Opettakaa pliis lapsillenne, että porukkaan pitää ottaa aina mukaan
Bestis ei kukaan tietenkään voi olla sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa ei täysin synkkaa, mutta mielestäni ei ole mitään hyväksyttävää syytä jättää joku lapsi pois isommasta ryhmästä. Kyllä siinä yksi lisää menee aina eikä ketään häiritse. Sitä paitsi näin on helpompi tutustua paremmin tähänkin lapseen ja ehkä jotkut ystävystyvät paremminkin.
Oma lapseni sai juuri kiitosta eskarissa siitä, että huomaa kuulemma aina yksin olevat ja käy pyytämässä leikkeihin mukaan. On suosittu kaveri ja varmaankin isolta osin tämän huomioivan luonteensa takia. Tästä aloin miettiä, että jos kaikki lapset opetettaisiin pienestä asti toimimaan samoin niin kiusaamista ei olisi.
Kommentit (115)
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
On mielenkiintoista oppia, miten paljon koulussa tapahtuva tahditon/ilkeä käytös muita kohtaan johtuu kasvatuksesta ja mikä taas asioista, joihin vanhemmat ei ole juuri voineet vaikuttaa.
Näistä asioista tullaan vääntämään niin kauan kuin tätä ihmisten kesken esiintyy...
En opeta mitään noin idioottimaista.
Olen kasvattanut lapseni olemaan avoimia, reiluja ja ystävällisiä kaikkia kohtaan. Mutta myös tietämään omat rajansa.
Inhottavaa ilkimystä tai muuten vain epämiellyttävää ilmapiiriä tuottavaa ei tarvitse sietää. Näitähän nämä "kiusatut" usein ovat, vaikka ääneen siitä ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Lyöminen sattuu silti, vaikka lyöjällä ei olisikaan mitään kättä pidempää.
Minä opetin eskari-iässä lapselleni ettei kaikkien kanssa tarvitse olla. Hän kun luuli että pitää.
Siellä oli yksi poika joka kiusasi minun lastani. Nyt muutama vuosi kun koulua menty ehtinyt kiusata useampia ja lapset itsekin oppineet ettei sellaisen kanssa tarvitse olla. Jääköön yksin jos ei osaa olla.
Ei se noin mene,ei aina.
Itte inhoan isoja laumoja,en voi olla. En ollut koulussakaan missään porukassa muuta kuin pakosta.
Ei kaikki lapset tykkää leikkiä tai olla isossa porukassa. Toimeen pitää opetella tulemaan kyllä ja osata olla osa tyhmää.
Mulla tämä laumattomuus johti "paimenen" hommiin,toimin sittemmin ryhmän vetäjänä ynnä muissa sellasissa yksinäisissä hommissa.
Kaupassakin käyn heti kun se aukee ettei tartte mennä siinä massassa.
Me kaik ollaan erilaisii!
Aloitus on täyttä tyhjää. On näköjään helppo lapsi ja helppo ympäristö. Todellisuus on toista. Ideaalimaailmassa kaikki toimisivat noin, mutta käytännössä ei toteudu. On lapsia, jotka eivät osaa toimia ryhmässä tai jotka haluavat leikkiä itsekseen. On haastavia lapsia joille tuon opettaminen ei ole mitään yksinkertaista. On perheitä, joissa ei välitetä ja joissa aikuisetkaan eivät osaa käyttäytyä kuten aloittaja toivoo. Suomi on täynnä aikuisia, joiden mielestä esimerkiksi maahan*uuttajia ei tarvitse ottaa yhteiskuntaan mukaan. Miten opetat lapselle kun aikuisetkaan eivät tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Voi olla!
Mutta miksi terveiden, kivojen ja toistensa kanssa toimeentulevien lasten pitäisi olla jotain ammattimaisia terapeutteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Suoraan sanottuna aivan sama jonkun muun lapsen käytöshäiriöt. Ei minun lapseni tarvitse sellaisen seurassa olla, hän ei ole mikään terapialelu.
Vierailija kirjoitti:
En opeta mitään noin idioottimaista.
Olen kasvattanut lapseni olemaan avoimia, reiluja ja ystävällisiä kaikkia kohtaan. Mutta myös tietämään omat rajansa.
Inhottavaa ilkimystä tai muuten vain epämiellyttävää ilmapiiriä tuottavaa ei tarvitse sietää. Näitähän nämä "kiusatut" usein ovat, vaikka ääneen siitä ei saa puhua.
Olet väärässä.
Mun hyvä kaverini oli kiusattu koulussa. (emme olleet samassa koulussa)
Hän on mukava ja reilu ihminen.
Kuinka paljon näitä inhottavia ilkimyksiä oikein on esimerkiksi päiväkodissa? Jos sen ikäiset ovat ilkimyksiä, se tuskin on pienen lapsen syy vaan jotain on todennäköisesti kotona pielessä. Tätä ei pitäisi lapselle kostaa vaan auttaa edes päiväkodissä normaaliin elämään. Se on vaan kaikkien etu. Hyvinvoivista pikkulapsista kasvaa hyvinvoivia isompia lapsia ja myöhemmin aikuisia. Siksi hyvien tapojen opetus pitäisi aloittaa ihan sieltä taaperosta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Suoraan sanottuna aivan sama jonkun muun lapsen käytöshäiriöt. Ei minun lapseni tarvitse sellaisen seurassa olla, hän ei ole mikään terapialelu.
Kaikki lapset ovat terapia leluja ja toistensa kasvattajia.
Nykyään integroidaan kaikki yhteen. Suomalaiset opettavat kieltä ja tapoja tänne muuttaneille. Käytöshäiriöiset integroidaan ryhmiin jne.
Näin minutkin opetettiin, ota aina kaikki mukaan, ole aina kiltti kaikille, huomioi aina toisten tunteet, älä ikinä satuta toista.
Oli aika vaikea aikuisena opetella vetämään omia rajoja ja monta kertaa nuorempana ajauduin ahdistavaan tilanteeseen koska muuten olisin tuntenut syyllisyyttä, kun en ollutkaan kaikille yhtä kiltti ja huomioiva. Monesti myös lopulta ikävästi ghostasin toisen, kun en yksinkertaisesti muuten osannut torjua ketään, sanoa kiitos, mutta ei kiitos.
Sitä paitsi mikään ei ole niin ikävää kuin tuntea olevansa se puoliväkisin mukaan otettu.
Toi olisi ideaali mutta lapsetkin on aika ilkeitä.
Siis juuri niin, ne "hyvikset" ovat myös ilkeitä eivätkä aina ota mukaan sitä arkaa ja hiljaista.
Usein se on juuri se arka ja hiljainen, joka jää huomiotta ja sivuun. Eivät kiusaavat ilkimykset jää, ne otetaan jostakin syystä aina mukaan vaikka olisivat millaisia päällepäsmäreitä.
Lapsia kannattaa opettaa ottamaan kaikki mukaan ainakin niissä tilanteissä joissa isompi porukka olisi luontevasti tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Suoraan sanottuna aivan sama jonkun muun lapsen käytöshäiriöt. Ei minun lapseni tarvitse sellaisen seurassa olla, hän ei ole mikään terapialelu.
Maailma ei toimi noin. Todellisuudessa yhteisön jäseninä meillä on myös vastuita.
Muuten voisin sanoa vaikka että mua ei tälleen rikkaana kiinnosta tukea sun pennun koulunkäyntiä rahallisesti. Yksityiskoulut vaan kaikille. Eikä kiinnosta väistää jos se tulee kadulla vastaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kaunis ajatus että kaikki piirtää. Se ei vaan oikeassa elämässä toimi, vaikka kuinka haluaisi. On lapsia jotka silkkaa ilkeyttään/osaamattomuuttaan syrjivät toisia, ja on myös lapsia joilla on niin pahoja käytöshäiriöitä ettei niiden ottaminen osaksi porukkaa onnistu mitenkään.
Ne pahat käytöshäiriöt ei kehity niin pahaksi mikäli lapsi otetaan aina porukkaan.
Suoraan sanottuna aivan sama jonkun muun lapsen käytöshäiriöt. Ei minun lapseni tarvitse sellaisen seurassa olla, hän ei ole mikään terapialelu.
Kaikki lapset ovat terapia leluja ja toistensa kasvattajia.
Nykyään integroidaan kaikki yhteen. Suomalaiset opettavat kieltä ja tapoja tänne muuttaneille. Käytöshäiriöiset integroidaan ryhmiin jne.
Käytöshäiriöinen erotetaan ryhmästä aikuisten toimesta jos on haitaksi muille.
Vierailija kirjoitti:
En opeta mitään noin idioottimaista.
Olen kasvattanut lapseni olemaan avoimia, reiluja ja ystävällisiä kaikkia kohtaan. Mutta myös tietämään omat rajansa.
Inhottavaa ilkimystä tai muuten vain epämiellyttävää ilmapiiriä tuottavaa ei tarvitse sietää. Näitähän nämä "kiusatut" usein ovat, vaikka ääneen siitä ei saa puhua.
Väitän vahvasti vastaan, että kiusatut olisi negatiivista ilmapiiriä tuottavia. En ole itse ollut kiusattu. Mutta olen kahlannut läpi peruskoulun isossa koulussa ja nähnyt kaikenlaista. Meidän luokalla kiusatut oli köyhä tyttö, hiljainen poika ja lievästi kehitysvammainen poika. Ja kiusaajajoukko oli yksi sama poikajoukko, jota ei kukaan saanut kuriin.
Myös se itseään räpeltävä, räkää syövä Vilperi-Annikki, joka suuttuu ja lyö, jos ei leikitä mitä hän haluaa ja suuttuu ja lyö, jos hän ei voita, pitää ottaa mukaan.