Von liite sukunimen edessä
Mitä ajattelette ihmisestä, jolla on von nimen edessä eli aatelissukuinen yleensä? Mieheni haluaa, että
ottaisin hänen von -alkuisen aatelisnimensä, mutta itse en haluaisi, koska mun mielestä se kuulostaa hölmöltä itsensä ylentämiseltä, vaikka siitä ei kyse olisikaan.
Kommentit (44)
En ajattele mitään sen kummempaa. Nimi siinä kuin joku muukin. Aatelisethan eivät Suomessa enää kymmeniin vuosiin ole välttämättä edustaneet mitään yläluokkaa.
En ajattele muuta kuin että onpa hankaa kun oma sukunimi on lyhyt ja nopea kirjoittaa.
Kauniita nimiähän nämä ovat: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_aatelissuvuista
von Alfthan
von Bonsdorff
von Born
von Hauff
von Hellens
von Knorring
von Kothen
von Nolcken
von Troil
von Willebrand
Nauran päivittäin Martsarin aateliselle Tiinalle radiossa.
Arvostan enemmän sukunimiä, jotka kertovat esi-isien tehneen työtä.
Olen von alkuisen nimen omistaja ja ulkomailla hotelleissa olen saanut parempaa palvelua ja ihmettelyä:D Suomessa ei ole vastavaa tapahtunut..
Suomessa saa turpaansa tuollaisella sukunimellä. Kuvastaahan se asemaa kansan alistajana.
Yläasteen liikunnanopettajan nimi löytyi tuolta 4:n kopioimalta listalta. Ei se kyllä kerro minulle ihmisestä mitään, varsinkin jos on otettu miehen sukunimi eikä siis ole edes oma.
Opettaja oli kyllä erittäin mukava ihminen.
Minä otin avioituessa mieheni sukunimen ja se on oma nimeni nykyään, ei mitenkään lainassa mieheltä.
Yleisesti ne on kauniita nimiä.
Henk koht olen tykännyt jokaisesta tapaamastani von alkuisen nimen omaavasta ihmisestä, joten hyvät vibat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minä otin avioituessa mieheni sukunimen ja se on oma nimeni nykyään, ei mitenkään lainassa mieheltä.
Mutta sinä et silti koskaan tule olemaan miehesi sukua, kuulut omaan sukuusi ja olet vanhempiesi lapsi edelleen. Mikä tarve korostaa sitä, että kuulutaan nyt tälle miehelle?
En ole se sukunimihullu, vaan ulkomaalaissyntyinen suomalaisten sukunimenvaihtoa ihmettelevä.
Saahan sellaisen nimen kuka tahansa, kun keksii omasta päästään. EI muuta kuin maistraatista hakemaan nimenmuutosta vaikka von Fotzeksi. Tyhmempi kansanosa kehuu sitten ihailevasti hienoa nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinä et silti koskaan tule olemaan miehesi sukua, kuulut omaan sukuusi ja olet vanhempiesi lapsi edelleen. Mikä tarve korostaa sitä, että kuulutaan nyt tälle miehelle?
En ole se sukunimihullu, vaan ulkomaalaissyntyinen suomalaisten sukunimenvaihtoa ihmettelevä.
Kyse ei ole sukuun tai miehelle kuulumisesta vaan siitä, onko sukunimeni minun vai ei. Minun sukuuni kuuluu paljon erinimisiä ihmisiä, eivätkä kaikki samannimiset ole minulle sukua. Mikä on ongelma?
von ei tarkoita muuta kuin että on kotoisin jostain vaikka esim von Voikkaa,von Pieksämäki,mitä väliä!
Ajattelisin että on hollantilaisen kanssa naimisissa. Vaiko oli niillä van siinä edessä?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että on hollantilaisen kanssa naimisissa. Vaiko oli niillä van siinä edessä?
Nimenomaan van eikä von.
Itselläni on tuollainen sukunimi, käytän sukunimeä ilman etuliitettä. Virallisissa yhteyksissä toki etuliitteellä.
Komeita nimiä ovat. Olen itsekin von Virtasia.