Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihansyöjä: Tilaatko ikinä ravintolassa kasvisruokaa?

Vierailija
26.09.2019 |

Tai valitset vaikka koulun/työpaikan ruokalassa sitä? Syön usein ulkona ja ajattelin että olisi edes pieni ilmastoteko suosia vaikka joka toinen kerta vegesafkaa. Mutta toisaalta harmittaa että about samalla rahalla vois syödä kunnon pihvin.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni fleksaajana, pyrin syömään kala-kasvispainotteisesti, mutta syön myös lihaa pari kertaa viikossa. Esim. lounasravintoloissa valitsen yleensä kasvisvaihtoehdon, mutta en voi syödä sieniä enkä pidä tofusta, joten joskus liharuoka on parempi vaihtoehto. Intialaisissa yms etnisissä paikoissa kasvisruuat on yleensä ihan yhtä maukkaita kuin liharuuatkin, tulee kokeiltua uusiakin kasviksia (esim. okra oli mulle uusi tuttavuus alkuvuodesta). Paremmissa ravintoloissa valitsen mielelläni kalaruuan, mielelläni jotain muuta kalaa kuin lohta (jota tulee syötyä useammin arkisissa ruuissa).

Kotona teen usein kasvisruokaa niin, että se toimii joko itsenäisenä ateriana tai liharuuan lisukkeena, jolloin perheen lihansyöjät voivat täydentää annostaan halutessaan lihapullilla, pihvillä, kanafileellä tms. Toki kotonakin on kala- ja kasvisruokapäiviä niin, että kukaan ei syö lihaa.

Vierailija
22/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston ruokalassa syön kasvisruokaa ehkä noin yhden kerran neljästä. Ihan sen mukaan, mikä näyttää parhaalta. Ravintolassa melkein aina tilaan jotain lihapitoista, mutta joskus harvoin esim. falafeliä.

Tyttöystävän luona tai kun hän on minun luonani (asutaan eri kaupungeissa ja nähdään noin kerran kuussa viikon verran), syön enimmäkseen kasvisruokaa, koska hän on kasvissyöjä ja tehdään ruuat yhdessä.

Näin omakin miesystäväni toimii. Tykkään tehdä ruokaa ja mulla on valmiit safkasuunnitelmat aina kun tavataan, syö mielellään kasvisruokia (osallistuu tietty myös tekemiseen ja kustannuksiin). Olen sanonut että saa ostaa mun luo myös eläinkunnan tuotteita, mutta arvostan häntä suunnattomasti, ettei ole kertaakaan sitä tehnyt. Myötäni on alkanut valitsemaan kasvispohjaisia myös työpaikkalounailla, mitä arvostan myös kovasti. :) Enkä ole asiassa painostanut, aikuinen tekee omat valintansa, mutta ilmeisesti tällainen hiljainen ja maukas "vastarinta" toimii hänen kohdallaan. Ja onhan sillä merkitystä, kun viimeisen päälle lihan ystävä vähentää näinkin paljon lihan kulutustaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ravintolassa sitä, mitä haluan. Hyvin harvoin pelkkää kasvissafkaa. Usein valitsen kala- tai kanavaihtoehdon, koska nämä vaihtoehdot maistuvat minulle enemmän kuin liha.

Vierailija
24/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mutta en ole lihan syöjä vaan sekasyöjä.

Vierailija
25/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkin. Naisystäväni on vegaani ja huomaan syöväni nykyään itsekin lähes vegaanisesti. Kokkaan myös lähes aina vegeruokaa, vaikka naisystäväni ei olisi luonani.

Tartuin vegaanihaasteeseen pari vuotta sitten ja vähän sillä tiellä ollaan. Naisystävääni on puolestaan luvannut syödä hirveä, heti kun sellaisen saan metsällä. En vaan enää oikein tohdi niitä ampua.

Vierailija
26/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenjuustopizzan tai parsarisoton joskus

Vierailija
27/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkkärin lol

Vierailija
28/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen sekasyöjä ja ateriallani on aina kasviksia ja sen lisänä lihaa, kalaa, tai kanaa.

Samoin, kasvikset menevät osana liha-ateriaa ja tiettyjä hedelmiä ja marjoja on mukava syödä ihan sellaisenaan kuten omenat ja mansikat.

MInun suurimmat ilmastotekoni ovat vapaaehtoinen autottomuus ja lapsettomuus. Matkustan muutenkin erittäin vähän ja lähinnä linja-autolla kaupunkien välisillä matkoilla, muuten liikun jalan ja polkupyörällä.

Asun lähellä keskisuuren yliopistokaupungin keskustaa, joten tulen hyvin toimeen ilman henkilöautoa.

Henkilökohtaisen kulutuksen osalta pyrin ostamaan laadukkaita ja kestäviä tuotteita ja uskon tietynlaiseen kohtuulliseen elintasoon. Esimerkiksi irtovuorelliset nahkatakit ovat erittäin kestäviä vaatteita, joita voi käyttää syksystä kevääseen.

En ostele myöskään huvikseni uusia teknisiä vempaimia, vaan pyrin pitämään nykyiset laitteeni mahdollisimman pitkään käyttökunnossa. Esimerkiksi nykyinen 40 tuuman Samsungin LED-televisioni on ostettu 8 vuotta sitten 2011 ja se toimii edelleen moitteettomasti sisäisen digivirittimensä varassa. Jos  ja kun siitä joskus aika jättää, pyrin ostamaan tilalle vähintään yhtä pitkäaikaisen tv:n, jossa on sitten mukana uusimmat tekniset viritykset.

Vierailija
29/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Olen sekasyöjä, rakastan lihaa.  Ravintoloissa käyn harvoin. Silloin haluan kunnon pihvin, sillä en itse oikein osaa sellaista valmistaa ja kotona tulee muutenkin syötyä ihan tarpeeksi kasviksia.

Vierailija
30/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska en pidä keitettyjen/paistettujen/höyrytyttyjen kasviesten tekstuurista. Ja hyvin harvoin edes mausta. Tämä ollut ihan lapsesta asti eikä mikään "vihaan vegaaneja ja kiusallanikin syön vain lihaa".

Yksinkertaisesti en pidä mausta. Risotto vois olla ainoa, jota voisin varmaan syödä ihan ok.

Mutta risotto taas sotii mun ilmastotekoja vastaan sillä olen lopettanut riisin syönnin.

Vierailija
31/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunneyhtään lihansyöjää. Sekasyöjiä taas huomattavasti enemmän. En siis voi vastata kun en itsekään täytä kriteerejä.

Vierailija
32/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, kotona kun tulee aina tehtyä jotain lihapitoista miehen makuun, niin ravintolassa oikeestaan aina vege tai kala. Pihviä esim. en itse syö ikinä.

33/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein. Olin parikymppisenä vuosien ajan lakto-ovo -vegetaristi, ja minulle tuli muutamia kasvisruokasuosikkeja silloin.

Esim. pizzeriassa valitsen aina kasvispizzan, joko margheritan tai ravintolan version vegetarianasta. Myös aasialaisissa ravintoloissa valitsen edelleen aina kasvisruoan: intialaisissa linssipataa, kiinalaisissa siitakesieniä.

Vierailija
34/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieniruoat ovat kokemukseni mukaan hyvä valinta ravintoloissa.

Totta, esimerkiksi metsästäjänleike

Vierailija
35/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein. Tykkään kasvisruuista. Syön kyllä lihaa ja kalaa, mutta en joka päivä.

Vierailija
36/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä. Usein valitsen kyllä vaikkapa salaatin tai kasvissosekeiton, muttei nekään aina vegaanisia ole, jos vaikka on juustoa tai kermaa mukana. Mulle kelpaa kyllä. Ihan vegeruuat, joita olen kokeillut, ovat kyllä olleet aika lailla mauttomia pettymyksiä.

Jatkan tällä kasvisvoittoisella sekaruualla edelleen.

Vierailija
37/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika usein. Ei ole mitään pakottavaa tarvetta syödä lihaa joka ruoalla. Sitä menee joka tapauksessa terveyden kannalta liikaa.

Vierailija
38/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai syön kasvisruokaakin, jos on hyvää tarjolla.

Vierailija
39/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syön ajoittain kasvisruokaa. Varsinkin lounaaksi, lähimmässä lounasruokalassa on sen verran hyvät kasvisruuat.

Vierailija
40/78 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö kasvissafkaa minkään ilmastopaskan takia. Tilaan sitä satunnaisesti koska pidän myös kasvisruuista.