Kovakourainen neuvolantäti/vauvan asennon tunnustelu
Esikoinen kyseessä ja tämä tapahtuma jäi vähän häiritsemään.
Minulla vaihtui neuvola, ja neuvolan täti ryhtyi sitten kopeloimaan vatsaa ja tunnustelemaan missä asennossa vauva on. Ei saanut varmuutta, joten kutsui toisen tädin tunnustelemaan jotta saa toisen mielipiteen. Molemmat aika nuoria.
Tunnustelu tuntui ikävältä sillä hetkellä, mutta ajattelin että kai sen tuntuukin kuulua. Siinä vaiheessa kun kivut alkoivat ympäri vatsaa ja kestivät yli vuorokauden aloin pohtimaan asiaa uudelleen. Kuuluuko tuollaisen oikeasti sattua? En edes ole mitenkään kipuherkkä ihminen, oli todella runnottu olo.
Aikaisemmassa neuvolassa aikaisemmilla viikoilla vähän vanhempi ja kokeneempi täti tunnusteli myös, mutta hyvin hellävaraisesti ja hyvin sai selvää missä asennossa vauva on.
Asia mietityttää koska nyt pitäisi parin viikon kuluttua mennä uudestaan tuonne neuvolaan kopeloitavaksi - haluaa varmistaa ennen neuvolalääkäriä että vauva on pysynyt päätarjonnassa. (Tätäkin ihmettelin, miksi neuvolantädit sen tarkistaa? Eikö se lääkäri myös selvitä sen asennon..?)
Tottakai otan tämän puheeksi heti neuvolassa, olisin ottanut jo kyseisellä hetkellä mutta varsinaiset kivut alkoivat noin tunti käynnin jälkeen.
Muilla samanlaista? Kuuluuko sattua?
Kommentit (15)
Lääkäri oli paljon kovakouraisempi, mutta ei se enää jälkikäteen sattunut.
En tiedä, itselläni ei ole sattunut kuin synnytyksen jälkeen kohdun koon tunnustelu. Tekee pahaa vieläkin, kun asiaa ajattelee 😰. Hoitaja tosiaan runnoi koko painollaan vatsaani, kuuluuko sen mennä muka niin?
Saman ”pahoinpitelyn” koin aikoinaan. En ikinä uskaltanut ottaa neuvolassa asiaa esille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itselläni ei ole sattunut kuin synnytyksen jälkeen kohdun koon tunnustelu. Tekee pahaa vieläkin, kun asiaa ajattelee 😰. Hoitaja tosiaan runnoi koko painollaan vatsaani, kuuluuko sen mennä muka niin?
Miksi sitä tunnustellaan?
Meillä neuvola lääkäri käsitteli sylivauva vauhdikkaasti ja kuului naksahdus johon lääkäri sanoi oho. Mietin että vauvalta murtui raaja mutta lääkäri kuittasi nopeasti että hänen oma ranteensa vain naksahteli mistä ääni tullut
Vierailija kirjoitti:
Meillä neuvola lääkäri käsitteli sylivauva vauhdikkaasti ja kuului naksahdus johon lääkäri sanoi oho. Mietin että vauvalta murtui raaja mutta lääkäri kuittasi nopeasti että hänen oma ranteensa vain naksahteli mistä ääni tullut
Lisäyksenä vauva ei koskaan kontannut normaalilla tavalla vaan laahasi toista jalkaa perässään. Oppi kuitenkin kävelemään viiveellä ja nyt vaikuttaa olevan kunnossa
Ei kyllä sattunut. Mutta kätilöni oli vanha ja kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Kohtua kuuluu painaa kohtuullisen kovaa. Yleensä siihen tarvitaan muutakin kuin yläraajan voimat. Kyse on sinun hengestäsi ja jos tietäisit miksi sitä kuuluu painaa kovaa ja mitä voi käydä jos niin ei tehdä, voi olla että olisit vain tyytyväinen siitä, että sinulla oli asiantunteva kätilö.
Monet kätilöt eivät uskalla painaa kohtua tarpeeksi kovaa, koska pelkäävät satuttavansa liikaa... se on väärin. Itse mielummin oikeasti painan sen kohdun kun katson jälkeen päin kun vastasyntynyt vauva jää ilman vanhempaansa kuollessaan verenvuotoon.
Valitettavasti se sattuu ja itsekin joudun joka kerta miettimään sen, että teen oikeasti hyvää, enkä tarkoituksella satuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtua kuuluu painaa kohtuullisen kovaa. Yleensä siihen tarvitaan muutakin kuin yläraajan voimat. Kyse on sinun hengestäsi ja jos tietäisit miksi sitä kuuluu painaa kovaa ja mitä voi käydä jos niin ei tehdä, voi olla että olisit vain tyytyväinen siitä, että sinulla oli asiantunteva kätilö.
Monet kätilöt eivät uskalla painaa kohtua tarpeeksi kovaa, koska pelkäävät satuttavansa liikaa... se on väärin. Itse mielummin oikeasti painan sen kohdun kun katson jälkeen päin kun vastasyntynyt vauva jää ilman vanhempaansa kuollessaan verenvuotoon.
Valitettavasti se sattuu ja itsekin joudun joka kerta miettimään sen, että teen oikeasti hyvää, enkä tarkoituksella satuta.
Miksi sitä pitää painaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin tilanne selviäisi sillä, että potilaalle selitettäisiin rauhallisesti, että tämä sattuu mutta tehdään siitä ja siitä syystä. Ehkä sinä selitätkin, mutta suurin osa runnoo menemään eikä puhu mitään. Moni pelästyy yhtäkkistä kipua ja se jää vaivaamaan mieltä. Ihminen muistaa kivun pitkään ja se voi ahdistaakin.
Kaikkien kivuliaiden ja epämiellyttävien toimenpiteiden yhteydessä pitää kertoa miksi niin tehdään ja miksi pitää aiheuttaa kipua. Se pitää siis sanoa ääneen, paitsi jos potilas on erikseen ilmoittanut osaavansa lukea ajatuksia.
Enpä olisi uskonut että luen kommentin 9 vielä nykyään, siis että ilmeisesti kätilö miettii kyllä asiaa muttei vaivaudu äidille sitä selittämään.
Onhan se kohtu aika herkillä raskaana ollessa, ja toisaalta synnyttämätön nainen ei ehkä ymmärrä, että pienikin kosketus voi olla epämukava. Uskon, että auttaa jo se, että seuraavalla kerralla sanot, että kaikki vatsan alueen kosketukset tuntuu kivuliailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se sattuu ja itsekin joudun joka kerta miettimään sen, että teen oikeasti hyvää, enkä tarkoituksella satuta.Miksi sitä pitää painaa?
Mä veikkaisin että siksi, että mahdollisesti kohtuun vuotanut veri lähtee sieltä pois ja kohtu supistuu normaalikokoonsa. Joku terkkari tai kätilö voisi kertoa lisää faktaa. Itse olen ilolla ottanut vastaan kaikki kohdunpainamiset sen jälkeen, kun esikoisen jälkeen jo kotiuduttua lähes kuolin verenvuotoon.
potilas voi myös itse avata suunsa tutkimuksen aikana ja sanoa, että nyt sattuu, kuuluuko sen sattua. sitten voi tutkimuksen tekijä kertoa kuuluukoo sattua vai ei ja miksi sattuu.
Minulle kävi samoin... onneksi oli vaan yksi kerta