Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihan syönti terveydellisistä syistä

Vierailija
27.09.2019 |

Olisi ihanaa olla vegaani tai kasvissyöjä. Lihan tehotuotanto on minusta ajatuksena karmiva, jos yhtään enempää tutustuu monien maiden tuotanto-oloihin. Tykkään syödä kasvisruokaa ja tuntuu, että olokin on parempi. Mutta minulla on myös "krooninen" anemia, joka ei pysy millään muulla kurissa kuin sillä, että syön naudanlihaa useita kertoja viikossa ja joudun silti vetämään rautakuurin kerran vuodessa. Yritän jatkuvasti kiinnittää huomiota raudan saantiini ravinnosta. Olin puoli vuotta täysin kasvisravinnolla ja vaikka yritin syödä täysjyvää, palkokasveja, siemeniä (kaikki hyviä raudan lähteitä), niin varastorauta ja hemoglobiini olivat tipahtaneet kymmeniä yksikköjä. Tuntuu, että vaikka kuinka paljon saisin ei-hemirautaa, niin se ei imeydy. Toki kasviksissa on paljon yhdisteitä, jotka estävät myös raudan imeytymistä. C-vitamiini taas auttaa imeytymistä ja sitäkin kasviksissa on usein paljon.

Lihan hintaa aiotaan tehdä korotuksia, ja tuntuu, että olen monien silmissä huono ihminen, kun en lopeta tai edes vähennä lihan käyttöä. Mutta en oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä??
Anemian kanssa on vaikeaa elää. Rautakuuri on aina yhtä tuskaa, kun vatsaoireet tulevat heti. Lääkärin mukaan runsaat kuukautiset ovat syynä anemiaan ja hormonikierukka olisi vaihtoehto, mutta hormonaalinen ehkäisy taas aiheuttaa liudan muita oireita.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut korkea hemoglobiini. Siirryin yli kymmenen kasvissyöhävuoden ja parin vegaanivuoden jälkeen takaisin lihansyöjäksi vuonna 2009. Varastorauta ei ollut silloin vielä pinnalla.

Vointini parani kohisemalla. Iho, hiukset, kynnet. Ennen kaikkea jaksaminen ja elämänilo. Punaisen lihan palauttaminen ruokavaliooni on yksi parhaita päätöksiä, jonka olen tehnyt.

Veljeni kokeili kasvisravintoa vuoden. Seuraavassa työterveystarkastuksessa veriarvot, kolesteroli, kilpirauhasarvot, verensokeri, kaikki olivat huonontuneet.

Saan tällä palstalla aina alanuolet kun kerron tästä. En välitä. Kasvissyönti ei sovi kaikille, ja toivon, että se huomataan, kun mietitään tulevia ravintopoliittisia ratkaisuja.

Veljesi on todennäköisesti ollut sipsikaljavegaani. Tottakai noilla ihmisillä on huonot arvot, sama juttu on henkilöillä, jotka syövät pelkästään lihapitoisia eineksiä.

Vierailija
22/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluat syödä kasvispainotteisesti, niin voithan syödä kasvisruokaa, mutta välillä syöt vain todella rautapitoista ruokaa eli maksaa auttaaksesi tilannetta. En näe tuossa siis ongelmaa. Jätät muut lihat syömättä.

"Aikuinen ihminen voi siis syödä turvallisesti maksaa korkeintaan kerran viikossa 100 g verran.Tässä määrässä on rautaa korkeintaan 30 mg.Raudan saantisuositus rautavarastojen ylläpitoon naisilla on vähintään 15 mg päivittäin. Raudanpuutteen korjaamisessa tarvitaan helposti kymmenenkertainen määrä päivittäin rautaa.

Maksaa ei voi suositella raudanpuutteen hoitoon, mutta muutaman kerran kuussa nautittu maksa on hyvä lisä raudanpuutteen ennaltaehkäisyyn ja rautavarastojen ylläpitoon."

Lähde: https://www.raudanpuute.fi/ravinto/syokaa-maksaa-riittaako-se-raudanpuu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaatissa on rautaa, syö paljon pinaattia

Vierailija
24/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ärtynyt suoleni kestää kasviksia vain hyvin pieniä määriä kerrallaan, kasviproteiineja ei lähes ollenkaan. Siksi pakko käyttää eläinkunnan tuotteita. Pitkään podin huonoa omaatuntoa, enää en jaksa. Jos noudattaisin itselleni sopimatonta ruokavaliota, olisin oireineni työkyvytön. Sitten saisi hävetä loisimista yhteiskunnan elättinä. Suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
25/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kräuterblutsaft yms. nestemäiset rautavalmisteet imeytyvät paremmin ja aiheuttavat harvemmin vatsaoireita. Lihansyönti on yhteydessä moniin sairauksiin.

Osaatko kertoa, mihin sairauksiin liha on syynä?  Ja mistä tämän tiedät, tutkimuksia lihan haitallisuudesta kun ei ole?

Miten niin ei muka ole? Mihin tämän väitteen perustat? Etkö yhtään seuraa esim. lehtiartikkeleita ja uutisia, joita on ollut asiasta jo pitkään?

https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/pienikin-lihansyonnin-lisaaminen…

Mutta minusta tuntuu, että olet nyt vain päättänyt käyttää eläimiä ravinnoksesi tällä tekosyyllä ja selityksiä sinulla riittää, kun joku raudan aiheuttama mahdollinen hampaiden värjäytyminen on ykköshuolesi (ikinä koskaan kuullutkaan moisesta ongelmasta). Joten ihan turha minun on alkaa väitellä kanssasi. Jotkut tajuavat ehkä sitten, kun itse makaavat leikkauspöydällä, jotkut eivät sittenkään.

Vierailija
26/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kräuterblutsaft yms. nestemäiset rautavalmisteet imeytyvät paremmin ja aiheuttavat harvemmin vatsaoireita. Lihansyönti on yhteydessä moniin sairauksiin.

Osaatko kertoa, mihin sairauksiin liha on syynä?  Ja mistä tämän tiedät, tutkimuksia lihan haitallisuudesta kun ei ole?

Miten niin ei muka ole? Mihin tämän väitteen perustat? Etkö yhtään seuraa esim. lehtiartikkeleita ja uutisia, joita on ollut asiasta jo pitkään?

Mutta minusta tuntuu, että olet nyt vain päättänyt käyttää eläimiä ravinnoksesi tällä tekosyyllä ja selityksiä sinulla riittää, kun joku raudan aiheuttama mahdollinen hampaiden värjäytyminen on ykköshuolesi (ikinä koskaan kuullutkaan moisesta ongelmasta). Joten ihan turha minun on alkaa väitellä kanssasi. Jotkut tajuavat ehkä sitten, kun itse makaavat leikkauspöydällä, jotkut eivät sittenkään.

?? Taisi olla ihan eri kommentoija, joka huomautti hampaiden värjäytymisestä. Mikä on ihan tosi juttu, apteekissakin varoittavat siitä. T. Eri

Vierailija
27/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tuntea tuskaa. Kasvissyönti ei vain ole monille ihmisille terveydellisistä syistä realistista. Mulla taas vatsa ei vaan kestä kasviproteiineja tällä hetkellä ollenkaan.

Mun mielestä kasvissyönti ratkaisuna ilmasto-ongelmiin tai lihantuotannon eettisiin ongelmiin on ylipäänsäkin vähän väärä - juuri tämän takia: uskon, että moni ihminen voi parhaiten, kun ruokavalio sisältää kohtuudella hyvälaatuista lihaa, ja että hyvinvointi on ihmisen perusoikeus. Tähän on moni hyvinvointialan ihminen päätynyt, esim. Katja Kokko, ja netistä löytää vaikka kuinka ihmisiä jotka ovat lopettaneet kasvissyönnin tai vegaaniruokavalion terveysongelmien vuoksi (jos haluat kuulla heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään, hae esim. "ex vegan"). Kyllähän kasvisruoallakin moni pärjää vuosikausia, mutta pärjääminen ei aina ole sama kuin hyvinvoiminen. Osalla pahoinvointi on niin rajua että se kerta kaikkiaan estää normaalin elämän kokonaan (niinkuin minulla) (ja kyllä, kaikki keinot on kokeiltu). Liha sisältää paljon ravinteita ja on monille helposti sulavaa. Ihminen on evolvoitunut syömään myös lihaa (tästä kertoo esim. b12-vitamiinin tarve), eikä siitä miten oma elimistö toimii fyysisellä perustasolla tarvitse tuntea tuskaa. (Harvapa kieltäisi kissaltakaan lihaa...) Epäilen myös, että monilla eläintuotteiden sisältämillä vähän vähemmälle huomiolle jääneille yhdisteillä saattaa olla tärkeämpi vaikutus terveyteen (esim. tauriini) kuin vielä täysin ymmärretään - ravitsemustiede on todella hankala ala muuttujien suuren määrän vuoksi. 

Mun mielestä kannattaa pyrkiä:

1. Hyödyntämään eläin kokonaan. Se vähentää kestävästi lihantuotannon ympäristökuormitusta ja myös ns. eettistä kuormitusta. Lisäksi moni sisäelin on kohtuudella syötynä todellinen ravinnepommi. Syö ihmeessä maksaa, siinä on valtavasti rautaa! Sen voi vaikka paistaa uunissa. Primasta saa myös esim. broilerinsydämiä.

2. Syömään hyvinvoivien eläinten lihaa ja tukemaan kestäviä eläintuotantomuotoja, kuten esim. niittylaidunnus.

3. Syömään vaihdellen kotimaisia kalalajeja. (https://ahven.net/tiedotteet/2019/08/09/tee-ilmastoteko-syo-kotimaista-…)

4. Vähentämään lihansyöntiä kohtuullisesti, jos mahdollista, ja korvata osa lihasta terveellisellä kasviproteiinilla, kuten tempellä. Söisin mielelläni esim. Jalotofun kotimaista hernetempeä, jos vaan voisin. (Ylipäänsäkin tietysti kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti: laajalla kirjolla ja vaihdellen terveellisiä ruoka-aineita. Sillä on iso merkitys terveydelle. Itsestäänselvyys, mutta joka saattaa arjessa helposti jäädä muun menon jalkoihin ja unohtua.)

Yksi mun suosikkitavoista tankata rautaa muuten on syödä tomaattisimpukka("pasta")kastike kasviksilla ja perunoilla. Simpukoissa on rautaa kaksinkertaisesti naudanlihaan nähden. Älä syö pastaa tämän tai maksan kanssa, koska vilja samalla aterialla estää rautaa imeytymästä. 

Kiitos hyvistä pointeista ja perusteluista! Saako ohjetta tuohon simpukkakastikkeeseen? En ole koskaan tehnyt simpukoista mitään :D

Teen sen ihan vaan näin: Ostan kuorettomia pakastesimpukoita ja sulatan ja valutan ne. Paistan tomaattimurskaa pannulla - haihdutan siitä ylimääräistä nestettä, jolloin saan siitä tiiviimpää ja maukkaampaa. Paistamiseen käytän tätä: https://www.foodie.fi/entry/rainbow-valkosipulioliivioljy-250-ml/641489…, laadukkaampia oliiviöljyjä on turha haaskata paistamiseen, ja valkosipuliöljy tuo makua ja sopii herkkävatsaisellekin. Maustan ihan perusmausteilla (basilika, timjami, persilja, jne., pippuri, suola jos simpukat eivät ole voimakassuolaisia), lisään simpukat mukaan ja annan olla vielä hetken. Hyvin simppeliä mutta hyvää :D Säilykesimpukat käy myös (halvimmat saattaa olla hiekkaisia) tai vastaavan ruoan voi tehdä uunissa. Simpukoista löytää vaikka mitä ohjeita, mutta tää on tällainen mun arjen, hermojen ja vatsan ehdoilla syntynyt ruoka :D Syön tätä uunissa valmistetun munakoison, kesäkurpitsan, tomaatin ja porkkanan ja keitettyjen perunoiden kanssa.

Tässä on vastaavantyyppinen resepti: https://anna.fi/reseptit/ayriaispasta-pasta-ai-frutti-di-mare

Vierailija
28/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Taisi olla ihan eri kommentoija, joka huomautti hampaiden värjäytymisestä. Mikä on ihan tosi juttu, apteekissakin varoittavat siitä. T. Eri

??Mistä sinä voit tietää, kuka siihen kommentoi? Vastasi kärkkäästi heti ensimmäiseen kommenttiin, joten saattoi hyvinkin olla ap. Ja purskutteletko sillä mehulla? Ehkä se ei tosiaan kannata, sen enempää kuin millään muullakaan mehulla tai kahvilla tai viinillä, luulisi olevan selvää ihan muutenkin.

Vierailija
29/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla ei ole mitään muuta tietoa kuin lehtiartikkelit? Näiden perusteella uskot lihan olevan ihmiselle haitallista. Voi jessus!

Vierailija
30/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran mainostettavan sellaista rautakalaa, jota käytettiin jossain kehittyvässä maassa, jossa oli paljon raudanpuutosta. Se kala laitettiin valmistettavaan ruokaan ja sen annettiin olla siellä jonkun aikaa. Se kuulemma vähensi raudanpuutosta niiden köyhien keskuudessa.

Päätin sitten kaivaa googlesta itse tuotteenkin:

https://luckyironfish.com/

Vierailija
31/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tuntea tuskaa. Kasvissyönti ei vain ole monille ihmisille terveydellisistä syistä realistista. Mulla taas vatsa ei vaan kestä kasviproteiineja tällä hetkellä ollenkaan.

Mun mielestä kasvissyönti ratkaisuna ilmasto-ongelmiin tai lihantuotannon eettisiin ongelmiin on ylipäänsäkin vähän väärä - juuri tämän takia: uskon, että moni ihminen voi parhaiten, kun ruokavalio sisältää kohtuudella hyvälaatuista lihaa, ja että hyvinvointi on ihmisen perusoikeus. Tähän on moni hyvinvointialan ihminen päätynyt, esim. Katja Kokko, ja netistä löytää vaikka kuinka ihmisiä jotka ovat lopettaneet kasvissyönnin tai vegaaniruokavalion terveysongelmien vuoksi (jos haluat kuulla heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään, hae esim. "ex vegan"). Kyllähän kasvisruoallakin moni pärjää vuosikausia, mutta pärjääminen ei aina ole sama kuin hyvinvoiminen. Osalla pahoinvointi on niin rajua että se kerta kaikkiaan estää normaalin elämän kokonaan (niinkuin minulla) (ja kyllä, kaikki keinot on kokeiltu). Liha sisältää paljon ravinteita ja on monille helposti sulavaa. Ihminen on evolvoitunut syömään myös lihaa (tästä kertoo esim. b12-vitamiinin tarve), eikä siitä miten oma elimistö toimii fyysisellä perustasolla tarvitse tuntea tuskaa. (Harvapa kieltäisi kissaltakaan lihaa...) Epäilen myös, että monilla eläintuotteiden sisältämillä vähän vähemmälle huomiolle jääneille yhdisteillä saattaa olla tärkeämpi vaikutus terveyteen (esim. tauriini) kuin vielä täysin ymmärretään - ravitsemustiede on todella hankala ala muuttujien suuren määrän vuoksi. 

Mun mielestä kannattaa pyrkiä:

1. Hyödyntämään eläin kokonaan. Se vähentää kestävästi lihantuotannon ympäristökuormitusta ja myös ns. eettistä kuormitusta. Lisäksi moni sisäelin on kohtuudella syötynä todellinen ravinnepommi. Syö ihmeessä maksaa, siinä on valtavasti rautaa! Sen voi vaikka paistaa uunissa. Primasta saa myös esim. broilerinsydämiä.

2. Syömään hyvinvoivien eläinten lihaa ja tukemaan kestäviä eläintuotantomuotoja, kuten esim. niittylaidunnus.

3. Syömään vaihdellen kotimaisia kalalajeja. (https://ahven.net/tiedotteet/2019/08/09/tee-ilmastoteko-syo-kotimaista-…)

4. Vähentämään lihansyöntiä kohtuullisesti, jos mahdollista, ja korvata osa lihasta terveellisellä kasviproteiinilla, kuten tempellä. Söisin mielelläni esim. Jalotofun kotimaista hernetempeä, jos vaan voisin. (Ylipäänsäkin tietysti kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti: laajalla kirjolla ja vaihdellen terveellisiä ruoka-aineita. Sillä on iso merkitys terveydelle. Itsestäänselvyys, mutta joka saattaa arjessa helposti jäädä muun menon jalkoihin ja unohtua.)

Yksi mun suosikkitavoista tankata rautaa muuten on syödä tomaattisimpukka("pasta")kastike kasviksilla ja perunoilla. Simpukoissa on rautaa kaksinkertaisesti naudanlihaan nähden. Älä syö pastaa tämän tai maksan kanssa, koska vilja samalla aterialla estää rautaa imeytymästä. 

Kiitos hyvistä pointeista ja perusteluista! Saako ohjetta tuohon simpukkakastikkeeseen? En ole koskaan tehnyt simpukoista mitään :D

Teen sen ihan vaan näin: Ostan kuorettomia pakastesimpukoita ja sulatan ja valutan ne. Paistan tomaattimurskaa pannulla - haihdutan siitä ylimääräistä nestettä, jolloin saan siitä tiiviimpää ja maukkaampaa. Paistamiseen käytän tätä: https://www.foodie.fi/entry/rainbow-valkosipulioliivioljy-250-ml/641489…, laadukkaampia oliiviöljyjä on turha haaskata paistamiseen, ja valkosipuliöljy tuo makua ja sopii herkkävatsaisellekin. Maustan ihan perusmausteilla (basilika, timjami, persilja, jne., pippuri, suola jos simpukat eivät ole voimakassuolaisia), lisään simpukat mukaan ja annan olla vielä hetken. Hyvin simppeliä mutta hyvää :D Säilykesimpukat käy myös (halvimmat saattaa olla hiekkaisia) tai vastaavan ruoan voi tehdä uunissa. Simpukoista löytää vaikka mitä ohjeita, mutta tää on tällainen mun arjen, hermojen ja vatsan ehdoilla syntynyt ruoka :D Syön tätä uunissa valmistetun munakoison, kesäkurpitsan, tomaatin ja porkkanan ja keitettyjen perunoiden kanssa.

Tässä on vastaavantyyppinen resepti: https://anna.fi/reseptit/ayriaispasta-pasta-ai-frutti-di-mare

Kiitos ohjeesta, pitääpä kokeilla! T. Ap (joka myös pyysi ohjetta mutta "ap" unohtui lopusta)

Vierailija
32/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositusten mukainen c-vitamiiniannos riittää lähinnä keripukin ehkäisyyn. Ala syödä huomattavasti enemmän rehuja tai vaihtoehtoisesti gramma c-vitamiinia päivässä. 

Vierailija
33/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

veressä on paljon rautaa, ei tarvitse syödä lihaa, veriletut riittää. Eläimistä se veri toki on, mutta jos ei liha maistu? Itse olen vege, mutta joskus syön verilettuja saadakseni paremmin rautaa. Maistuu ihan hyvältä, kun syö puolukoiden tai puolukkahilloin kanssa. 

Vierailija
34/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??Mistä sinä voit tietää, kuka siihen kommentoi? Vastasi kärkkäästi heti ensimmäiseen kommenttiin, joten saattoi hyvinkin olla ap. Ja purskutteletko sillä mehulla? Ehkä se ei tosiaan kannata, sen enempää kuin millään muullakaan mehulla tai kahvilla tai viinillä, luulisi olevan selvää ihan muutenkin.

En ole varma tarkoiltako ap:llä nyt minua eli koko keskustelun aloittajaa, mutta tähän lihan haitallisuuskeskusteluun en ole osallistunut. Olen kyllä tutkinut asiaa joskus paljonkin ja löytyy tutkimuksia puolesta ja vastaan, vähän niin kuin jokaisesta ravintoasiasta :) Haluaisin ihan todellisia käytännössä toimivia vinkkejä, kun jotain täällä täytyy kuitenkin henkensä ja hyvinvointinsa pitimiksi syödä. Nestemäinen rauta on muuten oikeasti tosi värjäävää, mutta sitä voi vähentää juomalla pillillä ja huuhtelemalla suun huolellisesti vedellä. T. Ap

Vierailija
35/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti menet oma terveys edellä etkä edes mieti lihan jättämistä pois, jos se on terveytesi kannalta oleellista. Sovitaanko että mun ruokavalio korvaa sen ettet vähennä lihansyöntiä niin ollaan balanssissa? :D t. Vegaani

Vierailija
36/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti lisää aivoinfarktin riskiä.

Vierailija
37/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaatissa on rautaa, syö paljon pinaattia

Tästäkin on ristiriitaista tietoa, koska pinaatin sisältämä oksaalihappo sitoo rautaa ja vaikeuttaa näin sen imeytymistä. Mutta pinaatti on kyllä hyvää, että mielellään sitä syö :) T. Ap

Vierailija
38/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että te jaksatte. Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä kukin syö. Kourallisella suomalaisia kasvissyöjiä ei ilmastonmuutosta pysäytetä. Maailman pahimmat saastuttajat ovat väkirikkaat Kiina ja Intia, valittakaa niille. Ituhipit saa puolestani jatkossakin vetää ilmastonmuutospirtelöitään ja muut mitä lystää. Ihminen on sekasyöjä, johan sen näkee hampaistakin.

Toivottavasti te kasvissyöjät opettelette myös märehtimään.

Vierailija
39/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran mainostettavan sellaista rautakalaa, jota käytettiin jossain kehittyvässä maassa, jossa oli paljon raudanpuutosta. Se kala laitettiin valmistettavaan ruokaan ja sen annettiin olla siellä jonkun aikaa. Se kuulemma vähensi raudanpuutosta niiden köyhien keskuudessa.

Päätin sitten kaivaa googlesta itse tuotteenkin:

https://luckyironfish.com/

Oo, mielenkiintoista! Kaikki keinot käyttöön. T. Ap

Vierailija
40/59 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti menet oma terveys edellä etkä edes mieti lihan jättämistä pois, jos se on terveytesi kannalta oleellista. Sovitaanko että mun ruokavalio korvaa sen ettet vähennä lihansyöntiä niin ollaan balanssissa? :D t. Vegaani

Ihanaa, joo! :D T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan