Pieni vinkki teille, jotka olette mukana vähävaraisia lapsiperheitä tukevissa FB-ryhmissä
En halua nyt olla ikävä tai epäkiitollinen. Mutta on pakko sanoa tämä, ettei tule enää ikäviä tilanteita. Mun lapset sai erään tuollaisen ryhmän kautta uudet puhelimet. Tai siis käytetyt. Jo useamman vuoden vanhat mallit. Toki avunantaja sai kiitokset, mutta lapset eivät ole ottaneet noita edes käyttöön. Lasten maailma on niin julma, jos ei ole juuri sitä uusinta mallia, niin se on häpeän ja ahdistuksen aihe. Eivät lapset halua meidän köyhyyden näkyvän, eivätkä he saisi tästä kärsiä. Joten lasten parhaaksi pyydän, että te ihanat ihmiset jotka tuette meitä ja muita, niin kiinnitätte huomiota tavaroiden laatuun.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta itse puhelimet lapsillesi.
Ostaisin tietenkin, jos olisi rahaa.
Ap
Meidän perheemme bruttotulot ovat yli 8.000 euroa kuussa. Perheessä on 3 lasta. Ja keskimmäisellä on 3 vuotta vanha huawein luuri. Kuopuksella reilun satkun samsung ja esikoinen osti samanlaisen omilla rahoillaan.
Oikeasti jotain rajaa.
Ihan hyvä trolli, sopivan ajankohtainen ja tunteita herättävä aloitus. 3.5/5.
Siis mitä mä just luin? Meidän lasten koulussa ei juuri kenelläkään ole mitään uusinta huutoa olevia luureja, nehän maksaa melkein tonnin joten mitä järkeä??
Kaikilla on ihan asiallinen peruskapula, ainoastaan parilla taitaa olla joku vähän parempi vehje.
Siitä olen samaa mieltä että jotkut ihan oikeasti dumppaavat köyhille jätteensä, eli tehdään muka hyvää lahjoittamalla kassillinen rikkinäisiä kenkiä. Se on puistattavaa.
Mutta enemmän mua nyppää ap:n ja lasten asenne "vanhaa mallia" olevaa kännykkää kohden, kyllä ihmiset osaa olla epäkiitollisia avusta. Kännyköistä saa nykyään kohtuullisen vaihtohyvityksen vaikka olis vanhempikin luuri, lisäksi lapsille harvemmin ostetaan uutta jos vanha toimii. Joku on siis ollut teille hyvä.
Ja jos teille on lahjoitettu toimivat puhelimet, niin ilmeisesti lapsilla ei ole ollut lainkaan puhelimia ennestään? Vai olitteko oikesti "avuntarpeessa" uusia puhelimia varten vai miksi laitteet jäivät hyllyyn? Eikö muka ole "nolompaa" olla kokonaan ilman luuria kuin pelata vanhan mallisella luurilla? Vai kinusitteko uusia puhelimia fb-ryhmästä vain saadaksenne uudemmat mallit??
Öö, täytyy olla provo?
Meidän kahdella teinillä vanhat perusluurit, samat jo vuosia, eikä ostettaessakaan olleet uusinta hottia.
Ei tulisi mieleenkään ostaa uusia vain mallin takia. Eivätkä ole teinitkään vaatineet. Nyt sinua viedään 10-0.
Aina on joukossa niitä pröystälapsia, jotka laittavat someen jouluna kuvan kalliin puhelimen laatikosta esittääkseen menevänsä trendien aallonharjalla. Mutta miksi meidän kaikkien pitäisi lähteä tuollaiseen mukaan? Eikö se ole hivenen onttoa touhua? Kyllä se paikkansa pitää jollain muulla ansaita. Älä anna lapsesi sumuttua siitä ajatuksesta, että uusimmilla ja kalleimmilla tavaroilla vasta kelpaisi. Äläkä anna hänen arvottaa muita ihmisiä sellaisilla asioilla.
Mä olen pikkuvarakas koska mulle on aina kelvannut toisten konmarittamat pyyhkeet ja eriparikupit, omat rahat sijoitan, kohta on sijoitusasunnon käsirahakin kasassa. Samalta se kahvi maistuu melkein kupista kun kupista kunhan on mukava pitää kädessä!
Meillä nettotulot lähemmäs 8k/kk. Yksi lapsi. Sai keväällä mielestäni kalliin - kuitenkin ”vaan” 700 - maksavan puhelimen, koska a) edellinen yli 3v vanha puhelin hajosi, b) todistuksen keskiarvo oli yli 9 ja c) puhelin oli tarjouksessa. Hyvin olisi kuulemma pärjännyt vanhallakin, mutta oli tietty tyytyväinen uuteen ja vieläkin välillä muistaa arvostaa ja kehua kuinka hyvä luuri on.
Pojalla on kyllä kavereita, jotka aina haluaa uusimman iPhonen jolla voi päteä, mutta näissä perheissä poltetaan roskapuuta takassa ja ajetaan vanhoilla satoja tuhansia kilsoja ajetuilla autoilla (toki mersuilla, pitäähän ulospäin näyttää varakkailta) ja talkkari käyttää nimeä kiinteistövastaava (joka lapsensa mukaan tienaa 10k/kk).
Meitä on niin moneksi.
No omapa nirsoilua lapsiltasi. Minulla on aina ollut äidin vanha puhelin käytössä. Ihan hyvin olen pärjännyt. 1-3 vuotta vanhat mallit toimivat erinomaisesti, mutta ei tarvitse pulittaa uutussatasia. Vielä nytkin, kun olen asunut jo useamman vuoden omillani ja töissäkin käyn otan mielelläni vastaan äidin vanhat puhelimet, koska niissä ei ole mitään vikaa.
Puhelimilla brassailu on nuorten parissa jo so last seasong.
Kohta sen 10 vuotta vanhat ”äly”luurit vaan on liian vanhoja, kannattaa ennemmin viedä ne asiaankuuluvan kierrätykseen. Mäkin hain kerran käytetyt, helposti paikattavat toppahaalarit tuttavaperheelle ja aattelin korjata ne valmiiksi. Kun purin kassin oli edessä 2 toppahaalaria, joiden alaosa oli käsittämättömän riekaleina, täysin korjauskelvottomat. No täytinpä niillä sitten omaa sekajäte-astiaani.
Tuntuu, et köyhälle pitää kelvata ihan kaikki kura, mitä ei pihyyksissään raski roskiin heittää. Kun äiti-teresat lahjoittaa hyvää hyvyyttään pelkkää p*skaa, niin se ei vaan auta ketään.
Me asumme kaupungin vuokra-asunnossa, halvalla alueella. Eipä ole tuota ongelmaa, kun suurimman osa vanhemmat ovat köyhiä. Nuoret puhuvat normaalina asiana rahan puutteesta. Esim. "Meillä ei ollut rahaa parempaan", "Äiti ostaa sen, sitten kun on enemmän rahaa", "En mä viiti pyytää noin kallista". En tiedä onko maailma, jossain paremmalla alueella raadollisempaa.
Ei kyllä mä olen sen auttamisen jo lopettanut. Kannoin lapsille ruokaa ja äiti osteli sohvatyynyjä ja kaljaa itselleen.
Tämä on selvä provo.
Kaikesta ihminen saakin itselleen mielihyvää, vai oletko koulu- vai työpaikkakiusaaja.
Näen päivittäin toimintaa miten erääseen avustusjärjestöön auttajat kuskaa vaatteita ja tavaraa. Niistä kaupaksi käy noin 10% ja loput hakee uffi rekalla sitten myyntiin. Itsekkin joskus mietin lahjottavani jotain tuonne, mutta köyhät saa täällä niin paljon vaate ja tavaralahjoituksia, että sillä ei ole oikeastaan mitään arvoa heille. Ymmärrän, että sen kaiken tavarapaljouden keskellä haluaisi saada uusia merkkivaatteita ja tavaroita. Vanhaa krääsää on nurkat pullollaan. Parempi yksi uusi iphone lahjoitus, mitä 10 vanhaa puhelinta. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot lähemmäs 8k/kk. Yksi lapsi. Sai keväällä mielestäni kalliin - kuitenkin ”vaan” 700 - maksavan puhelimen, koska a) edellinen yli 3v vanha puhelin hajosi, b) todistuksen keskiarvo oli yli 9 ja c) puhelin oli tarjouksessa. Hyvin olisi kuulemma pärjännyt vanhallakin, mutta oli tietty tyytyväinen uuteen ja vieläkin välillä muistaa arvostaa ja kehua kuinka hyvä luuri on.
Pojalla on kyllä kavereita, jotka aina haluaa uusimman iPhonen jolla voi päteä, mutta näissä perheissä poltetaan roskapuuta takassa ja ajetaan vanhoilla satoja tuhansia kilsoja ajetuilla autoilla (toki mersuilla, pitäähän ulospäin näyttää varakkailta) ja talkkari käyttää nimeä kiinteistövastaava (joka lapsensa mukaan tienaa 10k/kk).
Meitä on niin moneksi.
Siis mitä, roskapuuta takassa? Mihin se nyt liittyy?
Näköjään tuollaiset mukasuuret tulot ei opeta käytöstapoja lainkaan. Onnistuit nolaamaan vain itsesi.
Hävetkää kun muka otatte tämän provon tosissaan. Ette voi olla noin typeriä että uskotte ap:n aloitukseen. "Uusinta mallia" ja "kiinnitätte huomiota laatuun" my ass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on niin moneksi.Siis mitä, roskapuuta takassa? Mihin se nyt liittyy?
Näköjään tuollaiset mukasuuret tulot ei opeta käytöstapoja lainkaan. Onnistuit nolaamaan vain itsesi.
En ole tuon kirjoittaja, mutta luulen silti ymmärtäväni. Ei mm. ole varaa takkapuihin (=koivuhalot tmv, takka toki pitää olla), joten poltetaan jämä- tai roskapuuta. Osuiko, vai mistä noin ärsyynnyit? Ja itselläsi on hyvät tavat?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulkaan auta mikään trendikama estämään kiusaamista, se on loputon suo jos sillä sitä kuvittelee ehkäisevänsä. Tue lapsesi itsetuntoa. Sitä hän tarvitsee enemmän kuin uusinta puhelinta.
Itsetunto lapsella menee matalaksi, kun hän luulee toisten pilkkaavan hänen noloja halpiskamppeitaan. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme kaupungin vuokra-asunnossa, halvalla alueella. Eipä ole tuota ongelmaa, kun suurimman osa vanhemmat ovat köyhiä. Nuoret puhuvat normaalina asiana rahan puutteesta. Esim. "Meillä ei ollut rahaa parempaan", "Äiti ostaa sen, sitten kun on enemmän rahaa", "En mä viiti pyytää noin kallista". En tiedä onko maailma, jossain paremmalla alueella raadollisempaa.
Tuollaiselta alueelta ei jakseta usein ponnistaa lukioon asti.
Ei kuulkaan auta mikään trendikama estämään kiusaamista, se on loputon suo jos sillä sitä kuvittelee ehkäisevänsä. Tue lapsesi itsetuntoa. Sitä hän tarvitsee enemmän kuin uusinta puhelinta.