Miehellä tuli uniapneatestin tulokset - 96 katkosta tunnissa!!!
Lääkäri soitti aika nopsaan lankoja pitkin, vaikka ekana olisi pitäny odottaa yli kuukauden. Vaikean apnean raja on 30 tunnissa.
Ei mitään päiväoireita, kuten väsymystä jabnukahtelua yms.
Eikös tuon pitäisi olla jo dead body, pääsis varmaan jo Lääkärilehteen.
Kommentit (27)
Mä laitan sen maskin vasta sitten kun olen jo tosiaan punkassa ja viimeseks sammutan valot, se pitää säätää sopivaksi ettei ole liian löysä ja ilma vuotaa ulos jostain. Voipi vielä no ainakin lukea tai jotain muuta ja letku silleen ettei kiristä ja ahista. Totuttelua vaatii kyllä mutta on se kivempi herätä kun saanu nukuttua. Selällään nukun ja toimii kyljelläänkin kuhan letku on vapaana, kyl siihen tottuu ja pesen pelkällä vedellä joka ilta. Joku viel keksis kaukosäätimen tohon ettei tartte kurotella laitteeseen kun lattialla on mulla.
Vierailija kirjoitti:
Asun ja nukun yksin. Mistä minä voisin päätellä, onko uniapneaa??
Sydän on vahva, harva pulssi ja alhainen verenpaine, ei ylipaino, liikun päivittäin, kasvisvoittoinen ruokavalio, en tupakoi, alkoa josku viinilasin verran.
Just luin jonkun kriteeristön "milloin syytä hakeutua lääkäriin" ja siinä oli toisena vaatimuksena toisen henkilön toistuvasti toteamat hengitusjatkokset. Eli yksinnukkujien ei tarvitse hakeutua hoitoon 👍
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan sen maskin vasta sitten kun olen jo tosiaan punkassa ja viimeseks sammutan valot, se pitää säätää sopivaksi ettei ole liian löysä ja ilma vuotaa ulos jostain. Voipi vielä no ainakin lukea tai jotain muuta ja letku silleen ettei kiristä ja ahista. Totuttelua vaatii kyllä mutta on se kivempi herätä kun saanu nukuttua. Selällään nukun ja toimii kyljelläänkin kuhan letku on vapaana, kyl siihen tottuu ja pesen pelkällä vedellä joka ilta. Joku viel keksis kaukosäätimen tohon ettei tartte kurotella laitteeseen kun lattialla on mulla.
Mun laitteessa on ainakin siellä omissa valinnoissa sellainen kohta kuin smart start. Sen kun laittaa oletukseksi, niin kone käynnistyy itse kun laittaa maskin kasvoille ja vastaavasti taas sammuu kun maskin ottaa pois. Oisko sulla samanlaista kohtaa siellä?
Pitääpä katsoa Resmed Air 10 malli
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Resmedin Airsensessä on toiminto että menee automaattisesti päälle kun sen maskin pistää päähän ja hönkäisee pari kertaa.
No sen oon huomannu et jos valveilla pidättää hengitystä niin alkaa silleen töpöttää/täristää sitä maskia et tajuis tehdä jotain vaikka nyt hengittää aluks. Ihan hyvä laite ja aapeelle tiedoksi että sen saa ilmatteeks sairaalasta. Ainakin ennen.
No toivottavasti herää;)