Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaali­painoinen

Vierailija
25.09.2019 |

Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006250056.html

Kommentit (649)

Vierailija
561/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan sillä on merkitystä, että myös naiset ovat aikaisempaa lihaksikkaampia nykyisten treenimetodien ansiosta?

Muutenkin "normipaino" on vähän sellainen vitsi, varsinkin urheilupiireissä.

T: Sixpäkki 15-vuotiaana ja koulun hoitaja käski laihduttamaan

Normaalipainon sisälle mahtuu noin 14 kg skaala. Tuo lukema on kyllä armollinen tavallisten pulliaisten erilaisille vartaloille, myös niille liikunnallisille. Lihaksikkaat urheilijat ovat niin pieni osa väestöä, että heidän olemassaolonsa tuskin aiheuttaa valtavaa heittoa tilastoihin.

Jos nyt vakavasti pohditaan niin kyllähän kehityksen suunnan näkee jo sillä että tarkkailee ihmisiä katukuvassa, kaupassa, tavallisessa elämässä. Hyväkuntoisen näköisiä ihmisiä näkee harvoin. Teinit ovat hoikkia ja muutama salimimmi saattaa kävellä ohi, mutta suurimmalla osalla näköpiirissä on ylimääräistä. Ei se lihavuusepidemia mitään kuvitelmaa ole.

Vierailija
562/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien saatossa on noita liikakiloja alkanut kertyä näkyväksi asti ja se näköjään huomataan. Meillä oli sukujuhlat ja varsinkin vanhemmat ihmiset otti ulkonäköni lähes kaikki puheenaiheeksi. Päätä pyöriteltiin ja kun kättelin erästä setääni ja tervehdin ilolla niin taas sain kuulla sen. Ootpa lihava ja sen takia en ollut tuntea. Ruokapöydässä kommentoitiin että kylläpä sulla se ruoka maistuu. Kun hain lisää niin joku kommentoi että tuosta se sun lihavuus johtuu. Jatkuvaa piikittelyä. No siinäpähän nyt hyvät ja hyväksytyt jatkatte elämäänne. Niin jatkan minäkin, ilman että osallistun tulevaisuudessa yhteenkään juhlaan tai tilaisuuteen. Oikeasti en edes ole paljoa ylipainoinen vaan roteva

"Lisäkiloja on alkanut kertyä näkyväksi asti"

"Ilman että osallistun tulevaisuudessa..."

"Oikeasti en edes ole paljoa ylipainoinen vaan roteva"

Painoa on siis tullut todella reilusti lisää.

Sukulaisten (sinänsä asiaton) ihmettely on nyt hyvä 'syy' jäädä kotiin ja syödä lisää.

Ja ihan tosi, mulla on vaan isot luut.

No oli tuon viestin kirjoittaja sitten vaikka rantavalaan kokoluokkaa, niin osoittaahan tuollainen nälviminen niin totaalista käytöstapojen puutetta ja v-mäisyyttö, että ei minua ainakaan huvittaisi lähteä tuollaisen suvun kekkereihin enää yhden ainoaa kertaa. Ja olen normaalipainoinen. Ei mitä tahansa tarvitse edes suvulta kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien saatossa on noita liikakiloja alkanut kertyä näkyväksi asti ja se näköjään huomataan. Meillä oli sukujuhlat ja varsinkin vanhemmat ihmiset otti ulkonäköni lähes kaikki puheenaiheeksi. Päätä pyöriteltiin ja kun kättelin erästä setääni ja tervehdin ilolla niin taas sain kuulla sen. Ootpa lihava ja sen takia en ollut tuntea. Ruokapöydässä kommentoitiin että kylläpä sulla se ruoka maistuu. Kun hain lisää niin joku kommentoi että tuosta se sun lihavuus johtuu. Jatkuvaa piikittelyä. No siinäpähän nyt hyvät ja hyväksytyt jatkatte elämäänne. Niin jatkan minäkin, ilman että osallistun tulevaisuudessa yhteenkään juhlaan tai tilaisuuteen. Oikeasti en edes ole paljoa ylipainoinen vaan roteva

"Lisäkiloja on alkanut kertyä näkyväksi asti"

"Ilman että osallistun tulevaisuudessa..."

"Oikeasti en edes ole paljoa ylipainoinen vaan roteva"

Painoa on siis tullut todella reilusti lisää.

Sukulaisten (sinänsä asiaton) ihmettely on nyt hyvä 'syy' jäädä kotiin ja syödä lisää.

Ja ihan tosi, mulla on vaan isot luut.

No oli tuon viestin kirjoittaja sitten vaikka rantavalaan kokoluokkaa, niin osoittaahan tuollainen nälviminen niin totaalista käytöstapojen puutetta ja v-mäisyyttö, että ei minua ainakaan huvittaisi lähteä tuollaisen suvun kekkereihin enää yhden ainoaa kertaa. Ja olen normaalipainoinen. Ei mitä tahansa tarvitse edes suvulta kestää.

No eipä edellisessä viestissä niin sanottukaan 🙄

Vierailija
564/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 50 vuotias nainen ei oikasti voi syödä mitään

Olen muuttunut vuodessa hoikasta normipainon yläpäähän.59kgsta 66kghen.

Joskus haluan silti lasin viiniä tai suklaapatukan.

Niistä pitäisi luopua että olisin hoikka..en pysty:(

Eli ajattelet, että joskus syöty suklaapatukka ja silloin tällöin nautittu lasillinen viiniä on lihottanut sinut? Aika vaikea uskoa kyllä, että,satunnaiset hyvin pienet herkut tuovat kilotolkulla lisää painoa.

Juon viiniä ja syön suklaata 3 päivänä viikossa kohtuudella.

Ja kyllä keski-ikäinen lihoo helposti

En tiedä onko tämä vähän outoa ja typerää, mutta nyt kun on itse noudattanut terveellisempää ruokavaliota ja ylipäätään noin muutenkin lisännyt liikuntaa, niin tuttavien ja lähipiirin mässäilyt suorastaan etoo! Ei siinä, hampparit ja pitsat kyllä sinällään maistuisi, mutta parempi mieli tulee kun on tahdonlujuutta kieltäytyä ja valita edes se vähän terveellisempi vaihtoehto. Ja ei, en siis kyttää kenenkään ruokailuja saatika sano ajatuksiani heille ääneen, mutta huomasin vain tuossa yksi päivä ajatellessani, että itselle ei maistu enää samallalailla kaikki roska.

viinilasi ja pala suklaata=ei tahdon lujuutta????

Viinilasi ja pala suklaata = syy lihomiseen????

Vierailija
565/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi olla lihava jos niin haluaa, miten se vaikuttaa teidän laihojen urheilijoiden elämään

Me muut maksamme teidän lihavuuteen liittyvät sairautensa jotka siis pystyisitte itse hoitamaan pois ripauksella itsekuria.

Ei olisi ongelma jos jokainen narkkari, juoppo, läski, röökimuija maksaisi omasta pussista hoitonsa.

Minä maksan siitä, että te heteroperheet valitsette aina miehen nimen. Se aiheuttaa perheväkivaltaa, jonka maksaa yhteiskunta.

Vierailija
566/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja makuaisti myös kehittyy. Kun pari kuukautta pakottaa itsensä syömään kasvisrikasta kevyttä ruokaa ei enää himoitse mitään rasvaista ja jos sitä syö menee maha sekaisin. Hassua! Sana sokerin kanssa, ei sitä vaan enää tee mieli.[/quote]

Tämä! Koettu on. Ja jos jotain ruokaa himoitsee, se on nimenomaan sitä kasvisruokaa. Rasvainen ruoka maistuu liian täyteläiseltä, melkein ällöltä.

Vierailija
567/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia ihmiset lihoo maaseudulla herkemmin kuin kaupungissa? Asun Tukholmassa ja täällä ei näe lihavia ihmisiä ollenkaan niin paljon, enkä itsekkään ole, mutta en silti tiedosta että toimisin jonkin sosiaalisen paineen alla ja tarkkailisin syömistäni kauhean paljon. Ruotsissakin ihmiset maaseudulla on lihavampia. Varmaan sama ilmiö Helsingin ja muun Suomen välillä?

itse olin kaupungissa hoikka kuin vitsa, mutta kun muutin maalle, alkoi kiloja salaperäisesti kertymään.

kotijumppaan melkein päivittäin tunnin, välillä joogaa ja välillä zumbaa yms. kuntotanssia ja välillä lihaskuntoa. en ole kuintenkaan yhtä timmissä kunnossa kuin kaupungissa. tosin olin ehkä liiankin ruipelo kaupungissa.

syitä löysin useita. maalla on pitkät välimatkat ja auto on välttämätön. lähikauppa on valikoimaltaan suppea ja kallis. tuotteet ovat harvoin niitä tuoreimpia. lähin kunnollinen isompi marketti on jotain 8km päässä ja Lidl, CM ja prisma plus muutama kelvollinen vaatekauppa on reilu 20 km. päässä.

tiet ovat täällä usein huonosti hoidettuja ja pimeitä. eli täällä tulee harvoin käveltyä mihinkään.

kaupungissa ei autoa tullut niin käytettyä kun keskustasta oli mahdoton löytää parkkipaikkoja. kaikki kaupat oli muutenkin kävelymatkan päässä. kävelyä tuli paljon enemmän kuin maalla.

kaupungissa tuli pyörittyä kaupoissa ja kirpputoreilla. täällä maalla eletään "miesten maailmassa". täällä ei ole vaate-ja sisustusliikkeitä vaan traktorien ja puimurien varaosaliikkeitä, työvaateliikkeitä ja metsästys-ja kalastusliikkeitä. eli se Shoppailu jäi pois. aika tehokasta liikuntaa sekin oli.

täällä maalla sun on myös turha etsiä kuntosaleja, joogasaleja tai ohjattuja jumppia. pitää olla itse aktiivinen ja hankkia omat laitteet tai jumppavideot.

Vierailija
568/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartti ihmisistä on enää järkeviä. Taitaa persujen kannatus nousta sitten siihen 25% ensi vaaleissa.

Vierailija
569/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänsä normaalipainoiset eivät voi jaella laihdutusvinkkejä. Pysyvästi laihduttaminen on todella vaikeaa ja lähes mahdotonta. Usein johtaa vain siihen että ihminen lihoo vain lisää laihtumisen jälkeen, yli aloituspainon. Tämä on ihmisen biologiassa. Painonhallinta, eli samassa painossa pysyminen voisi olla kestävämpi ratkaisu. Sekin on vaikeaa, koska ihmisen keho on koodattu syömään liikaa energiapitoista ruokaa ja sitä tämä yhteiskunta on täynnä.

Kehopositiivisuus on hyvä asia. Jos kehoaan vihaa, sitä kohtelee kaltoin. Jos kehoaan rakastaa, sitä kohtelee hyvin.

Vierailija
570/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy: MASENNUSLÄÄKKEET joita tungetaan ihmisille väkisin jopa selkäkipuun! Kaikki tuntemani ihmiset ovat lihoneet 10-45 kiloa aloitettuaan ne!

Juuri ruotsalaisissa iltapäivälehdissä juttua siitä miten nuo koukuttaa ihmisiä enemmän kuin bentsot. On luultu päinvastoin. Suomessa lääkärit luulee varmaan vielä 5-10 vuotta niin.

Lisäksi lääkejäämät vesistössä.

Mä väitän että on juuri noiden jäämien syytä, että mulle on kasvanut roikkuvat b-kupin riipparit. Vaikka olen miespuolinen.

Vierailija
571/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä normaalipainoiset eivät voi jaella laihdutusvinkkejä. Pysyvästi laihduttaminen on todella vaikeaa ja lähes mahdotonta. Usein johtaa vain siihen että ihminen lihoo vain lisää laihtumisen jälkeen, yli aloituspainon. Tämä on ihmisen biologiassa. Painonhallinta, eli samassa painossa pysyminen voisi olla kestävämpi ratkaisu. Sekin on vaikeaa, koska ihmisen keho on koodattu syömään liikaa energiapitoista ruokaa ja sitä tämä yhteiskunta on täynnä.

Kehopositiivisuus on hyvä asia. Jos kehoaan vihaa, sitä kohtelee kaltoin. Jos kehoaan rakastaa, sitä kohtelee hyvin.

Mikä siinä laihduttamisessa oikein on niin vaikeaa? Minä olen laihduttanut lähes 30 kiloa vuosia sitten ja nyt neljäkymppisenä yhä samassa painossa. Ja ei, en käy salilla enkä harrasta muuta liikuntaa. Syömisistä se on kiinni mitä se vaaka näyttää! Karkit vois kieltää aikuisilta ja ne pullat pois työpaikoilta näin alkuun.

Vierailija
572/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme sen laihtumisen jälkeisen lihomisen aiheuttaa? :O

Vierailija
573/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia ihmiset lihoo maaseudulla herkemmin kuin kaupungissa? Asun Tukholmassa ja täällä ei näe lihavia ihmisiä ollenkaan niin paljon, enkä itsekkään ole, mutta en silti tiedosta että toimisin jonkin sosiaalisen paineen alla ja tarkkailisin syömistäni kauhean paljon. Ruotsissakin ihmiset maaseudulla on lihavampia. Varmaan sama ilmiö Helsingin ja muun Suomen välillä?

Maaseudulla ihmiset kuvittelevat, että "raskas työ" jotenkin parantaa kuntoa ja auttaa pysymään hoikkana. Näinhän asia ei todellakaan ole, kuten nähdään.

Vierailija
574/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 169 cm ja painan jotain 63 kg ja saan töissä kuulla työkavereiltani (lihavilta toimistotädeiltä), että voi että, syö nyt, ota herkkua, vai tarkkailetko painoa jne. Vaikka olen täysin normaalipainoinen, en edes koe olevani hoikka. Hoikka olin vielä lukiossa, kun painoin jotain 55 kg. Todella ärsyttävää, kuinka sokeita he ovat, kun minä olen se normaalipainoinen ja he niitä ylipainoisia.

Vierailija
575/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään maatalous on niin pitkälti koneistettua, että robotti hoitaa lypsyn ja kaikki työ tehdään suurimmaksi osaksi traktorissa istuen. Olen ollut sikalassa töissä, jossa oli paljon porsaiden nostelua, rokottamista, siirtämistä, tilojen pesemistä jne., se oli rankkaa. Nykyään sellaista ei enää paljoa ole. Ja sitten syödään voita, lihaa, juodaan rasvaista maitoa, käytetään ruokakermaa... Lapsetkin nykyään istuu kännykällä. Ei maaseudulla enää ole hirveästi rasittavaa liikuntaa, mutta ne ruokatottumukset pysyy, koska MINÄHÄN EN RASVATONTA SYÖ JA REHUT ON PUPUJEN RUOKAA.

Vierailija
576/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus maajussin kanssa. Kesäisin se istui päivät pitkät traktorissa ja talvet rekassa. Mahaa löytyi.

Vierailija
577/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä käsiteltiinkö tätä aihetta jo ketjussa, mutta nythän on ollut vuosia muodissa, että leipä ja sen kuidut lihottavat, samoin peruna. Tosin ihan viime aikoina viljankuiduista on alettu puhumaan taas positiivisesti.

Itse olen 45v ja olin lapsena laiha, nykyisin hoikka. Samoin muu perheeni. Ja mitä söimmekään, no perunaa, kastiketta ja paljon leipää. Toki harvemmin vehnäleipää, mutta joskus myös sitä. Nykyisin syön edelleen aika paljon keitettyjä perunoita ja päälle tilkka öljyä, suolaa ja tilliä. Ja sitten salaattia ja vähän jotain proteiinia, yleensä kasvisprotetiinia. Tällä ruoalla en pahemmin kerää läskiä ja painoindeksi on 20.5. Normaalipaino siis, mutta töissä olen saanut useamman kerran kuulla olevani kuikelo.

Vierailija
578/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.

Näin on, "katkaisuhoitoja" pitäisi saada lihavillekin, samoin kuin alkoholisteille.

Vierailija
579/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvästi laihduttaminen ei tosiaankaan ole mahdotonta. Mulle ei laihdutetut kilot ole tulleet takaisin. Itsehillintää se tietenkin vaatii, mutta en vaihtaisi nykyistä hyvää olotilaani enää roskaruokaan. Kehon rakastamista on nimenomaan se, että pitää sen normaalipainossa ja panostaa terveellisiin elämäntapoihin.

Vierailija
580/649 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla asuu enemmän matalasti koulutettuja ihmisiä, jotka eivät tutkitusti ole niin terveystietoisia. Ruokavalio ja elintavat näkyvät ylipainona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi