löytyykö 1 tyypin diabeetikko-odottajia?
Olen aika epätietoinen, tulisiko minun varata ensimmäinen neuvolakäynti aiemmin kuin normaalisti tms? Meilläpäin 1. neuvolakäynti on normaalisti vasta rv 10 paikkeilla. Ajattelin siis odotella vielä muutamia viikkoja ennenkuin varaan edes aikaa, mutta tuli sitten mieleen että vaatiko raskaus diabeteksen takia erityisseurantaa jo näin varhaisilla viikoilla?
En vielä haluaisi aikoja varailla kun ennen esikoista oli kaksi keskenmenoa ja pelkään että jos nytkin tulee. En oikein halua vielä siksi olla varma että meille tulee toinen vauva..
Nyt on siis viikkoja vasta 5+2.
Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia, miten on mennyt ja oletteko jo synnyttäneet saaneet synnyttää alateitse vai sektiolla? Kuinka usein seurantaa äitipolilla jnejne.
Kiitos jos jaksatte vastata.
t.Aino
Kommentit (10)
Täällä myös yksi YKKÖSTYYPPI ;)
Meillä on ennestään kaksi lasta, molemmat syntyneet sektiolla. Suunniteltuja molemmat, mulla kun ei nuo synnytykset ota käynnistyäkseen edes tuplalääkityksellä.. Eli siksi sektiot. Eka painoin 4,110g ja toinen 3,735g joten ei mitään älysuuria kumpikaan. Nyt kolmatta odotellaan!
Neuvolassa olen käynyt kaikissa raskauksissa hetimmiten, nyt kävin vkolla 6+5. Ja sisätautilekurilla ja äippäpolilla 8+1. Kannattaa soittaa heti, niin saa asiat eteenpäin. OTtavat hba1c:n joka hyvä tarkistaa heti alkuun jos ei ole ihan tarkkaa tietoa missä mennään. Ja neljän viikon välein olen tuosta käynyt, ja vkosta 32 lähtien täällä käydään kerran viikossa ultra, ja kerran viikossa sydänkäyrä- joten seurantaa on. Mutta en valita!
Raskaudet ovat menneet hyvin, toki sitä saa aikalailla (ainakin minä) seurata sokereitaa, mittaan keskimäärin 8-10kertaa päivässä- koska sokerit tuppaa heilumaan. Nyt hba1c oli 7,3--yritystä saada se laskemaan sinne alle seiskan on ja kovasti!
Mutta kysele toki ja diabetesliiton sivuilla on muita mammoja joilla samat taustat!
siis ellei vauva ole todella ison kokoinen.
Sitten jos vaarana ettei vauva mahdu syntymään niin tehdään sectio.
Mulla ei ainakaan tarvinnut mennä aikaisemmin kuin muillakaan,vaan sitä aletaan sitten heti seuraamaan virtsasta ensin ja vasta myöhemmin enemmän.
Ihan alkuaikana sokerirasitusta ei tehdä ainakaan meillä.vasta ensimmäisen ultran jälkeen joka on viikoilla 12-13.
Mutta jos asia huolestuttaa kovin niin kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä.
käyhän tuo alatiesynnytys myös ykköstyypeille, joskus vain päädytään, ihan kuin " normaali" raskaudessakin sektioon. Ja lapsi tosiaan kasvaa loppua kohti aika vauhtia, sokereistakin huolimatta.
Mulla leikkaukset viikoilla 38+5 ja 39. Harvoin mennään loppuun asti- yli ei kai koskaan. Siis kun kyseessä ykköstyyppi, ei raskausajan diabetes.
et mun kaikki tulevat synnytykset on sectioita, ei diabeteksen takia vaan sen takia kun mulla on häntäluu niin edessä ja on myötäämätön. Ja tyttö oli vielä kaiken lisäks perätilassa kun syntyi.
Hba1c on ollu mulla nyt pitkään jo 6,8.
Sasku rv22+4
täytyypä heti ensi viikon alussa soitella äitipolille sitten. Muistinkin että viime käynnillä kun otettiin pitkäaikaissokeri niin hoitaja sanoi että jos raskaaksi tulen niin pitää sitten ilmoittaa että siirtävät käynnit äitipolin puolelle. Tuli puheeksi kun kysyin että voiko mun insuliineilla jatkaa jos tulee raskaaksi. Täytyy toivoa että sokeri olisi hyvällä mallilla edelleen. Ja omaseurantaa mun täytyy todellakin lisätä, se on tahtonut jäädä kun en ole moniin kuukausiin saanut itse mittaamalla yli 8 arvoa. Ei saisi tuudittautua siihen että arvot pysyy jatkuvasti noin hyvinä. Lisäksi mulla on usein sokeri alhaalla, monsti illansuussa 2 pinnassa. Onkohan siitä sikiölle vaaraa? Aluksi huomasin matalat sokerit heti, mutta nyt sokeri menee joskus 1,5 ennen kun huomaan mitään. Vaikuttaakohan raskaus tuntemuksiin?
Onkohan siitä mitään sääntöä että koska pitää ultrassa käydä ekan kerran? Aika hankalaa vaan järjestää kun joutuisin mennä esikoisen kanssa ja saakohan sitä sinne ottaa mukaan kun on aika menijä..
Kiva kuulla että teidän raskauden on mennyt " riskitilasta" huolimata hyvin, ja onnea myös teidän nykyisille raskauksille!
t.Aino
Ultraamisesta..en tiedä onko jotain " rajaa" , mutta mulle on aina sanottu että viimeistään viikolla 12. Ja kivahan se on että nytkin pääsin jo siinä 8viikon kieppeillä. Viimeksi ultrassa oli mukana kaksi lastani, olihan se vähän jännää, mutta hyvin meni! Hoitajat lupasivat katsoa että enimmiltä tuhoilta vältyttiin =).
ja tosiaan nyt seuranta 4vkon välein, kyllähän siinä hoitajaa saa olla etsimässä tiheään. äippäpolilla kun vielä voi vierähtää helposti useampi tuntikin- ainakin täällä, joten ei mielellään lähde sinne koko poppoolla! Ja ensiksi käyn d-hoitajalla, sieltä sisätautilekurille ja sitten ultraan.
Verensokerit on mulla aina, ja varsinkin raskaana sellaisia että ei oikein omien tuntemuksien mukaan uskalla mennä. Kun voi tuntua että nyt on korkealla ja arvo voi olla sen 3,5, hyvä mennä siihen pistämään lisää..Tai toisinpäin, että kahtakymmentä huitelee ja olo että pitäisi sokeria saada.. Että siksi mulla tuo mittari henki ja elämä ;)
Insuliineina mulla on Levermir ja Humalog. Humalog ollut aiemmissakin, levermir uudempi tuttavuus.
En tiedä onko matalista mitä vaikutusta sikiöön, mutta joskus joku lääkäri sanoi, ettei ne liian matalatkaan arvot hyväksi ole. Että se kultainen keskitie kun löytyy niin hyvä homma. Sehän se helppo juttu onkin!
Mutta onnea odotukseen!
Itse kysyin matalista lääkäriltä et onko haittaa niin sanottiin et ei oo mitään, korkeat on haitallisia. Pidin alkuraskaudessa ihan tarkotuksella sokerit tosi alhaalla koko ajan kun mulle on tehty yks keskeytys vaikean epämuodostuman takia ja hba1c oli silloin noin 8.
Pidin sokereita niin matalina et en enää tuntenut koska oli matalat. Matalimmat mitä olen mitannut on 1,2 ja sillon pystyn vielä itse hoitamaan itseni.
Tämän raskauden kohdalla olin ultrassa rv11 ja nähtiin et kaikki on kunnossa ni aloin pitämään sokereita normaalilla tasolla. Keskeytys tehtiin sillon raskausviikol 13.
Olen kyllä aina tiennyt et hba1c pitäis olla alle 7,5 jo ennen raskautta, mutta en voinut tapahtuneelle mitään.
tuli vain mieleen, että tuleeko neuvolan kautta lähete sinne äippäpolille vai pitääkö sinne soittaa itse suoraan. Kun monesti olen tältäkin palstalta lukenut että eivät ota polille ilman lähetettä. Ja pitäisikö siis neuvolassa käydä ensin että saa " viralliset" paperit kuntoon? Viime raskaudessa käytiin yksityisellä ultrassa rv7 paikkeilla ja sain sieltä nlakortin ja sitten neuvolassakin oli jo esitäytetty kortti.. eihän nämä tärkeitä asioita sinänsä ole, eikä varmaan haittaa vaikka vahingossa soittaa ensin " väärään" paikkaan mutta jos tiedätte mikä on oikea järjestys niin olishan se sitten helpompi soitella..
Ai niin ja iloinen uutinen tämäkin; tänään oli ekaa kertaa huonoa oloa, samanlaista kuin esikoista odotaessa joten taitaa ne raskausoireetkin sieltä pikkuhiljaa tulla :)
t.Aino
1-tyypin diabeetes ollut jo 28v. Nyt toista raskausta odottelen rv 26.
Kun huomasin olevani raskaana soitin diabeeteslääkärille/hoitajalle kenen luona normaalisti käyn. Hän kirjoitti lähetteen naistenklinikan äippäpolille josta lääkäri katsoo onko syytä tulla sokerikäyrälle vai riittääkö käynti polille. Mun kohdalla päädyttiin sokerikäyrälle, eli vuorokauden seuranta naistenklinikan osastolla. Sokeritasapaino silloin 8,5 muistaakseni.
Ekassa raskaudessa kävin 3krt sokerikäyrällä ja 3-4vkon välein äippäpolilla. Nyt tokassa olen käynnyt vain kerran sokerikäyrällä ja polilla n. 4krt. Hba1 oli viimeks 7,4.
Viimeksi kun kävin äippäpolilla oli myös käynti sisätautilääkärillä ja tulee olee myös seuraavalla käynnillä joka on 3vko päästä.
Tästä lähtien käyn naistenklinikalla 3vkon välein.
Synnytys tavat tulee olemaan monlemmissa sectio koska mulla on muutoksia silmäpohjissa.
Ä-poli lääkäri sanoi ettei se ole mikään haittaa eikä este normaaliin synnytykseen, mutta hoitaja oli vahvasti sitä mieltä että sectio tulee koska eka on sectiolapsi ja nämä silmät.
Mua ei haittaa vaikka on sectio.
Mulla on myös diabetes. On ollu jo vuodesta -83 ja syksyllä täytän 25v. Meille kans kakkonen tulossa. Tyttö synty sectiolla rv36+2, paino oli tasan 4kg ja pituus 51cm. Tyttö synty 2001.
Mulla tuli ekan raskauden aikana kaikkia neuvola, gyne ja sis.lääkäri käyntejä yhteensä noin 20. Kaikki meni sillon tosi hyvin, käyntejä oli vaan paljon diabeteksen takia.
Tämän raskauden kohdalla kävin neuvolassa ekan kerran rv6+5 ja sis.lääkärillä ja ultrassa rv7+4. Mulla on nyt menossa rv22+4 ja tähän mennessä olen käyny sis.lääkärillä jo 4 kertaa, vaikka pitkäaikaissokeri on ollu tosi hyvä koko ajan.
Kyllä sun kannattaa soittaa äitipolille ja kertoa tilanne niin ne kattoo sit koska sun ois hyvä mennä ekan kerran ja antavat samalla ajan :)
Kysele lisää jos haluat tietää jotain muuta vielä!
Sasku ja Onni rv22+4