Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla mahdollista hakea veroihin työmatkakorvauksia vaikka asuu ihan bussipysäkkien vieressä eivätkä muutkaan ehdot täyty?

Vierailija
21.09.2019 |

Kaveri aina hakee niitä ja ilmeisesti saakin kun vuodesta toiseen pitää tapanaan (oma auto). Itse asun samalla tavalla että pysäkki vieressä eivätkä muutkaan ehdot täyty mutta käytän julkisia enkä ole koskaan edes koittanut haea mitään verotukia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit jotkut saa kun selittelee, eli pitää kuskata lapsi tarhaan toiselle puolelle kaupunkia, pitää kuskata anoppi vanhusten päiväkeskuksesn, pitää kuskata jotain painavia työkaluja mukanaan jne.

Mä en jaksa selitellä, ohjeissa on selvästi että jos julkisilla pääsee ja kk-kortti on, niin vähennyksiä ei saa. Ehkä jos jaksaa satuja keksiä niin voi saada.

Vierailija
22/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin ensimäisen kerran hakiessani selittämään siihen lisätietoja-kohtaan, että teen vuorotyötä ja en pääse bussilla töihin.

Puoliso joutui perustelemaan, että tarvitsee työaikana omaa autoaan.

Muutamaan vuoteen ei ole enää tarvinnut näitä perustella, vaan tulevat automaattisesti.

Joten ap, kaverisi on varmaan verottajalle selittänyt syyn, sillä jos ei ole perusteltua syytä, matkat lasketaan julkisen liikenteen mukaan.

Kun mäkin muistelen että olisi jonain menneenä vuonna jollain tavalla selittänyt matkat silläkin että kuskaa lapsia päiväkotiin. Olin silloin paikalla kun teki ilmoitusta mutta silloin taisi olla erilainen systeemi muutenkin. Muuttuiko koko systeemi tässä viime vuonna? Ainakin jotain sen suuntaisia otsikoita luin? No, sama ja se. Tuli vaan mieleen että jos kaverikin luulee saavansa koravauksia mutta ei niitä todellisesti saa. Vaikka hakisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit jotkut saa kun selittelee, eli pitää kuskata lapsi tarhaan toiselle puolelle kaupunkia, pitää kuskata anoppi vanhusten päiväkeskuksesn, pitää kuskata jotain painavia työkaluja mukanaan jne.

Mä en jaksa selitellä, ohjeissa on selvästi että jos julkisilla pääsee ja kk-kortti on, niin vähennyksiä ei saa. Ehkä jos jaksaa satuja keksiä niin voi saada.

Niin kun nykyään ainakin tuolla verottajan nettisivulla oli muutama pallurakysymys, kyllä tai ei, ja niissä oli juuri tämä kuskaatko lapsia hoitoon (ei hyväksytä) jne. Ja mikään niistä ei toteudu mun eikä kaverinkaan kohdalla.

Vierailija
24/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin ensimäisen kerran hakiessani selittämään siihen lisätietoja-kohtaan, että teen vuorotyötä ja en pääse bussilla töihin.

Muutamaan vuoteen ei ole enää tarvinnut näitä perustella, vaan tulevat automaattisesti.

Joten ap, kaverisi on varmaan verottajalle selittänyt syyn, sillä jos ei ole perusteltua syytä, matkat lasketaan julkisen liikenteen mukaan.

Kun mäkin muistelen että olisi jonain menneenä vuonna jollain tavalla selittänyt matkat silläkin että kuskaa lapsia päiväkotiin. Olin silloin paikalla kun teki ilmoitusta mutta silloin taisi olla erilainen systeemi muutenkin. Muuttuiko koko systeemi tässä viime vuonna? Ainakin jotain sen suuntaisia otsikoita luin? No, sama ja se. Tuli vaan mieleen että jos kaverikin luulee saavansa koravauksia mutta ei niitä todellisesti saa. Vaikka hakisikin.

Minä uskon, ettei sinun tarvitse huolehtia kaverisi matkakorvauksista. Hän varmaan verottajan kanssa ne huolehtii.

Meillä on ollut syynä vuorotyö ja auton käyttö työaikana. En usko, että kenenkään naapurini tai kaverini tästä tarvitsee huolta kantaa. Hoidamme verottajan kanssa myös nämä asiat.

Vierailija
25/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sillä että kirjoittaa veroilmoituksen kohtaan työpaikan ja kodin väliset matkakustannukset "työaika alkaa/ loppuu klo xx:xx, julkista liikennettä ei ole".

Ei niitä katsota kuin pistokokein että onko oikeasti mitkä työajat. .

Vierailija
26/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, ettei sinun tarvitse huolehtia kaverisi matkakorvauksista. Hän varmaan verottajan kanssa ne huolehtii.

Meillä on ollut syynä vuorotyö ja auton käyttö työaikana. En usko, että kenenkään naapurini tai kaverini tästä tarvitsee huolta kantaa. Hoidamme verottajan kanssa myös nämä asiat.

Sepä se kun hän laveasti selittelee asioitaan. Enhän mä muuten edes tietäisi että hakee ja saa matkakorvauksia lainkaan jos ei itse olisi niistä kertonut. Joka vuosi näin veronpalautusten aikaan tulee puheeksi tämä.

Vierailija
27/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani on asta ja hän saa pölynimurit, ilmanraikaikastajat, kostuttajat ja kaikki astmalääkkeet sossusta ilmatteeksi mutta tupakalle ja alkoholille ei ole allerginen että vetää ketjussa röökiä. Hän ei voi bussilla kulkea astmansa takia jos joku haisee hajuvedelle mutta tupakansavu ei aiheuta mitään oireita ja ihmettelen näitä tupakansavulle allergisia niin että vähäisestäkin savusta saa sairauskohtauksen kun astmaatikko voi taas vedellä ketjussa eikä aiheuta mitään. 

Siltä on kaikki työntekokin kielletty astman takia mutta tapakkaa voi polttaa kolme askia päivässä ja kaljaa latkia puolikoria joka päivä. 

Vierailija
28/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan sillä että kirjoittaa veroilmoituksen kohtaan työpaikan ja kodin väliset matkakustannukset "työaika alkaa/ loppuu klo xx:xx, julkista liikennettä ei ole".

Eli sitä systeemiä on mahdollista edelleenkin huijata pistämällä reitti päiväkodin kautta vaikka todellisuudessa ei lapsia edes veisi hoitoon? Eikö siellä ole mitään karttapalvelua mikä laskee matkan kotiosoitteesta työpaikalle ilman mitään poikkeuksia. Olisi kyllä kehittämisen arvoinen paikka.

Vierailija
29/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitä systeemiä on mahdollista edelleenkin huijata pistämällä reitti päiväkodin kautta vaikka todellisuudessa ei lapsia edes veisi hoitoon? Eikö siellä ole mitään karttapalvelua mikä laskee matkan kotiosoitteesta työpaikalle ilman mitään poikkeuksia. Olisi kyllä kehittämisen arvoinen paikka.

Kuten sanottu, pistokokein tarkistetaan.

Vierailija
30/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes tiedä saako hän niitä vähennyksiä? Kai sitä hakea voi vaikka mitä. Eri asia on, meneekö läpi. 

Vierailija
31/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edes tiedä saako hän niitä vähennyksiä? Kai sitä hakea voi vaikka mitä. Eri asia on, meneekö läpi. 

No näin hän aina antaa ymmärtää saavansa. Mutta voi tietysti olla ettei saakaan. Jos vähennys onkin jostain toisesta asiasta tai jotain. Ajattelin jo että jos viime vuonna tuli se joku uusi muutos mitä muistelin, että tänä vuonna ei enää hakisi/saisi vähennyksiä mutta sanoi taas hakeneensa. Kun tuli puheeksi kesällä jo tullut veroehdotuslappunen.

Vierailija
32/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voi väittää, että matka kotiosoitteesta työpaikan osoitteeseen on vaikka 70km.

Sitten vaan riskillä että jos joku tarkistaa ja toteaa että eipä ole kuin 5km ja kärsit sitten seuraamukset.

Vierailija
33/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voi väittää, että matka kotiosoitteesta työpaikan osoitteeseen on vaikka 70km.

Sitten vaan riskillä että jos joku tarkistaa ja toteaa että eipä ole kuin 5km ja kärsit sitten seuraamukset.

Aika riski, itse en uskaltaisi kokeilla.

Vierailija
34/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajat nyt eivät ole ihan ainoita jotka huijaavat ja kusettavat niin että löytyy niitä tavallisesta kansastakin. Mitä isot edellä niin sitä pienet perässä. Puhumisenlahjakkuudesta se kiinni. 

Vierailija
35/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta joku uskaltaa.

Vierailija
36/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta joku uskaltaa.

No nyt alan ymmärtää joidenkin vastausten vihaista sävyäkin.

Vierailija
37/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että moni yksinkertaisesti valehtelee tai luulee saavansa korvaukset oman auton käytöstä. Aina voi hakea, mutta saako niin on eri asia. Tai sitten ovat riittävän härskejä valehtelemaan omista työvuoroistaan.

Oma kokemukseni oli kun työnkuvani vaihtui ja jouduin kolmivuorotyöhön eikä julkisilla olisi päässyt. Laitoin perustelut hakemukseen, mutta silti joku yli innokas verotäti soitteli ja yritti väittää ettei mene läpi. Ihmettelin siinä puhelun aikana, että mites kun kaikki työkaverit kertoo saavansa vähennykset oman auton käytöstä. Alkoi täti sitten inttämään, että pitäisi toimittaa työvuorot vuoden ajalta heille...sanoin jotain tyyliin että millä planeetalla hän elää, että ottaa yhteyttä esimieheeni jos ei usko. Lopulta joku laskennallinen kompromissi siinä sitten sorvattiin siten, että laskettiin monta yövuoroa keskimäärin oli viikossa ja niiden osalta maksettiin oman auton käyttö. Mutta ei mitään toivoa siitä, että olisi joka päivältä saanut.

Vierailija
38/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

htpps://www/vauva.av.porvoo.fi/comment/666666

”Joka vuosi veronpalautusten aikaan yritän vihjailla ja kehottaa ystävääni hakemaan verovähennystä työmatkoista. Hän tuntuu kuitenkin vain ärtyvän. Olen aivan neuvoton. Mp?”

Vierailija
39/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, jos työnantaja on vaikka firma, jolla ei ole toimitiloja ja työt ovat eri paikoissa tapahtuvaa palvelutyötä.

Vierailija
40/40 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin mahdottoman iso ole tuo työmatkavähennys. Sitä ei tehdä verosta vaan verotettavasta tulosta, siinä on muutaman satasen omavastuu ja sitä ei voi saada verovuonna kuin 11 kuukaudelta. Minulle ei ole hyväksytty 12 kk, vaikka joka kuukausi töissä käynkin, loma ei ole aina täysi kuukausi.

Jos on pitkät työmatkat, ja matkakulut sen mukaiset, niin verotuksessa hyötyy, mutta en olisi kateellinen sellaisesta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän