Mikä on erikoisin ruoka-aine jääkaapissasi tällä hetkellä?
Meillä on smetanasuklaa. (Ja mun brittimiehen mielestä puolukkahillo on erikoista.)
Kommentit (53)
En tiedä onko muille erikoista mutta tuore inkivääri. En itse ole koskaan ennen tainnut käyttää. Nyt ostin kanakeittoon jota teen huomenna.
Miehen jääkaapissa (kyllä, miehellä on oma jääkaappi jossa hän säilyttää alkoholijuomia ja omia kastikkeitaan ja nuuskiaan) on varmaan jotain erikoisempaa. Mustia valkosipuleita säilöttyinä ainakin ja erilaisia tulisia kastikkeita ja juomia.
Kookosmaitoon keitetty riisipuuro.
Vege kaviaari - merilevästä tehty. Nam.
Paahdettu seesami salaatinkastike.
Taitaa olla niinkin erikoinen kuin omenaviinietikka. Eli toisin sanoen ei mitään erikoista.
Fentimans Cherry Cola tai ranskalainen rakuunainen dijon-sinappi.
Osterikastike. Jääkaappi aivan puolityhjä.
Useita erilaisia maustekastikkeita, joiden nimiä en muista. Mutta erikoisin on muikkukukko, sitä on niin harvoin täällä saatavana. Nyt oli Lidlissä (en ole ainakaan ennen huomannut), toivottavasti on jatkossakin. Herkkua, jota ei jaksa itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Gochujang. En oikein pääsyt makuun, pitänee vielä kokeilla.
Kokeilin just tosi helppoa reseptiä, mitä varten ostin itsekin tätä. Jos ei tykkää kukkakaalista niin voi varmasti vaihtaa sen huoletta johonkin toiseen raaka-aineeseen ja kypsentää sen kyseisen raaka-aineen vaatimalla tavalla. Mutta suosittelen lämpimästi antamaan mahdollisuuden kukkakaalille tällä tavalla, oli nimittäin niin taivaallista että söin yhdeltä istumalta kaiken...
Ensin pienessä kattilassa tehdään maustekastike:
1 dl gochjujang-tahnaa
1 rkl öljyä
2 rkl hunajaa
4 rkl soijakastiketta
2 rkl vettä
Sekoitetaan hyvin kattilassa matalalla lämmöllä niin, että se alkaa vain hieman kuplia. Nostetaan pois liedeltä.
Seuraavaksi leikataan kukkakaali (900 g) sopiviksi suupaloiksi. Sekoitellaan kulhossa öljyn (2 rkl) kanssa ja kaadetaan pellille leivinpaperille ja laitetaan 225-asteiseen uuniin 10 minuutiksi. Sen jälkeen otetaan pois uunista ja nostetaan lämpö 250 asteeseen.
Pyöritellään kukkakaaleja (helpompi pienissä erissä) kastikkeessa ja nostellaan takaisin pellille. Lusikoi jäljelle jäänyt kastike kukkakaalien päälle. Paistetaan vielä uunissa noin 10 minuuttia kunnes ovat saaneet väriä ja pehmenneet hieman.
Tarjoillaan hienonnetun ruohosipulin ja seesaminsiementen kanssa. Itse söin ihan sellaisenaan, mutta voi kokeilla vaikkapa salaatinlehden päällä tai tacojen tai munakkaan täytteenä. Oli tarkoitus itselläkin tehdä munakas, mutta koska tein vain kolmasosan annoksesta niin ei niitä jäänyt yhtään jäljelle.
Hyvää ruokahalua!
Vierailija kirjoitti:
Fentimans Cherry Cola tai ranskalainen rakuunainen dijon-sinappi.
Meiltä näitä molempia löytyy kanssa usein.
Valdeon, lehtiin kääritty espanjalainen sinihomejuusto.
Eipä ole mitään erikoista. Yleiseen suomalaiseen makumaailmaan kuulumattominta on varmaan sitruunaruoho.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko muille erikoista mutta tuore inkivääri. En itse ole koskaan ennen tainnut käyttää. Nyt ostin kanakeittoon jota teen huomenna.
Miehen jääkaapissa (kyllä, miehellä on oma jääkaappi jossa hän säilyttää alkoholijuomia ja omia kastikkeitaan ja nuuskiaan) on varmaan jotain erikoisempaa. Mustia valkosipuleita säilöttyinä ainakin ja erilaisia tulisia kastikkeita ja juomia.
Säilyy melkein paremmin huoneenlämmössä. Jääkaapissa on niin kosteaa, että homehtuu siellä helposti.
Kimchi. Ostin sitä pari päivää sitten kokeeksi ja menetin sille sydämeni. Yritän seuraavaksi tehdä sitä itse.
Mincemeat-purkki (siis kuivatuista hedelmistä, mausteista ja rasvasta tehty hilloke), granaattiomenia, tai pärnulainen pari vuotta vanha vuohenjuusto( käytetään kuin parnesaania, maku tosi vahva).
Kaksi pulloa kotiviiniä, joka on tehty syksyllä 1971.
Tom Yam -maustetahna.