Von liite sukunimen edessä
Mitä ajattelette ihmisestä, jolla on von nimen edessä eli aatelissukuinen yleensä? Mieheni haluaa, että
ottaisin hänen von -alkuisen aatelisnimensä, mutta itse en haluaisi, koska mun mielestä se kuulostaa hölmöltä itsensä ylentämiseltä, vaikka siitä ei kyse olisikaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tuollainen sukunimi, käytän sukunimeä ilman etuliitettä. Virallisissa yhteyksissä toki etuliitteellä.
Sama täällä.
Yläasteella oli tyttö, joka oli Von-niminen. Olisin halunnut kysyä, että asutko hienossa sukukartanossa, ja miksi vanhempasi ovat laittaneet sinut tavalliseen kouluun, mutta en kehdannut. En koskaan tutustunut häneen tarkemmin, joten en tiedä yhtään millainen perhe hänellä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin avioituessa mieheni sukunimen ja se on oma nimeni nykyään, ei mitenkään lainassa mieheltä.
Jokin tässä saa karvat pystyyn, heh. Olen suvusta, jonka nimi on harvinainen ja hyvin vanha. Veljeni meni naimisiin sellaisen alemman keskiluokan missukan kanssa ja tämä missukka otti tietysti sukunimemme ja on alkanut sillä 'omalla' nimellä nyt brassailemaan ja suvun historiaa mainostamaan, mitä kukaan meidän suvussa ei tee.
Suoraan sanottuna vtuttaa ja nolottaa koko tyyppi, jos tuo ei ole 'kulttuurista omimista', niin mikä sitten on? En minäkään tajua joidenkin naisten tapaa ottaa miehensä sukunimi, varsinkin jäljittäessä historiantutkimuksessa naisten tekemisiä, niin on hankalaa, tavallaan nimenmuuttaminen miehen mukaan on kuin burkha, nainen itse on persoonaton, anonyymi tavallaan. Mutta se nyt on sellaista blaa blaa-juttua, kukin tehköön niin kuin hyvältä tuntuu, mutta pliiiiis, älkää nyt kumminkaan omiko sen uuden nimen historiaa sentään.
Meillä vähän samanlainen tilanne. Yhtäkkiä alettiin hulluna tutkia ja julkaista juttuja suvusta ja sukulaisista ja nämä kirjoittajat ovat kaikki sukuun naituja eli os. Jotain ihan muuta. Sitten saa yrittää selittää vanhoille sukulaisille, jotka ihmettelee, että pitikö tuostakin nyt kirjoittaa tms. Itselleni aivan sama, mutta joitain vanhempia meinaa ketuttaa, koska kirjoittajat ovat vasta aikuisena tulleet suvun piiriin.
Upeita sukunimiä! Olisipa itselläkin...