Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi julkisissa kulkuneuvoissa on vanhuksille ja raskaina oleville merkityt paikat?

Vierailija
23.09.2019 |

Ei niissä ikinä vanhuksia tai raskaana olevia istu eikä edellä mainituille juuri koskaan tarjota paikkoja. Käytän päivittäin julkisia kulkuvälineitä ja tämä on todella kiinnittänyt huomioni. Tarjosiko kukaan teille paikkaansa kun olitte raskaana? Tarjoatko sinä ikinä paikkaasi edellä mainituille? Erittäin epäkohteliasta ja selkeästi osa suomalaista kulttuuria kun ne ovat vähemmistöä, jotka sitä paikkaa tarjoavat ikääntyneemmille tai raskaana oleville.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoan paikkaani aina vanhuksille ja raskaana oleville. Muistan kun itse viimeisilläni raskaana olevana olen seisonut ruuhkabussissa eikä kukaan ole tarjonnut paikkaa.

Vierailija
2/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan paikkaani aina vanhuksille ja raskaana oleville. Muistan kun itse viimeisilläni raskaana olevana olen seisonut ruuhkabussissa eikä kukaan ole tarjonnut paikkaa.

Samoin minä tarjoan, viimeksi pari päivää sitten. (Tai nousin ylös jo ja vaihdoin taaemas, kun huomasin seuraavalta pysäkiltä olevan tulossa kyytiin vanhuksia. Eli kukaan ei varmaan huomannut, että annoin paikkani heille.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä mene niille istumaan, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin menen. Ja jos bussi on ihan täynnä niin kyllä jokaisen pitäisi tajuta että lapselle, vanhukselle tai esim. kyynärsauvojen kanssa liikkuvalle istumapaikka tarjotaan.

Vierailija
4/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tarjotaan. Ja ainakin vanhus kehtaa pyytää, kun siinä on merkki.

Vierailija
5/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paikkaa voi ihan pyytää, eikä vaan olettaa automaattisesti saavansa sen. Lisäksi nykyään ylipaino on ongelma, joten kaikista naisista ei edes tunnista ovatko raskaana vai eivät. Kuvittele millainen loukkaus olisi, jos antaisit paikkasi "raskaana" olevalle, joka olikin vain lihava.

Vierailija
6/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle tarjottiin istumapaikkoja kun olin raskaana. Samoin olen huomannu vanhuksille tarjottavan ja tarjoan toki itsekin jos on tarpeen.

Vierailija
7/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei tarjota. Kuski joutuu joskus huutamaan, että reput pois viereiseltä paikalta, että kaikki mahtuvat istumaan.

Vierailija
8/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paikkaa voi ihan pyytää, eikä vaan olettaa automaattisesti saavansa sen. Lisäksi nykyään ylipaino on ongelma, joten kaikista naisista ei edes tunnista ovatko raskaana vai eivät. Kuvittele millainen loukkaus olisi, jos antaisit paikkasi "raskaana" olevalle, joka olikin vain lihava.

Tietysti tulee pyytää paikkaa jos sitä haluaa mutta usein vanhukset jäävät seisomaan kun kaikki tuijottavat älypuhelimiaan napit korvissa. Etenkin nuoret miehet on kasvatettu täysin kieroon kun jättävät vielä niitä reppuja tyhjille paikoille ja uppoutuvat peleihinsä. 

9/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska raskaan olevat luulee olevansa parempia kuin muut

Vierailija
10/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset eivät edes huomaa, missä ne heille tarkoitetut paikat ovat.

Eivätkä viitsi / uskalla pyytää paikkaa keneltäkään, eivät halua häiritä muita.

Surullista.

Vierailija
11/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vammaisille, vammaisena romahdankin lähinnä lattialle makaamaan että ois jalat samalla tasolla ku sydän. Siihen noi paikat ei juurikaan auta ellei nosta jalkoja jollai tavalla ylös eikä ole erityisiä paikkoja missä voisi nostaa jalkoja.

Joten sitä sitten istutaan ku joku joogi ja koetetaan olla oksentamatta tai pyörtymättä tai vastaavaa. Eikä mikään näy päälle muuten kuin että pidetään ehkä känniääliönä tai keharina.

Vierailija
12/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin yksi joka ei tarjoa. Itsellä raskas työpäivä takana ja pitkä bussimatka kotiin. Nautin istumapaikastani jos sellaisen ehdin saada. Jos joku kauniisti kysyisi niin varmaan antaisin paikkani koska en haluaisi tehdä asiasta numeroa, mutta en ymmärrä miksi raskaanaolevien, vanhusten tai lasten pitäisi automaattisesti saada jotain erityiskohtelua.

Vierailija
13/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hyviin tapoihin kuuluisi tarjota oli merkkiä tai ei?

Vierailija
14/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjosi harmaatukkainen täti paikkaa bussissa kun olin 8. kuukaudella raskaana. Tuli hyvä mieli.

Vähän myöhemmin tulin kaupungilta kolmen ison kassin kanssa ja istuin ensimmäiseen penkkiin (leveä yhden ihmisen penkki, jossa ei ollut mitään erikoismerkkejä). Seuraavalla pysäkillä kyytiin nousi vanhus, joka kaiveli laukustaan maksuvälinettä aika pitkään kuskin edessä, jolloin kuski osoitti minua ja sanoi vanhukselle ”ota tuo istumapaikka”. Onneksi joku takanani huomautti heti että siinäkin oli vapaa paikka, joten minun ei tarvinnut siirtyä kasseineni. Tuntui, että kuski mulkoili minua pahasti koko loppumatkan. En osannut sanoa yhtään mitään puolustuksekseni.

Ylipainoa minulla kyllä on, ja sillä hetkellä sellaiset vaatteet, ettei kuski ehkä istuessani huomannut minun olevan raskaana. Sitä paitsi paidassa oli joku kissan kuva ja räpläsin tablettia, eli näytin kai vain tyypilliseltä nykyajan nuorelta joka ei arvosta vanhuksia sen vertaa että siirtyisi (en huomannut koko vanhusta saati katsonut oliko muita paikkoja vapaina ennen kuin kuski osoitti hänelle paikkaani).

Vierailija
15/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin yksi joka ei tarjoa. Itsellä raskas työpäivä takana ja pitkä bussimatka kotiin. Nautin istumapaikastani jos sellaisen ehdin saada. Jos joku kauniisti kysyisi niin varmaan antaisin paikkani koska en haluaisi tehdä asiasta numeroa, mutta en ymmärrä miksi raskaanaolevien, vanhusten tai lasten pitäisi automaattisesti saada jotain erityiskohtelua.

Et ymmärrä? Mitenhän olet noilla aivoilla saanut minkäänlaisen työpaikan. Mutta tässä yksinkertainen syy: vanhukset, raskaana olevat ja lapset kaatuvat helpommin, ja kaatumisen seuraukset ovat keskimäärin pahemmat kuin muilla. Lisäksi nämä ihmisryhmät myös väsyvät vähemmästä.

Vierailija
16/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Lontoossa ongelmaan on ratkaisuksi sellaisia "baby on board" -pinssejä :) Istumapaikkoja myös tarjotaan raskaana oleville todella aktiivisesti, monesti useampi ponnahtaa ylös.

Vierailija
17/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Lontoossa ongelmaan on ratkaisuksi sellaisia "baby on board" -pinssejä :) Istumapaikkoja myös tarjotaan raskaana oleville todella aktiivisesti, monesti useampi ponnahtaa ylös.

Monissa maissa käytöstavat ovat kohdallaan, paikkoja tarjotaan vanhuksille ja raskaana oleville ja miehet etenkin pomppaavat ylös tarjoamaan paikkaansa. Joissakin kaukomaissa riittää kun on nainen eikä tarvitse olla vanhus vaan 40+ tai minkä ikäinen tahansa ja miehet nousevat antamaan paikkansa. 

Vierailija
18/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä? Mitenhän olet noilla aivoilla saanut minkäänlaisen työpaikan. Mutta tässä yksinkertainen syy: vanhukset, raskaana olevat ja lapset kaatuvat helpommin, ja kaatumisen seuraukset ovat keskimäärin pahemmat kuin muilla. Lisäksi nämä ihmisryhmät myös väsyvät vähemmästä.

Kumpi sitten onkaan huonompi tapa; olla tarjoamatta paikkaa vai alkaa noin vaan haukkua toisia internetissä?

Vierailija
19/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vammatkaan eivät näy päällepäin, ja minua ainakin on mulkoiltu joskus pahasti, kun en siksi omaa paikkaani ole antanut.

Vierailija
20/48 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitten onkaan huonompi tapa; olla tarjoamatta paikkaa vai alkaa noin vaan haukkua toisia internetissä?

Kyseessä ei ollut haukku, vaan ihmettely. Onhan se nyt aivan selvää, että jos ei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, ei ole kovinkaan älykäs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi