Se on väärin että sairastumisesta rangaistaan tulojen tippumisella.
Olen nyt kuntoutustuella. Tuki n. 1300€ kk, mihinkään muuhun ei varaa kuin asuntoon ja ruokaan ja laskuihin. Miehen palkka ei ole iso. Lapset kuluttavassa iässä. Ei ole juuri varaa lapsille ostaa mitään merkkituotteita tai kallista. Itselle puhumattakaan. Miksi sairaita rangaistaan?
Kommentit (58)
Miksi ylipäänsä saat mitään rahaa, kun et tee mitään sen rahan eteen.
Miksi pitäisi saada sama raha työtä tekemällä kuin ilman tuottavaa työpanosta.
Ei varmasti ole kivaa olla köyhä, mutta ei voi edellyttää yhteiskunnan eli meidän maksavan kaikkea
Entäs työkyvyttömyyden takia sairaseläkkeelle nuorena joutuneet. Miksei meille anneta koulutustamme vastaavaa palkkaa?
Tää oikeesti turhauttaa ja harmittaa.
Suomessa tuetaan kuitenkin erittiän hyvin. Monessa muussa maassa et saisi mitään.
Ja miksi esimerkiksi työnantajan pitäisi maksaa sinulle? Palkkahan on korvaus tehdystä työstä.
Tarkoitatko että sinun pitäisi saada samaa palkkaa kuin työssä ollessa ja voida ostella merkkituotteita ja kallista, vaikka et tee työtä?
Tuo että mene töihin. Kuka ottaa yli 40v vakavasti sairaan töihin? Jatkuvia poissaoloja.
Entinen työnantaja irtisanomassa. Ei tää elämä ole ollut helppoa. Mieluusti vaihtaisin osia terveen työtä tekevän kanssa. Lääkkeet lihottaneet tunnistamattomaksi. Psykoosinestolääkkeet siis. Mulla on psykoosisairaus. Kuka haluaa työkaverikseni? En kestä stressiä. Huoh.
Ap
Samoin tehdään kun vanhenee. Niin väärin vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten osaa varautua jo osaansa ja ei ole lapsia toivottavasti syötettävänä ja vaatetettavana joka päivä.
Ap
Sinä saat siis maksettua asumisen, ruuan ja laskut. Mieskin on perheessä rahaa hankkimassa. Ja mikä nyt onkaan ongelmasi? Että et saa tuillasi luksusta?
Kyseessä ei ole rangaistus. Yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta on vaan katsottu parhaaksi, että työtä tekemällä saa yleensä enemmän rahaa kuin työtä tekemättä. Itsekin varmasti ymmärrät, mikä järjestelyn tarkoitus on.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat siis maksettua asumisen, ruuan ja laskut. Mieskin on perheessä rahaa hankkimassa. Ja mikä nyt onkaan ongelmasi? Että et saa tuillasi luksusta?
Pitäisihän lapset vaatettaakin nykyään ja kengät ostaa, harrastaakin kait voisi ym kaikki maksaa. Sairastuin lasten jälkeen....kauan kun olivat syntyneet. Sen jälkeen en ole lapsia tehnyt. Työpaikalla olin aina se hylkiö.
Ap
Sinulla on koti ja ruokaa ja turva. Perustarpeesi on tyydytetty, samoin lastesi. Mitä ihmeen ylellisyyksiä sairaan ihmisen vielä pitäisi saada tekemättä mitään?
Aika moni saa 1300e palkkaa ja pärjää hyvin.
En yhtään epäile, etteikö olisi rankkaa. Olen pahoillani sairastumisestasi. Mutta rankkaa on meilläkin, jotka käymme töissä. Yhteiskunta pitää huolta sinusta ja muista sairaista, jotta ette sentään katuojaan joutuisi. Saat nyt tukia enemmän kuin moni palkkaa, joten suu suppuun ja opeta lapsesi tyytymään vähempään. Teinit voivat mennä töihin tienaamaan omaa taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo että mene töihin. Kuka ottaa yli 40v vakavasti sairaan töihin? Jatkuvia poissaoloja.
Entinen työnantaja irtisanomassa. Ei tää elämä ole ollut helppoa. Mieluusti vaihtaisin osia terveen työtä tekevän kanssa. Lääkkeet lihottaneet tunnistamattomaksi. Psykoosinestolääkkeet siis. Mulla on psykoosisairaus. Kuka haluaa työkaverikseni? En kestä stressiä. Huoh.Ap
Ammattivalittaja 2?
Eikö me juuri siksi makseta aika kovasti veroja ja vakuutusmaksuja, että jos sairastuu tai muuta ikävää tapahtuu, niin elintaso ei aivan romahda? Sen ymmärrän, ettei nyt merkkivaatteita pidä välttämättä pystyä ostamaan, mutta kyllä nyt elämään sentään pitäisi pystyä.
Nämä, jotka kommentoivat, että jos et tee töitäkään, niin et saa olla oikeutettu mihinkään, eivät itse ole taatusti koskaan joutuneet elämän oikeasti kolhimaksi. He eivät tajua, että sairastua voi vaikeasti ilman omaa syytä jo esim. nuorena, jolloin on kaikki asuntovelat maksamatta ja varallisuus keräämättä. Itselläni esim. puoliso kuoli onnettomuudessa ja jäljelle jäi kolme alaikäistä elätettävää, asuntolaina ja remontin keskellä oleva asunto + paljon, paljon muita haasteita. Jos nyt sairastuisin, niin pulassa oltaisiin ja pahasti, vaikka kokoajan yritän kerätä rahaa pahan päivän varalle, mutta yksinhuoltajalle ei niin vain helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten osaa varautua jo osaansa ja ei ole lapsia toivottavasti syötettävänä ja vaatetettavana joka päivä.
Ap
Sairauteen, eroon, työttömyyten, jne voi varautua. Mikä olisikaan tilanne, jos myös lääke ja terveydenhoito menoista joutuisi vastaamaan itse kokonaisuudessaan. Kelpaisi tämä "vähäkin"
Itse sairauspäivärahalla 550 €/kk. Saat sentään yli puolet enemmän.
Mulla velkaa ja jouduin kuntoutustuelle. En todellakaan tiedä miten selviytyä. Lapsia ei ole onneksi. Eivät tarvitse elää tätä ankeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Entinen työnantaja irtisanomassa. Ei tää elämä ole ollut helppoa. Mieluusti vaihtaisin osia terveen työtä tekevän kanssa. Lääkkeet lihottaneet tunnistamattomaksi. Psykoosinestolääkkeet siis. Mulla on psykoosisairaus. Kuka haluaa työkaverikseni? En kestä stressiä. Huoh.Ap
Sinä olet nuin heikko etkä tee töitä ja pitäisi saada saman verran rahaa kun työssä käyvät? Anna mun kestää.
Sitä paitsi raha ei tuo onnea, vaan sisäisen rauhan ja läsnäolon löytäminen.
Sinuahan pidetään hyvänä. Saat rahaa tekemättä töitä. Ajatusmallisi on vain kovin vääristynyt, kuten monilla muillakin Suomessa.