Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaali­painoinen

Vierailija
25.09.2019 |

Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006250056.html

Kommentit (649)

Vierailija
601/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pullaa pitää vetää esim. työpaikalla aina kun sitä on tarjolla?

Normaalipainossa pysyminen on helppoa. Senkun syö 5x päivässä ravitsevat ateriat eikä koske mihinkään epäterveelliseen kuin silloin tällöin herkkupäivinä.

Tuo 5x päivässäkin on ihan käsittämätön ohje. Ihan kuin biologiamme olisi suunniteltu siihen, että olemme aina saaneet tasaisesti ravitsevia aterioita muutaman tunnin välein. Oikeasti ensimmäiset esi-isämme ovat luultavasti olleet onnekkaita, jos ovat kerran päivässä saaneet mahansa täyteen ja senkin eteen on jouduttu ponnistelemaan fyysisesti.

Minä syön kerran päivässä ja silläkin tavalla onnistuu kyllä lihomaan, jos vetää sen 3000 kaloria joka päivä ja tekee kevyttä istumatyötä.

Vierailija
602/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lievä ylipaino on itseasiassa tutkimusten mukaan jopa terveellistä.

Eihän ylipaino tarkoita että vaaralliset vyötärörajat paukkuu tai että se ylipaino kerääntyy vatsaan.

Mulla oli muutama vuosi n. 10kg ylipainoisena vyötärö ihan hyvissä mitoissa, koska rasva kertyi enempi peppuun ja reisiin, jne. Olen mallia x eli tiimalasi. Nyt kun olen normaalipainoinen, ihmiset kauhistelevat että olen kutistunut ja mietin vain etteikö mikään riitä? Mikään paino ei vaikuta olevan kanssaihmisille ok. En ole lähelläkään alipainoa käynyt, bmi alimmillaan ollut kai joku 21 tai 22. Olen lapsesta asti ollut ylipainoinen ja onnistuin laihtumaan vasta kun aloin hyväksyä itseni.

Nämä jatkuvat toisten painon ruotimiset ja ulkonäköpaineet on niitä taustasyitä ihmisten lihomiseen. Uskokaa tai älkää, kun hyväksyy itsensä, tippuu usein se painokin. Miksi? Kun ei tarvitse olla jatkuvasti ahdistunut, jää ne herkutkin helpommin ostamatta. Itse söin ahdistukseeni ja suruuni. Kun koin syyllisyyttä herkuista ja vihasin peilikuvaani, vedin niitä vain kaksin käsin lisää! Olin jo lyönyt hanskat tiskiin, että onnistuisin laihduttamaan jne..

Toivottavasti joku oppi tästä jotain. Lihavuuden syy ei ole siinä, etteivät ihmiset välitä terveydestään. Lihavuuden syyt johtuu yhteiskunnasta: ei aikaa liikkua, ei varaa liikkua, epäterveellinen ruoka halvempaa, ihmiset ahdistuvat ja etsivät pakokeinoa. Syyllistäminen ei auta mitään, päinvastoin. On vaikea myöntää edes laihduttavansa kun on ylipainoinen. En tiedä miksi, jotenkin häpesin sitä kun pelkäsin epäonnistumista. (Epäonnistuminen taas olisi tarkoittanut loputtomia hyvää tarkoittavia neuvoja ja jatkuvaa painosta huomauttamista tai sitä että ihmiset kyylää onko se nyt laihtunut vieläkään vai lihonut. Siksi en kertonut ennen kuin olin jo melkein maalissa.. koska monet ihmiset ei osaa sivistyneesti kohdata toista ihmistä, kun luulevat tekevänsä hyvää).

PS. Yli 30v aineenvaihdunta voi hiukan muuttua joillakin..

Ei ole varaa liikkua, mutta on varaa herkkuihin? Yhteiskunnan syy. Joku tuossa logiikassa mättää. Kuulostaa tekosyiltä. Liikkua voi mm kävelemällä työ- tai kauppamatkat. Jos minä en ole lähtenyt lenkille, se on kyllä oma syyni, ei yhteiskunnan. Kävely ei maksa mitään.

Yli 30 v aineenvaihdunta muuttua? Jessus, ihminen parhaassa iässä tuolloin. 50 v voi aineenvaihdunta muuttua.

No kyllä kuntosalit on järkyttävän kalliita. Ei mulla ole varaa niihin eikä kaikkien mahdollisuudet liikkua ole samat (esim terveyssyistä). Pelkkä lenkkeily ei pidä lihaskuntoa tarpeeksi.

Kyllä aineenvaihdunta alkaa muuttua yli 30v, ihan faktaa.

Olen normaalipainoinen (entinen ylipainoinen) ja lenkillä käyn kyllä, mutta kuntosaliin ei ole varaa (olem työtön). Esimerkiksi lähellä oleva kuntosali maksaa 50e/kk. En mätännyt ylipainoisena rahojani herkkuihin, en vain liikkunut tarpeeksi. Aika monella on vääristynyt kuva siitä, mitä ja paljonko ylipainoinen syö. Ei mulla mene 50e kuussa herkkuihin! Työmatkat ei ole mulla olleet sellaisia, että voisin niihin kävellä tai pyöräillä. Kävelen kaikki matkat jotka voin.

Ei helvetti sentään.

Osta Torista pari kahvakuulaa ja käsipainoja, niillä saa tehtyä hyvän lihaskuntotreenin kotona. Puhumattakaan että jalkatreenin voi suorittaa vaikka portaissa. Mutta kun kaikkeen löytyy tekosyy..

Mulla on kahvakuula ja painot, mutta en voi käyttää niitä vuokra-asunnossani. Tilaa ei ole, asunto on hyvin pieni ja parketti uusi/liukas (matot eivät pysy paikallaan). Sänkh on melkein ruokapöydässä kiinni. Kuntopyöräni ei mahtunut tänne eikä se sovi minulle terveyssyistä, tehostepperi on rikki. Ja kuten sanoin, olen normaalipainoinen. Menen lenkille säällä kuin säällä, kävelen kaikki mahdolliset matkat. Mitään tekosyitä ei siis ole. Olen monta kuukautta ja halunnut ostaa kuntosalikortin, mutta ei ole varaa niin kauan kuin ei ole työpaikkaakaan. Valitettavasti.

Älä siis puhu mistä et tiedä.

Ei ole tekosyita ja luettelee niitä koko liudan :D

Tässä se isoin kysymys onkin. Laihdutuskuurit eivät toimi, KOSKA NIITÄ EI NOUDATETA, vaan huijataan itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloituksen uutinen on outo. Olen 50+, en ole ylipainoinen. Olen sadan hengen työpaikassa, jossa yli puolet on minua vanhempia. Ja yleisilme on hoikka tai normaali.

Lihavuus mahdollistaa laillisen syrjinnän. Koska lihavuus nähdään esisairautena, yritykset irtisanovat tai eivät palkkaa lihavia, koska pelkäävät lihavuuden aiheuttavan ennenaikaista eläköitymistä tai sairaanhoitokuluja.

Todellisuudessa kuitenkin lihavuudesta aiheutuu vain noin 1% kuluista ja suurin eläköitymisen syy on mieleterveys, sitten tules-vaivat.

Johtaminen on kuitenkin aina tietyllä tapaa narsistis-sadistista, eli sallittakoot tämä meno kunnes työntekijät loppuvat. Nythän kansasta 75% on ylipainoisia, eli ne 25% saa tehdä duunit ja ehkä työnantajat haluaa halvalla laihoja työntekijöitä ulkomailta, jos laadulla, kielitaidolla tms. ei ole mitään väliä.

Vierailija
604/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.

Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?

Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.

Arvaa kuinka moni meistä ylipainoisista ei lähde sinne uimaan, koska ei halua tulla sinne kenenkään kyylättäväksi.

Onko sinusta ok kommentoida noin rumasti muiden ulkonäköä? Vielä lihavuus ihmisarvon?

Tämä on lihavuuskeskustelun ongelma: ”vaappuva kävely, iso vatsa ja hyllyvät rinnat” eivät itse asiassa ole kovinkaan rumaa kieltä vaan melko neutraali tapa kuvata todellisuutta.

Mutta totuus satuttaa ja tuntuu pahalta.

Tietysti laihduttaminen on vaikeaa, jos on tottunut syömään liikaa ja olemaan liikkumatta. Mutta ei se tarkoita sitä että lihavuus ja passiivisuus muuttuisivat hyväksi ja tavoiteltavaksi tavaksi elää.

Kaikilla on ihmisarvo ja itsestään tulee pitää. Mutta kyllä ihmiset ovat nykyään jo liiankin ”armollisia itseään kohtaan”. Kun tuntuu hankalalta keventää syömistä ja kun kuntoilemaan lähtö vähän hävettää, jäädään sitten hyvällä omallatunnolla sipsipussin kanssa sohvalle ja ollaan kehopositiivisia.

Onko sinusta esimerkiksi jollain 10 kg ylipainoisella vaappuva kävely, iso vatsa ja hyllyvät rinnat"? Itse onnistun olemaan tuon verran ylipainoinen, vaikka syön lähinnä ruisleipää, salaattia, maustamatonta jugurttia, hedelmiä ja puuroa ja liikun päivittäin. Viikonloppuna syön myös esim suklaalevyn. Kyllä mulla siis ottaa päähän, kun ohjeet minulle on luokkaa "älä syö roskaruokaa ja ole liikkumatta". Kun en elä noin.

Itsehän sinä sen tiedät kuinka hyllyvä olet tai et ole. 10 kg ylipaino ei kovin pahalta kyllä kuulosta eli et varmaan ole.

En olekaan, minulla ei itse asiassa kerry paino juurikaan vatsaan vaan olen jotain tiimalasin ja päärynän. Mutta nämä läskikeskustelut ja neuvot koskevat minua ihan samalla tavalla kuin sitä 40 kg ylipainoista, koska niihän se menee, että läski mikä läski ja kaikki läskit ovat ilmeisesti laiskoja mäkkärissä kävijöitä.

Miksi mäkkäriä aina dissataan? Normaalissa Big Mac -ateriassa taitaa olla kaikkia ruokaympyrän aineksia ja siinä on noin 1000 kaloria, joten siitä jää kyllä vielä päivän tarve hyvinkin vajaaksi. Se vaan tarkoittaa, ettei sitten voi illalla vetää vielä sipsipussia ja karkkia kaupan päälle.

Vierailija
605/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa pysyä normaalipainoisena. Olen ollut vauvasta asti lihava, ensimmäisen kerran olin normaalipainoinen 15 vuotiaana. Lihon helposti eli normaalipainoisena pysyminen on työtä. Viimeiset 15 vuotta olen hoitanut lapsia ja hoitanut yritystä, aikaa itselle ei vain ole. En ehdi päivällä syömään hyvin, illalla syön paljon ja nukahdan. Onneksi työ on fyysistä niin edes jotain liikuntaa saa.

Joka kerta kun saan aikaa itselle, laihdun ja syön hyvin. Mutta on vaikeaa, välillä jopa mahdotonta tehdä siitä rutiinia kun on niin paljon muuttuvia tekijöitä.

Vielä jokunen vuosi sitten juoksin 20 km lenkkejä, harrastin crossfittiä, hiihtoa, kahvakuulaa ja vaikka mitä. Sitten sairastuin ja selässä on jatkuva tulehdus, liikkua pitää mutta hyvin hissukseen.

Nyt ylipainoa noin 15 kiloa, ei mahdottomasti mutta kärsin tästä joka päivä. Haluaisin tasaisemman elämän ja energiaa sekä terveyttä että jaksaisin pitää itsestäni huolta.

Mutta ei ole helppoa ei. Laihduttaminen on helppoa siihen verrattuna kuin painon ylläpitäminen saavutetuissa lukemissa. Mieli väsyy jatkuvaan kamppailuun.

On paljon helpompaa jättää se viineri syömättä, kuin juosta se pois. Aikaakaan se ei vie yhtään, päinvastoin aikaa säästyy.

Vierailija
606/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran seurueen ainoa hoikka, muut naiset olivat reilusti ylipainoisia. Kun miesseurue lähestyi meitä, alkoivat nämä muut naiset keskustelemaan keskenään miesten kuullen "kuinka tiukkoja heidän p*llunsa on kun on lihaa ympärillä verrattuna jos olisi kukkakeppi". Tilanne oli hyvin kiusallinen ja koulukiusaamistyyppinen ja selkeästi minuun kohdistettu. Kehopositiivisuuden alla taisi sittenkin olla kasa epävarmuutta ja kateutta, vaikka ulos päin muuta annettaisiin ymmärtää. Eli kiusaamista ja haukkumista tapahtuu kyllä ihan puolin ja toisin lihavien ja normaalipainoisten välillä.

Missä porukoissa oikein liikut? Oudot puheet naisilla.

Vierailija
607/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen teinistä asti ollut saman painoinen kuin nyt 36 vuotiaana kahden pienen lapsen äitinä, (toki raskaudet painoin enemmän). Eli 163cm/53kg. Olen siis aivan normaalipainoinen. Syön terveellistä ruokaa, herkuttelen lähes päivittäin jollain pienellä makealla, en kyttää kaloreita. Arkiliikuntaa, kävelylenkkejä.

Töissä saan aina kuulla siitä miten ”sä oot noin laiha”. Työpaikka ruokalassa on tarjolla kolme ruokalajia joista voi valita. Aina saan jotenkin perustella, miksen ota sitä pizzaa kun sitä on tarjolla vaan esim ison lautasellisen kasvisruokaa. Siksi koska keskellä päivää syöty pizza tekee olostani väsyneen ja työnteko ei ole niin tehokasta. Syön pizzan mielummin kotona perjantai illan herkkuna perheen kanssa.

Tai työpaikan kahvipöydästä en usein ota keksejä samasta syystä. Ne on turhaa, väsyttää ja niistä tulee turha tapa. Herkuttelen mielummin lempi herkuillaan kotona.

Koska olen hoikka, minulla oletetaan olevan joku tiukka ruokavalio tai syömishäiriö. Ja nämä arvostelevat ovat itse yleensä ylipainoisia.

Kiva sulle. Mäkin syön terveellisesti (ja usein kasvisruokaa). En herkuttele edes viikoittain ja mistään pitsasta en edes haavaile perheen kanssa. Juoksukilometrejä kertyy 40-50 viikossa (olen juossut maratonin ja puolikas menee käytännössä koska vaan). Ja tiedätkö mitä: olen ylipainoinen. Hyvistä elämäntavoista huolimatta kropassa on liikaa rasvaa, eikä se hievahda mihinkään. Hirveällä kitukuurilla voi kilo lähteä, mutta heti jos syön taas normaalia ruokaa se tulee takaisin. Ikä tosin alkaa jo nelosella, joten ehkä tämä on sitä kuuluisaa aineenvaihdunnan hidastumista. (Vielä kymmenen vuotta sitten olin normaalipainoinen. Nyt olen snetään onnistunut pysäyttämään painonnousun). Eli jos sä todella herkuttelet päivitäin ja pysyt noin hoikkana, niin onneksi olkoon olet voittanut geenilotossa :).

Jos liikunta ja ruoan laatu on kohdillaan, niin sitten vain syöt liikaa. Pienennä annoskokoja.

Mähän juuri sanoin, ettei se paino hievahda mihinkään ellen vedä ruuan määrä todella alas. Tätä olen toki kokeillut ja seurauksena oli sitten se, että sain lenkillä istua tienreunaan keräilemään itseäni kun meinasi taju lähteä. Tällä syömisellä jaksan treenata ja tosiaan paino ei nouse. Ihan työterveyslääkärin kanssa yhdessä päätettiin, ettei edes yritetä laihduttaa, kun kaikki veriarvot, verenpaineet ym. on loistavat. Ei sitä painoa mahdottomasti ole (bmi 27), mutta liikaa toki (varsinkin kun se kaikki ylimääräinen on harmillisesti vatsan kohdalla) ja tässäkin tutkimuksessa kuulun tuohon kauhisteltuun 75%. Me ihmiset kun ollaan erilaisia, mutta ei sitä tajua sellaiset ihmiset, jotka kehuvat herkuttelevansa joka päivä jotain pientä ja pysyvät silti hoikkana.

Paininhallinnassa korostetaan liikkumista ihan liikaa suhteessa sen tehokkuuteen. Jos liikut paljon, joudut sen takia syömäänkin enemmän ja koko homma menee vaikeaksi. Paljon paremmin pääsee tuloksiin pelkästään syömistä vähentämällä ja tekemällä pieniä valintoja arkiliikunnassa. Toki aerobisen kunnon kannalta kannattaa jonkin verran liikkua, mutta laihtumistarkoituksessa huhkiminen kääntyy helposti itseään vastaan, sitten käy juuri noin että on syötävä niitä kaloreita ettei nuupahdeta sinne lenkkipolun varteen.

Vierailija
608/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa päässäni ylipaino-ongelma yhdistyy liikakuluttamiseen. Eli nykyinen markkinatalous on rakennettu niin, että turhan ja jopa haitallisen ostamisesta on tehty liian helppoa ja sitä perustellaan vapaudella, kasvulla ja ihmisten (turhilla) tarpeilla. Tämä kierre johtaa sitten siihen, että meidän on liian helppo ostaa ylimääräisiä kaloreita, tavaroita ja samalla pilaamme oman kehomme ja ympäristön.

Kärjistettynä: on helpompi ajaa autolla mäkkärille vetämään kaloriöverit kuin kasvattaa omalla kasvimaalla porkkanoita.

Silti se on ihan oma valintasi joka ikinen kerta, että mitä se kätesi tekee. Mutta ei, markkinatalouden vika ja blaa blaa blaa blaa.

Vierailija
609/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalalaitteet eivät tomi noilla lihavilla. Minun työurani aikana ihmiset ovat lihonneet jotain 20 kg.  Jos on yöllä päivystämässä vain yksi röntgenhoitaja, on se kauheaa koittaa käännellä pöydällä yksin sellaista  130 kiloista. Ei palkat apulaisia päivystykseen. Kuvat huonoja ja ulträäni ei nytä läskien läpi. Ei kenenkään selkä kestä enää töissä.

Tällöin ne laitteet pitää muuttaa vastaamaan sitä mitä ihmiset ovat. Pituuskin on kasvanut huimasti ja olisi todella typerää yrittää saada 2 metrinen ihminen mahtumaan 1,5 metriseen vehkeeseen.

No ei ne nykylaitteet nyt ole mitattu minkään 1500-luvun ihmisen mukaan, haloo. Ne on mitoitettu normaalin nykyaikaisen homo sapiensin ulottuvuuksien mukaan. Jos on niin läski, ettei voi enää luokitella ihmisen kokoiseksi niin olisiko viimeistään siinä kohtaa katsottava peiliin, eikä vaatia että ympäröivä maailma mukautuu omaan epänormaaliuteen?

Vierailija
610/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että ylipainoisia ihmisiä näkyy nykyään enemmän. Ja etenkin yhä nuoremmat ovat ylipainoisia.

Hoikkana, kahden lapsen äitinä huomaan usein tiettyjä katseita muilta, tuhdimmassa kunnossa olevilta äideiltä. Olin kuopuksesta jo parin viikon jälkeen synnytyksestä, entisissä mitoissa. Sain kuulla, etten varmaan syö mitään. No kyllä söin silloinkin, ja imetinkin tyttöä ihan normaalisti, vaikka sitäkin kyseenalaistettiin. Normaalipainoiset ystävät toki tsemppasivat, ja ihastelivatkin että mukavaa, kun selkeästi voin hyvin synnytyksen jälkeen.

Mun puolesta ihmiset saa toki saattaa kroppansa mihin kuntoon haluaa se ei ole minulta pois. Mutta en siedä sitä syyllistämistä mikä kohdistuu minuun, kun pidän itsestäni huolta ja arvostan kehoni.

Sama. Hiekkalaatikolla olen myös kuullut lauseen ”minulla on vähän jäänyt kiloja, mutta minulle onkin tämä lapsi tärkein eikä oma ulkonäkö.” Ihan niinkuin lapsi kärsisi jotenkin siitä etten mätä suklaata kaksin käsin :,D

Vierailija
611/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa syytellään ihmisiä liikakiloistansa ja liikkumattomuudesta. Haluankin nostaa kissan pöydälle hieman eri näkökulmasta.

Eli mikä osuus lihavuusepidemiasta on ruokateollisuudella? Ruokateollisuus etsii kokoajan uusia tapoja korvata vanhat “kunnon raaka-aineet” sellaisilla ainesosilla jotka ovat samankaltaisia mutta paljon halvempia. Näiden ruoka-aineiden käytöstä ei välttämättä ole paljon tietoa tai sitten niiden käytöstä on jo paljon tietoa mutta terveysvirannoimaiset sulkevat silmänsä ja ulkoistavat valinnat kuluttajille. Esimerkkinä on glukoosi-fruktoosisiirappi (maissisiirappi= sweet corn syrap) joka siis tiedettävästi tuottaa rasvamaksaa. Glukoosi-fruktoosisiirapilla korvataan sokeri nykypäivänä melkein kaikissa tuotteissa joissa on vähänkään sokeria (leipä, pakastepizzat, murot, kaikki makeat leivokset, jäätelä, karkit, suklaa ja jopa ketsupista ja sinapista olen glukoosi-fruktoosisiirappia löytänyt!). Jenkeissä tämä lihavuusepidemia lähti liikkeelle 70-luvulla kun ruokatuotantoon esiteltiin tämä siirappi. Ja no tulokset ovat ilmiselvät, eli jenkkilän porukka on paisunut valtavaksi. Ja valitettavasti tämä sama ilmiö toistuu nyt suomessa kun tätä siirappia kaikki ovat täällä ruvenneet tuotteissaan käyttämään. Onhan se aivan kauhistuttavaa kun näen näitä pieniä lapsia jotka muuten ovat hoikkia mutta vatsasta kuin raskaana—> eli kehittävät glukoosi-fruktoosin aiheuttavaa rasvamaksaa.

“Glukoosi-fruktoosisiirappi eroaa pelkkää glukoosia sisältävästä tavallisesta sokerista niin, että siinä on  45 % glukoosia ja 55% fruktoosia ja niiden välillä ei ole mitään kemiallista sidosta. Siten se  imeytyy verenkiertoon välittömästi ilman ruuansulatuksen vaikutusta. Äkkiseltään tietysti tulee mieleen, että ”fruktoosi  -sehän on terveydelle hyvä, sitähän on hedelmissäkin”. Hedelmissä fruktoosi on kuitenkin erilaista. Kun tässä tekstissä puhutaan fruktoosista, tarkoitetaan eristettyä, teollista fruktoosia.

Fruktoosi (ja sitä kautta myös glukoosi-fruktoosisiirappi) on todellisuudessa myrkkyä maksalle. Se saa maksan tuottamaan rasvoja (mm. triglyseridejä ja kolesterolia) ja aiheuttaa niin maksan kuin sisäelintenkin rasvoittumista paljon voimakkaammin kuin tavallinen sokeri. Lisäksi runsas fruktoosimäärä aiheuttaa ns. vuotavaa suolta, jossa suolen pintasolujen väliin tulee mikroskooppisia reikiä. Tämän myötä osittain sulaneen ruuan partikkelit, bakteerimyrkyt tai muut ravinnon haitalliset aineet pääsevät suoraan verenkiertoon aiheuttaen monenlaisia terveysongelmia.

Glukoosi-fruktoosisiirapin on todettu aiheuttavan mm. sydän- ja verisuonitauteja, lihavuutta, metabolista oireyhtymää, 2 tyypin diabetesta, verenpaineen nousua, maksan rasvoittumista ja sitä kautta maksakirroosia. Se lisää elimistön tulehdusvälittäjäaineiden pitoisuuksia ja koska nämä kaikki prosessit ovat olennaisia myös syövän ja dementian kehittymisessä, mitä todennäköisemmin se aiheuttaa myös näitä.

Vierailija
612/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jatkuu)

Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää aiheuttavan myös riippuvuutta.Ruokailun aiheuttamat hormonivasteet, mm. leptiinin ja insuliinin eritys tuovat luontaisen kylläisyyden tunteen ja näin ilmoittavat, että on aika lopettaa syöminen. Glukoosi-fruktoosisiirappi häiritsee elimistön kylläisyysmekanismeja vähentäen aterian aiheuttamaa kylläisyyshormoni leptiinin sekä insuliinin tuotantoa. Elintarviketeollisuus on luonnollisesti enemmän kuin innostunut tällaisesta tuotteesta! Aine kun lisää elintarvikkeiden käyttömääriä!!” * Ruokaan tulee siis oikea himo ja sitä syödään paljon enmmän kuin tarpeeseen olisi. Miksi tälläisen ainesosan käyttö on sallittua ruokateollisuudelta? Minusta väestön pullistumisesta ei voida pelkästään syyttää lihavia yksilöitä kun ruokaan (jota ilman emme voi elää) lisätään tälläistä ainetta joka kaikin puolin on epäterveellinen ja lihottava. Itse olen tehnyt sen päätöksen että tarkistan aina kaupassa tuotteen sisällön ja en osta niitä tuotteita joisssa tätä siirappia on. Koska terveysviranomaiset eivät asiaan puutu niin ainoa keino on se että kuluttajia valistetaan asiasta jotta he voivat jättää tuollaisen myrkkyä sisältävän tuotteen kauppaan niin halutessaan.

*http://medianvahtikoira.blogspot.com/2012/02/glukoosi-fruktoosisiirappi…

Lopuksi haluaisin myös vastauksen siihen että mikä on ruokateollisuuden vastuu siinä että esimerkiksi karkkipussien koot ovat paisuneet 100g—>400g. Eli annoskoot ovat nelikertaistuneet! Yhdistettynä edellä kertommani glukoos-fruktoosin aiheuttamaan himoon, on hyvin todennäköistä että koko karkkipussi syödään yhdeltä seisomalta.

Vierailija
613/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mun kannattaisi laihtua vielä? Oon 62/158. Oon vahvarakenteinen tiimalasi, eli tosi leveät hartiat ja lantio, suht pitkät käsivarret. En siis ole siro rakenteinen. Mulle on tullut lihasta jonkun verran kun on nyt harrastanut juoksemista. Talvella olisi tarkoitus mennä myös salille.

Vierailija
614/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(jatkuu)

Glukoosi-fruktoosisiirappi näyttää aiheuttavan myös riippuvuutta.Ruokailun aiheuttamat hormonivasteet, mm. leptiinin ja insuliinin eritys tuovat luontaisen kylläisyyden tunteen ja näin ilmoittavat, että on aika lopettaa syöminen. Glukoosi-fruktoosisiirappi häiritsee elimistön kylläisyysmekanismeja vähentäen aterian aiheuttamaa kylläisyyshormoni leptiinin sekä insuliinin tuotantoa. Elintarviketeollisuus on luonnollisesti enemmän kuin innostunut tällaisesta tuotteesta! Aine kun lisää elintarvikkeiden käyttömääriä!!” * Ruokaan tulee siis oikea himo ja sitä syödään paljon enmmän kuin tarpeeseen olisi. Miksi tälläisen ainesosan käyttö on sallittua ruokateollisuudelta? Minusta väestön pullistumisesta ei voida pelkästään syyttää lihavia yksilöitä kun ruokaan (jota ilman emme voi elää) lisätään tälläistä ainetta joka kaikin puolin on epäterveellinen ja lihottava. Itse olen tehnyt sen päätöksen että tarkistan aina kaupassa tuotteen sisällön ja en osta niitä tuotteita joisssa tätä siirappia on. Koska terveysviranomaiset eivät asiaan puutu niin ainoa keino on se että kuluttajia valistetaan asiasta jotta he voivat jättää tuollaisen myrkkyä sisältävän tuotteen kauppaan niin halutessaan.

Lopuksi haluaisin myös vastauksen siihen että mikä on ruokateollisuuden vastuu siinä että esimerkiksi karkkipussien koot ovat paisuneet 100g—>400g. Eli annoskoot ovat nelikertaistuneet! Yhdistettynä edellä kertommani glukoos-fruktoosin aiheuttamaan himoon, on hyvin todennäköistä että koko karkkipussi syödään yhdeltä seisomalta.

Ei mitään siirappia ole oikeasti terveellisessä puhtaassa perusruassa. Jätä ne einekset kauppaan.

Vierailija
615/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuoret saataisiin nukkumaan riittävästi, saattaisi ylipainoisuus vähentyä huomattavastikin. Yöunien yhteys painoindeksiin oli tulosten perusteella voimakkain nuorilla, joille oli jo kertynyt runsaasti liikakiloja.

Kuulostaa älyttömältä väitteeltä. Eli kymmenien kilojen ylipaino häviäisi jos nukkuu enemmän? No tietysti sitten, jos nukkuu niin paljon että ei ehdi syödä. Mutta "yhteys" ei ole sama kuin "syy".

Veikkaan että syynä on vain ja ainoastaan liika syöminen ja huono ruoka. Olin aivan tyrmistynyt, kun kuulin töissä että työkaverit vievät pieniä lapsiaan mäkkäriin. Kuin se olisi maailman luonnollisin asia. Minusta sinne ei pitäisi päästää ketään alle 15-vuotiasta. Enkä edes ole mikään terveysintoilija.

Nukkumisella on tutkitusti myös aineenvaihdunnan kannalta tärkeä merkitys, ei se ole mistään tuulesta temmattu.

Vierailija
616/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(jatkuu)

Kun ihmisten omat aivot eivät selvästikään riitä ymmärtämään omaa parastaan, ruokasisältöä ja järjettömiä pakkauskokoja voitaisiin säädellä valtiovallan toimesta määräämällä haittaveroja. Ja sama pätee alkoholiin. Onhan se nyt v*ttu, ettei yksittäistä olutpulloa kaupasta saa ostettua muuten kuin repimällä paketteja rikki. Haittaveroa kehiin. Me emme osta periaatteesta mitään megapusseja, vaikka käytännössä pienet koot tulevat lompakolle kalliimmiksi.

Vierailija
617/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa syytellään ihmisiä liikakiloistansa ja liikkumattomuudesta. Haluankin nostaa kissan pöydälle hieman eri näkökulmasta.

Eli mikä osuus lihavuusepidemiasta on ruokateollisuudella? Ruokateollisuus etsii kokoajan uusia tapoja korvata vanhat “kunnon raaka-aineet” sellaisilla ainesosilla jotka ovat samankaltaisia mutta paljon halvempia. Näiden ruoka-aineiden käytöstä ei välttämättä ole paljon tietoa tai sitten niiden käytöstä on jo paljon tietoa mutta terveysvirannoimaiset sulkevat silmänsä ja ulkoistavat valinnat kuluttajille. Esimerkkinä on glukoosi-fruktoosisiirappi (maissisiirappi= sweet corn syrap) joka siis tiedettävästi tuottaa rasvamaksaa. Glukoosi-fruktoosisiirapilla korvataan sokeri nykypäivänä melkein kaikissa tuotteissa joissa on vähänkään sokeria (leipä, pakastepizzat, murot, kaikki makeat leivokset, jäätelä, karkit, suklaa ja jopa ketsupista ja sinapista olen glukoosi-fruktoosisiirappia löytänyt!). Jenkeissä tämä lihavuusepidemia lähti liikkeelle 70-luvulla kun ruokatuotantoon esiteltiin tämä siirappi. Ja no tulokset ovat ilmiselvät, eli jenkkilän porukka on paisunut valtavaksi. Ja valitettavasti tämä sama ilmiö toistuu nyt suomessa kun tätä siirappia kaikki ovat täällä ruvenneet tuotteissaan käyttämään. Onhan se aivan kauhistuttavaa kun näen näitä pieniä lapsia jotka muuten ovat hoikkia mutta vatsasta kuin raskaana—> eli kehittävät glukoosi-fruktoosin aiheuttavaa rasvamaksaa.

“Glukoosi-fruktoosisiirappi eroaa pelkkää glukoosia sisältävästä tavallisesta sokerista niin, että siinä on  45 % glukoosia ja 55% fruktoosia ja niiden välillä ei ole mitään kemiallista sidosta. Siten se  imeytyy verenkiertoon välittömästi ilman ruuansulatuksen vaikutusta. Äkkiseltään tietysti tulee mieleen, että ”fruktoosi  -sehän on terveydelle hyvä, sitähän on hedelmissäkin”. Hedelmissä fruktoosi on kuitenkin erilaista. Kun tässä tekstissä puhutaan fruktoosista, tarkoitetaan eristettyä, teollista fruktoosia.

Fruktoosi (ja sitä kautta myös glukoosi-fruktoosisiirappi) on todellisuudessa myrkkyä maksalle. Se saa maksan tuottamaan rasvoja (mm. triglyseridejä ja kolesterolia) ja aiheuttaa niin maksan kuin sisäelintenkin rasvoittumista paljon voimakkaammin kuin tavallinen sokeri. Lisäksi runsas fruktoosimäärä aiheuttaa ns. vuotavaa suolta, jossa suolen pintasolujen väliin tulee mikroskooppisia reikiä. Tämän myötä osittain sulaneen ruuan partikkelit, bakteerimyrkyt tai muut ravinnon haitalliset aineet pääsevät suoraan verenkiertoon aiheuttaen monenlaisia terveysongelmia.

Glukoosi-fruktoosisiirapin on todettu aiheuttavan mm. sydän- ja verisuonitauteja, lihavuutta, metabolista oireyhtymää, 2 tyypin diabetesta, verenpaineen nousua, maksan rasvoittumista ja sitä kautta maksakirroosia. Se lisää elimistön tulehdusvälittäjäaineiden pitoisuuksia ja koska nämä kaikki prosessit ovat olennaisia myös syövän ja dementian kehittymisessä, mitä todennäköisemmin se aiheuttaa myös näitä.

Niin, kunpa vaan noissa ei olisi sitä glukoosi-fruktoosisiirappia niin ne olisivat terveellistä syötävää.

Kamoon hei.

Vierailija
618/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pullaa pitää vetää esim. työpaikalla aina kun sitä on tarjolla?

Normaalipainossa pysyminen on helppoa. Senkun syö 5x päivässä ravitsevat ateriat eikä koske mihinkään epäterveelliseen kuin silloin tällöin herkkupäivinä.

Tuo 5x päivässäkin on ihan käsittämätön ohje. Ihan kuin biologiamme olisi suunniteltu siihen, että olemme aina saaneet tasaisesti ravitsevia aterioita muutaman tunnin välein. Oikeasti ensimmäiset esi-isämme ovat luultavasti olleet onnekkaita, jos ovat kerran päivässä saaneet mahansa täyteen ja senkin eteen on jouduttu ponnistelemaan fyysisesti.

Minä syön kerran päivässä ja silläkin tavalla onnistuu kyllä lihomaan, jos vetää sen 3000 kaloria joka päivä ja tekee kevyttä istumatyötä.

Ei minustakaan kannattaisi turruttaa kehoa sisäistä sääntelymekanismia syömällä säännöllisesti tavan vuoksi tietyn kokoisia annoksia. Syö silloin kun on nälkä. Toki ei kannata tarkoituksella venyttää ruokailuja niin pitkälle, että nälkä muuttuu sudennäläksi.

Vierailija
619/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kehopositiivisuus, ei lihavuus positiivisuus.

Kehopositiivisuus on tarkoitettu kaikille, lihaville, laihoille, normaalipainoisille, pitkille, lyhyille, vammaisille, vammattomille.

Minuun on tämä valloillaan oleva lihavien haukkuminen vaikuttanut sillä tavalla, että ei enää kiinnosta painonhallinta lainkaan. Syön mitä halua silloin kun haluan, enkä käy millään "huono omatunto syömisestä"-lenkillä.

Koko elämäni olen kytännyt painoa ja vartalonmuotoa, enkä koskaan ole ollut tyytyväinen. Aina on jotain vikaa ollut.

En todellakaan suostu enää elämään terveysterroristien vänkytyksen mukaan.

Vierailija
620/649 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä normaalipainoiset eivät voi jaella laihdutusvinkkejä. Pysyvästi laihduttaminen on todella vaikeaa ja lähes mahdotonta. Usein johtaa vain siihen että ihminen lihoo vain lisää laihtumisen jälkeen, yli aloituspainon. Tämä on ihmisen biologiassa. Painonhallinta, eli samassa painossa pysyminen voisi olla kestävämpi ratkaisu. Sekin on vaikeaa, koska ihmisen keho on koodattu syömään liikaa energiapitoista ruokaa ja sitä tämä yhteiskunta on täynnä.

Kehopositiivisuus on hyvä asia. Jos kehoaan vihaa, sitä kohtelee kaltoin. Jos kehoaan rakastaa, sitä kohtelee hyvin.

Heti ensimmäisistä lauseista arvasin, että jotain "kehopositiivisuus" -julistusta tulee. Ei sillä, etteikö kehopositiivisuus olisi hyvä juttu - se on ehdottomasti sitä silloin kun se on oikea positiivisuutta jonka päämäärä on hyväksyä oma kehonsa ja oppia kohtelemaan sitä hyvin, eikä demonisoida laihdutusta ja normalisoida lihavuutta kuten teillä julistajilla on tapana. Pysyvä painonpudotus ei ole ollenkaan mahdotonta, eikä etenkään biologisesti haastavaa, ne haasteet ovat henkisellä puolella ja nekään eivät mikään elinikäinen tuomio ole vaan niistä vanhoista menettelytavoista ja mekanismeista voi opetella eroon. Sitä en sano etteikö se vaikeaa olisi, mutta niin on moni muukin tavoittelemisen arvoinen asia elämässä. 

Minä rakastan kehoani ja kohtelen sitä hyvin. Sen takia syön järkevästi suurimman osan aikaa ja harrastan sekä aerobista liikuntaa että lihasharjoittelua. Minun ruumiini ei ole minulle enää jätemylly jota voin kaltoinkohdella jokaisen ruokaan liittyvän mielihaluni mukaan, sen sijaan se on vahva, terve, ja pystyy asioihin joita en olisi voinut kuvitellakaan 20-30 kiloa painavampana. 

Teissä "kehopositiivisuus" -tyypeissä ihmetyttää eniten se tarve julistaa, kuinka muka mihinkään ei pysty ja ihan mahdotonta on - se on todella huono tekosyy olla edes yrittämättä. Etenkin aikana kun ylipaino-ongelma on oikeasti räjähtänyt käsiin. Eikö ollenkaan hirvitä nuo luvut, että kolme neljäsosaa yli kolmekymppisistä jo tässäkin maassa ylipainoisia?

Ja käytän lainausmerkkejä "kehopositiivisuudesta" puhuessani tarkoituksellisesti. Tietenkin kannatan alkuperäistä ajatusta siitä että oma kehonsa kannattaa opetella hyväksymään ja kunnioittamaan sitä, sekä luonnollisesti myös hyväksymään muut sellaisena kuin ovat. Koko aatteesta vaan on tullut leikkikenttä lihaville joita ei huvita tehdä mitään itsensä eteen ja jotka käyttävät noita mantroja keppihevosena sille, ettei oikeastaan kenenkään muunkaan kannattaisi. 

Eli sä olet sitä mieltä, että vaikka mä olen kiloni laihduttanut jo useamman kerran pois ja taas lihonnut entistäkin isommaksi niin ehdottomasti mun nyt kannattaisi aloittaa uusi elämäntapa, uusi laihdutus? Todennäköisyydet ei ole mun puolella, joten todennäköisesti laihtuisin ja sitten taas kilot tulisi korkojen kanssa takaisin. Niin vaan käy lähes kaikille, syytä minä en tiedä eikä ilmeisesti kukaan muukaan.

Syön jo terveellisesti ja harrastan liikuntaa, vaikka sitähän ei lihavat voi ilmeisesti tehdä. Syön vaan liikaa. Mitä järkeä mun on nyt sekoittaa pääni ja alkaa taas laihduttaa, kun se selvästi vaan tuhoaa minua ja terveyttäni ENEMMÄN? Miksi en voi elää onnellista ja mukavaa elämää ylipainoisena? En minä eikä kukaan muukaan ihannoi ylipainoa. En myöskään halua olla ylipainoinen, mutta olen mielummin ylipainoinen ja elän elämääni näin kun tuhoan henkistä sekä fyysistä terveyttäni jojoilemalla vuodesta toiseen ja ajattelemalla pelkkää ruokaa, laihdutusta jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan