Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi julkisissa kulkuneuvoissa on vanhuksille ja raskaina oleville merkityt paikat?

Vierailija
23.09.2019 |

Ei niissä ikinä vanhuksia tai raskaana olevia istu eikä edellä mainituille juuri koskaan tarjota paikkoja. Käytän päivittäin julkisia kulkuvälineitä ja tämä on todella kiinnittänyt huomioni. Tarjosiko kukaan teille paikkaansa kun olitte raskaana? Tarjoatko sinä ikinä paikkaasi edellä mainituille? Erittäin epäkohteliasta ja selkeästi osa suomalaista kulttuuria kun ne ovat vähemmistöä, jotka sitä paikkaa tarjoavat ikääntyneemmille tai raskaana oleville.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun jenkeissä niggarit laitettiin taakse busseissa.

Vierailija
22/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin yksi joka ei tarjoa. Itsellä raskas työpäivä takana ja pitkä bussimatka kotiin. Nautin istumapaikastani jos sellaisen ehdin saada. Jos joku kauniisti kysyisi niin varmaan antaisin paikkani koska en haluaisi tehdä asiasta numeroa, mutta en ymmärrä miksi raskaanaolevien, vanhusten tai lasten pitäisi automaattisesti saada jotain erityiskohtelua.

Et ymmärrä? Mitenhän olet noilla aivoilla saanut minkäänlaisen työpaikan. Mutta tässä yksinkertainen syy: vanhukset, raskaana olevat ja lapset kaatuvat helpommin, ja kaatumisen seuraukset ovat keskimäärin pahemmat kuin muilla. Lisäksi nämä ihmisryhmät myös väsyvät vähemmästä.

Kumpi sitten onkaan huonompi tapa; olla tarjoamatta paikkaa vai alkaa noin vaan haukkua toisia internetissä?

Kyseessä ei ollut haukku, vaan ihmettely. Onhan se nyt aivan selvää, että jos ei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, ei ole kovinkaan älykäs.

Kyseenalaistit kommentilla älyäni, ja minä en sitä ainakaan kovin kohteliaana tapana pidä. Kyllä se kertoo enemmän sinusta, kun luulet pystyväsi tulkitsemaan muiden älykkyyksiä yhden viestin perusteella.

Näyttää siltä, että tulkitset viestejäni tahallaan väärin, mutta selvennetään nyt vielä: tiedän kyllä syyn siihen, miksi jotkut kyseistä mieltä ovat, mutta minulle se ei ole vielä riittävä syy ruveta tarjoamaan paikkaani jokaiselle bussiin nousevalle raskaanaolevalle, yli 70-vuotiaalle tai alle 10-vuotiaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin yksi joka ei tarjoa. Itsellä raskas työpäivä takana ja pitkä bussimatka kotiin. Nautin istumapaikastani jos sellaisen ehdin saada. Jos joku kauniisti kysyisi niin varmaan antaisin paikkani koska en haluaisi tehdä asiasta numeroa, mutta en ymmärrä miksi raskaanaolevien, vanhusten tai lasten pitäisi automaattisesti saada jotain erityiskohtelua.

Et ymmärrä? Mitenhän olet noilla aivoilla saanut minkäänlaisen työpaikan. Mutta tässä yksinkertainen syy: vanhukset, raskaana olevat ja lapset kaatuvat helpommin, ja kaatumisen seuraukset ovat keskimäärin pahemmat kuin muilla. Lisäksi nämä ihmisryhmät myös väsyvät vähemmästä.

Kumpi sitten onkaan huonompi tapa; olla tarjoamatta paikkaa vai alkaa noin vaan haukkua toisia internetissä?

Kyseessä ei ollut haukku, vaan ihmettely. Onhan se nyt aivan selvää, että jos ei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, ei ole kovinkaan älykäs.

Kyseenalaistit kommentilla älyäni, ja minä en sitä ainakaan kovin kohteliaana tapana pidä. Kyllä se kertoo enemmän sinusta, kun luulet pystyväsi tulkitsemaan muiden älykkyyksiä yhden viestin perusteella.

Näyttää siltä, että tulkitset viestejäni tahallaan väärin, mutta selvennetään nyt vielä: tiedän kyllä syyn siihen, miksi jotkut kyseistä mieltä ovat, mutta minulle se ei ole vielä riittävä syy ruveta tarjoamaan paikkaani jokaiselle bussiin nousevalle raskaanaolevalle, yli 70-vuotiaalle tai alle 10-vuotiaalle.

Tiedät siis heihin kohdistuvat riskit, etkä siltikään nosta takamustasi penkistä? Hyvä on, olin väärässä ja olen pahoillani. Et olekaan vähä-älyinen, olet itsekäs ja ilkeä.

Vierailija
24/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan paikkaani aina vanhuksille ja raskaana oleville. Muistan kun itse viimeisilläni raskaana olevana olen seisonut ruuhkabussissa eikä kukaan ole tarjonnut paikkaa.

Lähisukulaiseni kertoi, kuinka aikoinaan joutui kesäkuumalla istahtamaan bussin lattialle, ettei olisi pyörtynyt. Hän oli tuolloin töistä tulossa viimeisiä päiviä ennen äitiysloman alkua, eli oli hyvin näkyvästi raskaana.

Vierailija
25/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan nähnyt että bussissa siihen kuskin takana olevaan paikkaan olisi mennyt joku näkövammainen? 🤔

Vierailija
26/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä useinkaan voi tietää onko joku raskaana vai läski. Ehkä jotenkin vielä kesällä, mutta ei enää kylmemmän sään vaatteissa.

Vierailija
27/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan koskaan nähnyt että bussissa siihen kuskin takana olevaan paikkaan olisi mennyt joku näkövammainen? 🤔

No eihän ne näe lukea sitä kylttiä hölmö.

Vierailija
28/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli tupaten täynnä oleva ruuhkabussi, kesäkuuma ja bussin ilmastointi rikki. Oli vielä ruuhka-aikakin niin bussin matka oli normaalia hitaampi ja pysähdyksiä enemmän. Seisoin käytävällä raskausvatsani kanssa eikä kukaan tehnyt elettäkään tarjotakseen paikkaansa. Raskaudesta ei voinut erehtyä, olin hoikka ja mahani valtava. Kaikki tuntuivat tahallaan katselevan kattoon ettei vain joutuisi puhutelluksi. En siis kehdannut pyytää keneltäkään että pääsisinkö istumaan, kun ihmiset oikein välttelivät kontaktin mahdollisuutta.

Vierailija
29/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäis olla ykkösluokkapaikat myös, sellaset vip-paikat. En tykkää olla rahvaan kanssa vierekkäin. Shamppistarjoilu olis kyllä kova juttu myös.

Vierailija
30/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaina :DD Lihavilleko?

Vierailija
31/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Koska raskaan olevat luulee olevansa parempia kuin muut

Tässähän se vastaus tulikin. Jotkut tarvitsevat selkeitä, yksiselitteisiä ohjeita toimiakseen oikein, kun taas suurin osa tajuaa antaa vanhuksille ja invalideille paikan käyttämällä omaa päättelykykyään.

Vierailija
32/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin se missä lukee raaputtamisen jäljiltä "Vammaset" ja sen alapuolella "Paska" :D

Vierailija
33/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä useinkaan voi tietää onko joku raskaana vai läski. Ehkä jotenkin vielä kesällä, mutta ei enää kylmemmän sään vaatteissa.

Onko sillä merkitystä? Eikö lihavanakin ole vaikea matkustaa seisomapaikoilla?

Vierailija
34/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt näkövammaisen istuvan paikalleen, useastikin.

Annan myös istumapaikkani vanhuksille, pienille lapsille, raskaana oleville.

Luojan kiitos en joudu nyt itse raskaana olevana kulkemaan julkisilla. Nopeasti tulee huono ja heikottava olo paikallaan seistessä ja kehon hallinta ihan mitätön normaaliin verrattuna. Varmasti pyllähtäisin lattialle pienemmästäkin bussin yllätysliikkeestä.

Työskentelen itse julkisen liikenteen parissa (en bussikuskina) ja kyllä ärsyttää katsoa nykyihmisten itsekkyyttä. Saatan heidät ohimennessä pyytää siirtymään näiltä paikoilta, mikäli näen jonkun tarvitsevan paikkaa enemmän. Virkapukuista uskotaan kyllä. Saisi moni kyllä hävetä.

Vierailija
35/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse linkkaamassa kyynärsauvojen kanssa täydessä bussissa vapaalle penkille, kun joku täti säntäsi äkkiä viemään paikan nenäni edestä.

Näin pk-seudulla.

Samoin hissit ja muut, jotka oli ensisijaisesti tarkoitettu liikuntarajoitteisille, toimivat kivasti täysin liikuntakykyisten oikaisureitteinä.

Vierailija
36/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Hopeaketuille omat paikat!

Vierailija
37/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tarjosi harmaatukkainen täti paikkaa bussissa kun olin 8. kuukaudella raskaana. Tuli hyvä mieli.

Vähän myöhemmin tulin kaupungilta kolmen ison kassin kanssa ja istuin ensimmäiseen penkkiin (leveä yhden ihmisen penkki, jossa ei ollut mitään erikoismerkkejä). Seuraavalla pysäkillä kyytiin nousi vanhus, joka kaiveli laukustaan maksuvälinettä aika pitkään kuskin edessä, jolloin kuski osoitti minua ja sanoi vanhukselle ”ota tuo istumapaikka”. Onneksi joku takanani huomautti heti että siinäkin oli vapaa paikka, joten minun ei tarvinnut siirtyä kasseineni. Tuntui, että kuski mulkoili minua pahasti koko loppumatkan. En osannut sanoa yhtään mitään puolustuksekseni.

Ylipainoa minulla kyllä on, ja sillä hetkellä sellaiset vaatteet, ettei kuski ehkä istuessani huomannut minun olevan raskaana. Sitä paitsi paidassa oli joku kissan kuva ja räpläsin tablettia, eli näytin kai vain tyypilliseltä nykyajan nuorelta joka ei arvosta vanhuksia sen vertaa että siirtyisi (en huomannut koko vanhusta saati katsonut oliko muita paikkoja vapaina ennen kuin kuski osoitti hänelle paikkaani).

Se etupenkki on juuri hyvä.vanhuksille, koska siitä.on lyhyt matka ja kuski näkee koko ajan. Itsekin tykkään istua siinä juuri sen tilavuuden takia.

Vierailija
38/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tiesitkö, että useassa se ikkunan puoleinen penkki nousee ylös ja siihen mahtuu opaskoira hyvin.

Vierailija
39/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerran. Siirryin pois siitä paikalta, kun tuli näkövammainen ja opaskoira.

Vierailija
40/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevalta voi kunnolla kaatuessa pahimmillaan irrota istukka. Se on hengenvaarallinen tilanne sekä äidille että vauvalle ja tällöin kyllä se muidenkin matka katkeaa ambulanssia odotellessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän