Lihan syönti terveydellisistä syistä
Olisi ihanaa olla vegaani tai kasvissyöjä. Lihan tehotuotanto on minusta ajatuksena karmiva, jos yhtään enempää tutustuu monien maiden tuotanto-oloihin. Tykkään syödä kasvisruokaa ja tuntuu, että olokin on parempi. Mutta minulla on myös "krooninen" anemia, joka ei pysy millään muulla kurissa kuin sillä, että syön naudanlihaa useita kertoja viikossa ja joudun silti vetämään rautakuurin kerran vuodessa. Yritän jatkuvasti kiinnittää huomiota raudan saantiini ravinnosta. Olin puoli vuotta täysin kasvisravinnolla ja vaikka yritin syödä täysjyvää, palkokasveja, siemeniä (kaikki hyviä raudan lähteitä), niin varastorauta ja hemoglobiini olivat tipahtaneet kymmeniä yksikköjä. Tuntuu, että vaikka kuinka paljon saisin ei-hemirautaa, niin se ei imeydy. Toki kasviksissa on paljon yhdisteitä, jotka estävät myös raudan imeytymistä. C-vitamiini taas auttaa imeytymistä ja sitäkin kasviksissa on usein paljon.
Lihan hintaa aiotaan tehdä korotuksia, ja tuntuu, että olen monien silmissä huono ihminen, kun en lopeta tai edes vähennä lihan käyttöä. Mutta en oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä??
Anemian kanssa on vaikeaa elää. Rautakuuri on aina yhtä tuskaa, kun vatsaoireet tulevat heti. Lääkärin mukaan runsaat kuukautiset ovat syynä anemiaan ja hormonikierukka olisi vaihtoehto, mutta hormonaalinen ehkäisy taas aiheuttaa liudan muita oireita.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kräuterblutsaft yms. nestemäiset rautavalmisteet imeytyvät paremmin ja aiheuttavat harvemmin vatsaoireita. Lihansyönti on yhteydessä moniin sairauksiin.
Ne värjäävät hampaita, eikä niiden sisältämä rautamäärä ole riittävä raudanpuuteanemian hoidossa. Mielestäni ei ole järkevää alkaa käyttämään jatkuvasti lisäravinnetta, jos on myös ravinnosta saatava vaihtoehto.
Täällä toinen anemian kanssa kärvistelevä. Pidän kasvisruoasta ja pääasiassa sitä syön, mutta lihaa on kuitenkin rautakuureista huolimatta pakko syödä jotta pysyn voimissani. En todellakaan ole keksinyt tähän mitään ratkaisua vaikka haluaisin. Kaiholla katson vegaaniläheisiäni, jotka voivat olla syömättä lihaa ja pysyvät silti tolpillaan.
Itse tosiaan pyörryn ja oksentelen helposti juuri matalan hemoglobiinin kanssa ja ainoa mikä tuntuu auttavan niin on liha.
Anemia ja varastoraudan puute vaivaa joka toista ikäistäni naista omassa kuplassani, jossa moni on ollut kasvissyöjä kymmeniä vuosia.
Kaikki ovat kokeilleet noita hippimehuja, kun rauta ei ole imeytynyt pillereistä. Ei ole toiminut kenelläkään. Heretkää tuputtamasta.
Parhaiten tilanne on korjautunut niillä, jotka ovat palauttaneet tuon kauhean punaisen lihan ruokavalioonsa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen anemian kanssa kärvistelevä. Pidän kasvisruoasta ja pääasiassa sitä syön, mutta lihaa on kuitenkin rautakuureista huolimatta pakko syödä jotta pysyn voimissani. En todellakaan ole keksinyt tähän mitään ratkaisua vaikka haluaisin. Kaiholla katson vegaaniläheisiäni, jotka voivat olla syömättä lihaa ja pysyvät silti tolpillaan.
Itse tosiaan pyörryn ja oksentelen helposti juuri matalan hemoglobiinin kanssa ja ainoa mikä tuntuu auttavan niin on liha.
Hei kohtalotoveri. Onko sinulla tutkittu asiaa lääkärissä? Itselleni on tehty vain keliakian verikoe ja koska se oli negatiivinen, niin pääteltiin että syy on menkoissa. Mietin, että jos olisi varaa, niin menisin kunnon tutkimuksiin, jos syy olisikin suolistossa ja asian voisi korjata. Ja sitten ehkä joskus vähentää lihaa. Ap
Kasvisrauta ei imeydy yhtä hyvin ja siinäkin voi olla eroja, imeytyykö se ylipäänsä lainkaan. Itsekin olin lihattomalla useamman vuoden ja myöhemmin todettiin verikokeissa varastoraudan olevan alhainen. Siirryin takaisin punaiseen lihaan.
Mulla taas hemoglobiini nousi vihdoin normaaliksi kun aloin kasvissyöjäksi. Pysyy noin lukemissa 135-145.
Saatko tarpeeksi c-vitamiinia? Entä syötkö liikaa maitotuotteita? Onko suolisto-oireita?
No. Jos nyt vaikka huolehtisit siiä, ettei ruoka hävikkiä synny ja muodostu. - En minäkään ole ryhtynyt kokonaan kasivissyöjäksi: kiitos ja tai moite sairauteni, joka asettaa ihan arpeeksi rajoitteita sille mitä voin syödä ns. huoletta. Uskon ja luotan siihen, etä on monia muitakin tapoja osoittaa kestävää ja luonnonvaroja säästävää kulutusta kuin ryhtyä väkisin kasvissyöjäksi, joka on yksi tapa ja sopii varmasti monelle muei ainakaan vaivatomasi ja helposti kaikille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kohtalotoveri. Onko sinulla tutkittu asiaa lääkärissä? Itselleni on tehty vain keliakian verikoe ja koska se oli negatiivinen, niin pääteltiin että syy on menkoissa. Mietin, että jos olisi varaa, niin menisin kunnon tutkimuksiin, jos syy olisikin suolistossa ja asian voisi korjata. Ja sitten ehkä joskus vähentää lihaa. Ap
Ei ole sen tarkemmin tutkittu, joskus jos on puheeksi lääkärissä tullut niin lähinnä on Lääkäri todennut, että "toiset nyt pyörtyy helpommin kuin toiset" jne.
Itselläni on alhaisen hemoglobiinin lisäksi myös matala verenpaine ja verikokeesta selvisi aikoinaan myös että punasoluja on alhainen määrä. Menkkoja ei voi minun kohdallani syyttää, koska ne ovat aina olleet erittäin niukat ja harvat (väliä n. 2-3 kk).
Kehoni nyt vain jostain syystä on tällainen ja sen kanssa on opittava elämään. Enemmän saan kehuja lääkäreiltä alhaisesta verenpaineesta yms kuin että ottaisivat tosissaan minut, kun kerron pyörtyileväni liian usein ja kärsiväni heikotuksesta yms.
Rautapitoisen kanssa kannattaa syödä runsaasti jotain c-vitamiinipitoista, tehostaa imeytymistä. Maitotuotteita vain yhdellä tai kahdella aterialla päivässä, maitotuotteet haittaavat raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas hemoglobiini nousi vihdoin normaaliksi kun aloin kasvissyöjäksi. Pysyy noin lukemissa 135-145.
Saatko tarpeeksi c-vitamiinia? Entä syötkö liikaa maitotuotteita? Onko suolisto-oireita?
Olen joskus laskenut c-vitamiinin saantini ja se on mennyt reilusti yli päivittäisen saantisuosituksen. Syön paljon hedelmiä ja marjoja. Maitotuotteita käytän vähän ja en edes välttämättä joka päivä. Ja myöskin yleensä aamu-/iltapalalla, jolloin kalsium tulee eri aikaan kuin rauta. Suolisto-oireita on harvoin, jos en ole rautakuurilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Rautapitoisen kanssa kannattaa syödä runsaasti jotain c-vitamiinipitoista, tehostaa imeytymistä. Maitotuotteita vain yhdellä tai kahdella aterialla päivässä, maitotuotteet haittaavat raudan imeytymistä.
Kiitos, nämä asiat olenkin ottanut jo huomioon, mutta hyvä muistutus monelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kräuterblutsaft yms. nestemäiset rautavalmisteet imeytyvät paremmin ja aiheuttavat harvemmin vatsaoireita. Lihansyönti on yhteydessä moniin sairauksiin.
Osaatko kertoa, mihin sairauksiin liha on syynä? Ja mistä tämän tiedät, tutkimuksia lihan haitallisuudesta kun ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sen tarkemmin tutkittu, joskus jos on puheeksi lääkärissä tullut niin lähinnä on Lääkäri todennut, että "toiset nyt pyörtyy helpommin kuin toiset" jne.
Itselläni on alhaisen hemoglobiinin lisäksi myös matala verenpaine ja verikokeesta selvisi aikoinaan myös että punasoluja on alhainen määrä. Menkkoja ei voi minun kohdallani syyttää, koska ne ovat aina olleet erittäin niukat ja harvat (väliä n. 2-3 kk).
Kehoni nyt vain jostain syystä on tällainen ja sen kanssa on opittava elämään. Enemmän saan kehuja lääkäreiltä alhaisesta verenpaineesta yms kuin että ottaisivat tosissaan minut, kun kerron pyörtyileväni liian usein ja kärsiväni heikotuksesta yms.
Mielestäni pitäisi tutkia paremmin, jos aiheuttaa noin konkreettista oiretta kuin pyörtyily, siinähän voi satuttaa itsensä pahastikin. Melkoinen suhtautuminen lääkäreiltä, ihan niin kuin pyörtyily ja heikotus olisivat normaaleja juttuja... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus laskenut c-vitamiinin saantini ja se on mennyt reilusti yli päivittäisen saantisuosituksen. Syön paljon hedelmiä ja marjoja. Maitotuotteita käytän vähän ja en edes välttämättä joka päivä. Ja myöskin yleensä aamu-/iltapalalla, jolloin kalsium tulee eri aikaan kuin rauta. Suolisto-oireita on harvoin, jos en ole rautakuurilla. Ap
Noita saanteja voi toki laskea, mutta veri koe kertoisi mitä on imeytynyt. Raudanpuutteen syy kannattaa selvittää, sillä esim suolistosyövässä hemoglobiini putoaa.
Minulla on aina ollut korkea hemoglobiini. Siirryin yli kymmenen kasvissyöhävuoden ja parin vegaanivuoden jälkeen takaisin lihansyöjäksi vuonna 2009. Varastorauta ei ollut silloin vielä pinnalla.
Vointini parani kohisemalla. Iho, hiukset, kynnet. Ennen kaikkea jaksaminen ja elämänilo. Punaisen lihan palauttaminen ruokavaliooni on yksi parhaita päätöksiä, jonka olen tehnyt.
Veljeni kokeili kasvisravintoa vuoden. Seuraavassa työterveystarkastuksessa veriarvot, kolesteroli, kilpirauhasarvot, verensokeri, kaikki olivat huonontuneet.
Saan tällä palstalla aina alanuolet kun kerron tästä. En välitä. Kasvissyönti ei sovi kaikille, ja toivon, että se huomataan, kun mietitään tulevia ravintopoliittisia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita saanteja voi toki laskea, mutta veri koe kertoisi mitä on imeytynyt. Raudanpuutteen syy kannattaa selvittää, sillä esim suolistosyövässä hemoglobiini putoaa.
Mielelläni menisin kaikkiin mahdollisiin kokeisiin ja tutkimuksiin, mutta useat lääkärit eivät ole kokeneet tarvetta niille. Sanovat, että anemiani on todennäköisesti kuukautisten syytä. Rauta-arvoni myös nousevat rautakuurin aikana odotetusti, joka on ilmeisesti merkki siitä, että rauta ainakin joissain määrin imeytyy. Olen opiskelija, niin ei oikein ole ylimääräistä rahaa mennä tutkituttamaan kaikkea yksityiselle. Ap
Ei kannata tuntea tuskaa. Kasvissyönti ei vain ole monille ihmisille terveydellisistä syistä realistista. Mulla taas vatsa ei vaan kestä kasviproteiineja tällä hetkellä ollenkaan.
Mun mielestä kasvissyönti ratkaisuna ilmasto-ongelmiin tai lihantuotannon eettisiin ongelmiin on ylipäänsäkin vähän väärä - juuri tämän takia: uskon, että moni ihminen voi parhaiten, kun ruokavalio sisältää kohtuudella hyvälaatuista lihaa, ja että hyvinvointi on ihmisen perusoikeus. Tähän on moni hyvinvointialan ihminen päätynyt, esim. Katja Kokko, ja netistä löytää vaikka kuinka ihmisiä jotka ovat lopettaneet kasvissyönnin tai vegaaniruokavalion terveysongelmien vuoksi (jos haluat kuulla heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään, hae esim. "ex vegan"). Kyllähän kasvisruoallakin moni pärjää vuosikausia, mutta pärjääminen ei aina ole sama kuin hyvinvoiminen. Osalla pahoinvointi on niin rajua että se kerta kaikkiaan estää normaalin elämän kokonaan (niinkuin minulla) (ja kyllä, kaikki keinot on kokeiltu). Liha sisältää paljon ravinteita ja on monille helposti sulavaa. Ihminen on evolvoitunut syömään myös lihaa (tästä kertoo esim. b12-vitamiinin tarve), eikä siitä miten oma elimistö toimii fyysisellä perustasolla tarvitse tuntea tuskaa. (Harvapa kieltäisi kissaltakaan lihaa...) Epäilen myös, että monilla eläintuotteiden sisältämillä vähän vähemmälle huomiolle jääneille yhdisteillä saattaa olla tärkeämpi vaikutus terveyteen (esim. tauriini) kuin vielä täysin ymmärretään - ravitsemustiede on todella hankala ala muuttujien suuren määrän vuoksi.
Mun mielestä kannattaa pyrkiä:
1. Hyödyntämään eläin kokonaan. Se vähentää kestävästi lihantuotannon ympäristökuormitusta ja myös ns. eettistä kuormitusta. Lisäksi moni sisäelin on kohtuudella syötynä todellinen ravinnepommi. Syö ihmeessä maksaa, siinä on valtavasti rautaa! Sen voi vaikka paistaa uunissa. Primasta saa myös esim. broilerinsydämiä.
2. Syömään hyvinvoivien eläinten lihaa ja tukemaan kestäviä eläintuotantomuotoja, kuten esim. niittylaidunnus.
3. Syömään vaihdellen kotimaisia kalalajeja. (https://ahven.net/tiedotteet/2019/08/09/tee-ilmastoteko-syo-kotimaista-…)
4. Vähentämään lihansyöntiä kohtuullisesti, jos mahdollista, ja korvata osa lihasta terveellisellä kasviproteiinilla, kuten tempellä. Söisin mielelläni esim. Jalotofun kotimaista hernetempeä, jos vaan voisin. (Ylipäänsäkin tietysti kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti: laajalla kirjolla ja vaihdellen terveellisiä ruoka-aineita. Sillä on iso merkitys terveydelle. Itsestäänselvyys, mutta joka saattaa arjessa helposti jäädä muun menon jalkoihin ja unohtua.)
Yksi mun suosikkitavoista tankata rautaa muuten on syödä tomaattisimpukka("pasta")kastike kasviksilla ja perunoilla. Simpukoissa on rautaa kaksinkertaisesti naudanlihaan nähden. Älä syö pastaa tämän tai maksan kanssa, koska vilja samalla aterialla estää rautaa imeytymästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tuntea tuskaa. Kasvissyönti ei vain ole monille ihmisille terveydellisistä syistä realistista. Mulla taas vatsa ei vaan kestä kasviproteiineja tällä hetkellä ollenkaan.
Mun mielestä kasvissyönti ratkaisuna ilmasto-ongelmiin tai lihantuotannon eettisiin ongelmiin on ylipäänsäkin vähän väärä - juuri tämän takia: uskon, että moni ihminen voi parhaiten, kun ruokavalio sisältää kohtuudella hyvälaatuista lihaa, ja että hyvinvointi on ihmisen perusoikeus. Tähän on moni hyvinvointialan ihminen päätynyt, esim. Katja Kokko, ja netistä löytää vaikka kuinka ihmisiä jotka ovat lopettaneet kasvissyönnin tai vegaaniruokavalion terveysongelmien vuoksi (jos haluat kuulla heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään, hae esim. "ex vegan"). Kyllähän kasvisruoallakin moni pärjää vuosikausia, mutta pärjääminen ei aina ole sama kuin hyvinvoiminen. Osalla pahoinvointi on niin rajua että se kerta kaikkiaan estää normaalin elämän kokonaan (niinkuin minulla) (ja kyllä, kaikki keinot on kokeiltu). Liha sisältää paljon ravinteita ja on monille helposti sulavaa. Ihminen on evolvoitunut syömään myös lihaa (tästä kertoo esim. b12-vitamiinin tarve), eikä siitä miten oma elimistö toimii fyysisellä perustasolla tarvitse tuntea tuskaa. (Harvapa kieltäisi kissaltakaan lihaa...) Epäilen myös, että monilla eläintuotteiden sisältämillä vähän vähemmälle huomiolle jääneille yhdisteillä saattaa olla tärkeämpi vaikutus terveyteen (esim. tauriini) kuin vielä täysin ymmärretään - ravitsemustiede on todella hankala ala muuttujien suuren määrän vuoksi.
Mun mielestä kannattaa pyrkiä:
1. Hyödyntämään eläin kokonaan. Se vähentää kestävästi lihantuotannon ympäristökuormitusta ja myös ns. eettistä kuormitusta. Lisäksi moni sisäelin on kohtuudella syötynä todellinen ravinnepommi. Syö ihmeessä maksaa, siinä on valtavasti rautaa! Sen voi vaikka paistaa uunissa. Primasta saa myös esim. broilerinsydämiä.
2. Syömään hyvinvoivien eläinten lihaa ja tukemaan kestäviä eläintuotantomuotoja, kuten esim. niittylaidunnus.
3. Syömään vaihdellen kotimaisia kalalajeja. (https://ahven.net/tiedotteet/2019/08/09/tee-ilmastoteko-syo-kotimaista-…)
4. Vähentämään lihansyöntiä kohtuullisesti, jos mahdollista, ja korvata osa lihasta terveellisellä kasviproteiinilla, kuten tempellä. Söisin mielelläni esim. Jalotofun kotimaista hernetempeä, jos vaan voisin. (Ylipäänsäkin tietysti kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti: laajalla kirjolla ja vaihdellen terveellisiä ruoka-aineita. Sillä on iso merkitys terveydelle. Itsestäänselvyys, mutta joka saattaa arjessa helposti jäädä muun menon jalkoihin ja unohtua.)Yksi mun suosikkitavoista tankata rautaa muuten on syödä tomaattisimpukka("pasta")kastike kasviksilla ja perunoilla. Simpukoissa on rautaa kaksinkertaisesti naudanlihaan nähden. Älä syö pastaa tämän tai maksan kanssa, koska vilja samalla aterialla estää rautaa imeytymästä.
Kiitos hyvistä pointeista ja perusteluista! Saako ohjetta tuohon simpukkakastikkeeseen? En ole koskaan tehnyt simpukoista mitään :D
Jos oikeasti haluat syödä kasvispainotteisesti, niin voithan syödä kasvisruokaa, mutta välillä syöt vain todella rautapitoista ruokaa eli maksaa auttaaksesi tilannetta. En näe tuossa siis ongelmaa. Jätät muut lihat syömättä.