Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain 100 euron palkankorotuksen uskomattoman laajan kielitaitoni avulla. Ihan kiva, paitsi että..

Vierailija
24.09.2019 |

Olen töissä yrityksessä, jossa vierailee joka viikko ihmisiä eri puolilta maailmaa. Tiedän vieraista arvot ja kansallisuuden yleensä viikkoa ennen vierailua, joskus jopa kuukausia aiemmin. Yllätysvierailijoita ei turvallisuusmääräysten takia tule koskaan.

No, isäni keksi aikoinaan työelämässä hieman vääristellä totuutta työhaastattelussa ja sanoi osaavansa puhua hyvin saksaa. Kieltä, jota kukaan muu siinä yrityksessä ei osannut. Joskus sitten oli tulossa jotain saksalaisia kollegoja vierailulle ja isääni pyydettiin ensinnäkin ottamaan vieraat vastaan, mutta sitten tulkiksi. Isä meni aika paniikkiin, muttei jäänyt toimettomaksi. Otti yhteyttä kielenkääntäjään, joka käännätti tuolloin 50 markalla pari lausetta, jotka isä sitten opetteli ulkoa. Meni suurin piirtein niin, että isä toivotti vieraat tervetulleiksi saksaksi ja kertoi sitten, että hän ei valitetavasti osaa sanaakaan saksaa, vaan on opetellut lauseet ulkoa, koska pomo luulee, että hän osaa saksaa. Ja että pyytää vieraita nyökyttelemään ja kiittämään häntä ja jättävänsä hänet sitten rauhaan :D

Minä olen ihan hyvä kielissä ja olen opiskellut lukioaikoina saksaa, ranskaa ja venäjää. Joskus töihin tuli jotain ukrainalaisia vieraita ja minäpä päätin tehdä saman asian kuin isäni ja muina miehinä aloin puhua heille ukrainaa, kun tulivat. Tästä ei oltu edes sovittu etukäteen. Toivotin tervetulleiksi ja sanoin, että pomo luulee minun osaavan ukrainaa ja saatan saada potkut, jos asia tulee ilmi, joten leikkikää mukana, kiitos. Kun tuo meni läpi, olen tehnyt samaa kiinaksi, hollanniksi, portugaliksi, italiaksi ja saameksi :D

Leikki meni vähän pitkäksi, kun en ole koskaan paljastanut pomolleni asian oikeaa laitaa. Pomo myönsi minulle eilen 100 euron palkankorotuksen siitä hyvästä, että olen erinomaista mainosta firmalle ja vieraat ovat tykänneet omankielisistä tervetulosanoista tosi paljon ja että 'pisnekset kukoistaa'.. Saan siis tuota summaa kuukausittain! Ihan älytöntä.

Pitäisikö kertoa vai pitää suu kiinni :D

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on väärin, koska olet saanut palkankorotuksesi valheellisin perustein.

Mutta eihän ap ole edes vaatinut mitään? Ja onko sanonut, että osaa jotain kieltä, vaan antanut vain ymmärtää tai jättänyt kertomatta, ettei osaa kuin lausua pari lausetta niitä edes ymmärtämättä?

Vierailija
22/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole saanut mitään palkankorotusta missään.

Eikä ole edes missään töissä.  Vetelää vitsiä koko juttu, kaikkea te uskottekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut melko omaperäisestä provosta. Mistä edes keksit tällaisen aiheen? En siis usko hetkeäkään, että tarinasi on totta.

Jep, oletus, että joku kiinalainen arvovieras lähtisi tälläiseen pelleilyyn mukaan on järjetön.

Vierailija
24/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä paskaa.

Kerran voi onnistua, mutta ei jatkuvasti.

On niin paljon hetkiä ja asioita vieraiden kanssa, ja asioita myös yritysten kesken, että tarvitaan oikea kielitaito eikä mikään feikki.

Provo on pitkästi miinusmerkkinen, ja sinä olet järkyttävän tyhmä.

Mä ymmärsin, ettei ap ole näissä vierailuissa mukana, vaan jos sattuu paikalle ja hyvään hetkeen, voi vetäistä hihasta pari lausetta jollain eksoottisemmalla kielellä. Ei siis tule vastaanottamaan tai esittelemään mitään. Vähän sama kuin joku siivooja hississä lausuisi pari lausetta vierailijoille, kun huomaisi osaavansa heidän kieltään. 

Minä olin kerran Berliinissä yhdessä kahvilassa kesätöissä 2000-luvun alussa. Kahvilaan sattui tulemaan suomalaisia bisnesmiehiä, jotka ensin suomeksi arpoivat, mitä tilaavat koko seurueelle ja sitten tökkivät yhtä ilmeisesti saksaa osaavaa henkilöä tilaamaan. Sanoin ihan pokkana, että tilatkaa suomeksi vaan. Pomo oli kuuloetäisyydellä ja kiitteli jälkikäteen, että ne suomalaiset olivat jättäneet hyvän tipin.

Joten ihan hyvin voidaan ajatella, että jonkun täysin nobodyn pieni, hauska ele voi edesauttaa neuvotteluissa jotain. Jää ainakin hyvä mieli ja firmakin mieleen paremmin.

Vierailija
25/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut melko omaperäisestä provosta. Mistä edes keksit tällaisen aiheen? En siis usko hetkeäkään, että tarinasi on totta.

Jep, oletus, että joku kiinalainen arvovieras lähtisi tälläiseen pelleilyyn mukaan on järjetön.

Mistä vetäisit, että kyseessä on joku kiinalainen arvovieras? Voiha ne olla jotain paperintilaajia Kiinasta, tulee Suomeen katsomaan laadukasta paperintuotantoa? 

Vierailija
26/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainan kieli on ihan uusia asia minulle. Muta kaipa sitäkin osaa ainakin yksi eli meidän pikku-ap. 

Kahden sekunnin googlauksellakin olisit oppinut, että ukraina on ihan oma kielensä. Idiootti.

Vierailija
27/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo paljastui 100 euron korotukseen. Paljastus: 100 euroa on pieni summa aikuisen elämässä, vaikka se 14-vuotiaalle voi tuntua suurelta.

Vierailija
28/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset on sen verran itseriittoista kansaa, että usein mikä vaan menee läpi. Kun meille tuli Saksasta yritysvieraita, niin työkaverini vain sanoi jokaiseen lauseeseen Jaa Jaa.

Nyökyttelivät tyytyväisinä. Oli vaan pokassa pitämistä ..

Sinccis

Vierailija
29/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo paljastui 100 euron korotukseen. Paljastus: 100 euroa on pieni summa aikuisen elämässä, vaikka se 14-vuotiaalle voi tuntua suurelta.

On se Hurrrja korotus ;)

Sinccis

Vierailija
30/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset yritysihmiset ovat aina arvovieraita Suomessa.

Kiinassa on niin suuret markkinat, että niille pääsemiseks, i yritykset varmaan palkkaavat valantehneet tulkit avukseen.

Vierailija
31/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain joskus palkankorotuksen kielitaidoillani. Rouva Johtaja oli erittäin tyytyväinen osaamiseeni.

Vierailija
32/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oikein saanut sähköpostia jälkeenpäin. Miksi kukaan ulkomaalainen vieras sinun sähköpostiosoitteesi tíetäisi jos sinulla ei ole mitään roolia tapaamisissa. Tämä on höpö höpö juttu. Satasen korotus on mitätön, olisit sanonut 300-500 niin olisin arvostanut.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä nyt antaisin ymmärtää, ettei kaikki kielet ole todella vahvoja - tyyliin, puhun hieman ukrainaa venäjän pohjalta (jos tuota nyt oikeasti osaat). 

Mutta ihmisten (pomon ja vieraiden) vedättäminen ei nyt ole kovin tervetetä. 

Sitä tässä hikoilenkin, että hyvä vitsi muuttui vakavaksi, kun saan nyt palkkaakin. Mutta kun tätä eilisen mietin, niin kukaan ei ole oikeasti pyytänyt mitään minulta, tämä on ollut vieraillekin hauska juttu (olen parilta saanut sähköpostia jälkeenpäin, että ovat porukalla nauraneet jutulleni), eikä kukaan ole tietääkseni kertonut pomolle tai loukkaantunut. Ehkä siis olen tämän ansainnut?

Ehkä jatkossa voisin opetella jotain muuta? Jotain, jota ei tarvitsisi hävetä, jos ja kun joskus sitten jään kiinni.

ap

Vierailija
33/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidosta on hyötyä. Nuorena opiskelin vähän venäjää ja kun työpaikalla (jossa normaalisti riitti suomen kieli) vieraili venäläisiä laitoin kahvipöydän ja opastin muutamalla sanalla, osasin myös kertoa missä on vessa :D Pomo oli tyytyväinen ja vieraat vaikuttuneita.

Vierailija
34/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet palkkasi ansainnut. Ei kait sua tulkiksi ole kuitenkaan palkattu?

Ei ole palkattu tulkiksi. Olen ihan nobody täällä, eikä minun pitäisi olla edes vierailuissa mitenkään osallisena. Niiden ukrainalaisten kanssa meni tosin niin, että minun piti tuoda iso näytekappale tiettyyn aikaan yhteen neuvotteluhuoneeseen ja olin sitä varten sitten päättänyt ihan läpällä vaan opetella ne pari lausetta ukrainaksi. Tiesin, että pomo kuitenkin puolella sanalla esittelee minut, joten arvasin, että tuollaiseen tulisi tilaisuus. Ja tulikin. Pomo katsoi minua valehtelematta suu auki.

Edelleenkään kukaan ei ole pyytänyt minulta mitään, mutta aina välillä sitten pystyn näyttämään "taitoni". Ei ehkä ihan yhtä helppoa huijata tänä päivänä kuin isäni aikana, kun monilla saattaa olla oikeasti laaja kielitaito, mutta vielä en ole jäänyt kiinni :D Pomo ei ainakaan osaa kuin suomea, englantia ja pakkoruotsia.

ap

Jos osaat kerran venäjää niin miksi et puhunut ukrainalaisille venäjää? Monet ukrainalaiset eivät edes osaa ukrainaa, tarkoitan ihan syntyperäisiä ukrainalaisia joilla ukrainalaiset sukujuuret, en maan venäläisvähemmistöä. Moni ukrainalainen myös puhuu mieluummin venäjää kuin ukrainaa vaikka osaisi molempia kieliä.

Miksi pomosi katsoi sinua suu auki kun puhuit ukrainaa? Hänhän tietää ilmeisesti että osaat venäjää ja ei todennäköisesti edes erota venäjän ja ukrainan kieliä toisistaan. Kielissä on myös paljon samankaltaisuutta joten jos venäjäntaitoinen puhuu ukrainaa niin ei sitä luulisi kenenkään suu auki ihmettelevän.

Vierailija
35/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle 100 euroa on tosi iso raha. Olen 38-vuotias nainen, jolla talouden yhteenlasketut bruttotulot ovat yli 10 000 euroa.

Vierailija
36/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle 100 euroa on tosi iso raha. Olen 38-vuotias nainen, jolla talouden yhteenlasketut bruttotulot ovat yli 10 000 euroa.

Ei sadasta eurosta jää verojen jälkeen montaa kymppiä.

Vierailija
37/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sadasta eurosta jää verojen jälkeen montaa kymppiä.

No on se kymppikin ihan tarpeeksi iso raha. Ei ole tapana sytytellä takkoja kympin seteleillä.

Vierailija
38/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut pomollesi että osaat noita kaikkia kieliä? Oletko saanut työpaikkasi sen perusteella että puhut niitä, ja sinun odotetaan osaavan niitä?

Vai olettaako pomo että osaat (enemmän kuin ne pari lausetta kullakin kielellä)?