Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi näkee miehen pankkitilin tiedot

ärsyyntynyt
01.10.2019 |

Minun reaktio oli että ei voi olla totta! Mies on 37 ja hänen äitinsä näkee hänen tilille ha hänellä on käyttöoikeus tilille... Asia selvisi kun anoppi oli vahingossa maksanut miehen tililtä junalippunsa.... Asia häiritsee minua, että anoppi näkee mieheni rahaliikenteen. Onko tämä teistä oikein?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Höpsis. Vanhemman käyttö- ja katseluoikeus PÄÄTTYY AUTOMAATTISESTI tilinomistajan täyttäessä 18 vuotta.

Ehkä ap:n mies on siis 17 v. 😂

Vierailija
62/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Ei mene näin päin, täysi-ikäistyvä käy pankissa poistattamassa vanhemman käyttöoikeudet.

Ei käy, vaan uusimassa tilisopimuksen omiin nimiinsä ja antamassa alkekirjoitusnäytteen. Vanhemman oikeus tiliin päättyy automaattisesti lapsen 18-vuotispäivänä, mikä lukee sinunkin mukuloidesi tilisopimuksissa, jos viitsisit ne lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

€i prkle.€n varmana anna kenenkään muun nähä,saatikka käyttää omaa tiliäni-saldoani.

Vierailija
64/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Paskapuhetta. Käyttöoikeus loppuu kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

Ei lopu.

T. Pankissa töissä

No kumma juttu, että minulta loppui. Oletko pankissa siivoojana töissä?

Tämä asia on muuttunut esim Nordeassa, ennen käyttöoikeus säilyi vanhemmalla vaikka lapsi täytti 18v niin kauan, kunnes lapsi kävi käyttöoikeuden poistamassa. Jokunen vuosi sitten muuttui niin, että käyttöoikeus poistuu automaattisesti, kun lapsi täyttää 18v.

Vierailija
65/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käyttöoikeus tiliini ei päättynyt kun täytin 18. Olen nyt 30 ja tämä asia huomattiin vasta viime kesänä.

Äitini maksoi laskunsa aina maksuautomaatilla mutta kun se poistui tältä paikkakunnalta niin hän joutui opettelemaan nettipankin käytön. Kun kirjauduimme hänen nettipankkiinsa niin ihmettelimme että mikä tuo ylimääräinen tili on, minun tilinihän se oli. En edes saanut poistettua käyttöoikeutta oman nettipankkini kautta, sieltä kyllä löysin maininnan että äidilläni on käyttöoikeus.

Pankkina Nordea.

Vierailija
66/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla vaan päättyi lasteni tileihin käyttöoikeus kun ne täyttivät 18v. Ihan automaattisesti.

Vierailija
67/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni täytti 18v viisi vuotta sitten ja ainakin silloin käyttö- ja katseluoikeus poistui samantien. Nordeassa. Katseluoikeus tosin palautettiin, koska halusin seurata opiskelijan rahatilannetta. Tähän vaadittiin tietenkin tyttäreni lupa. Käyttöoikeutta en edes halua toisen rahoihin.

Vierailija
68/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehes on antanut äipälleen luvan? Jospa ne ovat ihan sen sopineet? Niinkin voi tehdä.

Sille et taida voida mitään.

Vierailija
69/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ja höpöhöpö.

Vierailija
70/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei lopu.

T. Pankissa töissä

Täh? Missä pankissa ei lopu? Yhteen aikaan eräässä pankissa oli eroa sillä, oliko lapsen tiliin viety "huoltajan käyttöoikeus" vai tavallinen käyttöoikeus. Kakkostapauksessa käyttöoikeus ei poistunut automaattisesti kun lapsi täytti 18.

Yllä olevaa käytäntöä kuitenkin muutettiin, koska lain mukaan kaikkien käyttöoikeuksien tulee lakata kun lapsi täyttää 18. Näin ollen jos käyttöoikeutta halutaan jatkaa, tulee siitä sopia uudelleen pankin kanssa (siis lapsi, eli tilin omistaja sopii).

Usein käy niin, että 18-vuotias käy yhdessä vanhemman kanssa juttelemassa pankkiasioista heti synttäreiden jälkeen, ja tuolloin hämmentynyt nuori saattaa hyväksyä että vanhemman käyttöoikeus jätetään. Koska uutta tietoa tulee tuolloin paljon, saattaa vuosien päästä olla autuaan unohtanut että näin kävi. Sitten tullaan aspaan linjoja pitkin että "miks mun äiti näkee mun tilin" :)

Voisiko tuo kommentoija nimimerkillä "Pankissa töissä" avata, missä pankissa siis käyttöoikeus ei nykypäivänä lopu automaattisesti?

Vierailija
71/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on OP:n pankki ja en tiedä miksi eivät ole katkaisseet napanuoraa... Ihmettelen että meillä on tässä kahden hengen taloudessa kolmikanta. Meillä on ns. valvoja, mutta osallisena hän ei ole millään tavalla tässä taloudessa....

Vierailija
72/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on OP:n pankki ja en tiedä miksi eivät ole katkaisseet napanuoraa... Ihmettelen että meillä on tässä kahden hengen taloudessa kolmikanta. Meillä on ns. valvoja, mutta osallisena hän ei ole millään tavalla tässä taloudessa....

Tätä asiaa me ei voida täällä ratkaista, valitettavasti.

Vierailija
73/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia on muuttunut esim Nordeassa, ennen käyttöoikeus säilyi vanhemmalla vaikka lapsi täytti 18v niin kauan, kunnes lapsi kävi käyttöoikeuden poistamassa. Jokunen vuosi sitten muuttui niin, että käyttöoikeus poistuu automaattisesti, kun lapsi täyttää 18v.

Käyttöoikeus todellakin poistui vanhemmalta kun lapsi täytti 18. Mutta eipä se käyttöoikeus lapsellekaan itsestään tullut, ihan piti konttorissa käydä sitä vaatimassa. 

Vierailija
74/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viiti alehdella ap.

Vierailija
75/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli samoin. Tästä on nyt 8 vuotta jo aikaa, mies oli 25. Anoppi soitti miehelle ja kertoi maksaneensa miehen tililtä tonnin laskun kun anopinoma vuorotteluvapaakorvauksensa tulee vasta myöhemmin.

Me oltiin molemmat ihmeissämme. Siitä että anopilla oli käyttöoikeus, siitä että hän koki oikeudekseen maksaa tililtä tonnin laskun kysymättä etukäteen mieheltä onko se ok ja siitä että anoppiei edes pyytänyt anteeksi. Seuraavalla viikolla mies kävi pankissa, anopin käyttöoikeus lähti ja tonnikin tuli seuraavassa kuussa takaisin tilille.

Nykyään ollaan oikein hyvissä väleissä ja usein nähdään.

Vierailija
76/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Tilinomistaja (täysi-ikäinen) saa kyllä ihan itse päättää kenellä hänen tilinsä on käyttöoikeus ja kenellä ei...

Käyttöoikeus voi perustua kahteen asiaan. A) tili on miehen nimissä ja äidillä on siihen käyttöoikeus B) tili on yhteinen ja molempien nimissä ( tai-tili).

A-tapauksessa mies voi lopettaa äitinsä käyttöoikeuden, B-tapauksessa molempien pitää suostua siihen.

B-tapauksessa helpointa taitaa olla avata uusi tili ja siirtää rahat sinne, jos tilanne kiusaa.

Kannattaa tosiaan selvittää minkälainen tili on. Jos on tai tili, niin tilihän muuten napsahtaa kiinni samantien kun jompi kumpi kuolee..

Vierailija
77/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedän käyttöoikeudet loppui automaattisesti lasten tileihin kun täyttivät 18v. Kävimme erikseen sopimassa pankissa että säästö/sijoitustileille meillä yhä oikeudet koska autamme nuoria aikuisia vielä sijoitus ym asioissa. Tämä siis heille ok. Käyttötilejä emme näe.

Vierailija
78/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei lopu. On munkin äidillä edelleen käyttöoikeus lapsuuden aikaiseen tiliini, vaikka olen yli 30.

Huomasin vasta jokin aika sitten verkkopankin kautta tilitietoja katsellessa.

Siispä ihmettelen miksi et ole poistanut käyttöoikeutta :D Ellet sitten välttämättä halua, että äippä näkee sun tulot ja menot. Itse ilmoitin heti 18v pankkiin, että käyttöoikeus vanhemmilta poistettava.

Vierailija
79/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla takana samanlainen historia kuin minulla. Lapsen synnyttyä avasin tai-tilin itselleni ja lapselle ja tilille talletettiin lapsen omia rahoja. Aikaa kului ja lapsesta tuli aikuinen ja hän ryhtyi käyttämään tiliä käyttelytilinä kuten aikuisilla on tapana. Minulla on edelleen täydet oikeudet tuohon tiliin, lapsi täyttää 30 v. Noita oikeuksia ei ihan noin vain saakaan pois, yritetty on. Ainoa tapa lienee mennä pankkiin yhdessä, mikä taas on pikkuisen hankalaa, kun asumme eri kaupungeissa ja tapaamme viikonloppuisin. Eikä tuo nyt ole kumpaakaan meistä haitannut, tili on hänen, vaikka minulla onkin siihen muodollisesti kaikki oikeudet.

Kun itse tulin täysi-ikäiseksi olimme isäni kanssa pankissa ja pyydettiin poistamaan isän oikeuksia mutta yhä se nimi siellä verkkopankissa on näkyvissä. Itseäni tosin ei kiinnosta yhtään, ja jos jotain tapahtuu mulle niin onpahan jollain suoraan oikeudet.

Vierailija
80/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika täytti 18. Pankki ilmoitti, että hänen pitäisi tulla hankkimaan pankkitunnukset ja vanhempinen käyttöoikeus tiliin loppuu. Tili katosi miehen pankkitunnuksilla näkyvien tilien joukosta. Näin Pop-pankissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi