Ohenevat hiukset, peruukki tai lisäke - kokemuksia?
Olen vielä nuorehko nainen ja kärsin nopeasti ohenevasta tukasta. Syön terveellisesti, en juuri juo enkä ollenkaan polta, eikä pitäisi olla mitään sairauksiakaan. Olen jo pari vuotta syönyt ravintolisiä ja jättänyt kaikki hiusten muotoilutuotteetkin pois hiuksia ja päänahkaa rasittamasta, mutta ei tunnu auttavan. Itsetunto alkaa olla mennyttä, hiukset määrittää kyllä yllättävän paljon ihmistä.
Nyt mietin, että pitäisikö suosiolla ajella "kaikki pois" ja hankkia peruukki.
Kaipaisin vertaistukea ja aitoja arjen kokemuksia peruukin käytöstä. Plussat, miinukset, fiilikset, ihan mitä vaan... Miten läheisesi suhtautuivat? Kenelle olet kertonut? Nolot tilanteet? Millainen peruukkisi on, miten huollat sitä ja onko tukkasi sen alla täysin ajeltu vai kuinka?
Missä paras valikoima, Helsingissä varmaankin... onko jokin tietty liike?
Kommentit (27)
Ap, minulla täysin sama ongelma. Kyllä harmittaa! En osaa valitettavasti neuvoa, mutta jään seuraamaan keskustelua jos hyviä vinkkejä löytyisi. Toivottavasti sinua lohduttaa ainakin se tieto, että et ole ainut.
Toivottavasti tätä ei poisteta mainoksena, mutta Helsingissä Hiushuone Extra. Hyvä palvelu.
Minusta on mukavampaa säilyttää omat hiukset, sillä kotona niin voi kuitenkin olla ja joskus käyttää hattua, jolloin hiuksia näkyy sieltä alta. Jos siis menee vain kävelylle tms. paikkaan, jossa hattua ei ota päästä.
Voisit ehkä harkita myös puoliperuukkia.
Itse en puhu asiasta. Huomatkoon se, joka huomaa. Ei se ole niin häiritsevää huomaamista, kuin jos on nainen todella surkealla tukalla. Satunnaiset ohikulkijat kun eivät kuitenkaan niin tarkkaan kaikkia katso.
Tsemppiä!
Hanki peruukki tai puoliperuukki! Ei ole häpeä ja saat itseluottamuksen takaisin. Toinen vaihtoehto voi olla hyvin leikattu kyhyt tukka, itselläni on näin.
Kannattaa myös tarkastuttaa kaikki veriarvot, esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa histenlähtöä.
Entä hiustentuuhennus kampaamossa. Tekevät myös niitä. Eihän tarvitse laittaa kuin hieman omien hiusten sekaan.
Kiitos vinkeistä ja kommenteistanne. Hiustentuuhennus kuulostaa myös kiintoisalta, mutta omat hiukseni ovat niin hauraat että pelkään noien tuuhennostenkin rasittavan vielä lisää. Paikkaavaa hiuskuitua voisi ehkä uskaltaa kokeilla.
Kaikki kokemukset edelleen tervetulleita. :)
Mulla on ollu samaa ongelmaa ja joskus käytin jotain tuuhentavia muotoilutuotteitakin mutta en o nyt käyttäny kun ne rasittaa hiuksia. Oon myös välillä käyttäny sellaisia klipsilisäkkeitä jotka voi laittaa ja ottaa pois kun haluaa ja käyttää vain välillä. Voithan myös kokeilla sitä että leikkautat hiuksia lyhyemmiksi ja katsot miten ne sitten kasvaa. Oon myös käyttäny ravintolisiä joiden vaikuttavat aineet on biotiini ja piihappogeeli ja myös samojen merkkien shampoota ja hoitoainetta ja on auttanu ja toisetkin on kehunu mikä on paljon mukavampaa kuultavaa kuin kommentti Kuten eräällä
Ravintolisät on tosiaan kokeiltu ja jotain käytössä edelleen, ei vaan tunnu hiuksiin auttavan. Kynnet, ripset ja iho kyllä tykkään, joten jatkan. Tai saattaahan olla, että olisinkin jo kalju ilman noita, mistäpä sen tietää. Hiukset olen leikannut jo niin lyhyiksi kuin identiteettini antaa periksi.
Näin harvalla tukalla pitäisi leikkauttaa tietenkin aivan todella lyhyiksi mutta siihen en kykene... kasvonpiirteillenikään ei ihan lyhyet sovi, se on huvin vuoksi kokeiltu jo vuosia sitten, paksumpitukkaisena.
Käy ihotaulilääkärillä, saat lääkkeet jotka oikeasti auttaa hiustenlähtöön.
Mä haluisin sellaiset hiukset kuin halla aholla tai enbuskella. Älyä on niin paljon että hiukset palaneet tieltä. Zeniläisyys synkronoituu univermin sakroihin, puhdas kalju synergioituuu suoraan metafyysiseen dilemmaan. Autuas karva pomsahtaa pystyyn kaiken sen hermomyrkyn käskyttämänä. On ne kovia jätkiä.
Raudanpuute aiheuttaa myös hiustenlähtöä. Onko runsaat menkat?
Sama juttu nelikymppisenä ja tämä syö itsetuntoa. Tukka ohentunut merkittävästi ohimoilta ja päältä. Ahdistaa tukanpesu, kun hiuksia jää kourallinen käteen.Hormonitasot on kait myös tutkittu? Julkiselta en saa mitään apua, yksityiseen ei varaa. Nyt stressaan tätä niin, että jo senkin takia hiukset tippuu päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu nelikymppisenä ja tämä syö itsetuntoa. Tukka ohentunut merkittävästi ohimoilta ja päältä. Ahdistaa tukanpesu, kun hiuksia jää kourallinen käteen.Hormonitasot on kait myös tutkittu? Julkiselta en saa mitään apua, yksityiseen ei varaa. Nyt stressaan tätä niin, että jo senkin takia hiukset tippuu päästä.
Sulla on kestäny menkat about 27 vuotta. Tuossa kohtaa vähänkään runsaammilla menkoilla ja raskauksilla ollaan jo raudanpuutteisia, joka aiheuttaa hiustenlähtöä.
Onko sun rauta-arvot mitattu?
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhan optimistista. Ehdottomasti kannattaa ihotautilääkärillä käydä, mutta mitään takeita ei hoidon löytymisestä ole.
Vierailija kirjoitti:
Nämä voi jättää omaan arvoonsa,heti kun lääke loppuu niin...arvaa vaan.
Kansallisteatterin vieressä Helsingissä on kuuluisa Kuokkasen peruukkiliike,siellä on hyvä ja todella asiantunteva palvelu.
Mä inhoan joka minuuttia kun mulla on peruukki päässä,mutta se antaa kuitenkin sen varmuuden olla.
En halua kulkea puolikaljuna,mutta en halua ajaa täyskaljuksikaan.
Eniten sieppaa se,että sairaus aiheutti tämän,eikä hiusten käsittely. Koskaan en ole värjännyt,permanentannut,föönannut tms koneellista tai muuta semmosta,silti.
Ehkä jollain tasolla olen päässyt yli.
Ja peruukista,hullu ei huomaa ja viisas ei virka mitään.
Minulla lienee perinnöllistä tämä, äidilläni on sama juttu. Kaikki veriarvot yms. pitäisi olla ok. Näen, että minulla ei pitkällä tähtäimellä ole muuta vaihtoehtoa kuin elää "kaksikarvaisena" tai hankkia peruukki. Hankkisin sen siis mieluummin nyt, ennen kuin ero omaan tukkaan alkaa olla kovin raju ja selkeä. Siksi kaipailisin kokemuksia nimenomaan peruukin/lisäkkeen käytöstä.
Markkinoilla taitaa olla naisille oma versio miesten Rogainesta, mikä siis tarkoittaa päänahkaan levitettävää minoxidil-liuosta. Voi auttaa tai sitten ei. Hyvinvarustetuista apteekeista voi kysyä lisäinformaatiota.
Nykyään peruukit on ihan in ja kaljujakin naisia ei katsota kieroon. En osaa neuvoja antaa mutta tsemppiä go for it!