Ihmiset ei tajua mitä konkurssi tarkoittaa!
Matkanjärjestäjä menee konkurssiin ja heti on Facebookissa, vauvapalstalla ja Iltalehdessä suomalaiset huutamassa: Miten käy MINUN 8.11. alkavalle lomamatkalleni?!?! Miksi Tjäreborg ei tiedota mitään MINULLE?! Olen jonottanut tunnin asiakaspalveluun eikä kukaan vastaa!! Huono palvelu!
Siellä on niin monta miljoonaa rahaa kiinni ja TÄLLÄ HETKELLÄ matkalla olevia, että jonkun satunnaisen suomalaisen kahden kuukauden päähän sijoittuva 2500 euron lomamatka ei varmaan ole prioriteettilistalla ensimmäisenä. Se puhelimeen vastaava asiakaspalvelija saattaa olla ihan yhtä epätietoinen kuin hänelle räyhäävä asiakaskin. Siltä työntekijältä vaan meni just kaiken lisäksi työpaikka alta. Se yhtiö on konkurssissa, ei ne voi eikä niiden tarvitse enää palvella ketään silkkihansikoin. Meni jo, firma kaatui.
Sama ilmiö oli silloin, kun lelukauppa teki konkurssin. Samalla minuutilla tuli satoja viestejä heidän Facebook-sivuilleen, jossa vihaiset äidit huutavat kuinka HEIDÄN lapsellaan on käyttämätön 30 euron lahjakortti!!! Kuka korvaa?! Lapselle tuli paha mieli ja on niin käsittämättömän huonoa palvelua, jos korttia ei lunasteta takaisin. Se oli kuitenkin synttärilahja!
Kommentit (48)
Surullinen tilannehan tämä on kaikkien osapuolien näkökulmasta. Minua tässä risoo tämä tyyli; rahaa syynätään vielä viime metreillä kallisiin tv-mainoksiin (joissa huojuvat palmupuut, lomailevat ihmiset onnellisina hiekkarannoilla), myydään matkoja kuin kaikki olisi hyvin, myydään lahjakortteja, myydään toimivaa firmaa. Ihmisiä narutetaan, vaikka tiedetään että palvelua pystytä tarjoamaan.
Tähän käytäntöön ihmiset ovat suuttuneita ja herättää vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tilannehan tämä on kaikkien osapuolien näkökulmasta. Minua tässä risoo tämä tyyli; rahaa syynätään vielä viime metreillä kallisiin tv-mainoksiin (joissa huojuvat palmupuut, lomailevat ihmiset onnellisina hiekkarannoilla), myydään matkoja kuin kaikki olisi hyvin, myydään lahjakortteja, myydään toimivaa firmaa. Ihmisiä narutetaan, vaikka tiedetään että palvelua pystytä tarjoamaan.
= ei pystytä
On tietenkin pahalta kuulostavaa että kaikki viha purkautuu siihen asiakaspalveluhenkilöön, mutta mä ymmärrän toisaalta ihmisten vihan ja raivon tässä yhteydessä.
Kannattaako jatkossa ostaa lahjakortteja? Mä annan lahjat tästä lähtien RAHANA!
Tämä yrityskonkurssihomma kertoo karun totuuden. Lelufirma ja tämä olivat pitkään toiminnassa olleita, ihmiset luottivat kuin pukki suuriin sarviin.
Mikäs tuossa nyt on ongelma, kun luottokortilla maksaa? Rahat saa takaisin luottokorttiyhtiöltä. Turha marista joutavista.
Suomalainen mamma on aurinkokuntamme pölvästein olento. Lapsen synnyttäminen ilmeisesti tappaa samalla äidiltä suurimman osan aivosoluista.
Mutta törkeää oli silti Tjäreborgilta esiintyä niin kuin Thomas Cookin vaikeudet ja mahdollinen konkurssi ei vaikuttaisi heidän roimintaansa mitenkään.
Tällaista infoa oli luettavissa T:n nettisivuilta vielä eilen!
Nyt on toinen ääni kellossa.
Onneksi haistoin palaneen, enkä ostanut halpaa yhdensuuntaista lippua heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuossa nyt on ongelma, kun luottokortilla maksaa? Rahat saa takaisin luottokorttiyhtiöltä. Turha marista joutavista.
Itsekin maksan luottokortilla. Mutta mulla on yllättävän paljon tuttuja, joilla on jotenkin yleisen kielteinen asenne luottokorttimaksuun. Ei voi niitä numeroita antaa minne vaan. Tai sitten on joku vanhanajan näkemys, että luotolla eläminen on melkeinpä syntiä, joten kortin Credit-puolta ei voi käyttää kuin hätätapauksessa jos muuten uhkaa häätö tai nälkäkuolema.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Nekin rahat säästyivät nyt johonkin hyödyllisempään. Ei siellä lomamatkoilla tarvi lennellä, varsinkaan koko pesueen kanssa. Lapset kiittävät!
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "tiedetään"? Neuvotteluja käytiin siinä toivossa, että ne tuottavat tulosta. Ei firma lakkaa mainostamasta ja myymästä siinä vaiheessa, kun vasta pelätään konkurssia. Silloinhan neuvottelutkin voi lopettaa saman tien.
Minä en tähän asiaan muuta kommentoi, mutta eikös tässä ollut nyt vähän epäselvää sekin, mikä firma meni konkurssiin. Jos emoyhtiö menee konkurssiin, ei se nyt ole ihan itsestäänselvää, mitä tytäryhtiölle käy ja ylipäätään, minkä firman varallisuudesta niitä rahoja voidaan vaatia takaisin (jos voidaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin maksan luottokortilla. Mutta mulla on yllättävän paljon tuttuja, joilla on jotenkin yleisen kielteinen asenne luottokorttimaksuun. Ei voi niitä numeroita antaa minne vaan. Tai sitten on joku vanhanajan näkemys, että luotolla eläminen on melkeinpä syntiä, joten kortin Credit-puolta ei voi käyttää kuin hätätapauksessa jos muuten uhkaa häätö tai nälkäkuolema.
Tämä. Tosiasia kuitenkin on, että eihän luottokorttiyhtiölle ole velkaa kuin muutaman minuutin ajan. Ensin ostaa matkan (esim 6000 €) ja maksaa sen luotolla, sen jälkeen menee verkkopankkiin ja maksaa luotolle matkaan menneen summan (6000 €). Luottoyhtiölle on velkaa vain hyvin pienen hetken. Sama raha lähtee pankkitililtä maksoitpa suoraan matkatoimistolle/lentoyhtiölle vai luotolle. Jälkimmäisessä tapauksessa et kuitenkaan menetä rahojasi, jos matkatoimisto/lentoyhtiö meneekin konkurssiin.
Ei se nyt niinkään ole, että joku iso firma joutuu yhtäkkiä konkurssiin, laittaa lapun luukulle ja kukaan ei arvannut mitään. Kesällä ainakin jo uutisoitiin, että Thomas Cook tarvitsisi miljardi euroa lisää rahaa.
Jos lapsi on saanut synttärilahjaksi parin kympin lahjakortin ja se on lojunut laatikossa kuukausia, niin miksi raivostua. Ei se lahja mikään taloudellinen menetys eikä sitä lapset päiväkausia itke, ellei vanhemmat myllytä kotonakin kuinka lapsen rahat on varastettu.
Sen ymmärrän, että itku saattaa tulla, jos olet lentokentällä lähdössä reissuun kolmen lapsen ja pyörätuolissa istuvan mummon kanssa, lento perutaan yhtäkkiä ja mitään korvaavaa ei ole ja kukaan ei kerro mitään. Ei siinäkään auta se, että mennään matkanjärjestäjän Facebook-sivulle huutamaan ja tehostetaan sitä valitusta miljoonalla huutomerkillä.
Vierailija kirjoitti:
Noi konkurssit ei tule yhtäkkiä johdon tietoon. Se, että he lypsävät silti ihmisiltä rahoja myymällä matkoja esim 2kk päähän, vaikka tietävät jo ettei koko firmaa ole enää silloin olemassakaan niin on se kyllä väärin ja noissa tapauksissa ne fyrkat pitää palauttaa välittömästi esim koko johtoportaan tulevista bonuksista. Tämä leluyhtiökin, joka meni konkkaan niin nekin hoiteli lahjakortteja pokkana, vaikka tiesi ettei ole enää olemassakaan koko firmaa kohta. Tollanen vtunmoista kusettamista.
Sama kävi mm. Anttilan konkurssin kanssa, jota kumma kyllä kukaan ei tunnu enää muistavan. Oli isot alennukset kevään ja kesän aikaan verkkokaupassa ja porukka tilasi tavaraa, tilaukset jumittivat viikkoja, ellei jopa kuukauden kaks varastolla eikä ilmeisesti ollut koskaan aikeissakaan lähteä, kunnes syksyllä tuli ilmoitus konkurssista. Itsellä oli onneksi noin 20e menetys, mutta toisilla saattoi olla satoja euroja kiinni, olisi sitten joskus pitänyt konkurssipesästä niitä summia anoa, ja olisikin kiva tietää mitä noiden ihmisten rahoille kävi. Noh, opinpahan olemaan maksamatta tuotetta etukäteen, oli summa mikä tahansa.
Joo-o. Matkanjärjestäjän konkurssista on ilmoitettu yöllä. Sisaryhtiö sai tiedon emoyhtiön kaatumisesta juuri silloin. Sitä firmaa ei enää ole. Sisaryhtiö ei kaiken järjen mukaan voi varmasti tietää omasta tulevaisuudestaan muutamassa tunnissa. Ei edes tiedetä, onko asiakaspalvelijoilla enää työsuhdetta. Silti puhelinpalvelu ja verkkosivut tukkeessa ja sivu täyttyy tällasista kommenteista:
Voisitteko äkkiä ottaa kantaa siihen miten toimitaan omatoimimatkan hotellin osalta?
Olisi kiva tietää mahdollisimman pian, pitääkö alkaa varaamaan uutta reissua?!
Matka on peruuntumassa ja rahoja ei saa takasin???
Todella vastuutonta ilmoittamista!
Milloin tiedotatte tulevien lomien kohtalosta?!??!!?
Olen tyytymätön asiakas ja olen raatanut niska limassa matkan eteen ja toivon lisätietoja!
Matkatoimisto pimittää tietoja viimeiseen asti!
Mikä on tilanne ensi viikon matkan X suhteen??
Olisi tosiaan kiva tietää järjestetäänkö matkaa Z?!
Asiakaspalvelija löi luurin korvaan! Helvetin hienoa asiakaspalvelua!
Saanko rahani takaisin?!
Miten käy käyttämättömän lahjakortin?
Pääsenkö matkalle 17.12. lähtevälle matkalle?!
Työkaveri, DI, aamulla pohti ääneen, että onhan niillä matkalla olevilla oppaat järkkäämässä lentoja kotiin…. Joo on kai. Taitavat järkätä vaan oman kotimatkansa :)
"Definition of concourse
1 : an act or process of coming together and merging
2 : a meeting produced by voluntary or spontaneous coming together
3a : an open space where roads or paths meet
b : an open space or hall (as in a railroad or airport terminal) where crowds gather"
merriam-webster.com
Vierailija kirjoitti:
Minä en tähän asiaan muuta kommentoi, mutta eikös tässä ollut nyt vähän epäselvää sekin, mikä firma meni konkurssiin. Jos emoyhtiö menee konkurssiin, ei se nyt ole ihan itsestäänselvää, mitä tytäryhtiölle käy ja ylipäätään, minkä firman varallisuudesta niitä rahoja voidaan vaatia takaisin (jos voidaan).
Niinpä, ap sekoittaa nyt kaksi eri firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ap sekoittaa nyt kaksi eri firmaa.
Kyllä, mutta jos olet varannut matkan ajalle 12. - 19.11. ja lentoyhtiöksi on valikoitunut nyt konkurssiin joutunut Thomas Cook, niin oletatko, että sisaryhtiön asiakaspalvelija osaa saman tien tänään vastata kysymykseesi siitä, että mitä tuolle lomamatkalle käy ja saadaanko lento järjestettyä jotenkin muuten? Tai että saatko rahasi takaisin ja milloin? Ja näitä samoja raivostuneita kyselijöitä on satoja. Se asiakaspalvelija ei tiedä edes sitä, että tuleeko huomenna töihin vai ei.
Muutenkin, jos firma on ajautunut konkurssiin, niin olettavatko ihmiset, että työntekijät jäävät sinne vastailemaan puhelimeen ja some-kysymyksiin ihan pelkkää kiltteyttään? Aika harva meistä varmaan jäisi työpaikalleen hengailemaan, jos kerrottaisiin, ettei tällaista firmaa enää ole. Kenen siis oletetaan antavan loistavaa asiakaspalvelua ja tiedottavan asioista?
Tästä taas voidaan oppia se että
a) mikään ei varmaa, vaikka olisi miten vakaa ja varma firma (joka mainosti vielä itseään toissapäivänä!!!)
b) älä koskaan osta ainakaan isoja ostoksia muulla kuin luottokortilla