Miksi lukion opettajat tekevät alustavat YO-arvioinnit, vaikka ne arvioidaan joka tapauksessa lopullisesti YTL:ssä?
Mitä hyötyä tuosta alustavasta arvioinnista on, kun se ei kuitenkaan ole lopullinen?
Kommentit (6)
Mikäli arvosanaehdotuksissa on iso ero, se menee vielä kolmannen tsekattavaksi. Oikeusturva siis syynä?
Ymmärrän, että kahden tarkastama on parempi kuin yhden, mutta jos ne pisteet tulevat kuitenkin joka tapauksessa 100% sieltä YTL:ltä, niin miksi ylipäätään lukion opettajille annetaan tuollainen tehtävä? Jos jonkun lukion opettaja arvioi jonkun vaikka M:ksi ja se laskeekin C:hen, niin C se on, eikä M:ksi muutu, vaikka miten lukion opettaja olisi sen siksi arvioinut.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että kahden tarkastama on parempi kuin yhden, mutta jos ne pisteet tulevat kuitenkin joka tapauksessa 100% sieltä YTL:ltä, niin miksi ylipäätään lukion opettajille annetaan tuollainen tehtävä? Jos jonkun lukion opettaja arvioi jonkun vaikka M:ksi ja se laskeekin C:hen, niin C se on, eikä M:ksi muutu, vaikka miten lukion opettaja olisi sen siksi arvioinut.
Se lukion opettajakin kehittyy ja oppii arvostelemaan esseet paremmin -> oppilaille tulee aikaisemin selville se vaatimustaso mitä YTL esseeltä odottaa. Eihän nämä ylioppilasaineet ole ainut kerta kun lukiossa esseitä kirjoitetaan.
Eli tavallaan samalla kalibroidaan sitä arvosteluasteikkoa niin että opettajien näkemys yhtenäistyy YTL:n kanssa. Kokeneilla opettajilla arviot eivät juuri YTL lausunnoista eroa.
Abi voi olla oman open epäsuosiossa. Ikävää, jos sen oman open arvosana painaa liikaa.
Olin pitkän saksan openi epäsuosiossa (en tiedä miksi) ja ytl:ssä nostettiin saksan aineen arvosanaa paljon onneksi. Muistaakseni noin 10 pistettä. (tuolloin maksimi oli 99, en tiedä, mikä on nykyään)
Tiesin, että osaamiseni on parempaa kuin tuon open mulle antamat numerot. Opetti mua 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että kahden tarkastama on parempi kuin yhden, mutta jos ne pisteet tulevat kuitenkin joka tapauksessa 100% sieltä YTL:ltä, niin miksi ylipäätään lukion opettajille annetaan tuollainen tehtävä? Jos jonkun lukion opettaja arvioi jonkun vaikka M:ksi ja se laskeekin C:hen, niin C se on, eikä M:ksi muutu, vaikka miten lukion opettaja olisi sen siksi arvioinut.
Mutta eikös tuossa tapauksessa oppilaan kannattaisi yrittää valittaa arvosanasta?
Siinä tulee kahden opettajan näkemys asiasta, miten hyvin kysymykseen on vastattu. Pisteytystaulukothan opettajat saavat YTL:stä kuitenkin.