Millä perusteella narsisti valitsee uhrinsa esim työpaikalla?
Kommentit (38)
Jos tästä henkilöstä ei ole mitään hyötyä, ei ikinä ota esimiestä tai muuten vaikutusvaltaisia henkilöä kohteeksi vaan käyttäytyy heitä kohtaan jopa yliystävällisesti, mielistellen.
Suosittelen kirjaa Psykopaatit ympärilläni. Siinä on hyvin eri persoonallisuustyyppien mukaan kerrottu miksi kukakin on tai ei ole oiva uhri narskulle.
Voi ottaa oppia heiltä, jotka tulee hyvin narsistin kanssa, mutta suurin osa ei edes ole, vaan jokin muu luonnehäiriö tai ongelma taustalla.
Joukkostalkkauksen ryhmänjohtajan voi hyvin uskoa olevan narsku. Pääsee ohjailemaan yksinkertaisia minioneja vuodesta toiseen, sehän jo sinänsä269 tyydyttää ilman päämäärääkin. Suomiminsku syö vaikka narskun kengästä, jos palkkiona on lämmintä kättä. On se myös kulttitoimintaa, ainakin toisille.
Ei kukaan ole turvassa. Narsisti jakaa aina ihmiset hoviinsa ja vihollisiin eli syntipukkeihin. Hoviin voi päästä olemalla hyvä alamainen, ihminen josta voi hyötyä, usein myös osaava tyyppi. Syntipukki voi olla se erikoinen, epäsuosittu hahmo tai kova kilpailija.
Mutta yleensä ennemmin tai myöhemmin hovista pudotaan, koska narsisti ei siedä yhtään poikkipuolista sanaa tai elettä. Hän myös tarvitsee aina syntipukin eli jos hän on päässyt eroon jostakusta, hänen on aina valittava uusi syntipukki.
Narsisti saattaa alkaa vainota myös ihmistä, jolle on tullut paljastaneeksi liikaa itsestään.
Ainoa keino suojautua on yrittää pysyä mahdollisimman kaukana narsistista ja kuten joku jo sanoikin, olla provosoitumatta. Älä anna aseita eli näytä heikkoutta. Ja tosiaan kannattaa dokumentoida, koska valehtelu ei ole narsistille ongelma.
Uskolliset hovilaiset näyttää ja kuulostaa aika taaperomaisilta. Saako siitä masterista/masterskasta todella imettyä voimaa omaan pikku kehoon niin, ettei se tuhahda saman tien ulos valitsemastaan aukosta?
Miksi narsisti toimii näin? Mikä sitä ajaa tuollaiseen toimintamalliin kanssaihmisten kanssa?
Pitäkäähän silmät ja korvat auki!!
Flying monkeys... Hyvää huomenta!
Työpaikan narsisti on monesti ahkera ja noudattaa pilkun tarkasti sääntöjä, odottaen että muutkin noudattavat niitä niin kuin hänkin on ajatellut . Odottaa että myötäilet häntä, jos et tee näin, valittaa jatkuvasti ylemmille tahoille, sinun työpanosta väheksyen, valehtelemalla jne... narsisti yrittää miellyttää ja kaveerata ylempien kanssa. Jos sinä saat kiitosta tai bonuksen työstä, ei ymmärrä sitä ollenkaan.
Pahinta on se että omaa paremmuttaan pönkittääkseen, käy aina valittamassa toisten pienistäkin virheistä pomolle. vaikka virhe on saatu hoidettua hyvin jo työntekijöiden kesken.
Tulehduttaa työilmapiirin totaalisesti.
Itse en ole suostunut narsistin lampaaksi, toki siitä olen joutunut kärsimään . Olen käynyt pomon juttusilla narsistin valheiden takia. Jos pomo ei tiedä kummonen tyyppi valittaja on niin ensimmäiseksi valittaja on aina voittaja.
Toiselta se on vaan selittelyn makua.
Kostin tälle narsistille valittamalla pomolle hänen virheestään.
Jotkut narsistit valitsevat uhrinsa (syntipukkinsa) aivan sattumanvaraisesti. Kuka tahansa työyhteisöön kuuluva henkilö, joka on tehnyt jonkinlaisen "rikoksen narsistia vastaan" (esim. ollut eri mieltä narsistin kanssa, paljastanut narsistin tekemän virheen, tai saanut kehuja hyvin tehdystä työstä) on narsistin mielessä "ihmissaastaa" joka ansaitsee "rangaistuksen".
Narsisti on täysin valmis valehtelemaan, keksimään juttuja omasta päästään, mustamaalaamaan muita ihmisiä, leikkimään uhria (narsisti väittää että häntä kiusataan), häiritsemään muiden työntekoa, tekemään perättömiä rikosilmoituksia, yms.
Eräs seinähullu narsisti Helsingissä (ammatiltaan kiinteistönvälittäjä) pilasi koko välitystoimiston maineen omilla sekoiluillaan.
Tarvinneeko sitä erikseen valita. Narsistin ja uhrin suhde kehittyy ihan itsekseen, kun kemiat kohtaavat. Hän pelaa vanhat tutut kuvionsa, kun kohdalle osuu ihminen, joka reagoi tunnusteluun tutulla tavalla.
Tekstissä 17 oli pointtia:
"narsistit ei valitse vain heikkoja uhrikseen, toki niitäkin. Tärkeä on tehdä lajittelu ”omiin” ja ”vihollisiin”. Omissa on ne, jotka häntä seuraa kritiikittä. Viholliseksi päätyy ne, jotka (julkisesti) ei häntä ehdottomasti tue. Kyse voi olla hyvin merkityksettömästä asiasta, jolla pääsee narskun vihollispiiriin"
Minun kohdalla taisi käydä juuri näin.
Esihenkilökseni tuli nainen joka oli firmassa joskus aikaisemmin olleena tunnettu ilkeydestään ja sairaasta, jopa sadistisesta tavastaan johtaa. Olin kuullut useita tarinoita ja tiesinkin kuinka hänen johtamastaan isosta yksiköstä lähti jengiä puolelta ja tasalta. En edes tiedä montako ihmistä hän nujersi ihan henkisen romahtamisen partaalle kiusaamisella.
No - minä tiesin tämän ja kun kuulin että se tuli takas firmaan ja meidän pomoksi niin olin kauhuissani. Ajattelin kuitenkin että hän on käynyt muualla vähän opettelemassa ja ikäkin tekee tehtävänsä ettei ole enää niin sairaan perfektionisti. Paskan latvat.
Vuoden päästä huomattiin että meitä oli ehkä 3 jotka jouduttiin hänen hampaisiin. Mietin usein miksi, vaikka minäkin olen kokenut konkari, osaan työni varsin hyvin, saanut paljon kiitosta vuosien varrella muilta (monilta tahoilta) siitä miten hyvin ja millä pieteetillä hoidan työtäni, kannan vastuuni ja enkä koskaan jätä töitäni tekemättä, noudatan dead lineja , asiakkaan yht henkilöt tykkäsivät ja homma hoitui.
En voi päätyä muuhun lopputulemaan, kun että esihenkilöni näki minusta etten oikeasti voi sietää häntä, vaikka yritin olla neutraali ja korrekti niin kun työssä pitää ollakin. En ole koskaan olut mikään miellyttäjä tyyppi enkä hemmetissä osaa sitä työpaikalla tapahtuvaa nuoleskelua mitä ilmeisesti olisi ainakin vähän häntä kohtaan pitänyt tehdä. Ehkä en uskaltanut sanoa hänelle vastaan vaan vaikenin, koska narsisti esihenkilöä (johtaja) ei pidä koskaan haastaa. Se koituu aina omaksi turmioksi koska hän on sinuun valta-asemassa. Yrityksessä sai muutenkin jo pelätä vähintään 2 v välein potkuja.
Jokin minussa silti sai hänessä aikaa sen että alkoi jahdata minua, kyykytti ihan älyttömillä asioilla ja vaati multa aina vaan enemmän, ilkeili ja jopa uhkaili. Kyseli ja uteli fiiliksiä ja sitten kun sanoin että on ollut aika rankka projekti ja olen väsynyt kun en saanut oikein olla lomallakaan rauhassa, niin sain vihaisen ja ylenkatsovan kommentin että minun asemassani pitää jo osata priorisoida ja delegoida töitä (niin siis kenelle). Lepääminen on omalla vastuulla. Vastaavasti kohta sain lisäprojektin, ei siis pienintäkään empatiakykyä vaan lisää vettä myllyyn. Osoitin heikkouden merkkiä ja hyenan tavoin hän iski heti. Merkit hänen sairaalloisesta luonteestaan olivat käsinkosketeltavat.
Kollegalla jota kiusasi vielä enemmän oli myös se lähtökohta ettei voinut sietää tätä johtajaa (hänen aikaisemman taustansa takia) ja hän taisi antaa sen vielä näkyäkin. Taisi koitua hänenkin kohtaloksi.
Toisaalta eräs henkilö joka avoimesti mielisteli ja hakeutui pomomme lähipiiriin oli narskujohtajan selkeä suosikki jota nosti jalustalle. Oikein siis niin että sitä ei voinut olla näkemättä kukaan. Tätä henkilöä johtaja auttoi, tuki, neuvoi, kannatteli, koulutti ja opasti. Häntä ei moitittu eikä hänelle huomauteltu joka asiasta, vaikka mitä tapahtui ja tuloskin oli joissain todella huono.
Nyt kun tarkemmin mietin niin heissä oli kyllä jotain samaa.
Kyllä vakka kantensa valitsee (vanha Suomalainen sanonta).
Uhriksi valikoituu usein joku sellainen, jolla on taustallaan samankaltaisia vaikeita kokemuksia kuin narsistilla itsellään.
uhri voi myös olla fiksumpi ja kauniinpi,sitä ei narsisti kestä. tosiaan joskus uhri voi olla liian kova pala.
toivon välillä että narsu kohtaa voittajansa. sosiopaatti voi ehkä huijata narsistia ja kyllä narsistitkin saa joskus runtua muilta. ja jää kiinni valheista,valehtelusta,varastamisesta jne.
No sellainen joka on potentiaalinen kilpailija tai sillä on jotakin mitä narsku haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan narsisti on monesti ahkera ja noudattaa pilkun tarkasti sääntöjä, odottaen että muutkin noudattavat niitä niin kuin hänkin on ajatellut . Odottaa että myötäilet häntä, jos et tee näin, valittaa jatkuvasti ylemmille tahoille, sinun työpanosta väheksyen, valehtelemalla jne... narsisti yrittää miellyttää ja kaveerata ylempien kanssa. Jos sinä saat kiitosta tai bonuksen työstä, ei ymmärrä sitä ollenkaan.
Pahinta on se että omaa paremmuttaan pönkittääkseen, käy aina valittamassa toisten pienistäkin virheistä pomolle. vaikka virhe on saatu hoidettua hyvin jo työntekijöiden kesken.
Tulehduttaa työilmapiirin totaalisesti.
Itse en ole suostunut narsistin lampaaksi, toki siitä olen joutunut kärsimään . Olen käynyt pomon juttusilla narsistin valheiden takia. Jos pomo ei tiedä kummonen tyyppi valittaja on niin ensimmäiseksi valittaja on aina voittaja.
Toiselta se on vaan selittelyn makua.
Kostin tälle narsistil
Eihän tuo ole narsisti. Narsistilla on hovi ja hän pelaa ihmisillä yhdessä hovin kanssa. Mistä tiedät, että on sinusta kielinyt tai kenestä muustakaan? Taidat kostaa varmuuden vuoksi. Ehkä kuulut ihan toisen oikean narsistin hoviin ja toimit marionettina hänen pyrkimyksilleen joka on savustaa keksityin syin tuo ulos jolle kostit.
Ei toi ihminen mikään narsku ole, vaan extra kirjoimilla höystetty.