Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidon tulo ehtynyt-vauva vasta vajaa 2viikkoinen.

Vierailija
31.05.2006 |

Mistähän tämä mahtaa johtua?? Alussa maitoa tuli kyllä hyvin, jouduin jopa pumppaamaan useita kertoja päivässä kun oli rinnat niin täydet. Nyt muutaman päivän sisään maidon tulo on vähentynyt selvästi. Pumppauksia ei ole tarvittu, ja kun vauva syö rintaa niin on taas vähän ajan päästä nälkäinen, ei siis saa tarpeeksi rintamaitoa. Korviketta olen sitten joutunut lisänä antamaan. Onko muilla omakohtaisia kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala kun ihmisten on niin vaikea tajuta tätä asiaa! Mä näen aivan punaista! Vauvat viihtyvät tissillä paljon ja maito riittää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
2/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyrehtyi maidon tulo myös lapsen ollessa noin 2 viikkoa. Jouduttiin antamaan korvikkeita lisänä ja pian pelkkää korviketta. Syytä tähän en tiedä, mutta epäilen vahvasti, että en muistanut syödä ja juoda tarpeeksi.

Maidontuotanto vie paljon energiaa, joten muistahan nyt ainakin juoda ja syödä tarpeeksi ja monipuolisesti. Lepää myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juuri kaikissa neljässä imetyksessä kahden viikon kuluttua alkanut maito määrä tasaantumaan. Toisin sanoen rinnat eivät ole tuntuneet täysiltä missään vaiheessa ja vauva syönyt hyvin.

Itse ainakin huomaan jos olen väsynyt tai huonosti juonut niin rinnat tuntuvat tyhjiltä.

Itse en ole lisäravintoa antanut vaan imettänyt sitten tiheämmin. Näin vauva on kumminkin nukkunut yli 4 h putkeen joten nälkä ei ainakaan ole ollut.

Vierailija
4/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat nyt syövät monesti tunninkin välein, ihan normaalia.

Vierailija
5/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy ei ole korvikkeiden antaminen!

Pakkohan sitä on antaa, jos ei maitoa yksinkertaisesti tule. Ei pientä ilmankaan voi jättää.

Turha on ketään syytellä, maitoa ei tule, jos ei tule.

Neuvolassa ehkä osaavat neuvoa niksejä maidon tulon lisäämiseksi.

Vierailija
6/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän vauva maitoa tilaa, sitä enemmän sitä tulee. Saattaa tulla jopa viikon viiveelläkin niin kuin mulla, mutta en sortunut korvikkeeseen vaan imetin sitten vaikka tunnin välein. Vauva kasvoi ihan hyvin. Pidä vauvaa vain mahdollisimman paljon rinnalla imemässä. Vauva tarvitsee koko ajan enemmän maitoa, eikä ne tissit tiedä sitä tuottaa jos niitä ei tarpeeksi stimuloida.

Vierailija
7/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskiin ne korvikkeet, niin kyllä riittää.

Vierailija
8/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli he jatkuvalla syönnillä itse " tilaavat" maidon määrän sopivaksi. Onneksi ystäväni kertoi minulle tästä, muutoin olisin sortunut korvikkeeseen monet kerrat.

Vierailija
9/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKAIKINEN ystäväni ja tuttavani, jolla " maito on ehtynyt" on antanut korviketta lisäksi, kun ovat syystä tai toisesta päätelleet, ettei rinnoista tule tarpeeksi. Kun taas ne, jotka ovat täysimettäneet 6 kk, eivät ole missään vaiheessa antaneet korviketta.

Eikös tuossa kahden viikon kieppeillä ole ensimmäinen tiheän imun kausi? Silloin lapsi voi olla rinnalla melkein vuorokauden ympäri ja tällä tavoin tilaa lisää maitoa, eli jos lapsi vaan saa tiheästi rintaa, maitoa alkaa parin päivän kuluttua tulla taas enemmän. Ja se, paljonko saa pumpattua tai kuinka täysiltä rinnat vaikuttavat, ei kerro maidontuotannosta yhtikäs mitään. Jos ap haluat jatkaa imetystä, nyt mars korvikkeet pois, luotat itseesi ja annat lapsen olla rinnalla niin paljon kuin haluaa - takaan, että jos tämän lisäksi syöt ja juot itse tarpeeksi, maidon tulo ei ehdy mihinkään

Vierailija
10/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, joilla imetys päättynyt " ennen aikojaan" aina toistelevat tuota mantraa, että maitoa ei kertakaikkiaan tule. Kertokaa nyt tyhmälle sinisilmäisesti 6 kk täysimettäneelle, että mistä sen tietää????

Vierailija
11/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani silloin 2 viikkoisena imi hyvin, uskoin että maitoa tulee tarpeeksi, kun usein tissille nukahti imettyään, halusi imeä usein ja nukkui yönsäkin hyvin.

Mutta ei ole näihin uskominen aina.

En olisi uskonut asiaa ellei neuvolassa käydessä olisi huomattu vauvan painon laskeneen.

Neuvolasta lähettivät vauvamme sairaalaan tutkimuksiin. Siellä seurattiin vauvan painoa ennen ja jälkeen imetyksen. Näin selvisi, että maitoni määrä oli aivan liian pieni vauvallemme.

Vierailija
12/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maidon tulo pikkuhiljaa vähenee jos annat korviketta, tottakai! Nyt vaan imetät ja imetät ja imetät niin maidon tulo taas alkaa lisääntyä, muuten olet noidankehässä ja sen kehän tulee hyvin pian voittamaan se tuttipullo ja korvike ja niiden pullojen keittely ja maidon lämmittäminen ja kuskaaminen on niin hankalaa! Eli jos sinulla vaan on aikaa niin imetät vaan vaikka tuntitolkulla, vaikka koko päivän ja yön ja seuraavan päivän jne jne.... Asutte sängyssä tai sohvalla vauvan kanssa, mies juoksuttaa sinulle ruokaa ja juomaa, lepäät ja syöt kunnolla, siis pistät pihviä poskeen ja juot ihan tolkuttomasti mehua, maitoa, vettä ihan mitä vaan.

Vierailija
13/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se sitä tarkoita, ettei rinnoista tule mitään. Mutta se, että annat maitoa pullosta nimenomaan viestittää rinnoillesi, että maitoa ei tarvita, ja maidontulo siksi vähenee.

Peli ei ole vielä menetetty, nyt vaan et anna sitä korviketta pullosta, vaan annat rintaa, vuoronperään. Mulla ton ikäinen vauva halusi aina imeä " neljä rinnallista" maitoa, eli molemmat puolet kahteen kertaan, ennen kuin jatkoi uniaan tyytyväisenä. Mulla ei edes koskaan maito varsinaisesti noussut, eivätkä rinnat koskaan pakkaantuneet, ja silti maito riitti 8kk:n imetykseen, josta 5kk täysimetystä.

Vierailija
14/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap kun hait täältä apua, nyt tiedät miten se maito riittää.

Vierailija
15/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosissaan epäilee ettei maito riitä niin sitten kannattaa käydä neuvolassa ylimääräisissä punnituksissa. Vasta sen jälkeen tuttelia. Kyllä sitä maitoa yleensä tulee, mutta vain pienempinä erinä. Jos vauva ei ime niin usein kun maitoa tarvitsee, vaan välit pitenevät korvikkeen takia, maidon tulo vähenee entisestään.

Vierailija
16/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoda ja vessassakin voit käydä. jos ei tänään auta, jatka huomenna. Ylihuomenna voit jo tehdä jotain muutakin ;) ja kuuntele hyvää musaa ja syö pullaa, pyydä kavereita tuomaan rotinoita, jos eivät ole itse sitä vielä tajunneet...

Ainiin, yks kätilötuttu oli tosi tuohtunut, kun työpaikassaan jorvissa lasten nuttuihin ommeltiin kädet huppuihin, etteivät raapisi naamaansa. Hänen mielestään maidon herumiselle on aivan olennaista katsella niitä lapsen suloisia sormia ja käsiä...

eli nauti suloisesta vauvastasi ja fiilistele täysillä!

Kylläpä tulee vauvakuume täällä sivuilla.

Vierailija
17/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko antanut korviketta siinä vaiheessa, kun vauva joutui sairaalaan tutkimuksiin? Jos nimittäin olit, oletko tullut ajatelleeksi, että siellä selvinnyt liian vähäinen maidon määräsi saattoi johtua nimenomaan siitä, että maidontuotanto oli jo alkanut vähetä korvikkeen antamisen takia?

Vierailija
18/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itse sössin esikoiseni imetyksen ihan turhaan, kun luulin ettei maitoa tule. JA jälkeenpäin toisen lapsen imetyksen onnistuttua tiedän tasan tarkkaan sen olleen vain omaa hölmöilyäni.

Vierailija
19/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi juo tiuhaan, ei ole varsinaisesti nälässä, joten älä missään tapauksessa anna nyt korviketta. Korvikkeet pois tiheän imun kauden ajaksi ja sitten ensi viikolla tilanne jo helpottuu.

Vierailija
20/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tuntuu että maito ei sittenkään riitä niin annat sitten sitä korviketta ja menette sillä, ei siinä ole miään pahaa mutta tissiruokinta olisi kyllä sinulle itsellesi tosi paljon helpompaa.

Kyllä voi olla myös niin että maito ei vaan riitä tai vauva ei osaa imeä kunnolla tms, itselleni kävi niin, olimme sairaalassa ja punnitusten kautta totesimme että vauva ei saa maitoa tarpeeksi ja lopulta hän alkoi kuivua (näkyi verikokeissa ja vauvan voinnissa) ja hoitajatkin hätääntyivät. lapsemme sai viikon lisämaitoa pullosta, sen jälkeen pärjättiin taas omilla maidoilla :)

Tsemmpiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä