Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko joku yksin omakotitalossa? Olisi kysymyksiä

Vierailija
02.10.2019 |

Haluaisin ostaa omakotitalon. Puuduttaa elämä jossa kolmen seinän takana asuu muita ihmisiä. Olen sinkku enkä haluaisi odottaa puolisoa vain että saisin turvallisemmin otettua asuntolainan - olisihan kahden ihmisen voimin helpompi maksella lainaa...

Haluan vihreän nurmen ja pari puuta, sellainen tontti ettei naapuri ole kolmen metrin päässä. Luulisi haravoinnin, nurmenleikkuun ja lumenluonnin olevan suht simppeliä puuhaa. Läheiset kuitenkin pelottelevat omakotitalon olevan loputon raha- ja aikareikä. Niinhän se varmaan sitten on.

Onko yksineläjiä jotka ovat ottaneet lainaa omakotitaloon ja voisivat kertoa millaista se on? Jatkuvaa työtä ja huolta? Entä jos ei tiedä mistään mitään, voiko sellainen edes asua yksin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä jatkuvasti kaikkea pientä korjattavaa. Halvemmaksi tulee, jos pystyy itse tekemään pieniä huoltotöitä. Ainakin taloa pitää tarkkailla säännöllisesti (kattovuodot, salaojat, vesiputkien jäätyminen jne.) Nykyisin netistä löytyy onneksi hyviä ohjeita, mutta pitää tietysti olla peruskätevä käsistään ja maalaisjärkeä. Katon ja vesikourujen putsaus on ikävää hommaa korkeanpaikankammoiselle. Lumityöt ei ole ongelma ellei jossain ihan kuusessa asu.

Vierailija
22/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että ihmiset pelottelee aina tuosta, että se on loputon työleiri ja rahareikä. Kautta aikain ihmiset ovat kuitenkin ok-taloissa asuneet ja suurin osa ei ole saanut burn outia.

Itse olen maaseudulta kotoisin ja vanhempani eivät todellakaan ole käytännön ihmisiä, mutta pakolliset hommat hoituivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yksin ( ainoana aikuisena, alakouluikäisten lasten kanssa) omakotitalossa jo vuosia. Talo on rintamamiestalo, alue rauhallinen,mutta toki ulkoa kuuluu koiran haukkua,mopopojat rälläävät, naapuri huudattaa musiikkia jne, eli haluaisin asua syrjemmässä.

Työtä on sillä tavoin enemmän, kuin kerrostalossa tai rivarissa että lukijoiden ja ruohonleikkurin lisäksi pitää huolehtia polttopuut liiteriin, talon kunnostustöistä, silloin kun niitä on, vaihtaa esim. Pihavalojen lamput, hoitaa remontit jne.

Asumiskulut ovat varmasti kalliimmat. Minulla on lainanlyhennyksen lisäksi talvipakkasilla kuukauden sähkölasku jopa 300 e, kesälläkin se on 70 e, vaikkei ole lämmöt päällä. Lisäksi

On jätemaksut, vesilasku, hulevesilasku, kiinteistövero, joka on satasia vuodessa. Eli asumiseen menee paljon rahaa.

Vierailija
24/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin. Lapsena asuin omakotitalossa, mutta muuten kokemusta omakotitalon hoidosta ei ollut.

Talokierroksille otin mukaan rakennusmestarina työskennelleen sukulaiseni. Hänen avullaan pystyin karsimaan pois "pommitalot ".

Muuten olen pyrkinyt selviytymään itsenäisesti. Kaikenlaista uutta on joutunut opettelemaan ja vaikka esim. remontit olen teettänyt ammattilaisille, on pitänyt itsekin ottaa asioista selvää, että osaa vertailla eri vaihtoehtoja.

Vierailija
25/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan talous kestää, muuta ensin vuodeksi vuokralle omakotitaloon. Saat esimakua sähkö ja vesimaksuista (puhdas ja jäte), lumitöistä ja muista pihatöistä. Ja jätemaksuista. Vuokralaisella kun yleensä on maksettavana juoksevat kulut vuokran päälle niin pääset hyvin käytännön asumiskokemukseen kulujen ja töiden puolesta. :)

Jos päädyt ostamaan oman, niin lainanlyhennys on pienenpi kun vuokra, tosin tulee kiinteistövero, mutta se "vuokranerotus" kattaa sen. Loput pistät säästöön jos jotain menee rikki.

Vierailija
26/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi enää ikinä omakotitaloon, ei ollut mun juttu. Muistan ne unettomat yöt hikisissä lakanoissa murehtien, että mistä rahat kattoremonttiin ennenkuin tulee seuraava rankkasade ja mikä paikka ratkeaa seuraavaksi. Pihatöistä piti riidellä puolison kanssa kun kumpikaan ei halunnut niitä tehdä. Talvella lämmityslaskua avatessa meinasi itku päästä. Aina oli jotain pientä murhetta ja aina tuli yllättäviä menoja.

Muistan sen valtavan helpotuksen tunteen, kun siitä talosta vihdoin päästiin eroon ja muutettiin kerrostaloon. Ei koskaan enää omakotitaloon.

Vierailija
27/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut yksin ( ainoana aikuisena, alakouluikäisten lasten kanssa) omakotitalossa jo vuosia. Talo on rintamamiestalo, alue rauhallinen,mutta toki ulkoa kuuluu koiran haukkua,mopopojat rälläävät, naapuri huudattaa musiikkia jne, eli haluaisin asua syrjemmässä.

Työtä on sillä tavoin enemmän, kuin kerrostalossa tai rivarissa että lukijoiden ja ruohonleikkurin lisäksi pitää huolehtia polttopuut liiteriin, talon kunnostustöistä, silloin kun niitä on, vaihtaa esim. Pihavalojen lamput, hoitaa remontit jne.

Asumiskulut ovat varmasti kalliimmat. Minulla on lainanlyhennyksen lisäksi talvipakkasilla kuukauden sähkölasku jopa 300 e, kesälläkin se on 70 e, vaikkei ole lämmöt päällä. Lisäksi

On jätemaksut, vesilasku, hulevesilasku, kiinteistövero, joka on satasia vuodessa. Eli asumiseen menee paljon rahaa.

Periaatteessa kyllä OK-talo on halvempi asua kuin kerrostalo. Lämmittäminen ehkä kalliimpaa, mutta kaikki hallinto- ja ylläpitokulut jäävät pois, kun tekee itse. Keskimääärainen yhtiövastike on ehkä 5€ neliölle, sadan neliön asunnossa 6 tonnia vuodessa. Kyllä tuolla jo ok-talossa asuu.

Vierailija
28/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko 39 vuoden ikäni omakotitalossa. Suoraan sanottuna sinkkuna on paljon mukavampi asua omakotitalossa kuin perheellisenä.

Meillä ei naisväki tee mitään kotitöitä ja vetää herneet nenäänsä kun käytän yhteistä aikaa kodin hoitoon. Esim nurmen leikkuut, haravoinnit, lumityöt..

Suosittelen sinkuille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän