"Kaurapuuro pitää nälän poissa"..
Ei pidä paikkansa. Syön joka aamu kaurapuuroa. Tunti syönnin jälkeen vatsa kurisee nälästä ja on heikko olo. Ellen ole tunkenut puuroon läjää raejuustoa, banaaniviipaleita, marjoja. Mistä tuo ajatus edes tulee, että puurolla pysyy nälkä loitolla?
Kommentit (60)
Itse laitan raejuustoa ja neitsytoliiviöljyä sekaan ja omenahilloa.. Tuo auttaa ainakin vähän.
Champpionin tai ison pojan aamupala = 3 keitettyä kananmunaa (8min), 120g puuroa keitetty samettisen pehmeäksi jonka sekaan pilkotaan iso banaani, mustakahvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen aina ihmetellyt, vaikka ennenvanhaan söin aamulla lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä, marjoja, lasillisen kevytmaitoa, palan ruisleipää, päällä voita ja leikkelettä ja vielä jonkin hedelmän, niin viimeistään kahden tunnin päästä oli kiljuva nälkä. Nykyään syön kolmen munan munakkaan kermalorauksella ja voissa paistettuna, vihanneksia ja kupin kahvia. Nälkä tulee jotain 4-5 tunnin kuluttua. Kyllä on mukavaa, kun ei ole jatkuvasti nälkä ja väsy, kiitos vhh:n.
No huh, huh..täytyy olla iso mahalaukku jos em. aamupalasta on tunnin päästä kiljuva nälkä. Olisiko syytä totutella hieman pienempii kerta-annoksiin?
t. 52v ja koko elämänsä hoikkana pysynyt
Joo no en tiedä mahalaukkuni kokoa. Ihan normaalipainoinen olen aina ollut, 170 cm ja nyt painan 62 kg, olen 50 v. Vhh:lle ryhdyin, kun verenpaine ja verensokeri alkoi olla jatkuvasti vähän koholla. Laihtunut en ole, mutta vatsan pömpötys on lähtenyt, mulla on aina vatsa pömpöttänyt, vaikka nuorena painoin hoikimmillani 50 kg. Olisko se sitten se iso vatsalaukku siellä pömpöttänyt? :D
Olen tehnyt pari kertaa testin:
-syön aamulla pelkän rahkan. -> ei tule nälkää moneen tuntiin.
-syön aamulla sekä rahkan että puuron. -> tulee kiljuva mahakipeä-nälkä heti tunnin päästä.
Jokin kaurapuurossa on minulla sellaista, että se aiheuttaa hyvin nopeasti aivan karmivan ja kiljuvan nälän, jossa mahaan ihan sattuu ja heikottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro saa aikaan viiltävän nälän johon yhdistyy vatsakipu ja kuvottava olo. Tunnin päästä siiyä kun on syönyt.
On parempi olla syömättä mitään kuin syödä kaurapuuroa.
Tuo on ihan myytti. Meillä oli lapsena joka aamu puuroa, useimmiten kaurapuuroa. Muistan miten jo ekalla tunnilla tuntui kiljuva nälkä. Vihasin sitä, mutta äitimme oli kaurapuurouskovainen - juuri tuo että pitää myka nälkää...
Kiva kuulla että en ole ainut jolla käy näin. Pelkkä puuro, tai puuro maidolla / marjoilla saa kammottavan näläntunteen aikaiseksi juuri suunnilleen tunnin päästä aamupalasta. Mahakipua ei ole, mutta vatsa mourii kuin en olisi syönyt pariin päivään ja olo on vähän kuvottava. Miksiköhän näin? Annokseni ei ole pieni, eli ei voi johtua siitä että olisin syönyt vain pienen nokareen puuroa. Hiutaleita on aina 1,5 dl.
1 dl kaurahiutaleita on 150 kcal. Jos puuron keittää 2dl maitoon, 100 kcal. Siihen vielä voisilmä (10 g), kaloreita tulee 70 lisää. En syö puuroa, joten en nyt tiedä mikä on mittasuhde puuronkeitossa, mutta laskekaa itse.
Itse en syö aamupalaa ollenkaan ja olen sitä mieltä, että tervettä nälkää on hyvä sietää. Juo lasi vettä jos vähän hiukoo.
Samaa mieltä. Syön kyllä mielelläni puuroa, mutta pitää olla mukana rasvaa ja jotain proteiinipitoisempaa (esim. siemeniä ja tehty maitoon), mielellään vielä vaikka marjoja/hedelmiä jotta nälkä pysyisi edes vähän pidempään poissa. Välipalana puuro on kätevämpi.
Nyt puhutaankin kaurapuurosta, eikä kananmunista raejuustosta ja banaanista...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aamiainen tarvitsee muutakin kuin vain puuroa. Tällöin kylläisyys säilyy pidempään.
Mutta vain ne muut pitävät kylläisenä. Eli puuron voisi jättää kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä, jos tekee fyysistä työtä. Kevyt istumatyö, ei niin väliä, syökö edes aamupalaa.
No mulla se ei pidä nälkää edes istumatyössä vaikka laittaisin puuroon voisilmän. Yleensä syön tästä syystä puuron vasta iltapalana.
Mun mielestä helpointa on olla syömättä aamupalaa ollenkaan. Nälkä tulee joskus viiden-kuuden tunnin kuluttua heräämisestä, kun taas aamupalan kanssa nälkä on koko päivän.
no ei mikään vie nälkää jos tottunut ahmimaan pari lautasellista tunnin välein.
t.166cm 48kg
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä helpointa on olla syömättä aamupalaa ollenkaan. Nälkä tulee joskus viiden-kuuden tunnin kuluttua heräämisestä, kun taas aamupalan kanssa nälkä on koko päivän.
Minulla taas tulee pahoinvointia, jos en syö tunnin sisällä heräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
no ei mikään vie nälkää jos tottunut ahmimaan pari lautasellista tunnin välein.
t.166cm 48kg
Kysyttiinkö pituus ja paino 🤣
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin kaurapuurosta, eikä kananmunista raejuustosta ja banaanista...
Niin, mutta eihän kukaan puhu pelkästä, paljaasta leipäpalastakaan ja ihmettele, miten se ei pidä nälkää? Eli miksei saa kertoa, että se ongelma ei ole se puuro, vaan se, että ihan kuten leivänkin kanssa, sen puuron kanssa pitää syödä jotain muuta (=rasvaa ja proteiinia + kasviksia), että siitä tulee täysipainoinen, nälkää pitävä aamupala?
Mä syön puuron mieluummin iltaisin, sopii mun kropalle paremmin. Tällöinkin kyllä laitan aina esim. ruokalusikallisen oliiviöljyä sekaan tai syön lisäksi puolikkaan avokadon ja laitan marjoja puuron päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aamiainen tarvitsee muutakin kuin vain puuroa. Tällöin kylläisyys säilyy pidempään.
Mutta vain ne muut pitävät kylläisenä. Eli puuron voisi jättää kokonaan pois.
Täysjyvävilja on kasvisten, marjojen ja hedelmien ohella ainoa elintarvikeryhmä, jolla on kiistattomasti ja toistettavasti todettu olevan useita terveyttä edistäviä vaikutuksia ilman mitään haitallisia vaikutuksia (jos siis jätetään pois nämä itsestäänselvät vilja-alllergiat ja keliakiat, joiden potijoille löytyy kuitenkin korvaavia täysjyväviljatuotteita).
Siis mullakin on sama juttu, luulin että ruuansulatukseni vain toimii jotenkin oudosti. Jos syön kaurapuuroa aamupalaksi niin järkyttävä nälkä tunnin - kahden päästä. Jos en syö aamupalaa ollenkaan, niin pärjäilen ihan hyvin lounasaikaan asti, eikä silloinkaan ole mikään viiltävä nälkä. Aika hauska kuulla että en ole ainoa.
Pitää se, kunhan se on keitetty maitoon, puurossa on iso voisilmä ja lisänä syö pari keitettyä kananmunaa.
Kyllä se brittien halveksittu aamiainen on kultaa. Eli paistettuja munia ja pekonia.