Anoppi peri rahaa eikä anna mitään lapsilleen
Anoppini peri rahaa n 100 000 euroa (toinen vanhempi kuoli, toinen elää vielä). Hänellä kaksi lasta, mieheni ja tämän veli. Meillä kaksi lasta, miehen veljellä ei lapsia ole (ja tuskin tulee, ikää 40 vuotta).
Nyt tosiaan anoppi, joka viimeistä vuotta työelämässä, otti lakiosuutensa perinnöstä. Ajattelin, että ilman muuta antaa siitä pienen osan pojilleen, mutta ei.
Olen itse kasvanut perheessä, jossa on aina autettu toisiaan (taloudellisesti ja muuten). Pidän outona sitä, että anoppi nyt käyttäytyy näin. Tulen itse hyvin toimeentulevasta perheestä, kun taas mieheni puolella varakkaita ovat olleet isovanhemmat (jotka eivät ole koskaan auttaneet taloudellisesti lapsiaan). Eli onko tämä ihan kasvatuksellinen asia, kun itseään ei ole autettu, niin anoppi ei myöskään auta omia lapsiaan?
Itselleni moinen käytös on aivan vierasta.
Kommentit (75)
Mitä sulle kuuluu anopin raha-asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on myös vanhemmat olleet niin hyvin toimeentulevia, että ovat jakaneet perintöjään nuoremmille, jotka ovat ehkä olleet enemmän niiden tarpeessa. Meidän suvussa on muutenkin jätetty perintöjä ja jaettu hyvinvointia. Siksi minäkin jotenkin järkytyin kun miehen vanhemmat hassasivat itse kaikki rahansa eikä esim. appiukko jättäneet lapsilleen mitään (uusi vaimo sai kyllä perintöä, ja perintö meni sellaisen maan lainsäädännön mukaan, jossa mitään lakiosia edes ole). Ikävää siksikin, että lapset olivat aina todella kuuliaisia ja tuo appiukko muutenkin vaikea ihminen. Itse ajattelen niin, että tällaiset suvut pysyvät aina köyhinä kun eivät osaa ajatella jälkipolviaan ollenkaan. Itseäni hävettäisi antaa omille lapsille vähemmän perintöä kuin itse olen saanut. MIeluummin sitä pottia pitäisi kasvattaa.
Minulle ja veljelleni oli kummallekin säästetty 20 000 euroa. Saimme rahat, kun saimme opiskelupaikan ja lähdimme opiskelemaan.
Omille lapsilleni säästän niin, että heillä molemmilla on vähintään 40 000 euroa, kun ovat 20-vuotiaita.
Mukava kuulla, että meitä näin ajattelevia on.
-eri
Maksoitteko verot noista summista?
Mitä niillä tekisit,tuhlaisit päivässä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on myös vanhemmat olleet niin hyvin toimeentulevia, että ovat jakaneet perintöjään nuoremmille, jotka ovat ehkä olleet enemmän niiden tarpeessa. Meidän suvussa on muutenkin jätetty perintöjä ja jaettu hyvinvointia. Siksi minäkin jotenkin järkytyin kun miehen vanhemmat hassasivat itse kaikki rahansa eikä esim. appiukko jättäneet lapsilleen mitään (uusi vaimo sai kyllä perintöä, ja perintö meni sellaisen maan lainsäädännön mukaan, jossa mitään lakiosia edes ole). Ikävää siksikin, että lapset olivat aina todella kuuliaisia ja tuo appiukko muutenkin vaikea ihminen. Itse ajattelen niin, että tällaiset suvut pysyvät aina köyhinä kun eivät osaa ajatella jälkipolviaan ollenkaan. Itseäni hävettäisi antaa omille lapsille vähemmän perintöä kuin itse olen saanut. MIeluummin sitä pottia pitäisi kasvattaa.
Minulle ja veljelleni oli kummallekin säästetty 20 000 euroa. Saimme rahat, kun saimme opiskelupaikan ja lähdimme opiskelemaan.
Omille lapsilleni säästän niin, että heillä molemmilla on vähintään 40 000 euroa, kun ovat 20-vuotiaita.
Mukava kuulla, että meitä näin ajattelevia on.
-eriMaksoitteko verot noista summista?
Maksoimme (ja maksamme) osingoista vuosittain verot. Muuten rahaa talletettu meidän nimissä (minulla oma tili ja veljelleni oma) olevalle tilille sellainen määrä, että siitä ei ole tarvinnut veroja maksaa.
-sama eri
Ap, sen lisäksi että olet rahojen perässä, jotka eivät sinulle kuulu, sinulla on epämiellyttävä klassisistinen asenne. Joka viestissä tuot esiin, miten teidän paremmassa (=rikkaammassa? muuten hienommassa) perheessä on jaettu perintöä monelle sukupolvelle ja halveksut "pihiä" anoppia jolla on huonommat/juntimmat/nolommat perinteet. Todella luontaantyöntävää sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sen lisäksi että olet rahojen perässä, jotka eivät sinulle kuulu, sinulla on epämiellyttävä klassisistinen asenne. Joka viestissä tuot esiin, miten teidän paremmassa (=rikkaammassa? muuten hienommassa) perheessä on jaettu perintöä monelle sukupolvelle ja halveksut "pihiä" anoppia jolla on huonommat/juntimmat/nolommat perinteet. Todella luontaantyöntävää sinulta.[/
En ole ap, mutta meidän suvussa on toimittu myös kuin heillä (ja kun tätä ketjua lukee, niin myös aika monessa muussa perheessä). Isovanhemmat ovat jakaneet perintöä hyvissä ajoin seuraaville sukupolville, samoin omat vanhempani. Näin teen myös itse omien lasteni kanssa. Isäni kutsuu tätä ”hyväksi verosuunnitteluksi”. En pidä tätä mitenkään outona tai huonona ratkaisuna.
Ap on kyllä vähän tökerösti muotoillut tämän asian, mutta ymmärrän pointin, joka tässä on.
Sain suunnilleen saman summan perinnöksi. Muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle. Työurani on ollut risainen ja eläkkeeni tulee olemaan surkea. Perintörahoja ajattelin käyttää muutaman satasen kuussa eläkkeen jatkoksi. Mikäli elän niin kauan kuin meidän suvun naiset ovat eläneet, niin siihen se sitten nätisti menee. Jos jotain jää niin lapset saa.
Jos on mahdollisuus, niin miksi ei antaisi pientä summaa lapsilleen? Jos olisin anoppi, niin voisin tarjota koko porukalle etelänmatkan. Jaettu ilo vai miten se nyt meni...
Jos itse saisin 100000 antaisin kummallekkin lapselleni 15000-lahjavero.
Täällä aika moni sanoo Ap:tä itsekkäiksi. Ja lisäävät heti siihen perään, että eivät myöskään antaisi osaa perintöä eteenpäin, jos sellaista saisivat.
Joku kirjoitti hyvin, että toiset suvut pysyvät köyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollisuus, niin miksi ei antaisi pientä summaa lapsilleen? Jos olisin anoppi, niin voisin tarjota koko porukalle etelänmatkan. Jaettu ilo vai miten se nyt meni...
Ai mikä ilo? Anoppi on menettänyt vanhempansa, kokemuksesta voin sanoa, että noin vuoden raskas surutyö on vaiheessa. Ja sitä pitäisi juhlia jollain etelänmatkalla? Aika tunteeton veto tältä vastaajalta.
Ap itse halusi avioehdon, ja haukkuu anoppia kun tämä haluaa itse pitää rahojaan. Eli ap saa olla tarkka omaisuudestaan, anoppi ei?
Jokainen tekee omaisuudellaan eläissään mitä tahtoo. Niin se vaan menee, miniä.
Vierailija kirjoitti:
Ap itse halusi avioehdon, ja haukkuu anoppia kun tämä haluaa itse pitää rahojaan. Eli ap saa olla tarkka omaisuudestaan, anoppi ei?
Eikös Ap tuolla kirjoita, että olisi toivonut pientä summaa miehelleen?
Ap, kirjoittamasi perusteella anoppisi ei ole koskaan saanut rahallista apua vanhemmiltaan, eikä miehesi isovanhemmiltaan tai vanhemmiltaan. Anoppisi sai nyt rahaa vanhemmiltaan, perinnön muodossa.
Oletko edes tullut ajatelleeksi, että tuon perheen tapa vaikuttaa olevan, että vasta perinnön kautta jaetaan varallisuutta seuraavalle sukupolvelle? Hyväksy tämä, äläkä vertaa omaan lapsuudenperheeseesi. Kaikki perheet eivät toimi samalla tavalla, eikä ole mitään oikeata tai väärää.
Tämä saattaa hyvionkin olla ensimmäisen kerran kun anoppisi sai rahaa vanhemmiltaan, suo hänelle ne, äläkä ruikuta palstalla että hän tekee väärin. Siis väärin sinun mielestäsi. Mitäköhän miehesi on mieltä koko asiasta?