Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni täytti 18. Ei se huolehtiminen ole on/Off. Katson perään vielä muutaman vuoden.

Vierailija
20.09.2019 |

Ei mikään yhdessä päivässä ihmisessä muutu. Lisäksi se on kiinni ihmisestä.

Aivot kehittyvät 24 - vuotiaaksi. An anna hänelle kaikkia valtuuksia vielä.

Esim ei omia avaimi mökkiin, vaan täytyy ensin neuvotella mun kanssa, keitä sinne kutsuu jne.

En anna myöskään häntä varten säästämääni pientä (8000) pesämunaa vielä.

Aion myös tuputtaa neuvojani.

Myös lukion sujumista seuraan edelleen Wilmassa.

Lisäksi olen huolissani, jos on bilettämässä. Kyselen, voiko hyvin ja missä on ja tarjoudun hakemaan.

Entä te muut nuorten äidit?

(Itse juuri nuorena olleet eivät osaa hahmottaa tätä aikuisen kannalta)

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä olen liian vanha ehkäisyneuvolan asiakkaaksi. En tiennytkään olevani lapsi, kun tällainen ikäraja koskee minua. Omat lapseni voivat onneksi siellä käydä. En myöskään vou toimia lääkärinä, kyn siihen tarvittaisiin tietty koulutus. Olen varmaan holhottava lapsi, kun tällainenkin rajoitus koskee minua.

Vierailija
62/64 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

33 tässä ja noista lukiolaisen poissaoloista sen verran, että lukio-opiskelu on nuorelle täysin vapaaehtoista, siihen ei ns velvoita mikään. Täten ei myöskään mitään lääkärintodistuksia tarvitse esittää, jos on sairaana tai vaikkapa jokin meno, kuten hammaslääkäri tms, keskellä päivää.

Yo-kirjoituspäivänä jos on sairaana niin siitä kannattaa/pitää toimittaa lääkärintod rehtorille joka toimittaa sen sitten ylioppilaslautakunnalle, mutta muuten ei.

~33~

Lukiolaki velvoittaa opiskelijaa osallistumaan opetukseen, joten jos haluaa suorituksia saada niin silloin poissaolot on selvitettävä. Myös täysi-ikäisen. Joko lääkärin tms todistuksella tai huoltajan Wilma-kuittauksella mikäli tunnukset on antanut huoltajalleen takaisin täysi-ikäiseksi tultuaan. Mikään pakko lukio ei toki ole, mutta silloin ei tule suorituksiakaan

Täysi-ikäisellä ei ole mitään huoltajaa. 

Juridisesti 18-vuotiaan vanhempi on ihan samalla viivalla kuin joku naapurin aikuinen. Käytäntö tietysti on usein ihan toista. 

On täysin hullua, että jotkut koulut vaativat vanhemman kuittausta yhtään mihinkään. Useimmissa perheissä tämä tietysti varmaan menee aivan yhteisymmärryksellä, mutta mikään pakko siis tätä ei ole noudattaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsi olisi vielä 18v täysin yksikseen pärjännyt.

Niin huono vanhempi olen ollut.

Mutta nyt joitakin vuosia myöhemmin pärjäävät itsenäisesti jo vallan mainosti. Käy melkein kohta niin päin, että saavat neuvoa ja auttaa äitivanhaa.

Vierailija
64/64 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lukiolaiset valittaa, kun ovat täysi-ikäisiä ja silti huoltajan pitää kuitata poissaolot :)

No ei varmasti tartte.

Oletko joku seiskaluokkalainen provoaja?

Sulle tiedoksi, että lukioissa on läsnäolopakko ja vanhemmat voivat Wilmassa kuitata lapsensa poissaolot. Tämä ei ole mahdollista töysi-iköisyyden jälkeen muuta kuin siten, että lapsi antaa siihen luvan.

Jollei lapsi anna vanhemmalle lupaa käyttää Wilmaa, lapsen on haettava lääkäriltä tai hoitajalta todistus samana päivänä kun sairastui.

Onko todella jossain lukiossa tai muussa oppilaitoksessa noin tiukkaa?

En kuittaa mitään, vaan lapsi itse selvittää poissaolonsa opettajien kanssa.  En edes seuraa hänen hammaslääkärijuttujaan tms. Ei tarvitse mitään lääkärintodistusta ainakaan täällä. 

Varmaan, jos poissaoloja olisi epätavallisen paljon... niin en tiedä. Mutta tuolla varmaan on ihan tavanomaisesti tai vähemmänkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme