Lapseni täytti 18. Ei se huolehtiminen ole on/Off. Katson perään vielä muutaman vuoden.
Ei mikään yhdessä päivässä ihmisessä muutu. Lisäksi se on kiinni ihmisestä.
Aivot kehittyvät 24 - vuotiaaksi. An anna hänelle kaikkia valtuuksia vielä.
Esim ei omia avaimi mökkiin, vaan täytyy ensin neuvotella mun kanssa, keitä sinne kutsuu jne.
En anna myöskään häntä varten säästämääni pientä (8000) pesämunaa vielä.
Aion myös tuputtaa neuvojani.
Myös lukion sujumista seuraan edelleen Wilmassa.
Lisäksi olen huolissani, jos on bilettämässä. Kyselen, voiko hyvin ja missä on ja tarjoudun hakemaan.
Entä te muut nuorten äidit?
(Itse juuri nuorena olleet eivät osaa hahmottaa tätä aikuisen kannalta)
Kommentit (64)
Toivottavasti ja todennäköisesti tämä on provo. Jos ei, toivon että lapsesi pääsee pian muuttamaan pois kotoa.
Vitsin mukaan vanhus kertoo toiselle vanhukselle, että *nyt on huoleni ohi. Lapseni on saanut vanhainkotipaikan"
Eli äidin huoli ei lopu milloinkaan.
Ei sulla ole sinne Wilmaan enää mitään asiaa. Ja jätä ne neuvotkin tuputtamatta, jooko. Biletyksistäänkin on itse vastuussa, älä nolaa häntä.
Muista kuitenkin Ap, että nuorellasi on myös oikeus tehdä valintoja ja päätöksiä, joista sinä et mahdollisesi lainkaan pidä tai tykkää. Hänellä on myös oikeus tai ainakin mahdollsiuus yehdä virheitä, joisa hän on hetki-hekelä ise vastuussa. Aikuistuminen ei ole aina kivaa ja mukavaa. - Ja saattaa toisinaan olla hyvinkin tuskallista huomata, että nuori käytäyyy oisin kuin miä itse mahd. haluaisi tai toivoisi. Mua omilla siivillä meistä jokaisen on opittava lentämään.
Lapseni on nyt 26-vuotias. Juuri päättyi monen vuoden suhde hänellä, ja edelleen/taas huolehdin hänestä.
Äitini, 83 v, on edelleen huolissaan meistä lapsistaan, nyt yli viisikymppisiä kaikki.
Ei se huolehtiminen lapsista lakkaa koskaan, jos heitä rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ja todennäköisesti tämä on provo. Jos ei, toivon että lapsesi pääsee pian muuttamaan pois kotoa.
Sinä olet ilmeisesti itse aika nuori. Et siis nuoren äiti. Tai sitten susta ei oo välitetty ollessasi lapsi.
Ei muutos tapahdu yhdessä yössä. Ikärajat ovat myös vaihdelleet. Sodan aikaan sukulaiseni joutui rintamallakin pyytämään vanhemmiltaan valtuutuksia raha-asioidensa hoitoon, kun täysi-ikäiseksi tultiin 21-vuotiaana.
Väkevää alkoholia saa ostaa Alkosta vseta 20-vuotiaana.
Esikoinen on 18v poika. Asuntolaan lähti asumaan jo 15 - vuotiaana, joten piti opetella oleen huolehtimatta, kun viikot oli poissa. Hermostui soitteluista ja perään kyselyistä. Neuvominen ja huolehtiminen on saanut pojan ärsyyntymään todella. Nyt on muuttanut omilleen ja on töissä. Välillä tulee neuvottua ja kysyttyä asioiden perään ja saan kyllä napakoita vastauksia. Nyt on hyvä, kun asuu omillaan niin ei tule näitä konflikteja niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla ole sinne Wilmaan enää mitään asiaa. Ja jätä ne neuvotkin tuputtamatta, jooko. Biletyksistäänkin on itse vastuussa, älä nolaa häntä.
Älä höpsi. Rehtori sanoi vanhempaininfossa, että pyytäkää lapsianne antamaan teille edelleen oikeudet Wilmaan kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ilmeisesti itse aika nuori. Et siis nuoren äiti. Tai sitten susta ei oo välitetty ollessasi lapsi.
Ei muutos tapahdu yhdessä yössä. Ikärajat ovat myös vaihdelleet. Sodan aikaan sukulaiseni joutui rintamallakin pyytämään vanhemmiltaan valtuutuksia raha-asioidensa hoitoon, kun täysi-ikäiseksi tultiin 21-vuotiaana.
Väkevää alkoholia saa ostaa Alkosta vseta 20-vuotiaana.
Eiköhän meistä suurin osa tajua sen eei muutos aikuiseksi tapahdu yhdessä yössä saati ohi kiiävässä hekessä. Sen sijaan on joskus vaikea ymmärää tällaisia avauumisia; Ikäänkuin yrittäisit todistaa erinomaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö lääkäriltä hakeen poissolotodistuksen, jos on kipee.
Itse asiassa lukiolaiset valittaa, kun ovat täysi-ikäisiä ja silti huoltajan pitää kuitata poissaolot :)
Huolehtiminen ei lopu koskaan ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpsi. Rehtori sanoi vanhempaininfossa, että pyytäkää lapsianne antamaan teille edelleen oikeudet Wilmaan kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Onko tuossa tarkoitettu sitä, että automaattisesti vanhempien oikeus wilmaseurantaan ei jatku, vaan sitä pitää nuorelta erikseen pyytää. Moni on varmaan ehtinyt ihmetellä, miksei enää pääsekään wilmaan ja pyytänyt rehtoria/opettajia korjaamaan asian.
Eikä siis sitä, että vanhempien olisi hyvä seurata opintojen etenemistä ja kuulustella läksyjä vielä tuossakin iässä. Mitenhän ne lukiolaiset pärjäävät jatko-opinnoissa, jos äiti hyysää ja vahtii läpi lukion? Kyllä se on se paikka, jossa omatoimista ja itseohjautuvaa opiskelua harjoitellaan jatkoa varten, eikä se onnistu äitiä kädestä kiinni pitäen.
Ihanaa, että välitätte lapsistanne mutta varokaa tekemästä karhunpalveluksia :).
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen on 18v poika. Asuntolaan lähti asumaan jo 15 - vuotiaana, joten piti opetella oleen huolehtimatta, kun viikot oli poissa. Hermostui soitteluista ja perään kyselyistä. Neuvominen ja huolehtiminen on saanut pojan ärsyyntymään todella. Nyt on muuttanut omilleen ja on töissä. Välillä tulee neuvottua ja kysyttyä asioiden perään ja saan kyllä napakoita vastauksia. Nyt on hyvä, kun asuu omillaan niin ei tule näitä konflikteja niin usein.
Kyllä meillä teinit hermostuu mullekin, kun kyselen ja yritän jotain neuvoja tuputella, vaikka asuvat kotona. Kuuluu vissiin murrosikään.
Eipä se huolehtiminen lopu vaikka teini täyttääkin 18 v. Meillä on 17 v kotona. Itse tekee päätökset. Keskustellaan asiasta ja sanotaan oma mielipiteemme, mutta loppupeleissä tekee miten itse haluaa.
Maksaa omat kulunsa ( ruoan ja asumisen maksetaan me ) ja se on voi voi jos rahat loppuu. Itse on päätökset tehnyt hankinnoista.
Tällä tavalla koitamme valmistella häntä itsenäiseen elämään. Laskut pitää maksaa ja säästämällä voi ostaa suurempia hankintoja. Työllä tienaa ja mikään ei tule ilmaiseksi.
Itse kun muutin kotoa 18 v niin eipä sen jälkeen kukaan mitään kysellyt eikä auttanut. Silloin jo päätin että huolehdin lapsestani oli hän alaikäinen tai täysi ikäinen.
No meillä ei 18 vuotiaskaan muuta pois kotoa. Jos ei eläissään ole ollut edes yötä kotona niin voin päästää pois sitten kun on käynyt lukion jälkeen jonkun korkeakoulun.
Tottakai täysi-ikäisen perään pitää vielä hieman katsoa. Ei se lapsi täysijärkiseksi yhdessä yössä muutu. Sitä siimaa aletaan antamaan jo pikkuhiljaa ennen kuin täyttää 18 ja sen jälkeen päästetään pikkuhiljaa irti. Esimerkiksi kyllä 18-vuotiaalta voi kysyä menemisistä ja tulemisista edelleen, jos kerran kotona asuu. Ja kyllä, itse todellakin puhuisin esimerkiksi siitä, ettei kouluiltoina voi kukkua aamuyöhön missään jne. Jos yläkouluikäisellä on kotiintuloaika vaikka klo 21, niin 16-vuotiaan kohdalla siitä voi hiukan joustaa, vähän enemmän 17-vuotiaalle jättää omaa harkintaa, mutta kyllä 18-vuotiaallakin pitää joku roti vielä olla.
Koulunkäyntiä seuraisin myös, mutta enemmän sen kautta, että nuori kertoo itse. Ja haluaisin nähdä todistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko antaa.
Mun vanhemmat huolehtivat minusta vielä yli yhdeksänkymppisinä, hautaan asti ❤️.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö lääkäriltä hakeen poissolotodistuksen, jos on kipee.
Oman sanan pitäisi riittää, ja jos ei riitä, niin kyllä: terveydenhuollon kautta.
Mikä se aikaisempi holhooja on antamaan hyväksyntää kenenkään poissaoloihin, ei yhtään mikään. Ihan yhtä pätevä ku Hentun Liisa.
Ei se lopu muutamaan vuoteen, sä huolehdit lapsistasi hautaan saakka.