Miksi syntyvyys laskee Suomessa? Tässä syitä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006253357.html?utm_campaign=tf-HS&utm…
Minusta tähän on muutamia selkeitä syitä:
- synnytyssairaaloiden lakkautukset monilla paikkakunnilla eli synnytys ei tunnu turvalliselta
pidemmän matkan vuoksi
- heikennykset opintorahaan eli valmistutaan jo valmiiksi velat niskassa, jolloin lykkääntyy kodin osto ja perheenperustaminen
- lapsilisän ostovoima heikko ja hoitomaksut nousseet
- ei tasa-arvoa eli osassa kuntia maksetaan kuntalisiä ja osassa ei
- ilmastopelottelu ja pakolaistilanne
- naiset eivät saa vaalityötä
- naiset kouluttautuvat ja haluavat uran. Oikeaa aikaa perheelle ei tahdo löytyä
- kaupungistuminen ajaa ihmiset asumaan ahtaasti ja kalliisti. Äitiyslomaan ei ole varaa. Perheonni voisi löytyä isojen kaupunkien (Turku, Tampere ja Helsinki) ulkopuolelta
- miehet ja naiset eivät kohtaa
- älylaitteet vievät liikaa aikaa ja väsyttävät aivot
- lastenhoitoa ei arvosteta, vaan syyllistetään kotihoidosta
- koulujen ja päivähoidon heikko tilanne- niin opetus kuin homeongelmat
- muu, mikä?
Kommentit (177)
Koko yhteiskunnan asenne lapsia ja vanhemmuutta kohtaan on surkea. Näkyy jo lapsiin kohdistuvien rikosten tuomioista, että lapsilla ei ole mitään arvoa. Raskaana oleva tai pienten lasten äiti on pahinta saastaa työmarkkinoilla. Vanhemmuudesta on suoriuduttava ilman tukea ja täydellisesti tai muuten on viranomaiset hengittämässä niskaan.
Kel onni on se onnen kätkekööt-mentaliteetti lasten ja perheen kanssa. Suomessa ei saa hypettää omaa onneaan ja ne jotka ovat niin onnekkaita, että ovat lapsia saaneet, eivät hehkuta onneaan. Ja ne joilla ei lapsia ole, eivät saa koskaan tietää, miten ihanaa, täyttä ja onnellista elämää lapset ovat mahdollistaneet niille onnekkaille.
Mieluummin vähätellään ja pahimmassa tapauksessa haukutaan elämää lasten kanssa, vaikka totuus on että elämä omien lasten äitinä on parasta maailmassa.
Itse ainakin ajattelen äitiyden olevan parasta, mitä olen saanut kokea. Mutta tätä ei pysty kertomaan, tämä pitää kokea itse.
Avioliitot eivät kestä. Ei ole turvallista tehdä lapsia kovin montaa, sillä saattaa joutua ne yksin hoitamaan (ja kustantamaan kaiken), jos riitaudutaan pahasti.
Jotain apua pitäisi saada parisuhteiden vakauttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitot eivät kestä. Ei ole turvallista tehdä lapsia kovin montaa, sillä saattaa joutua ne yksin hoitamaan (ja kustantamaan kaiken), jos riitaudutaan pahasti.
Jotain apua pitäisi saada parisuhteiden vakauttamiseksi.
Lisään: esim mun kaveri, jonka mies lähti lätkimään. Se mies oli pienyrittäjä ja keplotteli kaikin tavoin, että ei tee muka tulosta ja ei sitten maksanut lapsilleen asiallisia elareita.
Ei auttanut opiskeluaikaankaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kaikki ongelmat on sitä että naisilla asiat ei ole tarpeeksi hyvin. En usko, että ikinä päästään tilanteeseen jossa naisten koko elämä olisi täysin turvattu.
Missä synnyttää, lapsi- ja kuntalisä, opiskelu, ilmasto, asumiskustannukset, päiväkotien ja koulujen tilanne ja taas kerran opiskelu ja ura on vain naisten asioita? Ei liity nämä miehiin mitenkään?
Siis ei liity miehiin? Kyllä kaikki nämä liittyvät koko perheeseen.
Käyttäjä25553 kirjoitti:
Kel onni on se onnen kätkekööt-mentaliteetti lasten ja perheen kanssa. Suomessa ei saa hypettää omaa onneaan ja ne jotka ovat niin onnekkaita, että ovat lapsia saaneet, eivät hehkuta onneaan. Ja ne joilla ei lapsia ole, eivät saa koskaan tietää, miten ihanaa, täyttä ja onnellista elämää lapset ovat mahdollistaneet niille onnekkaille.
Mieluummin vähätellään ja pahimmassa tapauksessa haukutaan elämää lasten kanssa, vaikka totuus on että elämä omien lasten äitinä on parasta maailmassa.
Itse ainakin ajattelen äitiyden olevan parasta, mitä olen saanut kokea. Mutta tätä ei pysty kertomaan, tämä pitää kokea itse.
Tämä on totta!!!!
Miksei kukaan hehkuttanut mulle. Olisin aloittanut aiemmin ja kyennyt tekemään enemmän kuin yhden. Nyt ei ehtinyt. Ei enää onnannut kuin yksi.
Sitä ei ymmärrä ennnen kuin on itsellä lapsi.
Mediassa pitäisi olla enemmän juttua tästä, miten onnelliseksi oma lapsi tekee. Sitä ei ymmärrä.
Nettideittailu. Kun tarjontaa on liikaa, tapahtuu sama kuin Netflixiä selatessa: Mikään ei enää nouse esiin eikä parinmuodostukseen asti päästä.
Abortti on sallittu. Sen kun kieltäs niin saatas 10 000 uutta ihmistä vuosittain enemmän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Nettideittailu. Kun tarjontaa on liikaa, tapahtuu sama kuin Netflixiä selatessa: Mikään ei enää nouse esiin eikä parinmuodostukseen asti päästä.
Kehotankin duunissa poikamiehiä käyttämään tilanteen hyödykseen - seksiä saadakseen ei todellakaan tarvitse edes tapailla satunnaisesti, netistä löytyy aina uusia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset sukupuoliroolit. Perhe-elämä on edelleen liikaa naisten niskoilla.
Ei kelpaa selitykseksi. Maailmanlaajuisesti katsottuna syntyvyys on kaikkein suurinta nimenomaan perinteisten sukupuoliroolien maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut myös omat lapseni tekemään kotitöitä - niin tytön kuin pojan.
Toivon kyllä, että haluavat tulevaisuudessa perheet.
Mitä te poikien vanhemmat opetatte heille? Vaaditteko vastuunottoa?Ap
Jotenkin koen että kasvatukseen syytely tässä on turhaa tai sitten ap on paljon minua vanhempi. Kaikki meidät sukupuoleen katsomatta kasvatettiin samoin niin meidän perheissä kuin tuttujen.
N30
Ao on 45 v. Omat lapset ovat teini-iässä. Näen kyllä, ettei tuttavaperheen pojilta vaadita imurointia, tiskikoneen tyhjentämistä, omien pyykkien laittoa tms. On turha kuvitella, ettei kasvatus vaikuta, jos miehet eivät kanna vastuuta perheestä ja kotitöistä ja voi olla poissa töistä lastenhoidollisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Tukiverkottomuus on merkittävä syy. Isovanhempia eivät lapsenlapset kiinnosta, saati minkäänlainen auttaminen.
Pitkä sairaalamatka on syy. Epäinhimillinen kohtelu synnärillä on syy. Se, ettei minkäänlaista lasten/kodinhoitoapua ole saatavilla sellaiseen hintaa, mitä kotihoidon tuella olisi varaa maksaa. Hoitajaa tarvittaisiin, kun yhtä lasta viedään sairaalaan sinne kahdensadan kilsan päähän, esimerkiksi. Se, että Suomessa inhotaan lapsia, on myös hyvä syy.
Tämä on niin totta! On aika orpoa tajuta hoitovapaalla, että tukiverkot pettivät ja halvimmillaan saat 8e /h (+sivukulut) maksavan teinin hoitamaan lasta. Laadukkaammat lastenhoitajat kustantavat 30 e /h. Jos olisin joutunut sairaalaan, lapseni olisi pitänyt sijoittaa kiireellisesti johonkin. Kukaan ei olisi heitä hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiverkottomuus on merkittävä syy. Isovanhempia eivät lapsenlapset kiinnosta, saati minkäänlainen auttaminen.
Pitkä sairaalamatka on syy. Epäinhimillinen kohtelu synnärillä on syy. Se, ettei minkäänlaista lasten/kodinhoitoapua ole saatavilla sellaiseen hintaa, mitä kotihoidon tuella olisi varaa maksaa. Hoitajaa tarvittaisiin, kun yhtä lasta viedään sairaalaan sinne kahdensadan kilsan päähän, esimerkiksi. Se, että Suomessa inhotaan lapsia, on myös hyvä syy.
Tämä on niin totta! On aika orpoa tajuta hoitovapaalla, että tukiverkot pettivät ja halvimmillaan saat 8e /h (+sivukulut) maksavan teinin hoitamaan lasta. Laadukkaammat lastenhoitajat kustantavat 30 e /h. Jos olisin joutunut sairaalaan, lapseni olisi pitänyt sijoittaa kiireellisesti johonkin. Kukaan ei olisi heitä hoitanut.
Miksei mies hoitaisi lapsia jos sairastuisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset sukupuoliroolit. Perhe-elämä on edelleen liikaa naisten niskoilla.
Ei kelpaa selitykseksi. Maailmanlaajuisesti katsottuna syntyvyys on kaikkein suurinta nimenomaan perinteisten sukupuoliroolien maissa.
Yhdistettynä muihin kulttuurisiin ja sosioekonomisiin tekijöihin. Suomessa naisella on (ollut, olen vanhempaa ikäluokkaa) tuplataakka; sekä kokopäiväinen palkkatyö että toinen työpäivä kotona (koti, lapset, mies). Omien nuorten aikuisten tytärteni ikäluokkaa ei houkuta ottaa edes riskiä moisesta, enkä ihmettele.
No eipä maailmasta tosiaan ihmiset lopu vaikka suomalaiset loppuisikin. Tästä saa kasakka kohta kivan maapläntin itelleen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä25553 kirjoitti:
Tämä on totta!!!!
Miksei kukaan hehkuttanut mulle. Olisin aloittanut aiemmin ja kyennyt tekemään enemmän kuin yhden. Nyt ei ehtinyt. Ei enää onnannut kuin yksi.
Sitä ei ymmärrä ennnen kuin on itsellä lapsi.
Mediassa pitäisi olla enemmän juttua tästä, miten onnelliseksi oma lapsi tekee. Sitä ei ymmärrä.
Voi helvetti! Voin antaa omani, jos kaipaat lisää hehkutettavaa. Luulin aina haluavani lapsia, koska "niin vain kuului tehdä". Olisipa joku myös kertonut, että nykyvanhemmilta vaaditaan "hieman" enemmän kuin omilta vanhemmiltani 80-luvulla. Oli nuori ja naiivi, kun tapasin mieheni. No, pieleen meni miesvalinta pahemman kerran ja nyt olen kahden lapsen yh, jonka kimpussa on exä ja hänen vanhempansa. Ehkä perhe-elämä olis ihan kivaa, jos olisi järkevä ja osallistuva isä lapsilla. Tällä hetkellä tilanen on se, että kituutan pienillä opiskelijan tuloilla, en tule koskaan saamaan ihanaa miestä eikä lapsillakaan tule olemaan ydinperhettä. Vituttaa tajuta, että tässä on ainakin kolmen ihmisen elämän pilalla. Olisin mielelläni jäänyt ilman tätä kokemusta!
Vierailija kirjoitti:
Abortti on sallittu. Sen kun kieltäs niin saatas 10 000 uutta ihmistä vuosittain enemmän lisää.
10 000 epätoivottua ihmistä. Kenen vastuulle ajattelit heidät laittaa, kuka kasvattaa heidät ja maksaa kulut?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ne abortit tehtäisiin ulkomailla, pimeillä aborttiklinikoilla tai kotona henkareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies hoitaisi lapsia jos sairastuisit?
Alle 9kk ei oikein päiväkotiinkaan saa ja miehen täytyy käydä töissä.
Päinvastoin syy on se, että nainen ei enää tarvitse miestä elättäjäkseen.