Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka eivät pidä hyvistä teoistaan meteliä

Vierailija
27.09.2019 |

Auttavat aina kun tulee omassa arjessa tilanne vastaan. Eivät he silti pidä meteliä asiasta esim somessa.

Mietin vain, että jos me kaikki käyttäytyisimme niin, maailma saattaisi olla parempi paikka. Silloin motiivina todella olisi auttaa toista eikä saada siitä auttamisesta itselle kunniaa. Myös narsismi höivettyisi

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisjärjestöt, Sotilaskotiyhdistykset tai AA:n tukihenkilöt tuli heti mieleen.

Vierailija
2/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet asian ytimessä, hyvyys kiertää siinä missä pahuuskin, joten on tärkeää valita oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat nautiskella omasta hyvyydestään. Mutta välittävätkö oikeasti muista, jos eivät halua lisätä hyvyyttä maailmassa? Ihmiset ovat laumasieluisia matkijoita. Hyvänteko ei lisäänny, jos ei nähdä sen tapahtumista.

Vierailija
4/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En esimerkiksi kerro kenellekään, kun ilmiannan palstan vihapuheita.

Vierailija
5/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe ei ole mediaseksikäs - huomaan.

Vierailija
6/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa altruistinen muiden ihmisten auttaminen (eli avun antaminen muihin kuin omiin sukulaisiin kohdistuen ja niin ettei odota vastapalvelusta) on ihmislajilla melko harvinaista. Sukulaisia autetaan koska heillä on samoja geenejä, ventovieraita autetaan jotta saadaan omaa sädekehää kiillotettua. Aihetta on tutkittu melko paljon esim. evoluutiopsykologian alalla.

Esimerkkinä tästä käy verenluovutus, johon saadaan Yhdysvalloissa paljon enemmän sakkia kun luovutuksesta luvataan vastineeksi esimerkiksi pinssi, jonka luovuttanut voi kiinnittää vaikka takkiinsa. Tieto siitä, että muut tietävät ihmisen luovuttaneen, lisää luovutushalua huimasti.

Toinen esimerkki on miehet, jotka antavat rahaa hyväntekeväisyyteen useammin ja suurempia summia silloin, kun he ovat treffeillä.

Vierailija
7/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sillä tavalla vaatimattomaksi kasvatettu, että en pidä meteliä itsestäni, vaikka todellisuudessa kyllä osallistun tunnollisesti lasten harrastusten varainhankintaan. Ja lisäksi teen esim. koulujen hyväksi juttuja, ja minua välillä pyydetäänkin koululle esittelemään esim. yrittäjyyttä.

Mutta en ole tuota ajatellut ihan noin, että siitä pitäisi pitää meteliä, jotta toimisi muille mallina hyvän tekemisestä. Kyllä minäkin tunnen ihmisiä / sukuja, joissa ei laiteta hyvää kiertämään vaan intohimona suvun sisällä tuntuu olevan lähinnä pilkkaaminen ja nälviminen - ja sillä laitetaan kiertämään lasten mielenterveysongelmat.

Hyvä pitää siis laittaa kiertämään. Miten se tehdään niin, ettei se vaikuta rehentelyltä eikä toisaalta asettaisi toisille paineita, että pitäisi yltää samaan?

Vierailija
8/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lopettavat tekemästä tätäkin vähää jos teot ei kiillota sädekehää. Se on valitettava totuus, että ihmiset ovat hyvin itsekkäitä.

Sosiaalisen mediaan käyttäjäprofiili on kollektiivi erilaisia kuvia, tykkäyksiä, ryhmiä, hashtageja, päivityksiä joista muodostuu haluttu ”persoona” mitä yksilö haluaa tuoda Itsestään esiin. Se on tapa markkinoida ja brändätä itsensä. Jos sinne ei saa lisätä tapahtumia tai (hyviä) tekoja niin se on sama kuin niitä ei olisi tapahtunut.

En mä vaan näe tässä mitään epäloogista.

Vierailija
9/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vissiin alkaa pitämään meteliä koska mun pahoista teoista kyllä pidetään meteliä, mutta ei hyvistä. Sitten kun itse apua tarvitsen niin ei anneta.

Vierailija
10/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluavat nautiskella omasta hyvyydestään. Mutta välittävätkö oikeasti muista, jos eivät halua lisätä hyvyyttä maailmassa? Ihmiset ovat laumasieluisia matkijoita. Hyvänteko ei lisäänny, jos ei nähdä sen tapahtumista.

Hyvyys ei kulje huutaen, eli jos näkee vain asioiden näkyvyyden määrän eikä ymmärrä laatua, niin ei ymmärrä.

Narsisti esittää hyvää jotta pääsee tekemään pahaa.

On kuitenkin olemassa herkkyyttä ja hyvyyttä johon mikään narsistissa ei yllä, mutta se juuri ei ole näkyvää eli ei ne pahanlapset pysty kaikkea tuhoamaan, vaikka tahtoisivat.

Vierailija
11/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe ei ole mediaseksikäs - huomaan.

Luitko juuri tuota 15 ammattia -ketjua? Minä käytin siellä mediaseksikäs-sanaa!

Vierailija
12/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi on jos huutaa hei kattokaa tätä! Tärkeä juttu mihin laitan rahaa! Just nyt kolikko menee lippaaseen. Ei toki sovi kaikille, mutta kyllä extroverttius kuitenkin ajaa asiaa nopeammin kuin introverttius.

Vierailija
13/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lopettavat tekemästä tätäkin vähää jos teot ei kiillota sädekehää. Se on valitettava totuus, että ihmiset ovat hyvin itsekkäitä.

Sosiaalisen mediaan käyttäjäprofiili on kollektiivi erilaisia kuvia, tykkäyksiä, ryhmiä, hashtageja, päivityksiä joista muodostuu haluttu ”persoona” mitä yksilö haluaa tuoda Itsestään esiin. Se on tapa markkinoida ja brändätä itsensä. Jos sinne ei saa lisätä tapahtumia tai (hyviä) tekoja niin se on sama kuin niitä ei olisi tapahtunut.

Olen kiusaamisen seurauksena ennenaikaisella eläkkeellä, eikä minua löydä netistä. Kuulin että oli etsitty, ihmetelty ja joku oli varma että olen tehnyitsarin. En ole.

Voin oikein hyvin, kun ei tarvi olla ulkoisesti esillä. Autan ihmisiä ja siitä tulee hyvä olo, kun ei tarvi miettiä mitä someraadille esittäisi. Ehkä oikea hyvyys ei edes toimi näkyvällä tasolla.

Vierailija
14/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvyys ei kulje huutaen, eli jos näkee vain asioiden näkyvyyden määrän eikä ymmärrä laatua, niin ei ymmärrä.

Narsisti esittää hyvää jotta pääsee tekemään pahaa.

On kuitenkin olemassa herkkyyttä ja hyvyyttä johon mikään narsistissa ei yllä, mutta se juuri ei ole näkyvää eli ei ne pahanlapset pysty kaikkea tuhoamaan, vaikka tahtoisivat.

Se että kertoo tehneensä hyvää, ei ole mitenkään siitä tehdystä hyvästä pois. Päinvastoin, joku voi saada siitä motivaatiota tehdä itsekin jotain. Ihmisillä on esikuvia. Ja on kaikkien kannalta parempi, että ne esikuvat ovat ihmisiä, jotka ovat tehneet hyvää. Mutta he eivät voisi olla hyviä esikuvia, jos olisivat salaneet hyvyytensä.

Narsistista on se, että ajattelee vain itseään ja sitä, vaikuttaako itse hyvältä. Oikeasti hyvä haluaa, että hyvää tapahtuu, eikä vain että hän itse "on hyvä". Kaikkea hyvää ei maailmassa voi itse tehdä, sen takia on hyvä, jos saa muutkin tekemään hyvää.

Vierailija
15/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kiiltävä sädekehä ei ole keltään pois, niin mitä sitten? Jos minä olisin vaikka katuojassa ja joku tulisi minut sieltä pelastamaan päästäkseen someen kertomaan siitä kaikille, mutta kukaan "oikeasti hyvä" ei auta, niin... aika naurettava ajatus, että hyvää ei "saisi" tehdä, jos samalla hyötyy siitä jotenkin itse.

Vierailija
16/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvyys on kuin salaisuus joka kätketään lieriössä maahan ja kuljetaan mystisen näköisenä ympäriinsä.

Koordinaatit on vain aidosti hyvyyteen pyrkivillä, julkisuushakuisilla game over heti alkuunsa.

Vierailija
17/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiusaamisen seurauksena ennenaikaisella eläkkeellä, eikä minua löydä netistä. Kuulin että oli etsitty, ihmetelty ja joku oli varma että olen tehnyitsarin. En ole.

Voin oikein hyvin, kun ei tarvi olla ulkoisesti esillä. Autan ihmisiä ja siitä tulee hyvä olo, kun ei tarvi miettiä mitä someraadille esittäisi. Ehkä oikea hyvyys ei edes toimi näkyvällä tasolla.

Ikävä kuulla tilanteestasi ja samalla hieno juttu, että olet löytänyt itsellesi kanavan ja saat siitä hyvää oloa.

Itse en ole somessa siitä syystä, että se on turha energiahävikki. Otan kuvia ja teen tekoja ilman että mainostan sitä kenellekään. Myönnän, että saan siitä mielihyvää, mutta en pode huonos omatuntoa siitä että minäkin saan auttamisesta jotain.

Vierailija
18/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen hyvää, koska minusta se kuuluu ihmisyyteen. Se lisää elämän merkityksellisyyttä: auttaessaan saa. Ei ole tullut mieleen huudella siitä somessa. Saan palkinnon siitä, että auttamisesta tulee hyvä mieli. Se lisää tutkitusti onnellisuutta.

Vierailija
19/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja ajatuksia. Kun oivalsin esim. Vapaaehtoistyön ja ”naapuriavun” tuoman elämän sisällön ja mielihyvän, niin vetäydyin samalla enemmän omiin oloihini somesta ja pinnallisista ihmisistä, koska havaitsin monen ottavan jopa uhkaavana ja leuhkana tämmöiset piirteet ihmisessä. Helpompi olla ilman sellaista yleisöä joka selkäsi takana kääntää asian muotoon: ”luulee olevansa muita parempi” tai palstan termein ”hyvesignaloi”. Eli kel onni on, se onnen kätkeköön.

Vierailija
20/32 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se kiiltävä sädekehä ei ole keltään pois, niin mitä sitten? Jos minä olisin vaikka katuojassa ja joku tulisi minut sieltä pelastamaan päästäkseen someen kertomaan siitä kaikille, mutta kukaan "oikeasti hyvä" ei auta, niin... aika naurettava ajatus, että hyvää ei "saisi" tehdä, jos samalla hyötyy siitä jotenkin itse.

Mun viesti oli aggressiivisen neutraali huomio ja sä nyt itse väritit sävyn saa/ei saa -paheksunnaksi. Mitä mä tähän sit oikein voin vastata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi