Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi julkisissa kulkuneuvoissa on vanhuksille ja raskaina oleville merkityt paikat?

Vierailija
23.09.2019 |

Ei niissä ikinä vanhuksia tai raskaana olevia istu eikä edellä mainituille juuri koskaan tarjota paikkoja. Käytän päivittäin julkisia kulkuvälineitä ja tämä on todella kiinnittänyt huomioni. Tarjosiko kukaan teille paikkaansa kun olitte raskaana? Tarjoatko sinä ikinä paikkaasi edellä mainituille? Erittäin epäkohteliasta ja selkeästi osa suomalaista kulttuuria kun ne ovat vähemmistöä, jotka sitä paikkaa tarjoavat ikääntyneemmille tai raskaana oleville.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paikkaa voi ihan pyytää, eikä vaan olettaa automaattisesti saavansa sen. Lisäksi nykyään ylipaino on ongelma, joten kaikista naisista ei edes tunnista ovatko raskaana vai eivät. Kuvittele millainen loukkaus olisi, jos antaisit paikkasi "raskaana" olevalle, joka olikin vain lihava.

Ainakin Lontoossa ongelmaan on ratkaisuksi sellaisia "baby on board" -pinssejä :) Istumapaikkoja myös tarjotaan raskaana oleville todella aktiivisesti, monesti useampi ponnahtaa ylös.

Monissa maissa käytöstavat ovat kohdallaan, paikkoja tarjotaan vanhuksille ja raskaana oleville ja miehet etenkin pomppaavat ylös tarjoamaan paikkaansa. Joissakin kaukomaissa riittää kun on nainen eikä tarvitse olla vanhus vaan 40+ tai minkä ikäinen tahansa ja miehet nousevat antamaan paikkansa. 

Japanissa ponnahtelivat vanhat naiset ja antoivat paikkoja nuorille miehille. 

Tämä vaan sivuhuomautuksena, muistui tässä kohdin mieleen.

Vierailija
42/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin yksi joka ei tarjoa. Itsellä raskas työpäivä takana ja pitkä bussimatka kotiin. Nautin istumapaikastani jos sellaisen ehdin saada. Jos joku kauniisti kysyisi niin varmaan antaisin paikkani koska en haluaisi tehdä asiasta numeroa, mutta en ymmärrä miksi raskaanaolevien, vanhusten tai lasten pitäisi automaattisesti saada jotain erityiskohtelua.

Et ymmärrä? Mitenhän olet noilla aivoilla saanut minkäänlaisen työpaikan. Mutta tässä yksinkertainen syy: vanhukset, raskaana olevat ja lapset kaatuvat helpommin, ja kaatumisen seuraukset ovat keskimäärin pahemmat kuin muilla. Lisäksi nämä ihmisryhmät myös väsyvät vähemmästä.

Kumpi sitten onkaan huonompi tapa; olla tarjoamatta paikkaa vai alkaa noin vaan haukkua toisia internetissä?

Kyseessä ei ollut haukku, vaan ihmettely. Onhan se nyt aivan selvää, että jos ei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, ei ole kovinkaan älykäs.

Kyseenalaistit kommentilla älyäni, ja minä en sitä ainakaan kovin kohteliaana tapana pidä. Kyllä se kertoo enemmän sinusta, kun luulet pystyväsi tulkitsemaan muiden älykkyyksiä yhden viestin perusteella.

Näyttää siltä, että tulkitset viestejäni tahallaan väärin, mutta selvennetään nyt vielä: tiedän kyllä syyn siihen, miksi jotkut kyseistä mieltä ovat, mutta minulle se ei ole vielä riittävä syy ruveta tarjoamaan paikkaani jokaiselle bussiin nousevalle raskaanaolevalle, yli 70-vuotiaalle tai alle 10-vuotiaalle.

Joku sinua alitajuisesti hiertää, kun koet tarpeelliseksi puolustautua noin voimakkaasti.

Onhan itsellesikin varmaan selvää, että käytöksesi on moukkamaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan koskaan nähnyt että bussissa siihen kuskin takana olevaan paikkaan olisi mennyt joku näkövammainen? 🤔

Olen nähnyt, kun päivittäin busseilla kuljen.  Ja kerran itse annoin sen paikan, kun näkövammainen tuli valkoisen kepin kanssa kyytiin.

Omakin ulkonäkö on jo mennyt. 

Vierailija
44/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ääliöt nyt tajua, että kaikki sairaudet eivät näy päällepäin?! Se terveen näköinen tyyppi voi olla ihan yhtä oikeutettu istumapaikkaansa.

Vierailija
45/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevalta voi kunnolla kaatuessa pahimmillaan irrota istukka. Se on hengenvaarallinen tilanne sekä äidille että vauvalle ja tällöin kyllä se muidenkin matka katkeaa ambulanssia odotellessa.

Kuka tahansa voi loukkaantua hengenvaarallisesti bussissa kaatuessaan.

En tällä tarkoita, etteikö raskaana oleville pitäisi antaa paikkaa. Mutta jotenkin ajattelen, että heidän voi olla raskasta seistä, enkä niinkään, että tasapainonsa olisi jotenkin muita huonompi.

Vierailija
46/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksille merkityttyjen paikkojen istuimet ovat korkeampia kuin muiden. Korkealta istuimelta on helpompi nousta ylös kuin matalalta. 

Muuta syytähän sille ei ole, koska totta kai jokainen normaalijärkinen ymmärtää, että kaikki istumapaikat kuuluu ensisijaisesti niille, joiden on erityisen vaikeaa tai raskasta seistä.

Vierailija
47/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sydämen vajaatoiminta. Olen hoikka, nuorehko nainen enkä näytä sairaalta. Bussissa pitkään seisoessa on vaarana että pyörtyä kupsahdan. Vältän istumista noille tietyille paikoille juuri siksi että sairaus ei minusta näy. Jos ko. paikalle istuisin niin varmaan antaisin paikan vanhukselle tai raskaana olevalle kun sellainen bussiin tulisi. Menen yleensä bussin takaosaan jos suinkin mahdollista.

Vierailija
48/48 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse linkkaamassa kyynärsauvojen kanssa täydessä bussissa vapaalle penkille, kun joku täti säntäsi äkkiä viemään paikan nenäni edestä.

Näin pk-seudulla.

Samoin hissit ja muut, jotka oli ensisijaisesti tarkoitettu liikuntarajoitteisille, toimivat kivasti täysin liikuntakykyisten oikaisureitteinä.

Mä näytän päälle päin täysin terveeltä, mutta selkävamman takia en voi nousta portaita kovin helposti. Käytän siis hissiä. Kyllä sinne hissiin muitakin mahtuu. Sille en voi mitään jos pelkäät ihmisiä ja tarvitset hissin vain yksityiseen käyttöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme