Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi näkee miehen pankkitilin tiedot

ärsyyntynyt
01.10.2019 |

Minun reaktio oli että ei voi olla totta! Mies on 37 ja hänen äitinsä näkee hänen tilille ha hänellä on käyttöoikeus tilille... Asia selvisi kun anoppi oli vahingossa maksanut miehen tililtä junalippunsa.... Asia häiritsee minua, että anoppi näkee mieheni rahaliikenteen. Onko tämä teistä oikein?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä katsomassa verkkopankista kohta tilin tiedot. Voi tulla yllätyksenä vanhempien käyttöoikeudet koska sitä ei muuten voi tietää. Todellakin luulisi että tollaset poistuis 18 v. mutta eipä poistu joka pankissa.

Vierailija
22/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä katsomassa verkkopankista kohta tilin tiedot. Voi tulla yllätyksenä vanhempien käyttöoikeudet koska sitä ei muuten voi tietää. Todellakin luulisi että tollaset poistuis 18 v. mutta eipä poistu joka pankissa.

Millä perusteella pankki voi jatkaa käyttöoikeuksia lapsen tiliin jos täysikäistyttyään lapsi ei tee siitä erillistä sopimusta?

Kuulostaa laittomalta. Pahimmillaan rahat voisi joutua kavalletuksi! Kaikki eivät edes tiedä käyttöoikeudesta joten miten osaisivat vaatia sen poistoa. Ei vaikuta ihan lailliselta tuollainen pankkitouhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-anoppi näki myös eksän tilitiedot, toki oli myös täysi käyttöoikeus tähän tiliin. Ei ikinä ottanut poikansa rahoja, mutta soitteli mulle välillä sellaisia hätääntyneitä huolipuheluita, joissa voivotteli lapsensa alituiseen abysmaalista rahatilannetta. Mulle nyt oli aivan se ja sama, kuka eksän tilin nollasaldoa kävi kauhistelemassa mutta pakkoko siitä oli mulle käydä itkemässä. Mä en henkilökohtaisesti voinut sille mitään, että hänellä ei ollut alkeellisintakaan käsitystä elämänhallinnasta.

Lopulta eksä varasti mun identiteetin ottaakseen vähän lainoja, piilotti laskut ja antoi niiden mennä perintään asti, ennen kuin sain vihiä asiasta, keneltäpä muualtakaan kuin äidiltään. Tämä kummasteli mulle puhelimitse eksän tilillä käväisseitä, selkeästi rahoituslaitoksilta tulleita huomattavan suuria summia. Oli itse epäillyt vilunkipeliä heti tilitiedot kytättyään ja soitti samalla sekunnilla mulle.

Ero ja poliisitutkinta, syyte & tuomio. Mutta voin kertoa, ettei ole erityisen mukavaa setviä ulosottoon ajautuneita, identiteettivarkaudesta johtuneita velkoja ulosottoviraston kanssa. Jopa lainvoimaisen tuomion kanssa kyseisessä instanssissa asioidessa tuntui, että ajateltiin mun itse aiheuttaneen velat ja olevan lähes tulkoon arvoton ihminen. Olen siis ihan normaalisiisti, korkeakoulutettu, hyvä sosioekonominen asema, säästöjä, asuntolaina joka lyhenee suunnitellusti ja velaton uudehko auto. Ei sillä, että kukaan ansaitsisi sellaista kohtelua jota sain, oli habitus tai elämäntilanne mikä tahansa. Riippuu varmaan virkailijasta ja mulle sattui k-pää.

Nojoo, mutta siis, kiitos ex-anopin tilikyyläyksen, sain tietää asiasta vähän aikaisemmin ja osasin laittaa tilanteelle stopin. Jotain hyötyä siitäkin sitten.

Vierailija
24/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Tilinomistaja (täysi-ikäinen) saa kyllä ihan itse päättää kenellä hänen tilinsä on käyttöoikeus ja kenellä ei...

Käyttöoikeus voi perustua kahteen asiaan. A) tili on miehen nimissä ja äidillä on siihen käyttöoikeus B) tili on yhteinen ja molempien nimissä ( tai-tili).

A-tapauksessa mies voi lopettaa äitinsä käyttöoikeuden, B-tapauksessa molempien pitää suostua siihen.

B-tapauksessa helpointa taitaa olla avata uusi tili ja siirtää rahat sinne, jos tilanne kiusaa.

Vierailija
25/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama muuten vakuutusyhtiöissä. Ne niputtaa siellä lapsuuden perhekunnan yhteen, vaikka ei asu enää samassa osoitteessa, ja KAIKKI henkilökohtaiset tiedot ja vakuutuksiin liittyvät asiat menee vanhempien tietoon. Eikä tästä tule edes vakuutuksen ottajalle ja maksajalle mitään tietoa. 

Eli vahva vältä vakuutusyhtiöille, joita vanhempanne/appivanhempanne käyttävät. Jos yksityisyyttänne arvostatte.

Tähän lisäys, että monella aikuisella saattaa olla tietämättään esim. henkivakuutus, joka on joskus lapsena hänelle hankittu, ja jota hänen edunsaajansa edelleen maksaa.

Vakuutetulle itselleen ei vakuutuksen sisällöstä anneta tietoa, sillä se menee vain maksajalle (vakuutuksen ottaja). 

Uskomatonta, mutta totta.

Vierailija
26/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Hyvin voi olla mahdollista jos anoppi on laittanut itselleen käyttöoikeudet tiliin miehen ollessa lapsi. Niitä ei saa pois ellei anoppi itse luovu niistä.

Paskapuhetta. Käyttöoikeus loppuu kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

Ei lopu. On munkin äidillä edelleen käyttöoikeus lapsuuden aikaiseen tiliini, vaikka olen yli 30.

Huomasin vasta jokin aika sitten verkkopankin kautta tilitietoja katsellessa.

Sama juttu, 30+ olen minäkin ja poistin viitisen vuotta sitten vanhempieni käyttöoikeudet, kun satuin verkkopankista huomaamaan että ne edelleen oli olemassa.

Vierailija
27/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on viihteellä.

Vierailija
28/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on muutenkin utelias ja joka asia, varsinkin raha-asiat utelee todella tarkkaan. Ihmettelen tarvetta syynätä asioita, kun kerran näkee kaiken suoraan verkkopankista. Ennen naimisiin menoa otti itsenäisesti selvää lakimieheltä, kun talo ostettiin, että kannattaako meidän tehdä keskinäinen testamentti mieheni kanssa, että jos jompi kumpi kuolee, esim. mieheni, niin miehen osuus ei periydy hänelle kun meillä ei ollut vielä lapsia...

Vierailija
29/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama muuten vakuutusyhtiöissä. Ne niputtaa siellä lapsuuden perhekunnan yhteen, vaikka ei asu enää samassa osoitteessa, ja KAIKKI henkilökohtaiset tiedot ja vakuutuksiin liittyvät asiat menee vanhempien tietoon. Eikä tästä tule edes vakuutuksen ottajalle ja maksajalle mitään tietoa. 

Eli vahva vältä vakuutusyhtiöille, joita vanhempanne/appivanhempanne käyttävät. Jos yksityisyyttänne arvostatte.

Mikä yhtiö? Minulla on samassa yhtiössä kuin vanhemmillani, mutta tiedot ei mene kenellekään muulle kuin vakuutuksenottajalle.

Vierailija
30/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yhtiö? Minulla on samassa yhtiössä kuin vanhemmillani, mutta tiedot ei mene kenellekään muulle kuin vakuutuksenottajalle.

If

Vierailija
31/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa perseenpyyhintää. Perse voi olla miehen oma ja yksityinen, mutta jos sen pyyhintään tarvitaan anoppia, minä lähden.

Vierailija
32/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi jo korkea aika estää anoppi tililtä. Mies voi antaa erikseen tietyt summat kuukaudessa, jos anopin talous on miinuksella.

Vierailija
33/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

If

Niin ja tästä tietosuojaloukkauksesta kyllä reklamoitiin ja lupailtiin hyvitystä, mutta jopa puhelinlasku aspaan jäi asiakkaan hoidettavaksi. Tai sitten hyvitys meni sille toiselle osapuolelle, ei tietosuojaloukatulle.

Että kiitos vaan Ifille loistavasta työstä. Olisi pitänyt viedä asiaa korkeammalla tasolla eteenpäin.

Asiakkaaksi en palaa enää ikinä.

Vierailija
34/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei ole mahdollista. Kun henkilö täyttää 18 tili siirtyy täysin hänelle. Ja tästä on itsellä useampi kokemus, kun lasten tilit (jotka lasten isä on avannut ollessaan töissä ko. pankissa) ovat siirtyneet lapsille. Rahoineen päivineen. Ja oikeinhan se niin onkin.

Vierailija
35/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei ole mahdollista. Kun henkilö täyttää 18 tili siirtyy täysin hänelle. Ja tästä on itsellä useampi kokemus, kun lasten tilit (jotka lasten isä on avannut ollessaan töissä ko. pankissa) ovat siirtyneet lapsille. Rahoineen päivineen. Ja oikeinhan se niin onkin.

Riippuu onko käyttöoikeus vai yhteinen tili. Ihan eri käytännöt.

Vierailija
36/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla näkyy pojan tili niin kuin ennenkin. Pystyn siirtelemään rahoja tililtäni pojalle tai takaisin ja maksamaan kummalta tililtä vain. Käyttöoikeus ei loppunut kun poika tuli täysi-ikäiseksi.

Vierailija
37/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se liittyy isompaan kokonaisuuteen ja yhteistyössä pankin kanssa.

Onko mies osakkaana perheyrityksessä? Samoin anoppi.

Ja voihan olla, että miehesi tilin on avannut anoppi aikanaan ja tehnyt talletuksia ja käyttöoikeus on niiltä ajoilta.

Eikä tuossa nyt luulisi olevan mitään pahaa, jos se miehelle on ok.

Vierailija
38/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, nyt 36-v, on edelleen äitinsä tiliseurannassa. On seurattava pojan taloudellisia edesottamuksia, ettei tulevaa perintöä tuhlattaisi.

Vierailija
39/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei ainakaan IFillå.

Vierailija
40/114 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordeassa poistui kyllä saman tien kun 18v tuli täyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme