" , jota ainakin minun työmatkallani Helsingissä oli noudatettu.
Kuinka yksinkertainen täytyy olla, ettei ymmärrä suruliputuksen syyksi kouluyhteisöä, Kuopiota ja laajemminkin suomalaisia koskettavaa yllättävää tragediaa?
Suruliputukset valikoivat tragediansa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Julkisesti on ollut aiempien koulusurmien aikaan asiantuntijoiden välistä keskustelua, että näille kouluampumisille ja koulupuukotuksille tulisi antaa mahdollisimman vähän julkisuutta ja palstatilaa. On olemassa riski, että tällaiset tapaukset voivat laukaista ketjureaktion. Nyt suruliputuksella saadasn oikein kunnolla näkyvyyttä tapahtuneelle väkivaltaiselle teolle.
Suruliputusta huomattavasti enemmän näkyvyyttä antavat kyllä mielestäni iltapäivälehtien otsikot, uutislähetykset jne. Tämä on siinä mielessä hiukan ristiriitainen juttu, että todellakin tällaisille asioille olisi annettava mahdollisimman vähän julkisuutta, mutta kuten viime aikoina monissa samantyyppisissä tapahtumissa on nähty, heti jos esimerkiksi poliisi pitää niukempaa linjaa tiedotuksessa niin kansa on huutamassa että miksei mitään kerrota ja tiedoteta ja sitten keksitään päästä juttuja jotka alkaa kiertää huhuina ja "totena".
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea tajuta, että suruliputuksestakin vedetään herne nenään.
Vedetään herne nenään vai keskustellaan onko aiheellista suruliputtaa? Tuntuu nykyään keskustelukulttuuri olevan ihan hukassa. Asioista voi keskustella olematta tiukasti millään kannalla.
Minusta suruliputus on yliampuvaa ja tarpeetonta tässä tapauksessa. Suomessakin tapahtuu eri asteisia ikävyyksiä harva se päivä. Nyt sisäministeri koittaa kerätä irtopisteitä, kun ennemmin tulisi tehdä jotain konkreettista. Näitä tekoja ei voi estää, mutta niiden tapahtumista voidaan koittaa minimoida. Alkusyksystä paljon julkisuutta sai koulukiusaamistapaus ja nyt nähtiin mitä kiusaamisen toisessa päässä saattaa tapahtua. Saavatko poliitikot mitään muutosta aikaan, kiinnostaako poliitikkoja edes saada mitään aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toi on pikkusen liioittelua. Mutta kaikin mokomin.
Liioittelua? Lipun vetäminen puolitankoon?
Taustaiset talkkarit eivät näytä tietävän et se puolitanko tarkoittaa 3/4 lipputangon pituudesta.
Mä jo selitin lapselleni, että naapuritalosta on joku joutunut taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea tajuta, että suruliputuksestakin vedetään herne nenään.
Vedetään herne nenään vai keskustellaan onko aiheellista suruliputtaa? Tuntuu nykyään keskustelukulttuuri olevan ihan hukassa. Asioista voi keskustella olematta tiukasti millään kannalla.
Minusta suruliputus on yliampuvaa ja tarpeetonta tässä tapauksessa. Suomessakin tapahtuu eri asteisia ikävyyksiä harva se päivä. Nyt sisäministeri koittaa kerätä irtopisteitä, kun ennemmin tulisi tehdä jotain konkreettista. Näitä tekoja ei voi estää, mutta niiden tapahtumista voidaan koittaa minimoida. Alkusyksystä paljon julkisuutta sai koulukiusaamistapaus ja nyt nähtiin mitä kiusaamisen toisessa päässä saattaa tapahtua. Saavatko poliitikot mitään muutosta aikaan, kiinnostaako poliitikkoja edes saada mitään aikaan?
Tässä ei kyllä tiedetä vielä ollenkaan, liittyikö kiusaaminen tähän mitenkään.
Symbolinen ele. Horjutettiin pahasti luottamusta suomalaista instituutiota eli turvallista koululaitosta kohtaan.
Ei minusta koulusurman, jossa yritettiin joukkosurmaa, suruliputtamisessa mitään yliampuvaa ole. Uhrin kansallisuus ei vaikuta asiaan millään tavoin.
Voidaan silloin liputtaa kun syntyperäinen tekijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei ole surmansa saanut tarpeeksi hieno ihminen mielestäsi liputettavaksi.
Mutta vakavasti ottaen, minä ainakin käsitin, että liputus ei ole paitsi uhrille ja hänen omaisilleen, vaan myös suomalaista koulumaailmaa koskettaneen tragedian vuoksi.
Ei kai kukaan mitään hernettä ole vetänyt minnekään vaan yleisesti ihmetellään ( myös minä) miksi tämä tapaus saa suruliputuksen kun monet muut tragediat eivät saa. On siinä vissi ero.