Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehellä tuli uniapneatestin tulokset - 96 katkosta tunnissa!!!

Vierailija
24.09.2019 |

Lääkäri soitti aika nopsaan lankoja pitkin, vaikka ekana olisi pitäny odottaa yli kuukauden. Vaikean apnean raja on 30 tunnissa.

Ei mitään päiväoireita, kuten väsymystä jabnukahtelua yms.

Eikös tuon pitäisi olla jo dead body, pääsis varmaan jo Lääkärilehteen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vajaan 1,5 min välein kaaatkos? Eihän siinä ehdi hengittää ollenkaan...

Vierailija
2/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun siis apua, vajaan minuutin välein tietysti 😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun siis apua, vajaan minuutin välein tietysti 😱

Joo, noin 40 sekunnin välein.

Vierailija
4/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä ompelemaan tennispallo yöpaidan selkään!

Vierailija
5/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule....kaikki kokeitu. Pallot ja kiskot. Ylipainehappimaski tulee ensi viikolla. Onneksi sen kaverillakin on sellainen (langanlaiha vielä) ja kehui että virkistää kummasti.

Vierailija
6/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan usko tuota määrää, sori vaan.

t. vaikeasta uniapneasta kärsivä

Vierailija
7/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että tennispallo. Mitä se auttaa jos ei nuku selällää? Itse kuorsaan kylkiasennossa ja istuessakin.

Vierailija
8/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihan usko tuota määrää, sori vaan.

t. vaikeasta uniapneasta kärsivä

Kyllä vaan oli. Diagnoosi pitäisi sitten olla luokka "hyvin vaikea" uniapnea tai nostaa "vaikean" kriteereitä? Mikä on omien katkostesi määrä?

Ap

Vierailija
9/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että tennispallo. Mitä se auttaa jos ei nuku selällää? Itse kuorsaan kylkiasennossa ja istuessakin.

Voi lähteä heti auringonnousun aikaan pelaamaan tennistä eikä aikaa mene etsimiseen. :D

Vierailija
10/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä kans useita katkoksia ja piiiiiitkiä. Mut kun ei oo väsynyt niin en oo saanut hakeutumaan hoitoon. Multakin se tutkittiin mutta ei ollut.

Vierailija
11/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän kauhean lihava? Laihduttaminen usein auttaa.

Vierailija
12/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän kauhean lihava? Laihduttaminen usein auttaa.

On lihava. Apnea aiheuttaa oravanpyörän, kun huono hapettuminen syö energiaa liikuntaharrastuksilta (on kyllä lihavanakin liikunnallinen, jääkiekkoa ym)

Ap

Vierailija
13/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehellä kans useita katkoksia ja piiiiiitkiä. Mut kun ei oo väsynyt niin en oo saanut hakeutumaan hoitoon. Multakin se tutkittiin mutta ei ollut.

Ota kännykkäkamera äänellä käyttöön.

Luvasin lähivideota miehen nukkuessa, jossa oikein näkyi, kun kieli tukkii kurkun ja naama näyttää tukehtuvalta + ääni taustalla. (Minullla kuvaamista kyllä helpotti, kun mies ei pienestä herää)

Nähtyään videon, varasi aika nopeasti tutkimusajan! Prosessi on todella hidas, ensin erikoislääkärin vastaanotto kesti. Sitten kestää siihen päivään, kun testataan mittauslaitteen kanssa kotona. (Siis ei tarvitse lähteä sairaalaan testiä varten)

Ja sitten tutkimustulosten analysointi kestäää. Mieheni varmaan joku anturi oli niin tapissa, että soitto jatkosts tuli heti.

Eli kannattaa laittaa prosessi alulle. Tuo vaiva kuormittaa älyttömästi sydäntä.

ap

Vierailija
14/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ja nukun yksin. Mistä minä voisin päätellä, onko uniapneaa??

Sydän on vahva, harva pulssi ja alhainen verenpaine, ei ylipaino, liikun päivittäin, kasvisvoittoinen ruokavalio, en tupakoi, alkoa josku viinilasin verran.

Vierailija
15/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2010 n.60 katkosta 4h ja sen jälkeen maskin kanssa nukkunu, auttaa kyllä ja ilman sitä on nukkuminen semmosta torkahtelua ilman kunnon unta. Oli jo silloin 20vuotta sitten laihana katkoksia ja kuorsasin ettäpä voi se tulla ilman ylipainoakin. Sanovat että on lyhyt kaula. Eli itse huomasin siitä kun oli niin hiton väsynyt vaikka mukamas nukkunut pitkään ja kurkku kipeä usein ja heräilin usein nukkumisen aikana. Kaveri katsoi vierestä kun sohvalle nukahdin ja heräilin lähes 5min välein

Vierailija
16/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joka aamu niin järkyttävä päänsärky, että tuntui kuin joku olis moukaroinut vasaralla päätä. Heräsin useasti yöllä pissalle ja päivisin olin niin väsynyt että olisin voinut vain nukkua koko ajan. Menin lääkäriin ja todettiin todella vaikea uniapnea. Siellä sairaalassa ollessa vasta tajusin miten uskomattoman hyvä tuuri mulla oli ollut, etten ollut kuollut siihen sairauteen. Mulla oli verenpaineet katossa, elimistön hiilidioksidiarvot samoin ja hapettumisarvo matalalla myös päivisin. Ihme etten saanut mitään aivoverenvuotoa tms noilla arvoilla.

Uniapnean kanssa ei kannata leikkiä jos oma henki on yhtään arvokas.

Itse en enää osaa enkä myöskään halua nukkua ilman c-pap laitetta. On ihanaa nukkua virkistävää, pitkää unta ilman jatkuvaa heräilyä ja päänsärkyä. En myöskään halua, että lapseni löytävät minut jokin aamu kuolleena sängystäni hoitamattoman uniapnean takia.

Vierailija
17/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vaan millään totu siihen maskiin. Tosin hengityskatkoja ei tule, kun ei tule unikaan.

Vierailija
18/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on myös erittäin vaikea uniapnea, hengityskatkoksia alle minuutin välein. Hän sai hiljattain cpapin ja yrittää totutella siihen.

Vierailija
19/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on laite ja tottunut siihen hyvin. Unenlaatu selvästi parantunut ja on virkeämpi. Hänellä tosin ongelmana kauhukohtaukset ja saattaa joskus aamuyöllä paniikissa repiä laitteen pois. Mut kuulemma ihana herätä aamulla levänneenä eikä puolikuolleena.

Vierailija
20/27 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kännykkäkamera äänellä käyttöön.

Luvasin lähivideota miehen nukkuessa, jossa oikein näkyi, kun kieli tukkii kurkun ja naama näyttää tukehtuvalta + ääni taustalla. (Minullla kuvaamista kyllä helpotti, kun mies ei pienestä herää)

Nähtyään videon, varasi aika nopeasti tutkimusajan! Prosessi on todella hidas, ensin erikoislääkärin vastaanotto kesti. Sitten kestää siihen päivään, kun testataan mittauslaitteen kanssa kotona. (Siis ei tarvitse lähteä sairaalaan testiä varten)

Ja sitten tutkimustulosten analysointi kestäää. Mieheni varmaan joku anturi oli niin tapissa, että soitto jatkosts tuli heti.

Eli kannattaa laittaa prosessi alulle. Tuo vaiva kuormittaa älyttömästi sydäntä.

ap

Tiedän tuon prosessin kun itse siis nukuin anturin kanssa yön. Ja uhonnut miehelle että äänitän sitä hiljaisuutta ja korahtelua, jonka jälkeen kiivasta hengitystä taas seuraavaan katkokseen. Mutta luin tämän ketjun hänelle. Ehkäpä herää.