Ikkunanpesu
Miten pesette ikkunat? Olen kotoota äidiltäni oppinut, että ensin pastään pesuaineella, sitten vedellä ja lopuksi kiillotetaan sanomalehdellä. Näin olen omassa kodissanikin toiminut, mutta nyt on alkanut tuntua ihan hullun hommalta. Kokeilin ihan vain kerran laimeella pesuaineella ja mielestäni tulos oli ihan riittävä. Jossain takaraivossa vain äidin opit kolkuttaa ja tunnen oloni laiskaksi. Ei vaan huvita viettää paria kertaa vuodessa koko viikonloppua ikkunoita hinkkaamalla kun likaantuvat kuitenkin taas kohta.
Olisi kiva kuula miten muut toimii. Omassa kaveripiirissä on lisäkseni yksi jynssääjä ja muut pesee iahn vain pesuainevedellä ja yksi pelkällä vedellä.
Kommentit (9)
ne raidat vaan aina jää, saako ne tolla lehtityylillä pois? Millai se käytännössä tapahtuu? siis toi lehdellä kiillotus?
Lisäksi kyllä kiillotan sanomalehdellä.
jos jää raitoja pyyhin ja kuivaan toiseen kertaan ja puhdas on.
sanomalehti justiin raitoihin.
Ihan vaan sanomalehtitollolla hangataan ikkunaruutua kunnes on tasaisen kiiltava. Jotkuu taitaa kiillottaa paperilla, mutta siitä jää helposti sellasta nukkaa ikkunaan.
Ton huuhteluvaiheen tosiaankin voisi jättää pois...
-ap
Ekan sateen jälkeen on ihan sama onko raidat hinkattu pois sanomalehdellä. Eikä niitä kyllä ainakaan isoihin ruutuihin näyttäisi jäävän muutenkaan jos on kunnon lasta.
Suihkaus sitä ja sen jälkeen lastalla vedän mahdollisimman kuivaksi ja loput kuivaan sanomalehdellä/pyyhkeillä. Puhdasta tulee.
Pikkuloraus ammoniakkia veteen (1dl/10litraa vettä). Ammoniakkia saa apteekista. Lika ikäänkuin jää sangon pohjalle. Tähän ammoniakkiveteen kastellulla luutulla pyyhin ikkunat, lastaan ja lopuksi sanomalehtitollolla tarvittaessa kiillotan raidat pois. Kirkasta tulee!
Vettä, fairya ja tuulilasinpesunestettä. Ei jää raitoja. Kaikki konstit olen kokeillut ja tuo on ehdottomasti paras. Ikkuna pyyhitään ja vedetään lastalla kuivaksi.
Sanomalehti on tosiaan ehdoton väline niihin raitoihin :)
Mäkin olen kuulunut noihin kuvailemiisi " jynssääjiin" , mutta ei jaksais enää sitä vaivaa..