Mies haluaa tauon
Olemme olleet yhdessä vajaan vuoden. Olemme edenneet hitaasti, mutta kuitenkin rakastuneet hyvin vahvasti. Mies on alusta alkaen kertonut minulle aika avoimesti elämästään ja ongelmistaan. Hänellä siis selkeästi jonkin asteinen (mielestäni suht vakava siihen nähden, miten nuori on) masennus, jatkuvaa stressiä ja työkiireitä ja kokee olevansa yksinäinen ja ettei hänestä välitetä (omistaa kavereita ja perheen, mutta ei koe heitä sellaisiksi, jotka oikeasti välittäisivät). On sanonut, että minä olen hänen elämässään ollut oikeastaan ainoa joka on tosissaan välittänyt ja ymmärtänyt.
Asumme vierekkäisillä paikkakunnilla, meillä on välimatkaa n. 30km, mutta silti tapaamisemme ovat olleet lähinnä 2viikon välein. Minua on ajoittain häirinnyt tämä kovastikin, sillä olisin halunnut nähdä useammin, ja mies aina sanoo että hänkin haluaisi, mutta on niin paljon kiireitä. Lupaa joka kerta kuitenkin yrittää järjestää aikaa, mutta ikinä sitä ei kuitenkaan tapahdu. Tämän takia minä olen myös kerran ottanut eron miehestä, mutta palasimme jo parin viikon kuluttua takaisin yhteen.
Edellämainittu ei ole suhteen ainoa ongelmakohta, mutta en tässä jaksa alkaa nyt avaamaan muita sen tarkemmin. Yleisesti ottaen kuitenkin siis se, että minä tarvitsisin enemmän aikaa ja huomiota häneltä, kuin hän pystyy antaa.
Eilen sitten pienen vastoinkäymisen seurauksena mies ehdotti, että pidettäisiin tauko. Tottakai minä suostuin, koska mitä muutakaan olisin voinut tehdä. Hän sanoo rakastavansa minua enemmän kuin on ketään koskaan rakastanut ja tahtoisi oikeasti olla kanssani, mutta tarvitsee nyt aikaa miettiä itseään ja järjestää asioitaan. Tällä hetkellä hän ei pysty antamaan suhteeseemme niin paljon kaiken muun ohella, että se olisi onnellinen ja molempia tyydyttävä. Ymmärrän tämän ja keskustelimme asiasta rauhallisesti. Kehotin miestä menemään keskustelemaan asioistaan jollekin ammattilaiselle. Olisi pitänyt kehottaa jo kauan aikaisemmin kylläkin... ei siis mitenkään kieltänyt tätä, sanoi että ei usko että pystyy puhua kellekään tuntemattomalle, mutta totesi lopulta että se voisi olla hyvä ajatus. Sovimme juttelevamme uudestaan vielä tänään.
Sanoin miehelle kuitenkin, että en tiedä voinko luvata että tauon päättyessä itse haluaisin vielä yrittää uudelleen. Taisi olla vähän tyhmästi sanottu, mutta halusin kuitenkin olla rehellinen, sillä olen ollut viime aikoina tilanteeseemme ajoittain todella turhautunut, enkä ole varma uskaltaisinko tauon jälkeen vielä jatkaa jos kaikki sitten päätyisikin taas samaan pisteeseen...
Nyt haluaisin saada jonkinlaisia mielipiteitä; onko siis yhteenpaluu tauon jälkeen vielä mahdollinen? Onko jollain ollut samankaltainen tilanne? Kuinka kauan tauko kesti ja miten se päättyi? Voiko mies oikeasti saada asiansa järjestettyä niin, että tauon jälkeen asiat oikeasti muuttuisivat?
Kommentit (26)
Tarkennuksena siis, että mies opiskelee vielä ja sen lisäksi raskas fyysinen työ (sama jota siis opiskelee) sekä sysätty aivan liikaa vastuuta aivan liian nuorena. Joinakin päivinä saattaa olla, että herää aamu 6-7 aikaan kouluun (ajaa 1h per suunta sinne) ja koulun jälkeen töihin, jossa saattaa mennä jopa 9 asti illalla. Kyse siis hänen isänsä firmasta, jossa poikansa on tarkoitus jatkaa ja vastuuta on jo nuorena annettu aivan liikaa.
Sitten kun on vapaa-aikaa, niin ei tosiaan makaa vain kotona, vaan on jatkuvasti menossa jossain. Milloin auttamassa kaveria talon remontoinnissa, milloin juoppokuskina myöhään viikonloppuisin. On siis aivan puhki viikon päätteeksi, muttei osaa oikein kunnolla rentoutuakaan. Ei osaa kieltäytyä, jos joku tarvitsee apua, vaikka olisikin miten väsynyt.
Mies kertoi siis tauon syyksi sen, että haluaa järjestää asioitaan paremmiksi ja saada jonkilaisen otteen elämäänsä. Sen jälkeen mahdollisesti voitaisiin aloittaa puhtaalta pöydältä, kun hänellä olisi enemmän annettavaa. Olemme puhuneet aivoimesti tulevaisuudesta, eikä sen suunnittelu ole ikinä ollut miehelle ongelma. Itse asiassa hän on aina ollut se, joka ottaa puheeksi yhteisen tulevaisuutemme ja sen, että haluaisi kovasti sitten joskus perhe-elämän mun kanssa. Harmittelee, että lähden vuoden kuluttua kauemmaksi opiskelemaan. On itselleenkin vihainen siitä, ettei ainakaan tällä hetkellä pysty antamaan tälle suhteelle niin paljon kuin haluaisi.
En siis usko, että olisi kyse jostain halusta kokeilla, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. En voi toki varmaksi tietää, mutta kaiken kokemamme perusteella näin uskoisin. On aina ollut myös rehellinen mulle eikä salaile asioita, jos olen kysynyt jostain. On myös sanonut, että pitää sanoa suoraan jos en halua hänen esim. menevän jonnekin ystäviensä kanssa (näin ei ole kuitenkaan käynyt, koska en todellakaan halua rajoittaa hänen menemisiään).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo "pieni vastoinkäyminen" oli? Se ilmeisesti nyt olennaisesti liittyy miehen ehdottamaan taukoon ja saa ajattelemaan jotain hänessä. Mitä?
Ei ole nyt olennainen, sillä meillä on jo pidemmän aikaa mennyt huonosti. Tauko on siis ollut jo jonkin aikaa mielessä, mutta tuon yhteydessä se oli helpompi ottaa esille.
Ok. Ja sinä olet se rasittavin asia joka pitää pistää tauolle, kun näettekin ihan jatkuvasti, jopa kahden viikon välein? Onko hän kenties myös lakkauttanut remontoinnit, juoppokuskaamiset ja muutkin hommat vai vain tämän osuuden joka hänellä on kaikkein vähiten elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ja sinä olet se rasittavin asia joka pitää pistää tauolle, kun näettekin ihan jatkuvasti, jopa kahden viikon välein? Onko hän kenties myös lakkauttanut remontoinnit, juoppokuskaamiset ja muutkin hommat vai vain tämän osuuden joka hänellä on kaikkein vähiten elämässä?
Tätä en kyllä ymmärrä itsekään... toki myönnän, että olen välillä ollut miehen mielestä ehkä vaikea; olen turhautunut, jos emme ole pitkään aikaan nähneet ja sitten mies ei ole löytänyt mulle aikaa. Siitä sitten on ajoittain syntynyt ”riitoja” ei nyt mitään maata kaatavia mutta sellaisia, että on tullut selkeäksi ettei näin oikein voi jatkua. Ehkä mies sitten kokee tämän ahdistavana, ja että kaiken muun ohella vielä minäkin vaatisin häneltä asioita...
Ap
En jaksanut lukea, eikä jaksaisi miehesikään, siksi tauko.
Mikä tuo "pieni vastoinkäyminen" oli? Se ilmeisesti nyt olennaisesti liittyy miehen ehdottamaan taukoon ja saa ajattelemaan jotain hänessä. Mitä?