Syvenevä vauvakato uhkaa eläkkeitä: ”Tätä menoa järjestelmä romahtaa”, sanoo EK:n johtaja
Ja tästäkin on ollut puhetta, eikä tuo sinällään ole mikään uutinen kenellekään älykkäälle ei-denialistille.
Kyllä nyt alkaa viimeistään alkaa alahuulet väpättelemään vähän siellä ja täällä, ainakin niillä jotka eivät ole suostuneet uskomaan kun on sanottu että tämä pyramidi-huijaus, Ponzi-huijaus nimeltään eläkejärjestelmä on loppuliussaan ennen mahalaskua. Me jotka emme ole koskaan hypännetkään tuon siipirikon pyristelijän kyytiin, olemme ns. "voittajia", ja ne aasit jotka ovat ja edelleenkin sokeasti tuohon luottavat, noh niitäpä ei sitten juuri kateeksi käykkään. Ovat kuin syöksykierteessä olevan lentokoneen kyydissä, ja pois ei pääse ennen kuin se on pyrstöä myöten kuntassa. Sen jälkeenpä se onkin aivan se ja sama astuuko ulos vai odottaako turvavyövalon sammumista.
Kommentit (34)
Suuret ikäluokat...voi víttu teidän kanssa.
Tuskin tähän eläkejärjestelmään on valitettavasti hetkeen mitään muutosta tulossa. Puolueet haluavat pysytellä kaukana koko asiasta, koska eläkeikäisissä on niin paljon äänestäjiä
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat...voi víttu teidän kanssa.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
"mutta elämä on tässä ja nyt, ei kannata säästää eikä sijoittaa. ei ne eläkkeet mihinkään häviä".
Edes keskiluokka ei pysty keräämään niin isoja säästöjä että niillä elettäisiin kun ei enää pysty vanhuuden vuoksi töihin. Tulevaisuuden eläkevakuutus on 1,5m köydenpätkä kun olet liian heikko työhön.
Vierailija kirjoitti:
Maksoivatko suuret ikäluokat vahempiensa eläkkeitä työaikanaan?
Kyllä maksoivat. Suuret ikäluokat, ja muutama heitä seurannutkin, nimenomaan maksoi kahdet eläkkeet. Siis vanhempiensa eläkkeet vaikka nämä eivät niitä kartuttaneet kun eläkerahastoja ei ollut, sekä omansa. He eivät kuitenkaan uliseet asiasta, vaan olivat valmiita uhrautumaan vanhempiensa eteen.
Toki eläkejärjestelmä on vain osittain rahastoiva, eli kukin sukupolvi maksaa teknisesti vain osan omasta eläkkeestään ja lähinnä aikaisempien sukupolvien eläkkeitä. Toistaiseksi eläkerahastoja on myös jatkuvasti kasvatettu, eli kukin sukupolvi on maksanut sinne enemmän kuin on saanut rahastojen tuotto huomioiden.
Osittain rahastoiva järjestelmä on käytännön syistä paras. On mahdoton polkaista tyhjästä rahastoa joka pystyisi maksamaan aikaisempien ja nykyisten sukupolvien eläkkeet, eikä tuollaisten rahasummien rahastointi ole edes järkevää.
Nuorten ulina on siis täysin perusteetonta. He tulevat nostamaan eläkerahastoista paremmat eläkkeet kuin yksikään edeltävä sukupolvi. Edellyttäen että he hoitavat osansa jälkipolvien hankkimisessa. Ja tuossa piilee tässä esiintuotu järjestelmän riski kun tulevia sukupolvia ei tulekaan. Se ei kuitenkaan ole kasikymppisten suurten ikäluokkien vika, he eivät ole enää hedelmällisessä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisilta suurtuloisilta eläkeläisiltä kunnon leikkaukset eläkkeisiinsä. Olis senkin sukupolven vihdoin aika olla solidaarinen muille.
Koska työeläkkeitä ei voida leikata, niin työeläkkeisiin pitäisi luoda uusi jyrkän progressiivinen veroprosentti. Tämä olisi täysin mahdollista ja olisi myös oikeudenmukaista nuorempia kóhtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksoivat. Suuret ikäluokat, ja muutama heitä seurannutkin, nimenomaan maksoi kahdet eläkkeet. Siis vanhempiensa eläkkeet vaikka nämä eivät niitä kartuttaneet kun eläkerahastoja ei ollut, sekä omansa. He eivät kuitenkaan uliseet asiasta, vaan olivat valmiita uhrautumaan vanhempiensa eteen.
Toki eläkejärjestelmä on vain osittain rahastoiva, eli kukin sukupolvi maksaa teknisesti vain osan omasta eläkkeestään ja lähinnä aikaisempien sukupolvien eläkkeitä. Toistaiseksi eläkerahastoja on myös jatkuvasti kasvatettu, eli kukin sukupolvi on maksanut sinne enemmän kuin on saanut rahastojen tuotto huomioiden.
Osittain rahastoiva järjestelmä on käytännön syistä paras. On mahdoton polkaista tyhjästä rahastoa joka pystyisi maksamaan aikaisempien ja nykyisten sukupolvien eläkkeet, eikä tuollaisten rahasummien rahastointi ole edes järkevää.
Nuorten ulina on siis täysin perusteetonta. He tulevat nostamaan eläkerahastoista paremmat eläkkeet kuin yksikään edeltävä sukupolvi. Edellyttäen että he hoitavat osansa jälkipolvien hankkimisessa. Ja tuossa piilee tässä esiintuotu järjestelmän riski kun tulevia sukupolvia ei tulekaan. Se ei kuitenkaan ole kasikymppisten suurten ikäluokkien vika, he eivät ole enää hedelmällisessä iässä.
Höpö höpö höpsö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrojen posketon ahneus on oikea syy järjestelmien romahtamiseen.
Näinpä. Maailman ensimmäinen vanhuuseläke luotiin 1890-luvulla Saksassa. Siihen maailmanaikaan ei ollut edes autoja, ei tietokoneita, teollisuus kivihiilellä toimivaa...
Ja Suomella ei ole varaa eläkkeisiin vuonna 2019. Joutaakin mennä vararikkoon näin huonosti hoidettu maa. Toivottavasti kansa herää jossain vaiheessa ja aloittaa kunnon kansallistamiskuurin taloudessa :D
Kyl siloin oltiin sähköistetty.
Upean systeemin kyllä kehittäneet, 30-40 vuotiaat varmaan hyvällä tuurilla näkevät 40% maksamistaan eläkkeistä JOS ponzi on vielä pystyssä JOS ovat vielä elossa eläkeiässään (67?).
Ensin valitetaan, että vanhemmuusedut ja lomat ovat liian hyviä, pidennetään työaikaa sekä poistetaan subjektiivinen päivähoito-oikeus. Sitten ihmetellään, kun syntyvyys laskee. Onpa kumma.
Köyhät on jo vuosia sitten saatu uskomaan, ettei heillä ole edes oikeutta hankkia lapsia ja nyt niitä ei sitten hanki hyväosaisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan kannattanut tehdä eläkejärjestelmästä itsekustannettava (maksat eläkerahaa itsellesi eläketilille) jo ajat sitten, niin ei tarvitsisi nyt itkeä peppukipuisena. "Vauvakato" on vain tulevaisuuden ihmisille tervetullut muutos. Ihmisten väheneminen ei tarkoita ihmisten sukupuuttoa, vaan päinvastoin. Jos jatkamme lisääntymistä kuin kanit, niin loppujen lopuksi meiltä jossain vaiheessa loppuu ruoka ja ihmiskunta kokee massakuolemaa. Mieluummin näin päin, kuin noin päin.
Silloin kun päätin opinnot ja olin valmis siirtymään työelämään, niin sain edesmenneeltä vaariltani hyvän neuvon. Sijoita ja säästä. Älä unelmoi ja laske elämääsi eläkkeen varaa jos sellaista vielä on enää, kun pääset eläkkeelle. Pidät tulevia eläkerahoja pelkkinä bonuksina ja bensarahoina, koska pelkällä eläkkeellä et tule elämään. Olen nyt 42v ja olen ensimmäisestä liksasta sijoittanut ja säästänyt. Mulle se tuleva eläke on ihan bensarahoja vaan jos eläkettä on olemassa enää silloin. Jos ne eläkkeet katoilee, niin minä otan ainakin omani pois jollain tyylillä, koska minä en turhaa maksele eläkemaksuja.
Minä haluaisin viisi lasta ja olisin kotiäiti sen aikaa että nuorin menisi ekaluokalle. Tulisi toivon mukaan fiksuja, ei-laitostuneita ja innostuneita kouluttautumaan, hyviä uusia veronmaksajia yhteiskunnalle :) En huolehdi turhaan rahasta enkä tulevaisuudesta, kyllä kaikki järjestyy. Lapset kukoistavat vähemmälläkin merkkivaatteilla, ilman jopoja, iphoneja ja pleikkareita, tärkeintä olisi lämpimät ja välittävät perhesuhteet ja yhdessä tekeminen. Jotain ekstraa aina välillä. Ihmiset stressaavat liiaksi että lapsen elintaso olisi porukan huipulla.. Jos vastoinkäymisiä sitten tulee niin sitten tulee, mitä niitä aiemmin murehtimaan.
Ainoa mikä puuttuu on se mies josta tykkään. Eikä ole mikään hunks, jos joku nyt siihen tarttuu. Aika laiheliini on ja iso pää mut mulle olisi täydellinen... olen vaan niin saamarin UJO! Mikään ei etene.
Vierailija kirjoitti:
eli siis maksan koko ikäni palkastani eläkettä mutten tule itse sitä koskaan saamaan? voi vttu mitä pskaa alan kyllä siinä vaiheessa myymään itseäni jos en eläkettä saa.
MEneekö kaupaksi, sillä siellä voi olla paljon porukkaa myymässä...