Lapseni täytti 18. Ei se huolehtiminen ole on/Off. Katson perään vielä muutaman vuoden.
Ei mikään yhdessä päivässä ihmisessä muutu. Lisäksi se on kiinni ihmisestä.
Aivot kehittyvät 24 - vuotiaaksi. An anna hänelle kaikkia valtuuksia vielä.
Esim ei omia avaimi mökkiin, vaan täytyy ensin neuvotella mun kanssa, keitä sinne kutsuu jne.
En anna myöskään häntä varten säästämääni pientä (8000) pesämunaa vielä.
Aion myös tuputtaa neuvojani.
Myös lukion sujumista seuraan edelleen Wilmassa.
Lisäksi olen huolissani, jos on bilettämässä. Kyselen, voiko hyvin ja missä on ja tarjoudun hakemaan.
Entä te muut nuorten äidit?
(Itse juuri nuorena olleet eivät osaa hahmottaa tätä aikuisen kannalta)
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei halua huolehtia? Ei kiinnosta? = huono äiti?
Niin on!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lukiolaiset valittaa, kun ovat täysi-ikäisiä ja silti huoltajan pitää kuitata poissaolot :)
No ei varmasti tartte.
Lapseni on aina lapseni. Suhteemme muuttaa muotoaan mutta rakkaus säilyy.
Eikö lasta pitäisi kasvattaa niin, että hänellä on 18-vuotiaana valmiudet selviytyä itsenäisesti?
Tottakai vanhemmalla on "huoli" lapsestaan ja parasta heille toivoo olivat sitten 5 v. tai 50 v. Mutta niillä lapsilla on kuitenkin oma elämä ja oikeus tehdä myös niitä mokiakin, se kuuluu elämään ja kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta täytyy ottaa huomioon sekin, asuuko nuori vielä kotona. Mulla on asunnon omistajana mielestäni oikeus asettaa sääntöjä sille, miten mun asunnossa käyttäydytään (esim. arkiöinä nukutaan eikä toikkaroida humalassa sisään keskellä yötä). Nuori saa täyden vapauden tulla ja mennä miten tykkää sitten kun hankkii itselleen oman asunnon. Jos asuu ilmaiseksi kotona ja nauttii melko toimivasta ruoka- ja pyykkihuollosta, täytyy elää niin kuin perheessä eletään, ei niin kuin jossain opiskelijasolussa.
Eiköhän tuossa vaiheessa kasvatus oo jo mennyt pieleen, jos nuori toikkaroi kännissä (vanhempien tai oman katon alla, se ja sama).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla ole sinne Wilmaan enää mitään asiaa. Ja jätä ne neuvotkin tuputtamatta, jooko. Biletyksistäänkin on itse vastuussa, älä nolaa häntä.
Älä höpsi. Rehtori sanoi vanhempaininfossa, että pyytäkää lapsianne antamaan teille edelleen oikeudet Wilmaan kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Onko tuossa tarkoitettu sitä, että automaattisesti vanhempien oikeus wilmaseurantaan ei jatku, vaan sitä pitää nuorelta erikseen pyytää. Moni on varmaan ehtinyt ihmetellä, miksei enää pääsekään wilmaan ja pyytänyt rehtoria/opettajia korjaamaan asian.
Eikä siis sitä, että vanhempien olisi hyvä seurata opintojen etenemistä ja kuulustella läksyjä vielä tuossakin iässä. Mitenhän ne lukiolaiset pärjäävät jatko-opinnoissa, jos äiti hyysää ja vahtii läpi lukion? Kyllä se on se paikka, jossa omatoimista ja itseohjautuvaa opiskelua harjoitellaan jatkoa varten, eikä se onnistu äitiä kädestä kiinni pitäen.
Ihanaa, että välitätte lapsistanne mutta varokaa tekemästä karhunpalveluksia :).
Kyllä se lukion rehtori tarkoitti sitä, että vanhempien kannattaa edelleen olla Wilmassa ja sen takia kannattaa pyytää lastensa jatkamaan lupaa seurata Wilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lukiolaiset valittaa, kun ovat täysi-ikäisiä ja silti huoltajan pitää kuitata poissaolot :)
No ei varmasti tartte.
Oletko joku seiskaluokkalainen provoaja?
Sulle tiedoksi, että lukioissa on läsnäolopakko ja vanhemmat voivat Wilmassa kuitata lapsensa poissaolot. Tämä ei ole mahdollista töysi-iköisyyden jälkeen muuta kuin siten, että lapsi antaa siihen luvan.
Jollei lapsi anna vanhemmalle lupaa käyttää Wilmaa, lapsen on haettava lääkäriltä tai hoitajalta todistus samana päivänä kun sairastui.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia huolehtia vielä aikuisesta lapsestaan kuin rajoittaa hänen elämäänsä. Esimerkiksi tuosta wilma-asiasta et päätä sinä vaan nuori saa itse päättää antaako sinulle oikeudet päästä sinne. Monet lukiot poistavat vanhemman wilmaoikeuden automaattisesti kun nuori täyttää 18. Nuoren on erikseen ilmaistava koululla että ei tarvitse poistaa sinun oikeuksia.
Tämän vuoksi se lukiomme rehtori juurikin kehotti vanhempia pyytämään lasta laittamaan Wilmassa luvan siihen, että vanhemmat saavat seurata edelleen.
Ne häviävät automaattisesti, mutta pyytäkää heti lapsianne antamaan teille oikeudet, sanoi rehtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tartte.
Sulle tiedoksi, että lukioissa on läsnäolopakko ja vanhemmat voivat Wilmassa kuitata lapsensa poissaolot. Tämä ei ole mahdollista töysi-iköisyyden jälkeen muuta kuin siten, että lapsi antaa siihen luvan.
Jollei lapsi anna vanhemmalle lupaa käyttää Wilmaa, lapsen on haettava lääkäriltä tai hoitajalta todistus samana päivänä kun sairastui.
Miten tuo on edes mahdollista? Voiko vanhempi kuitata myös työssäkäyvän 18-vuotiaan poissaolot soittamalla pomolle että meidän jani-petteri on tänään sairaana eikä pääse töihin ja sitä ei sen kummemmin tarvitse todistella?
Jos on lukiossa ilmoittautunut jollekin kurssille, se on pakollista eikä sieltä voi olla noin vain pois.
Jollei oo vanhemman lupaa tai todistusta lääkäriltä tai hoitajalta, pahimmassa tapauksessa saatetaan erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tartte.
Miten tuo on edes mahdollista? Voiko vanhempi kuitata myös työssäkäyvän 18-vuotiaan poissaolot soittamalla pomolle että meidän jani-petteri on tänään sairaana eikä pääse töihin ja sitä ei sen kummemmin tarvitse todistella?
Ei voi. Eikä voi alle 18-vuotiaan työssäkäyvän käännä kohdalla.
Mutta lukiot hyväksyvät myös vanhempien kuittaukset poissaoloista. (varmaankin siksi, että se on kaikille helpointa noin)
Minun vanhimmat lapset on 19v ja 18v Ei hajuakaan mitä puuhaavat suurimman osan aikaa. Kumpikin asuneet toista vuotta jo omillaan ja hoitavat oman elämänsä. Soitellaan muutaman kuukauden välein jos silloinkaan. Jos elämänsä sotkevat niin se on oma vika sitten. Elämällä oppii.
Minä olen ollut 10 vuotta täysi-ikäinen ja edelleen voin kääntyä vanhempien puoleen jos apua tarvitsen :) neuvojen tuputtaminen loppui onneksi siinä viitisen vuotta sitten, mutta selvästi edelleen huolehtivat siitä, että pärjään. Hyvältähän se tuntuu, että on ihmisiä, joihin voi tukeutua. Se neuvojen tuputtaminen kysymättä on se mikä ärsyttää, ei huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
33 tässä ja noista lukiolaisen poissaoloista sen verran, että lukio-opiskelu on nuorelle täysin vapaaehtoista, siihen ei ns velvoita mikään. Täten ei myöskään mitään lääkärintodistuksia tarvitse esittää, jos on sairaana tai vaikkapa jokin meno, kuten hammaslääkäri tms, keskellä päivää.
Yo-kirjoituspäivänä jos on sairaana niin siitä kannattaa/pitää toimittaa lääkärintod rehtorille joka toimittaa sen sitten ylioppilaslautakunnalle, mutta muuten ei.~33~
Lukiolaki velvoittaa opiskelijaa osallistumaan opetukseen, joten jos haluaa suorituksia saada niin silloin poissaolot on selvitettävä. Myös täysi-ikäisen. Joko lääkärin tms todistuksella tai huoltajan Wilma-kuittauksella mikäli tunnukset on antanut huoltajalleen takaisin täysi-ikäiseksi tultuaan. Mikään pakko lukio ei toki ole, mutta silloin ei tule suorituksiakaan
Meillä esikoinen täytti juuri 18 v. Ehdottomasti huolehdin hänestä edelleen ja kyselen, miten on mennyt koulussa tai vaikka bilettämässä.
Hän käy lukiota ja asuu kotona. Koulu menee erinomaisesti ja harrastaa urheilua!
On ollut vaihdossa ja reissannut ulkomailla useitakin kertoja yksin ja hyvin on pärjännyt, vaikka vanhemmat huolehtivatkin:).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitähän ihmettä. Oma äitini huolehtii ja pyrkii auttamaan ja neuvomaan minua edelleen. Olen 48-vuotias nainen, terve työssä käyvä opettaja, jonka elämänhallinnassa ei ole mitään vikaa.
18-vuotias on käytännössä lapsi, joka lainkin mukaan on oikeutettu erityiseen apuun ja suojeluun. Huoltajan vastuu esimerkiksi kouluttautumisen tukemiseen taloudellisesti jatkuu. Kaikki oikeudet ja velvollisuudet koskevat itse asiassa vasta 25-vuotiasta.
Mutta kuten sanottu, äidin huoli ei lopu koskaan.
Tässä oli kyllä niin paljon faktavirheitä, että siitä syystä alapeukku.
Sikäli kyllä ymmärrän, että huoli 18-vuotiaasta on vielä kova ja kyllä se saa vielä noina vuosina näkyä vuorovaikutuksessa.
Mitä ihmeen faktavirheitä?
Suomessa on paljon ikärajoja, jotka koskevat erityisesti alle 25-vuotiaita. Esimerkiksi aseenkantoluvan voi saada vasta yli 20v. Adoption ikäraja on 25. Alle 25v kohdellaan eri tavalla työttömänä työnhakijana. Osa ajoluvista on mahdollisia vasta yli 20v. Lautamieheksi ei pääse alle 25v.
Lisäksi yhteiskunta hoivaa erityisesti alle 20-vuotiaita. Sinne asti jatkuu mm. huostaanoton jälkihuolto. Alle 21v kohdellaan oikeudessa nuorena rikoksen tekijänä. Etsivä nuorisotyö kohdistuu alle kolmekymppisiin. Alle 20v ei saa ostaa väkeviä.
Tuossa on murto-osa ikärajoista. Eli yhteiskunnan mielestä 18v ei ole aikuinen. Miksi hän siis äidin mielestä olisi?
18v opiskelijalla EI ole huoltajaa.
Olen yli 50v ja en siksi voi adoptoida pikkulasta. Olenko siis itse lapsi? Kaikenlaisia ikärajoja löytyy, mutta eivät ne ole aikuisuuden mitta. Nuorempana en esim päässyt +40v jumppaan.
Kyllä ne osaa ja älyää ne antaa ihan itsekkin.