Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi näkee miehen pankkitilin tiedot

ärsyyntynyt
01.10.2019 |

Minun reaktio oli että ei voi olla totta! Mies on 37 ja hänen äitinsä näkee hänen tilille ha hänellä on käyttöoikeus tilille... Asia selvisi kun anoppi oli vahingossa maksanut miehen tililtä junalippunsa.... Asia häiritsee minua, että anoppi näkee mieheni rahaliikenteen. Onko tämä teistä oikein?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Ei mene näin päin, täysi-ikäistyvä käy pankissa poistattamassa vanhemman käyttöoikeudet.

En mä ainakaan oikeuksia täysi-ikäistyessäni poistanut. Mutta kyllä sen itse tietysti sitten aikuinen tekee, kun tekee. Ei siinä äidin tai isän lupaa enää poistoon kysytä.

Kun menin 24-vuotiaana naimisiin, kävimme sulhasen kanssa pankissa kolme päivää ennen häitä. Poistin käyttöoikeuden vanhemmiltani ja annoin sen sulhaselle. Ja hän antoi käyttöoikeuden minulle. Nyt oltu siis 11 vuotta naimisissa.

Vierailija
42/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on ollut kaksi tällaista, toinen Nordea, toinen OP.  Kumpikin tuli ilmi sillä tavalla, että vanhemmat möläyttivät jostakin ostoksesta, josta saattoivat tietää vain tilinkäyttöä vakoilemalla.

Nordeassa piti käydä paikan päällä silloin, mutta OP:ssa riitti, että kyseinen 29-vuotias "lapsi" soitti sinne ja käski ottaa vanhemmiltaan oikeudet pois.

Käytin tuossa yllä sanaa vakoilu, sillä ei kukaan terve katsele huvikseen toisen ihmisen tilitietoja tuolla tavalla salaa vakoillen.

Ap, mies saa hoidettua asian hyvin nopeasti. Toimeen vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei ole holhouksenalainen tai et ole miehesi edunvalvoja, niin luulisi olevan sen olevan sinulle samantekevää.

Seuraatko muitakin miehesi tietoja?

Vierailija
44/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä katsomassa verkkopankista kohta tilin tiedot. Voi tulla yllätyksenä vanhempien käyttöoikeudet koska sitä ei muuten voi tietää. Todellakin luulisi että tollaset poistuis 18 v. mutta eipä poistu joka pankissa.

Nordeassa poistui kyllä saman tien kun 18v tuli täyteen.

Ja Aktiassa ja Handelsbankenissa ja Danske Bankissa. Kun se on laki. Toi vakuutushomma VOI OLLA mahdollinen, jos on henkivakuutus, jossa vanhempi on edunsaaja. Mutta koskien vain sitä vakuutusta. Meillä lasten sairaskuluvakuutusten yhteydessä henkivakuutukset, jotka voi jatkua kun on täyttänyt 18v.

Vierailija
45/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ok että miehen äiti on osa perheenne taloudenhoitoa. On jäänyt mieheltä napanuoran katkaisu tekemättä. Kyllä ne tilit aikuisena jaetaan oma, ei lapsuudenperheen kesken

Vierailija
46/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä katsomassa verkkopankista kohta tilin tiedot. Voi tulla yllätyksenä vanhempien käyttöoikeudet koska sitä ei muuten voi tietää. Todellakin luulisi että tollaset poistuis 18 v. mutta eipä poistu joka pankissa.

Ja Aktiassa ja Handelsbankenissa ja Danske Bankissa. Kun se on laki. Toi vakuutushomma VOI OLLA mahdollinen, jos on henkivakuutus, jossa vanhempi on edunsaaja. Mutta koskien vain sitä vakuutusta. Meillä lasten sairaskuluvakuutusten yhteydessä henkivakuutukset, jotka voi jatkua kun on täyttänyt 18v.

Meillä 25v ikävuoteen ja tottakai mä ne näin, mutta en muita vakuutustietoja.

Vierailija
47/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Käyttöoikeus poistuu vanhemmilta automaattisesti kun lapsi täyttää 18v.

Vierailija
48/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Miehes on aikuinen, eiköhän hän osaa päättää omista asioistaan.

Tarkoitat kai: " Miehes on aikuinen eikä hän osaa päättää omista asioistaan."

Vierailija
49/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama muuten vakuutusyhtiöissä. Ne niputtaa siellä lapsuuden perhekunnan yhteen, vaikka ei asu enää samassa osoitteessa, ja KAIKKI henkilökohtaiset tiedot ja vakuutuksiin liittyvät asiat menee vanhempien tietoon. Eikä tästä tule edes vakuutuksen ottajalle ja maksajalle mitään tietoa. 

Eli vahva vältä vakuutusyhtiöille, joita vanhempanne/appivanhempanne käyttävät. Jos yksityisyyttänne arvostatte.

Tähän lisäys, että monella aikuisella saattaa olla tietämättään esim. henkivakuutus, joka on joskus lapsena hänelle hankittu, ja jota hänen edunsaajansa edelleen maksaa.

Vakuutetulle itselleen ei vakuutuksen sisällöstä anneta tietoa, sillä se menee vain maksajalle (vakuutuksen ottaja). 

Uskomatonta, mutta totta.

Tai toisin päin.

Meillä oli lapsilla syntymästä alkaen terveysvakuutukset ’säästöosuudella’ 21v asti. Siihen asti siis me vanhemmat maksoimme vakuutuksen ja säästöosuuden, mutta saman tein kun lapsi täytti 18 loppui kaikki informaation antaminen meille päin - koska tuo säästöosuus oli lapsen rahaa (siis se mitä me olimme 100% maksaneet ja sitoutuneet vielä 21v asti maksamaan). - itse terveystietoja emme tietenkään kuvitelleetkaan sieltä saavamme tai edes haluavamme. Ne ovatkin aikuisen oma asia.

Vierailija
50/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Paskapuhetta. Käyttöoikeus loppuu kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

Ei lopu.

T. Pankissa töissä

Riippuu pankista.... Ns oikeissa pankeissa loppuu automaattisesti

T:kolmessa eri pankissa töissä ollut

Vierailija
51/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama muuten vakuutusyhtiöissä. Ne niputtaa siellä lapsuuden perhekunnan yhteen, vaikka ei asu enää samassa osoitteessa, ja KAIKKI henkilökohtaiset tiedot ja vakuutuksiin liittyvät asiat menee vanhempien tietoon. Eikä tästä tule edes vakuutuksen ottajalle ja maksajalle mitään tietoa. 

Eli vahva vältä vakuutusyhtiöille, joita vanhempanne/appivanhempanne käyttävät. Jos yksityisyyttänne arvostatte.

Höpö höpö, ei ainakaan IFillå.

Höpö höpö itsellesi, nimenomaan Ifillä oli täysivaltaisen aikuisen "lapsen" ottamat ja maksamat vakuutukset laitettu vanhemman vakuutuskansioon, jossa ne näkyivät tietoineen päivineen vanhemmalle. Tieto siitä tuli vanhemman kautta, ei vakuutusyhtiöstä.

Olisi ilmeisesti pitänyt ottaa ip-mediaan ja tietosuojavaltuutettuun yhteyttä.

Vierailija
52/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla takana samanlainen historia kuin minulla. Lapsen synnyttyä avasin tai-tilin itselleni ja lapselle ja tilille talletettiin lapsen omia rahoja. Aikaa kului ja lapsesta tuli aikuinen ja hän ryhtyi käyttämään tiliä käyttelytilinä kuten aikuisilla on tapana. Minulla on edelleen täydet oikeudet tuohon tiliin, lapsi täyttää 30 v. Noita oikeuksia ei ihan noin vain saakaan pois, yritetty on. Ainoa tapa lienee mennä pankkiin yhdessä, mikä taas on pikkuisen hankalaa, kun asumme eri kaupungeissa ja tapaamme viikonloppuisin. Eikä tuo nyt ole kumpaakaan meistä haitannut, tili on hänen, vaikka minulla onkin siihen muodollisesti kaikki oikeudet.

Ootko miettinyt mitä tapahtuu kun äitisi kuolee ja kaikki rahasi, on äitisi tilillä.....

Vierailija
53/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordeassa

Omistaja: MINUN NIMI

Käyttöoikeuden haltija: MAMMAN NIMI

Vierailija
54/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä automaattisesti poistunut danske bankissa. Ihan itse kävin pankissa asiat selvittämässä ja vieläpä äitini muistutuksesta.

Vierailija
55/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei ole mahdollista. Kun henkilö täyttää 18 tili siirtyy täysin hänelle. Ja tästä on itsellä useampi kokemus, kun lasten tilit (jotka lasten isä on avannut ollessaan töissä ko. pankissa) ovat siirtyneet lapsille. Rahoineen päivineen. Ja oikeinhan se niin onkin.

Ei toimi välttämättä automaattisesti joka pankissa. Itsekin jouduin erikseen poistattamaan vanhempieni oikeudet tiliin, jonka he olivat minulle avanneet ollessani vielä lapsi.

Vierailija
56/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa tai parisuhteessa elävien raha-asiat eivät kuulu ulkopuolisille. Äidit ja anopit hoitakoot omat tilinsä.

Vierailija
57/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Miten sinä tiedät miehesi tilitapahtumat.

Vierailija
58/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on antanut kaikki tietämänsä tietosi myös äidilleen.

Ni.

Vierailija
59/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei mene näin päin, täysi-ikäistyvä käy pankissa poistattamassa vanhemman käyttöoikeudet.

Eikä näinkään vaan ne poistuvat automaattisesti.

Vierailija
60/114 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä, millaisilla käyttöoikeuksilla tili on avattu.

Tuo kannattaa tarkistaa, sillä vanhemman kuollessa voi tulla ikävä yllätys, kun tilin käyttöoikeus jäätyy pesänjakoon asti ja ääritapauksessa tili todella tulkitaan vainajan ja lapsen yhteiseksi omaisuudeksi.