Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidon tulo ehtynyt-vauva vasta vajaa 2viikkoinen.

Vierailija
31.05.2006 |

Mistähän tämä mahtaa johtua?? Alussa maitoa tuli kyllä hyvin, jouduin jopa pumppaamaan useita kertoja päivässä kun oli rinnat niin täydet. Nyt muutaman päivän sisään maidon tulo on vähentynyt selvästi. Pumppauksia ei ole tarvittu, ja kun vauva syö rintaa niin on taas vähän ajan päästä nälkäinen, ei siis saa tarpeeksi rintamaitoa. Korviketta olen sitten joutunut lisänä antamaan. Onko muilla omakohtaisia kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt kaikkien tämä ohje pitäisi tietää!!!?? Lopeta korvikkeen antaminen ja imetä imetä imetä. Kyllä ne tissit tajuaa alkaa tuottaa maitoa vauvan tarpeisiin. Sitä paitsi sekin on ihan normaalia että välillä vauva " asustaa" rinnalla. Varsinkin iltaisin meilläkin vauva asui rinnalla. Öisin söi 2 tunnin välein, päivisin noin 3 tunnin välein.

Täysimetystä yli 4 kk meillä, sitten vähän perunaa maisteltiin.

Vierailija
22/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka imetin ja imetin ja imetin, niin vasta pullon jälkeen illalla rauhottui nukkumaan, sitten nukkuikin pitkän pätkän 6-7h. Mutta monesti koitin vain imettää niin ei ja lopussa ei enää huolinut tissiä ja huusi vain, myöskään tutti ei kelvannut.

Nyt maitoa tulee kyllä, mutta silti tissi ei aina kelpaa. Miksiköhän ja ikää 3 viikkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rennosti ja syötä vauvaa niin usein kun haluaa syödä. Jos siitä huolimatta vauva vaikuttaa nälkäselle, niin pyydä vaikka apua neuvolasta. En toki halua pelotella, mutta itselläni tyrehtyi maidon tulo vauvan ollessa 8 viikkoinen. Sain neuvolasta ja jokapuolelta muualtakin ohjeeksi vaan imettää ja imettää, sanoivat että ällä missään nimessä anna korviketta. Ensikertalaisena en sitten korviketta antanut, ja imetin ja imetin kunnes vauva joutui sairaalaan tiputukseen. Nestevajauksen takia. Seuraavien kanssa olenkin sitten käyttänyt ihan omaa järkeä, sen oppii huomaamaan milloin vauva saa maitoa tarpeeksi, millon ei. Ja sen mukaan sitten on toimittu. Tsemppiä kovasti.

Vierailija
24/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin sanottiin sairaalassa että alkuunsa tuntuu että vauva on tissillä kokoajan, sitten hetkeksi helpottaa ja sitten parin viikon ikäisenä on taas semmoisen tiheän imun kausi. Niitä tulee, imetät vaan aina kun lapsi tuntuu nälkäiseltä.

Vierailija
25/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei neuvolassa infota imettämisestä ja tiheän imun kausista?!? Tää on niin tätä. Mene hyvä ap imetystukilistan sivuille, saat lisää ohjeita imetyksen jatkamiseksi.

Vierailija
26/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kuopuksen kanssa ongelmana juuri yöunien pituus 10-11h. Tällöin maidon tulo tyrehtyi todella paljon. Yritin herätellä vauvaa syömään, mutta ei kokenut sitä tarpeelliseksi ja sain vain imeskelemään rintaa, en syömään. Kokeilin myös lypsää kahdesti yössä, mutta tästäkään ei apua. 2kk:tta osaimetyksellä ja sen jälkeen ei maitoa enää herunut...

Vierailija
27/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla antoi terkka ohjeen, että jos 20-30 min per rinta ja syö molempia tuon verran ja vielä on nälkäinen niin sitten vasta pulloa.

Vierailija
28/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

e? Maidon tuotanto on pitkälti kiinni hormooneista, ja toiset on herkempiä tilanteiden vaihteluille, ravitsemukselliselle tilalle, toisilta taas maitoa tulee tuutin täydeltä, eikä mikään siihen vaikuta.

Mutta siis: älä stressaa on hyvä neuvo. Tee imetyshetkistä miellyttäviä, hommaa levy suklaata, paljon juotavaa ja laita vaikka joku hyvä leffa pyörimään. " Pesi" vauvan kanssa, eli viettäkää aikaa vain yhdessä lepäillen ja imettäen, unohda kaikki muu vähäksi aikaa. Pyydä miestäsi vaikka passaamaan teitä pari iltaa, että itse voit vana loikoilla.¨

Tuo auttoi ainakin meillä. Itse olen herkkä muutoksille, ja esim. vähänkin vähäisempi syöminen näkyi heti maidon määrässä. Pidä siis perusasiat kunnossa ja imettele kaikessa rauhassa ja nautinnolla. Älä tee siitä suoritusta, josta ikään kuin annetaan joku arvosana.

Samoin jos maidontulo tuntuu vähäiseltä, niin älä ajattele, että nyt pitäisi 6kk imettäätms. Ajattele vain, että nyt imetätä tämän yhden kerran ja sillä siisti. Hetki kerrallaan eteenpäin, ja kyllä se siitä.

Vierailija
29/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen vauva söi molemmat rinnat kahteen kertaan ennen kuin oli tyytyväinen. JAtkoi sitä n. kuukauden ikään, jonka jälkeen söi vain yhden rinnan kerrallaan.

Vierailija
30/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei tissi kelpaa sen jälkeen kun on antanut pullosta josta tulee paljon helpommin maitoa ja heti kun alkaa imemän? Tissiä kun pitää ensin hetki imeä ennen kuin alkaa herumaan. Pullolla saa vauvan nopsaa hylkimään rintaa.

Vierailija
31/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain imettää (mikä tietysti pitäisi tehdä maidontulon lisäämiseksi), niin koska sitä sitten laittaa ruokaa ja syö ja nukkuu. Mulla ainakin homma kaatui siihen, etten nimenomaan saanut tarpeeksi ruokaa ja lepoa itse, jotta maidontulo olisi pysynyt kohtuullisena. Kun yritin imettää.

Vierailija
32/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat toisen ja yhtäkkiä kaikki sujuu ja aikaa jää. Imetyskin. Oppia ikä kaikki. Olin itse samanlainen.

Vierailija
33/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomista on myös hyvä pitää kannuissa vaikka joka huoneessa. Kun imetys lähtee kunnolla käyntiin, kuukauden kahden kuluttua, ei niillä omilla syömisillä ja juomisilla niin kauheasti ole väliä ollut. Ja vauva viereen sänkyyn niin voi itsekin välillä ottaa tirsat. Sitähän se alkuun on. Rennosti, ihmiset!

Vierailija
34/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisikohan siihen vuorokauteen äkkiä lisää tunteja, että voisin imettää vaikka vuorokauden läpeensä?

Vierailija:

Saat toisen ja yhtäkkiä kaikki sujuu ja aikaa jää. Imetyskin. Oppia ikä kaikki. Olin itse samanlainen.

Vierailija
35/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitoksia vaan tsemppauksesta, aion kyllä taas yrittää.

Vierailija
36/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on myös pakko syödä, koska esikoiselle pitää laittaa ruokaa, sanoi vauva siihen mitä tahansa. Elämä on jotenkin " normaalimpaa" kuin silloin, kun oli yksi lapsi, joka oli kaiken keskipiste ja ihan uusi ja outo.

Vierailija
37/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sain anopilta kuulla, että " eikö sulta tule maitoa riittävästi" kun esikoiseni viihtyi rinnalla kaikki illat ekat kuukaudet. Onneksi herran jumala en kuunnellutkaan häntä, vaan luin kaiken imetyksestä mitä käsiini sain. Erityisesti siis sellaisten naisten tekstiä, joilla imetys oli onnistunut.

Mutta vahvasti näyttää vieläkin istuvan se 70-luvun käsitys, että vauva on kuin jokin kone joka on rinnalla vain 5 minuuttia ja sitten on syömättä seuraavat 3-4 h! Eihän se niin mene. Kun se rinta on niin paljon enemmän kuin ruokaa. Ja vauvat on erilaisia, esikoiseni tosiaan viihtyi jatkuvasti rinnalla. Takkuista oli ekat kuukaudet mutta lopulta imetin vuoden.

Nyt toisen imetys sujui alusta saakka todella helposti. En ole lainkaan edes stressaillut sillä, vaan alusta saakka otin ihan tietoisesti sen asenteen, ETTÄ MAITO KYLLÄ RIITTÄÄ! Korviketta en edes ostanutkaan kaappiin. Tottakai seurailin märkien vaippojen määrää ja vauvan painon nousua.

Tsempit ap!

Vierailija
38/38 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei osannut auttaa imetyksessä yhtään, hoki vaan että ei tiedä asiasta mitään, antoi mullekin pulloa. Anoppi on sairaanhoitaja ja luulin että hän tietää paremmin. Hän sanoi, ettei vauvalla voi olla taas nälkä ja epäsuorasti sanoi ettei saa tarpeeksi maitoa kun on niin kauan rinnalla. Laski kellosta syöttövälejä: yksi-kaksi-kolme tuntia. En syytä häntä mistään, vain itseäni kun uskoin niin herkästi häntä ja neuvolaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi