"Kaurapuuro pitää nälän poissa"..
Ei pidä paikkansa. Syön joka aamu kaurapuuroa. Tunti syönnin jälkeen vatsa kurisee nälästä ja on heikko olo. Ellen ole tunkenut puuroon läjää raejuustoa, banaaniviipaleita, marjoja. Mistä tuo ajatus edes tulee, että puurolla pysyy nälkä loitolla?
Kommentit (60)
Kai nyt jokainen tajuaa ettei pelkkä puuro mihinkään riitä? Itse teen puuron maitoon, laitan sekaan noin ruokalusikallisen raejuustoa ja syön keitetyn kananmunan. Hyvin pärjää lounaaseen.
Vierailija kirjoitti:
1 dl kaurahiutaleita on 150 kcal. Jos puuron keittää 2dl maitoon, 100 kcal. Siihen vielä voisilmä (10 g), kaloreita tulee 70 lisää. En syö puuroa, joten en nyt tiedä mikä on mittasuhde puuronkeitossa, mutta laskekaa itse.
Itse en syö aamupalaa ollenkaan ja olen sitä mieltä, että tervettä nälkää on hyvä sietää. Juo lasi vettä jos vähän hiukoo.
Mitä tässä piti kauhistua? Pidätkö tuota siis jotenkin liiallisena kalorimääränä vai?
Söin aamulla kaurapuuron. Nyt ei ole vielä nälkä, mutta aion syödä silti, kun menen tästä kotiin. Hyvin puurolla pärjää!
Olen kevyt ihminen, ehkä tämä ei isoluisille toimi.
Puurosta tulee aluksi ähky olo, mutta melkein saman tien nälkä....
Ihme myytti, että muka pitäisi kylläisenä.
Vaatii tosiaan rasvaa seurakseen mikä taas itselle ei sovi välttelen rasvaa.
Miksi kaurapuuro olisi muka parempi kuin täysjyväruisleipä, jonka päällä rasvaa, kinkkua ja paparikasiivu, kuten itsellä? Lisäksi juon kahvia.
Näin ylen dokkarista et puolet ihmisistä tulee kylläiseksi protskusta ja puolet hiilareista. Kuulun itse myös ryhmään joka tulee puuron sijasta kylläiseksi vaikkapa munakkaasta. Eli tuosta johtuu ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aamiainen tarvitsee muutakin kuin vain puuroa. Tällöin kylläisyys säilyy pidempään.
Mutta vain ne muut pitävät kylläisenä. Eli puuron voisi jättää kokonaan pois.
Täysjyvävilja on kasvisten, marjojen ja hedelmien ohella ainoa elintarvikeryhmä, jolla on kiistattomasti ja toistettavasti todettu olevan useita terveyttä edistäviä vaikutuksia ilman mitään haitallisia vaikutuksia (jos siis jätetään pois nämä itsestäänselvät vilja-alllergiat ja keliakiat, joiden potijoille löytyy kuitenkin korvaavia täysjyväviljatuotteita).
Tämä ei pidä kuin osittain paikkaansa. Niitä terveysvaikutuksia on tutkittu vain verrattuna puhdistetun valkoisen viljan syontiin. Ei siis esimerkiksi verrattuna siihen, että viljan sijaan syo kasviksia ja juureksia. Luotettavasti voidaan siis vain todeta että on parempi syodä täysjyvää kuin valkeita vehnäjauhoja - mutta se on sama kuin sanoisi että on parempi juoda päivittäin pullo kaljaa kuin kossua. Tämä on täysin tosi lausunto, mutta ei se kaljasta terveysjuomaa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 dl kaurahiutaleita on 150 kcal. Jos puuron keittää 2dl maitoon, 100 kcal. Siihen vielä voisilmä (10 g), kaloreita tulee 70 lisää. En syö puuroa, joten en nyt tiedä mikä on mittasuhde puuronkeitossa, mutta laskekaa itse.
Itse en syö aamupalaa ollenkaan ja olen sitä mieltä, että tervettä nälkää on hyvä sietää. Juo lasi vettä jos vähän hiukoo.
Mitä tässä piti kauhistua? Pidätkö tuota siis jotenkin liiallisena kalorimääränä vai?
Pointti taisi olla se, että veteen keitetyssä puurossa on vain puolet siitä kalorimäärästä, joka on maitoon keitetyssä voisilmällä varustetussa. Eroa on siis rutkasti valmistustavasta riippuen.
Kyllä se hyvin nälkää kurittaa. Aamulla kun syö niin alkuiltaan jaksaa helposti ilman välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen aina ihmetellyt, vaikka ennenvanhaan söin aamulla lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä, marjoja, lasillisen kevytmaitoa, palan ruisleipää, päällä voita ja leikkelettä ja vielä jonkin hedelmän, niin viimeistään kahden tunnin päästä oli kiljuva nälkä. Nykyään syön kolmen munan munakkaan kermalorauksella ja voissa paistettuna, vihanneksia ja kupin kahvia. Nälkä tulee jotain 4-5 tunnin kuluttua. Kyllä on mukavaa, kun ei ole jatkuvasti nälkä ja väsy, kiitos vhh:n.
No huh, huh..täytyy olla iso mahalaukku jos em. aamupalasta on tunnin päästä kiljuva nälkä. Olisiko syytä totutella hieman pienempii kerta-annoksiin?
t. 52v ja koko elämänsä hoikkana pysynyt
Kiva, että sinä pärjäät pelkällä puurolla. Mutta kun aloit syyllistämään muita, niin tässä vastine:
Myös minä olen ollut koko ikäni hoikka, jopa liiankin laiha monen mielestä. Tästä huolimatta lautasellinen puuroa aamupalaksi ei riitä mihinkään. Nälkä tulee äkkiä, pyörryttää ja oksettaa.
Ennen vanhaan kaurapuuro tehtiin kunnon kaurasta eikä tämmöisistä nykyajan minuuttijauhoista joissa kaura on esikeitetty. Kaurassa se vika on eikä puurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mietiytyttää tuo kuinka ennen jaksoivat raskaat fyysiset työt nuo köyhimmät puurolla. Siis joskus 1900-luvun alkupuolella, kun voikin oli vielä harvinaista ja myytiin pois rikkaammille.
Kyllä mun edesmenneet isovanhemmat laittoivat voisilmän aamupuuroonsa. Olivat syntyneet 1900-luvun alkupuolella köyhiin koteihin.
Minulle edesmenny isoisä ja hänen sisaruksensa kertoivat, että heillä syötiin aamulla lihasoppaa. Sianlihaa ja läskiä ja pottuja sekä porkkanoita ja paljon sipulia oli joukossa. Puuroja söivät illalla ruisleivän ja silavan kera.
Tää on kyl paksuinta skéídáá mitä koskaan kuullut heti Máskín hyödyllisyyden jälkeen.
Kaura-puuron jälkeen, 30 minuuttia niin on kahta kauheampi nälkä.
Rasvaa ja proteiinii tankkiin -- nälkä pysyy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin kaurapuurosta, eikä kananmunista raejuustosta ja banaanista...
Niin, mutta eihän kukaan puhu pelkästä, paljaasta leipäpalastakaan ja ihmettele, miten se ei pidä nälkää? Eli miksei saa kertoa, että se ongelma ei ole se puuro, vaan se, että ihan kuten leivänkin kanssa, sen puuron kanssa pitää syödä jotain muuta (=rasvaa ja proteiinia + kasviksia), että siitä tulee täysipainoinen, nälkää pitävä aamupala?
Aamulla en kyllä syö mitään salaatteja ja paprikoita ym. Viisi vuosikymmentä on mennyt ilman tuollaisia aamupaloja. Juon yhden capuccinon ja sillä siisti. Joskus kello 10 juon espresson ja syön croissantin. Miten voi olla noin kaamea nälkä ja iso mahalaukku johon jo tuskin herättyä mahtuu puuroa, leipää, leikkelettä, juustoa, tomaattia, kurkkua, voita ja leipää useampia siivuja. Kyllä saa ihmetellä. Oletteko menossa tukkia uittamaan tai metsätöihin tai pellolle, ehkä navettaan lantaa luomaan? Tunnin päästä jättiläisaamupalasta pitää jo olla välipalaa. Aikamoista syömistä, ei ihme, että kaupassakin pitää ravata joka päivä. Eikö kenellekään tule mieleen, että tuollaiset aamupalat ovat aivan LIIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaurapuuro olisi muka parempi kuin täysjyväruisleipä, jonka päällä rasvaa, kinkkua ja paparikasiivu, kuten itsellä? Lisäksi juon kahvia.
Minä 58v mies syönkin harva se aamu molemmat. Ensinnäkin keitän 7 desin puuron eli pari lautasellista. Käytän Elovenan kaurahiutaleita ja kauraleseitä -tuotetta vajaat 3 desiä. Siitä tulee 2 lautasellista. TÄMÄN LISÄKSI keitän 6 desiä juhlamokkaa tai pressaa. Lisäksi syön 4-6 jälkiuuniviipaletta tai 2-3 jälkiuunipalaa Oululaisen täysjyväruista taikka nelisen Fazerin Real ruisviipaletta, joiden päälle tulee palvikinkkua, kohtuullisen vähärasvaista juustoa (Arlan Kadettia, jotain goudaa tai mustaleimaa) plus tomaatti- tai kurkkusiivuja. Tämän lisäksi hörppään lasillisen greippi- tai appelsiinituoremehua ja saatanpa satsata proteiineihin syömällä parit onnellisen kanan munat.
Ei kukaan käske PELKÄLLÄ puurolla pärjäämään mutta puuro on hyvä aamiaisen PERUSTA. Jos en joskus syö puuroa niin vaihtoehtoni on maustamaton (AB-)jogurtti, mihin on sekoitettu jotain makeuttamatonta pähkinähedelmämÿsliä ja pakastemarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitääkin saada mukaan rasvaa. Paljas puuro ei riitä.
Voi on aina voita, sitä ei mikään voita. Voisilmä kuuluu puuroon. Sairaalassakin aamupuuroon saa voita, muuten on levitteinä niitä kissanrasvoja/pattisalvoja.
Saman huomannut. Ei todellakaan pidä nälkää vaikka itsellä oli tapana tunkea siihen 150 g marjoja, maitoa, kananmunaa, raejuustoa, pähkinöitä, voita. Tunnin päästä alkoi jo heikottaa se nälkä, ja vuosia jaksoin tätä juuri sen takia että koko elämän puhuttu sen terveellisyydestä ja nälän loitolla pitämisestä. Vaikken mikään ketoilija ole, niin tosiaan esim neljä kananmunaa paistettuja öljyssä ja kourallinen pähkinöitä pitää nälkää monta tuntia ja olo on miellyttävä sen ajan.
Egyptissä rakensivat pyramidit puuron voimalla. Kyllä puurolla vatsansa täyttää. Ihme nirsoilua tämä nykyajan meno.
Punaiseen maitoon keittää kattilallisen ja syö siitä isoja annoksia vatsansa täyteen - varmasti pysyy nälkä loitolla!
Kaurapuuro aamuisin, hah hah! Heti on nälkä, ja taas tuli hiilihydraatteja lisää...
En syö!