Kuinka tuhtiin humalaan normaaliperheessä vanhemmat juovat itsensä lauantai-iltaisin
Saako mielestäsi puhe sammaltaa tai kävely suoraan olla vaikeaa?
Kommentit (90)
Kyllä nyt muutaman hömpsyn voi ottaa.
kunnon city vihreä ei juo viinaa, vaan pössyttelee
Minun lapsuudessani ja edelleenkin vanhempani käyttävät todella paljon alkoholia. He yhdessä vaiheessa myös tekivät itse sitä alkoholi juomia. Sitä alkoholin määrää mitä ne käyttävät ei voi kuvailla, koska se on niin suurta. Joka ikinen kerta kun niillä on vapaata, niin ne juovat niin paljon kunnes sammuvat, omalle sängylleen, sohvalle tai lattialle. Mökillä sitten ne sammuvat myös huussiin, saunaan tai sup patjalle ja ajelehtivat järveen. Isäni myös juo alkoholia ennen kuin menee töihin, ja sille on ihan normaalia ajaa autoa kännissä. Äiti ei aja autoa kännissä vain sen takia koska hoksottimet ovat huonommat kännissä. Miten monta kertaa olen pienenä lapsena joutunut kuuntelemaan ja kokemaan vanhempien riitelyä, väkivaltaa, talon tuhoamista, esineiden heittelyä ja minuun kohdistuvaa väkivaltaa. Isäni on myös joutunut poliisien saattamana joutunut putkaan monta kertaa, ja äitini muutaman kerran sairaalaan... Rasittavaa on myös se, kun joutuu pikku lapsena huolehtii koti asioista samaan aikaan kun vanhempani ovat "vähän hiprakassa". Esim katsomaan perään, että muistavat sammuttaa uunin kun tekevät ruokaa tai ottaa sähköpistokeita seinästä kun vaikkapa ovat silitäneet vaatteita silitysraudalla. Itsestäni on sitten tullut vakavasti mielisairas, työtön, absolutisti... Ja yhteiskunta kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani ja edelleenkin vanhempani käyttävät todella paljon alkoholia. He yhdessä vaiheessa myös tekivät itse sitä alkoholi juomia. Sitä alkoholin määrää mitä ne käyttävät ei voi kuvailla, koska se on niin suurta. Joka ikinen kerta kun niillä on vapaata, niin ne juovat niin paljon kunnes sammuvat, omalle sängylleen, sohvalle tai lattialle. Mökillä sitten ne sammuvat myös huussiin, saunaan tai sup patjalle ja ajelehtivat järveen. Isäni myös juo alkoholia ennen kuin menee töihin, ja sille on ihan normaalia ajaa autoa kännissä. Äiti ei aja autoa kännissä vain sen takia koska hoksottimet ovat huonommat kännissä. Miten monta kertaa olen pienenä lapsena joutunut kuuntelemaan ja kokemaan vanhempien riitelyä, väkivaltaa, talon tuhoamista, esineiden heittelyä ja minuun kohdistuvaa väkivaltaa. Isäni on myös joutunut poliisien saattamana joutunut putkaan monta kertaa, ja äitini muutaman kerran sairaalaan... Rasittavaa on myös se, kun joutuu p
Niin, ja mä olen nyt siis 20 vuotias, joten ei ole puhetta mistään keski ajasta, jolloin tuo oli "normaalimpaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä korkeintaan lasillinen viiniä lasten mentyä nukkumaan.
Perisuomalainen tapa: viinipullo korkataan vasta kun lapset on menneet nukkumaan? Miksi? Hävettävänä juoda edes yhtä lasillista lasten nähden?
Niinpä. Ihminen, jolla ei ole alkoholiongelmaa, voi juoda lastenkin nähden viininsä, kaljansa tai mitä sitten lasissa onkaan.
Normaalin ihmisen ei myöskään tarvitse erityisesti miettiä juomistaan.
Meillä on aina juotu alkoholijuomat lasten nähden, ei niin, että se olisi tehty piilossa. Ja kun lapset olivat teinejä, juotiin lasit parit viiniä nimenomaan silloin kun lapset oli kotona. Silloin ei yleensä avattu viinipulloa, kun lapset ei olleet kotona, sillä aika usein tuli toiveita, että piti hakea heidät autolla jostain kotiin illalla. Meidän lapset ovat nyt jo nuoria aikuisia, eivätkä ole kokeeneet koskaan uhkaavana sitä, että olemme juoneet lasin pari viiniä.
Olen 2 lapsen äiti ja ihan saatanan kännnissä
n 26
Vierailija kirjoitti:
kunnon city vihreä ei juo viinaa, vaan pössyttelee
Ei tarvitse olla vihreä että pössyttelee ja maalla sitä vasta pössytellään. Maalla on paljon helpompaa kasvattaa rauhassa uteliailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä korkeintaan lasillinen viiniä lasten mentyä nukkumaan.
Perisuomalainen tapa: viinipullo korkataan vasta kun lapset on menneet nukkumaan? Miksi? Hävettävänä juoda edes yhtä lasillista lasten nähden?
Jos ei käytä paljon alkoholia, niin jo yksikin annos saattaa muuttaa käytöstä. Lapset ovat tarkkoja ja huomaavat pienetkin muutokset. Varsinkin pienistä lapsista se voi olla pelottavaa.
- eri
Aikuisen mielestä harmiton ja hauska ei ole sitä välttämättä lapsen näkökulmasta.
"Peli käsittelee vaikeaa ja myös poikkeuksellista aihetta: aikuisten alkoholinkäyttöä lapsen näkökulmasta katsottuna. Pelin tavoitteena on saada aikuiset pohtimaan omaa alkoholin käyttöään. Se voi myös toimia apuna niille aikuisille, joilla on omakohtaista kokemusta vanhemman tai muun läheisen ihmisen haitallisesta alkoholinkäytöstä."
https://www.alko.fi/vastuullisesti/alkoholihaitat-arjessa/lasten-seuras…
Alkonarkilla on ne alkonarkkien huolet.