Kuulin kaverilta "kauhu"juttuja hotellien siivouksesta...
onko joku tehnyt ko. työtä?
esim. jos vuoteessa on nukuttu vain yksi yö, lakanat jätetään vaihtamatta
Kommentit (66)
ja kyllä se siivoaminen on NIIN raskasta ja huonosti palkattua työtä kamalassa kiireessä, ettei siinä mieti mitään ammattiylpeyttä. Pakko mennä siitä missä aita on matalin.
MIetittikö koskaan jossain vuokramökeissä miten siellä on siivottu? siis kun edellinen porukka on siivonnut(jos on) kamalia mökkejä oon nähnyt, hyi! Siellä mua enemmänkin ällöttää, ei hotellissa.
opiskellut hotelli-ja ravintola alaa, ja työharjoitelussa jouduimme siivoamaan myös hotellihuoneita.
On todellakin raskasta työtä! ja aikaa on vähän. Yhden huoneen siivoukseen taisi olla 15min. Ja siinä ajassa piti imuroida ja luututa vaihtaa lakanat pyyhkiä pölyt ja pestä vessa.
Kaikki tehtiin kuitenkin kunnolla. Pönttöön oli omat pesuvälinet yms. Ja lakanat vaihdettiin aina, ei toisaan ollut aikaa miettiä oliko asukas ollut yhden vai useamman yön. Lasit vaihdettiin aina puhtaisiin, missä muka siivoojat lasit pesevät? Kyllä tuolla lasit käytiin pesemässä ravintolan keittiön astianpesukonneessa.
opiskellut hotelli-ja ravintola alaa, ja työharjoitelussa jouduimme siivoamaan myös hotellihuoneita.
On todellakin raskasta työtä! ja aikaa on vähän. Yhden huoneen siivoukseen taisi olla 15min. Ja siinä ajassa piti imuroida ja luututa vaihtaa lakanat pyyhkiä pölyt ja pestä vessa.
Kaikki tehtiin kuitenkin kunnolla. Pönttöön oli omat pesuvälinet yms. Ja lakanat vaihdettiin aina, ei toisaan ollut aikaa miettiä oliko asukas ollut yhden vai useamman yön. Lasit vaihdettiin aina puhtaisiin, missä muka siivoojat lasit pesevät? Kyllä tuolla lasit käytiin pesemässä ravintolan keittiön astianpesukonneessa.
kuivattiin siis likaisella pyyhkeellä niin että lasi näyttää puhtaalta.
Ei ainakaan Scandiceissa, Rantasipeissä eikä Holiday Inneissä. En tiedä missä läävissä olet siivonnut, kun väität, että ihmisten juomalasit olet pyyhkinyt edellisen asiakkaan pyyhkeeseen.
En usko että niitä lakanoita voisi jättää vaihtamatta ilman että asiakas huomaisi asian.
ja usko pois. Kyse oli Scandic hotelli, ei Suomessa vaan Ruotsissa. Ruotsissa olen siivonnut monta vuotta ja näin toimittiin. Älä hikeenny. Ei kai se nyt minun vika ole jos pomo määrää niin tekemään. :)
että eri hotelleissa voi käytännöt vaihdella.
Mutta mitä kamalaa sieltä huoneesta nyt voi löytyä? Jos likaa ei näy, ei se kamalasti haittaakaan. Lakanoista näkee kyllä heti, onko niillä joku jo nukkunut - enkä tähän ikään asti (41 v. matkustelen työkseni ja vapaa-ajallani tosi paljon) ole käytettyihin lakanoihin törmännyt kohtuutasoisissa hotelleissa.
Lasit on helppo itse huuhdella kunnolla ennen käyttöä.
Vähän rajaa bakteerikammoonkin...
Nehän vaan pedataan mahdollisimman tiukaksi paketiksi, eikä 1n asiakkaan jälkeen yleensä hirveästi lakanat likaannu.
Eriasia sitten että missäs vaiheessa ne sitten oikeasti vaihdetaan? Jos aina vaan jätetään seuraavaan päivään, kuka pitää kirjaa milloin todella vaihdettu.
En usko että niitä lakanoita voisi jättää vaihtamatta ilman että asiakas huomaisi asian.
joten kun lähden hotellista niin kotimaassa kuin ulkomailla, kerään lakanat pinoon valmiiiksi siivoojalle. Ja jätän kunnon tipin ulkomailla....yleensä myös loman aikana kunpoistun hotellista aamulla, petaan sängyn. viimeksi kun olin viikon, siivoojat vaihtoivat lakanat 3 kertaa....ja mikä ihana yllätys oli sängyn päällä....pyyhkeistä tehtyjä eläimiä.....!! Olen myös reissatessa huomannut, että kun jättää hotellihuoneen aamulla siihen kuntoon, että siellä on siivoojankin helppo käydä, ei vaattteita lattialla ym...niin huomaan että omalla kohdallani se ainakin "palkitaan"....!!
T. se joka kuitenkin luutuaa lattian ja desifio vessan ennekuin aloittaa lomas ;))
Olen itse työskennellyt kerroshoitajana Turussa Ramada- ja Cumulus-hotelleissa vuonna 2004, ja siellä pestiin lasit vessanpesuaineella ja kuivattiin edellisen asiakkaan likaisiin pyyhkeisiin. Myös vessan siivousrättejä taisi olla 1/siivooja, joten samalla mentiin koko päivä (noin 20 huonetta).
yhden kesän ajan ollut siivoojana parissa suomalaisessa (tunnetussa) hotellissa.
Käytäntö oli semmoinen, että kun samat ihmiset yöpyivät useamman yön samassa huoneessa lakanoita ei vaihdettu vaan vuode vaan sijattiin. Tietysti tarpeen mukaan vaihdettiin puhtaaseen jos oli likaantunut.
Sama on ollut käytäntö niissäkin hotelleissa joissa olen vieraana ollut Suomessa ja ulkomailla.
Sitten kun vieraat lähtivät kokonaan pois vaihdettiin kaikki lakanat ja pyyhkeet vaikka olisivat olleet kuinka siistejä tai käyttämättömän näköisiä.
Imuroiminen jätettiin joskus väliin jos oli kiirettä ja lattia oli siisti.
Mitään kauhujuttuja ei ole kerrottavana :)
mitähän varten siivous kärryissä on juomalaseja jos lasit pestään huoneen vessassa ei nokian edenissä eikä las vegasissa tehdä noin.
olin asiakkaana hot HI:ssä rautatieaseman lähellä. Vuoteessani oli lukuisia n. 1 cm mittaisia tummia jäykkiä karvoja - partakarvoja? Sit kun illalla menin nukkumaan ja avasin peittoni, oli sängyssäni likainen miesten sukka! Siinä sitten recetionin poika petaamaan sänkyä puhtaaksi! Että semmosta!
Edellisenä vuonna, sama kaupunki eli Helsinki taas, hot Presidentti. Vuoteen alla oli useita mymmähtäneitä viinirypäleitä. Että semmosta siivoomista taas kerran!
siivonsin kan yhen kesän laivoja ruotsissa. pölyjen pyyhintään oli oma rätti mutta vessa pestiin niillä asiakkaan pyyhkeillä siis peilit pöntöt lattiat..lakanat kyllä kans aina vaihettii mutta kiireellä sitä piti siivota ja oppia esim imuroinnissa että miten se kannattaa tehä että kerkiää, se oliki ainut asia mitä en tehny kunnolla aina jos ei kerenny. ja kyllä meillä ainaski tehtiin tarkastuksia niihin että miten on siivottu ja tultiin sit sanomaan jos löyty viiruja peilistä hanasta tai lakanat oli huonosti. ja sen jälkeen oon hotelleisssa yms repiny ne lakanat ennen ku lähen ku muistan kuin oli ihana mennä semmoseen hyttiin jossa oli valmiiksi revitty ne, kummasti nopeutti :Dja muutenki yrittäny kerätä isoimmat roskat ym jos tulis vaikka jollekki siivojalle hyvä mieli. oli nimittäin aivan perseestä siivota niitä hyttejä mitkä oli paskaa ja pulloja täynä ja vielä kaikki heitelty mihin sattuu n:D ja mukit oli kertakäyttösiä ja vaihettiin aina
Eli jos nukkumattoman näköinen niin ei koskettu (eli mahdollista on että joku oli nukkunut siinä ja pedannut sitten siististi).
Samoin lasit ym. vaihdettiin jos näyttivät siltä että niistä oli juotu eli lähinnä jos niiden paikkaa oli siirrelty ja jotain lirua näkyi pohjalla.
Näin käytännössä vaikka ohjeistus olikin korkeammalta taholta erilainen, mutta aika ei riittänyt todellakaan kaikkeen.
Mä olen aina pahaa aavistamatta juonut niistä laseista mitkä siellä hotellien vessoissa on =(((
En ole edes tajunnut ihmetellä miksei siivoojien kärryissä näy uusia sekä likaisia laseja vaihdossa.
Kiire oli kova, mutta lakanat vaihdettiin aina, jos huoneen asukas vaihtui. Jos sama asukas jatkoi, vuoteet vain sijattiin, vessa pestiin ja järjesteltiin yleisesti +tuuletettiin.
Pareittain tehdessä ensin kaikki likapyykit ulos huoneesta ja kaikki lasit, tuhkikset ym omiin vaunuihinsa, josta lähtivät aikanaan keittiölle pesuun (ei niitä siis huoneessa pesty!). Sitten pedattiin sängyt yhdessä, siis vaihdettiin lakanat ja se "poikkilakana", joka ainakin siinä hotellissa oli käytössä. Sen jalkeen toinen jatkoi huoneen siivousta ja imuroimista ja toinen otti toisen satsin rättejä ja aineita ja meni vessaa kuuraamaan. N. 15 min oli aikaa yhtä huonetta kohden.
Kauhujuttuja ei siivoojien taholta juuri kerrottavaksi ole, ehkä pahinta oli tuo, että jatkavien huoneessa, jos lattia oli siisti, sitä ei imuroitu ja vessaa desinfioitu.
Asiakkaista juttuja kyllä olisi, mutta jääköön nyt. Vaitiolovelvollisuus on silläkin alalla, muuten... Mutta ilmeisesti jotkut nauttivat henkilökunnan (erit. siivoojien) nolaamisesta ja kiusaamisesta.
asiakkaat olivat kyllä aika hanakoita sanomaan, jos jotain puutetta oli, ja ylempää tuli välitöntä palautetta kerroshoitajille. Että ei sitä viitsi kiusallaan kerätä hankaluuksia itselleen.
Kyllä esim lakanoista huomaa, onko niissä nukuttu, vaikkei niissä *likaa* olisikaan... Eri asia on sitten tietysti, jos pomo ei välitä.
Meillä välitti, paljonkin. Hotelli on Etelä-Suomessa.
sairaalassa, jossa siivouksesta olisi huolehtinut ulkopuolinen siivousfirma. Kuntasektorilla laitoshuoltajat on ihan samoja kunnan palkkalaisia kuin muutkin, ja siivousvälineitä tilataan sairaalan keskusvarastosta lisää jos loppuvat.
Mitäpä sanotte sairaalasiivouksesta: potilashuoneiden lattiat pyyhitään samalla mopilla (ohje vaihtaa moppi/huone) samoin vessat samalla liinalla kun ei yksinkertaisesti ole joka huoneeseen/vessaan omaa siivousliinaa !!! Tämä siitä syystä että sairaaloiden siivousfirmat säästävät tarvikekuluissa ja mm. eräiden kansallisuuksien edustamat työntekijät ottavat siivousvälineitä itselleen.
Tein tätä työtä Ruotsissa parisen vuotta enkä ihmetellyt parin viikon jälkeen miksi MRSA esim. leviää kulovalkean tavoin...
!