Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä murteessa ”laittaa” tarkoittaa ostamista?

Vierailija
21.09.2019 |

”Pitäis laittaa koira”. Kuulostaa aivan idioottimaiselta. Ensin en edes ymmärtänyt, mitä tarkoitettiin.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen intuitio, että tuo on ehkä yleisempi ilmaus Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla ja mahdollisesti Lapissakin. Luulen, että se on kuitenkin levinnyt keskustelufoorumien kautta muuallekin, ainakin erilaisissa ajoneuvoharrastuspiireissä.

Vierailija
2/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse sanon noin, sekä mun länsi-lappilaiset sukulaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudempi auto pitäs laittaa...minusta useammassakin murteessa tuo tapa sanoa

Vierailija
4/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ilmaisu on tavallista pohjoisessa osassa Suomea.

Hyvä että murteet kiinnostaa vielä senkin verran, että näit vaivan esittää kysymyksen.

Joo, ja tämä viesti tuloo Pohojanmaalta.

Vierailija
5/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök. Toivottavasti ei missään.

Vierailija
6/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ainakin tähän törmää usein.

Vierailija
7/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa näin oululaisen korvaan että joku on laittanut uuden auton.

Ihan hyvin voin myös baaritiskillä todeta että laita yks lonkku.

Vierailija
8/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Rovaniemellä. Laittaa eli hankkia/ostaa. "Pitäiskö laittaa hevonen." "Ajattelin laittaa mönkijän."

Vierailija
9/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa käytetään myös. Enpä ole ajatellutkaan että tuokin on jotenkin hassun kuuloista joillekkin.

Vierailija
10/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta auton laittaminen kuulostaa lähinnä auton korjaamiselta tai tuunaamiselta.

Vierailija
11/67 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta auton laittaminen kuulostaa lähinnä auton korjaamiselta tai tuunaamiselta.

Auton yhteydesä olen aina ajatellut tällaisen ilmaisun tarkoittavan juuri auton korjaamista, puunaamista jne. En ole koskaan tajunnut sen jossain tarkoittavan uuden hankkimista.

Samoin voisin ajatella sanovani, että pitää laittaa kotia (kuntoon) kun tulee vieraita viikonlopuksi.

Ikinä en ole kuullut sanaa "laittaa" ilmaisuna jonkin uuden ostamiselle.

Jos kuulisin jonkun sanovan, että "pitäis laittaa uusi koti", ajattelisin sen ilman muuta tarkoittavan, että hänellä on uusi koti, joka vaatii siistimistä, tavaroiden paikalleen laittamista, "kodin kuntoon laittamista". Ihmettelisin keskeneräistä lausetta, josta puuttuu "kuntoon", "siistimmäksi" jne. Mutta tulkitsisin sen ilman muuta jonain ylläpitohommana, en minkään asian hankkimisena.

Olen Helsingistä kotoisin, Nykyisin Keski-Suomessa asuva.

Vierailija
12/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Koiran laittaminen sitten kuulostaakin jo hieman häiriintyneemmältä puuhalta.

Vierailija
13/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin raahelainen kaverini sanoo noin.

Vierailija
14/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Pohjanmaa

Vierailija
15/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa on sama kuin hankkia jokin tai jotain.

Vierailija
16/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin täältä joskus aloituksen, jossa joku oli laittanut koiran, jota hänen miehensä ei sitten kehdannut viedä lenkille. Täytyy sanoa, etten ymmärtänyt siitä juuri mitään ennen kuin olin lukenut pari ensimmäistä sivullista vastauksia.

Vierailija
17/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisi laittaa ruokaa." Mennäänkö silloin ravintolaan vai aletaanko kokkaamaan kotona?

Vierailija
18/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ootko laittanu uuen kahavinkeittimen?

Vierailija
19/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alunperin Savosta, ja muutin sieltä Ouluun. Oulussa puhutaan noin, ja mullakin meni todella pitkään ennen kuin hoksasin sen tarkoittavan ostamista. Minusta hyvin ärsyttävää sanan väärinkäyttöä, ja oululaiselta exältä kysyinkin aina "minne?" kun hän käytti sanaa tarkoittaessaan uuden hankkimista.

Vierailija
20/67 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisi laittaa ruokaa." Mennäänkö silloin ravintolaan vai aletaanko kokkaamaan kotona?

Kokataan kotona. Laittaminen ostamisena liittyy tavaroihin ja varsinkin isompiin ostoksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi