Miten pitkään naiset voi imettää? Siis yhtä lasta kohden jos ei oo kaksosia. Vuosia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö koulussa imettämässä noita 7-vuotiaita? Jeesus.
Ei kai tässä ketjussa kukaan ole sanonut imettävänsä 7-vuotiasta? Mutta tässä kommentissa tiivistyi hyvin se ymmärtämättömyys isomman lapsen imetyksestä - ei vauvaiän ohittanutta tarvitse imettää joka toinen tunti vaan esim. kerran päivässä, joten hyvin mahtuu samaan elämään päiväkodin tai vaikka sen koulunkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Eiks seksielämä mee piloille.
Yleensä lasta imetetään eri aikaan kun harrastaa seksiä, joten veikkaan että ei haittaa. Kyllä vuorokaudessa tunteja riittää molemmille puuhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lasta imetetään eri aikaan kun harrastaa seksiä, joten veikkaan että ei haittaa. Kyllä vuorokaudessa tunteja riittää molemmille puuhille.
Joo näin meilläkin, eri aikaan ja sit myös eroi henkilön kanssa ja usein eri paikassakin. Eli häiritsee yhtä paljon kuin kalakeiton tekeminen vessassa käyntiä. Molemmat mahtuu samaan päivään!
Vähän alle yksivuotiaina lopettivat molemmat lapset itse imemisen. En olisi siis pitempään pystynyt kun ei enää kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Minua imetettiin kolme vuotiaaksi ja minulla on jopa muistoja siitä kun olen tissillä, Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että kolme vee on aivan liian vanha imetettäväksi. Sanoisin, että kun lapselle tulee ensimmäiset hampaat niin on aika lopettaa.
Hauskaa. Mun lapsella tuli ensimmäinen hammas 4kk iässä, jotkut jopa syntyvät ensimmäiset hampaat suussa. Ei olisi noilla kriteereillä imettää edes vähintään yhteen ikävuoteen saakka, joka on THL:n suositus Suomessa.
Vastaus kysymykseen, maitoa tulee niin kauan, kun sitä säännöllisesti poistuu rinnoista. Ennen vanhaa oli jopa työnimike imettäjä, jotka imettivät lapsia varakkaiden puolesta.
Lapseni on nyt 2,5-vuotias ja aion imettää häntä niin kauan, kuin hän kokee sen tarpeelliseksi. Itselleni se on melko yhdentekevää, välillä jopa vähän ärsyttävää, kun haluaisin tehdä sillä hetkellä jotain muuta, kuin istuskella. Toisaalta se on helppo tapa antaa läheisyyttä ja lukea samalla vaikka kirjaa lapselle. Ja joskus se pysähtyminen tekee ihan hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua imetettiin kolme vuotiaaksi ja minulla on jopa muistoja siitä kun olen tissillä, Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että kolme vee on aivan liian vanha imetettäväksi. Sanoisin, että kun lapselle tulee ensimmäiset hampaat niin on aika lopettaa.
Tiedätkö sä, missä iässä niitä hampaita oikein tapaa lapsille tulla?
Näinpä. Omani sai 6kk ikäisenä ekan hampaan, mutta imetin kunnes lapsi oli 1v5kk
Miten kaksoset liittyy siihen kuinka kauan imettää 🤔?
Meinaatko että kaksosille ei riitä tissimaito vai että heitä imetään jotenkin kauemmin?
Nyt en ihan saa kiinni sun ajatuksesta 🙄
Itse imetin kaksosia vajaa 2 vuotiaiksi, ihan itse lopettivat.
Ja imetin yleensä samanaikaisesti 😊
Aiemmin ollut ammatti-imettäjiä. Siitä voit laskea. Tietosi biologiasta ovat niin heikot että taitaa olla provokaatiota koko juttu. Tosin luuleepa osa lääkäreistäkin että "maito loppuu". Lol.
Vierailija kirjoitti:
Menee. Siis siihen lapsen tuloon.
Pakko vähän ohiksena mainita, että rintamaidon koostumus ei kuitenkaan vuosia pysy samana. Vähän aikaa sitten synnyttäneen äidin maito on paljon rasvaisempaa ja ravitsevampaa kuin jos synnytyksestä on jo vuosia. Vasta-aineita ym. on toki vähän laihemmassakin maidossa.
Maidontulohan ei koskaan lopu, jos sitä vaan stimuloi kylliksi. Tähän perustui imettäjän ammattikin.
Muistaakseni korkein kulttuurinen normi mistä olen kuullut on 7v.
Ei ne lapset joita imetetään vielä leikki- tai kouluiässä ime tunnin välein kuin pikkuvauvat. Itse olen imettänyt omiani vain vuoden jokaista ja loppuvaiheessa imetys on rajoittunut aamuun ja iltaan, sitten vain iltaan ja sitten loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vähän ohiksena mainita, että rintamaidon koostumus ei kuitenkaan vuosia pysy samana. Vähän aikaa sitten synnyttäneen äidin maito on paljon rasvaisempaa ja ravitsevampaa kuin jos synnytyksestä on jo vuosia. Vasta-aineita ym. on toki vähän laihemmassakin maidossa.
Melkein oikein. Totta on, että ensimmäisinä päivinä rinnoista tulee tehotippoja, kolostrumia, jotka ovat hyvin energiapitoisia. Rasvaisuus kuitenkin tasoittuu samalla, kun vatsalaukku kasvaa, eikä se muutu radikaalisti ensimmäisen vuoden aikana. Koostumukseen vaikuttaa esimerkiksi lämpö, jolloin maito on hieman laimeampaa kuumilla ilmoilla.
Kuitenkin maidon rasvapitoisuudet kasvavat siinä missä lapsi kasvaa ja viimeisillä imetyskerroilla maito muuttuu rasvaisemmaksi, kun imetysten määrä vähenee. Tällöin keho muokkaa maidon taas energiatiheemmäksi niin sanotusti.
Imetin ekaa 1 v 8 kk ja toista 11 kk. Oli helpompi lopettaa pienemmältä, kuin uhmaikäiseltä, joka vaati maitoa. Ei merkittävästi vaikuttanut seksiin.