Libidon nousu 40+ vuotiailla naisilla
Vertaistukea haen. Seksihimot ovat vuosivuodelta nousseet, nyt 44 vuotiaana mahdottoman kovat. Tuntuu kuin koko persoonallisuus muuttuisi avoimemmaksi ja oma oikea vahva seksuaalisuus tahtoisi ryöpsähtää vapaaksi.
Kyselen teiltä muilta vastaavaa kokevilta tai kokeneilta, miten tämä muutos on teillä sujunut? Miten haluatte edetä? Miten kovat himot teillä ilmenee? Tunnetteko häpeää?
Omasta libidonnoususta voin kertoa kyllä... Koko lantionalue on hyvin helposti entiseen verrattuna tykyttävä ja jotenkin laukeamista vailla. Aiempi kova miehen miellyttämishalu, ilman keskittymistä omaan nautintoon on vaihtumassa hiljalleen fyysiseen pakkoon saada säännöllisesti orgasmi. Huomautan tähän väliin, että tämä ei kyllä haittaa työtä tai muuta elämää, mutta pakotus ja himotus tuntuu välillä päivän aikana.
Minua on alkanut kiinnostamaan seksuaalisuuden eri muodot enemmän. Kiinnostihan ne toki ennenkin, ehkä nyt fyysinen mieletön panetus tuo minulle luvan olla vapaampi tälläkin tavoin.
Käytännössä haluan usein seksiä mieheni kanssa ja mahdollisimman vaihtelevaa. Haluan kehittää meidän seksiä aiempaa paremmaksi. Lisäksi sunnittelen ja toteutan itsetyydytyksen huolellisesti, että se kunnolla tyydyttää. Arvostan itseäni enemmän ja tavoite on siis selvemmin tuo oikea tyydytys. Se on tosiaan se huikea muutos nuorempaan elämääni.
Tuo häpeäkysymys pyörii mielessäni usein. Kasvatuksesta ja mistä lie tulee se mahdoton nolous ja häpeä seksiasioita kohtaan. Näin tosielämän 'puumana' tunnen myös ujoutta ja jopa pelkoa lähteä selvittelemään tunne- ja seksielämän lukkoja vaikkapa terapeutille. Jonkinlaista selvittelyä käyn pääni sisällä joka päivä. Muutostahan tämä elämä on.
Kommentit (27)
Mulla halut heräsi heti kun tuli ero 25 vuoden suhteesta. Pienen tuumailun jälkeen pidin puuma-kesän ja sitten löytyi oman ikäinen mies, aluksi ihan seksiseuratarkoituksessa, mutta rakastuttiin ja nyt seurustellaan.
N48
Minä olen nyt 49 -vuotias. Pitkässä liitossa ollut välillä hiljaisempaa ja varsinkin silloin nuorena vähän villimpää menoa. Noin kaksi vuotta sitten mun seksihalut alkoivat toden teolla nousta niin että hämmennyin asiasta itsekin saatika sitten mieheni. Nykyään harrastamme seksiä pari kertaa viikossa ja muina päivinä minä masturboin. Haluaisin seksiä vaikka joka päivä mutta mies ei jaksa, niinpä pidän omaa kivaa ja pysyn iloisena. Läheisyyttä ja rakkautta suhteessamme on paljon.
Kyllä, itse en ole vielä 40 vuotta, pian kuitenkin. Oikein hävettää se vähäinen seksin määrä mitä nuorempana oli. Ei vain haluttanut. Toki ihan ymmärrettäviä syitä oli, pienet lapset, rahahuolia, vanhempien kuolema.
Nyt pikkuhiljaa alkaa elämä hymyillä, niinpä seksistäkin on tullut liki päivittäistä.
Testosteronin suhteellinen nousu naisen kropassa.
Olen viisikymppinen nainen. Olen aina ollut seksistå pitävä mutta nyt en saa sitä tarpeeksi. Ehkä liittyy iän tuomiin hormoneihin mutta varmaan myös siihen ettå raskaudenpelko on kohta ohi ja kun lapset muuttaneet pois niin on aikaa ja jaksamista kääntyä itseen päin ja tilaisuuksia on koko ajan.
Se vain on ikåvää että samanikäinen mies on huonokuntoinen ja väsynyt. Itse olen aina kuntoillut ja pitänyt painon kurissa.
Puutteessa on ikävä olla ja ärsyttää esim viikonloppureissut kun yövytään hotellissa ja itse haluaisin naida joka välissä ja mies nukkuu istualtaankin.
normaalia että mies kärsii lapsiperheajassa 30-50 nurkille ja sit nainen vilkastuu niin pitäs herättää ne tapetut halut kun emäntä ei ole haluunnut eikä tehnyt aloitteita 20 vuoteen
Niin... "Ei nyt kulta", "Päätä särkee", " Katotaanko myöhemmin" yms. Näitä sai mies niellä vuosia. Onko tuo ihme jos ei enää juuri haluta sitten joskus, kun rouva suvaitsee olla halukas sitten kun hänen korkeudelleen sopii. Sortsi, mutta siemenet meni kädelle tai itänaapurin tatjaanalle.
kummaa kirjoitti:
normaalia että mies kärsii lapsiperheajassa 30-50 nurkille ja sit nainen vilkastuu niin pitäs herättää ne tapetut halut kun emäntä ei ole haluunnut eikä tehnyt aloitteita 20 vuoteen
Jos vaimoa ei seksi kiinnosta lapsiperhearjessa niin voisitko sinä mies tehdä jotain asialle esim hoitaa osasi perheestäsi ja kodistasi ja antaa vaimon levähtää tarpeeksi ja tehdä jotain omaa johon lapset tai koti eivät liity? Sitten voisi jaksaa ja innostua.
Minua ainakin otri päähän ja rajusti kun mies alkoi näpläämään sängyssä kun koko iltana töiden jälkeen e ollut ollut hetkenkään rauhaa eikä lepoa. Siinä ei todellakaan tehnyt mieli alkaa munalla leikkiä.
Naiset vapautuvat estoistaan ja seksistä kieltäytymisestä vasta vanhempana. Siihen saakka ei panna vaikka mieli tekisi. Jotain, mitä miehet eivät koskaan tule käsittämään. Enkä ihmettele.
Minä voisin kokeilla mitä vaan, olen tavallaan herännyt seksuaalisuuteen samalla tavalla kuin alle parikymppisenä.
Yksi osasyy on hormonikierukka joka saanut hormonit hyrräämään. E-pillerit veivät halujayli 20 vuotta. Kierukka laitettiin vaihdevuosien takia ennaltaehkäisevänä jotta hormonit pysyvät tasapainossa, mutta kiimaiseksi tuo kierukka on lähinnä tehnyt. Mies ei valita :)
Raskaana en ole koskaan ollut, joten sillä ei ole koskaan ollut vaikutusta hormoneihini.
N45
kummaa kirjoitti:
Meillä oli mies juuri perustanut sekä perheen, että yrityksen. Jatkuvaa stressiä, paljon töitä. Ei osallistunut lastenhoitoon eikä kodinhoitoon oikeastaan kuin muutaman kerran vuodessa. Ei käynyt kaupassa, ei laittanut ruokaa jne. Minä en kerta kaikkiaan enempään pystynyt, iltaisin pistin silmät kiinni ja yritin vain nukkua. Tottakai meillä silloinkin seksiä oli, mutta ei näin kuten nyt, useita kertoja viikossa. Silti ollaan vielä yhdessä ja nyt nautitaan siitä että aikaa on vähän enemmän ja minuakin haluttaa..
Olen vähän alle 40v. ja mulla on tätä samaa kestänyt jo muutaman vuoden. Hormonikierukka löytyy myös, oisko se sitten vaikuttanut osaltaan. Toisaalta se että on enemmän sinut itsensä kanssa. Lisäksi olen yhdistänyt tämän siihen että luonto käskee vielä lisääntymään. Joka tapauksessa, nuorempana olin yhdynnässä lähinnä velvollisuudesta, nykyisin sitten voisin panna suurin piirtein koko ajan. Miestä ei kiinnosta, joten hiukan on yksiavioisuus ajoittain koetuksella. Apua olen löytänyt omaa kivaa pitämällä ja toistaiseksi olen pärjännyt. Harmittaa vaan niin vietävästi, kun halut ei kohtaa.
naiset puhuu aina siitä että mies ei osallistu lapsiperhearkeen, ei sanos meillä. tunnustaa vaan että kanivaihe oli ja tarviiko sitä nyt aina ( yli 2..3 x viikossa)
Seksi on aina ollut mulle tärkeää. Viidenkympin tienoilla tuntui, että himot vain yltyivät, eikä loppua näy.
Mikäs tässä ollessa!
Olen kohta 41v ja kokenut myös samanlaisen seksuaalisen heräämisen äskettäin. En tiedä siihen syytä, mutta olen vasta nyt päässyt häpeästä ja alkanut todella nauttia seksistä ja koen itseni naiselliseksi ja seksikkääksi.
Seksiä meillä on ollut aina, mutta nyt on mieheni kanssa vasta löydetty uudet ulottuvuudet seksin saralla.
Vierailija kirjoitti:
Niin... "Ei nyt kulta", "Päätä särkee", " Katotaanko myöhemmin" yms. Näitä sai mies niellä vuosia. Onko tuo ihme jos ei enää juuri haluta sitten joskus, kun rouva suvaitsee olla halukas sitten kun hänen korkeudelleen sopii. Sortsi, mutta siemenet meni kädelle tai itänaapurin tatjaanalle.
Meillä miehen päätä särkee usein. Vaikka vetäisin seksikkäät hepeneet päälle, ja haluaisin imeä kullia ja ratsastaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
kummaa kirjoitti:
Jos vaimoa ei seksi kiinnosta lapsiperhearjessa niin voisitko sinä mies tehdä jotain asialle esim hoitaa osasi perheestäsi ja kodistasi ja antaa vaimon levähtää tarpeeksi ja tehdä jotain omaa johon lapset tai koti eivät liity? Sitten voisi jaksaa ja innostua.
Minua ainakin otri päähän ja rajusti kun mies alkoi näpläämään sängyssä kun koko iltana töiden jälkeen e ollut ollut hetkenkään rauhaa eikä lepoa. Siinä ei todellakaan tehnyt mieli alkaa munalla leikkiä.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
kummaa kirjoitti:
Eipä ollu mitään vaikutusta vaikka teki ihan kaikki kotityöt ja omat työt päälle. Aina vaan sama laulu. Ei nyt jaksa. Sanoisin olevan paska puhetta tommonen että tee mies kotitöitä niin saat seksiä. Et saa sitä vähääkään..
m. 44
Tervetuloa useimpien 20-40v miesten pään sisään tässä asiassa, hyvä kun naisillakin "alkaa panettaa" ja tulee säännöllinen "pakko" saada orgasmeja edes tuossa iässä. Itse kuvittelin että nuo asiat miehenä hellittäisi nelikymppisenä - ei hellittänyt, no seuraava toivo viiskymppisenä - ei hellittänyt. Nyt hiukan vajaa 55 vuotiaana - ei ole vieläkään suuresti hellittänyt, muuten kuin että laukeaminen vaatii pidemmän session jos seksiä sattuu olemaan useampana päivänä peräkkäin.
Olisihan se hienoa, jos omakin vaimo saisi tuollaisen seksibuustin, olisi yksi iloinen vanhempi herrasmies enemmän. No, jospa nuo vaakapunnukset keikahtaisi edes joskus toisin päin. Toisaalta olihan vaimollakin 40-50 välillä aika hyvät seksihalut, että eipä voi kovasti moittiakaan juuri tuota ajanjaksoa. Hänkin koki ehkä vastaavia juttuja about sinun iässä, että arvostaa itseään aiempaa enemmän ja haluaa ottaa hieman aiempaa itsekkäämmin nautintonsa, toki hänelle tuntuu edelleen riittävän harvemmin kuin itselleni.
Olen hiukan tuuminut, että eiköhän se biologinen kello ole se, joka laittaa naiset haluamaan lisää tuossa iässä? Periaatteessa kyky lisääntymiseen olemassa vielä ainakin viitisen vuotta, olipa lapsia ennestään tai käyttipä ehkäisyä tai ei. Myös itsevarmuus monesti tulee vahvemmaksi, hyväksyy itse oman vartalonsa sellaisenaan kuin se on, kuten sanoitkin että ei ole enää tarvetta niinkään miestä miellyttää, kuin saada itselle nautintoja.
En kyllä edelleenkään miehenä ymmärrä, miksi naisten pitäisi hävetä seksuaalisuuttaan, halujaan? Kuka naiset kasvattaa häpeämään näitä asioita, kotoako se tulee vai mistä? Sehän on vain hienoa, jos löytää itsestään lisää eroottisia puolia ja himokkaita taipumuksia. Toivottavasti miehesi on yhtä halukas ja pystyväinen vastaamaan lisääntyneisiin seksihaluihisi!