Miten jaatte kotityöt te jotka olette tyytyväisiä tilanteeseen?
Onko molemmilla selvät omat työt? Kaikki työt jaetaan puoliksi? Työvuorolista mikä on pysyvä? Vai tehdään kerran viikossa uusi työlista? En tarvitse kertomuksia siitä miten ikävää on kun joutuu tekemään kaiken yksin, vaan rakentavia esimerkkejä miten päästä kaikille tyydyttävään ratkaisuun.
Kommentit (16)
Se tekee, jolla on aikaa. Toki monet jutut menee myös sen mukaan, että kumpi tykkää jostain hommasta enemmän tai joidenkin töiden kohdalla kumpi inhoaa vähemmän. Esim. mä olen aina inhonnut imurointia, joten useimmiten mies imuroi. Mä pesen vessan tarkemmin ja nopeammin, joten yleensä hoidan sen. Tarvittaessa kumpikin osaa tehdä kaikkia hommia.
Tämän vuoden aikana mies on hoitanut enemmän kotitöitä, koska mä sairastelin alkuvuodesta paljon ja nyt toivun vielä leikkauksesta. Pikkuhiljaa otan taas enemmän vastuuta. Joskus aikaisemmin mies opiskeli työn ohella, jolloin mä otin enemmän vastuuta kodista. Että kun ollaan pitkään yhdessä, niin tilit tasaantuvat kyllä.
Myös lapset on otettu mukaan työnjakoon niin, että osallistuvat vähän kaikkeen ikätason mukaisesti. Yläkoululaiset tekevät monia kotitöitä jo ihan itsenäisesti, usein pyytämättäkin. Esim. ruuanlaittovuoro on heillä kummallakin yhtenä arkipäivänä viikossa, pyykkiä pesevät ja imuroivat omien huoneidensa lisäksi myös yhteisiä tiloja, huolehtivat lemmikkieläimistä jne jne.
Kaikki tasantarkkaan puoliksi ja työvuorolista käytössä joka ikiseen asiaan mitä kodissa pitää tehdä. Mies luisteli ja vetkusteli itseään monta monta vuotta pois kotitöistä, niin siksi pitää olla ihan h*lvetin tarkka lista josta ei lipsuta. Se on sitten toinen juttu että onko tosiaan sen arvoista, että tekee näin tarkkaan, mutta ainakin säilyy tasa-arvo...
Te jotka haukutte kuitenkin n*atsiksi ja lompakkoloiseksi ja tuikkukuppien siirtelijäksi; tein monta vuotta töissä ollessani kaiken yksin, ja passasin miestä, ensin omasta halustani (kun luulin että näin rakastavassa suhteessa tehdään, ja saan palvelukset myös takaisin itsellenikin joskus), myöhemmin miehen käskemänä (kun tajusin että minua sumutetaan ihan täysillä, en saanut apua ollessani pitkään sairaana ja yritin pyristellä kuviosta pois, ja mies käytti henkistä väkivaltaa minun syyllistämiseen jotta tekisin ja passaisin yhä). Tuikkukuppeja ei siirrellä ja verhoja vaihdella maanisesti, vaan täällä on perussiisti talo, jossa on myös niitä elämisen jälkiä.
Minä huolehdin aivotöistä ja muija fyysisistä töistä. Kumpikin hoitaa kykyjensä mukaiset asiat niin hyvin toimii.
Teen kaikki kotityöt, samoin mies. Emme asu yhdessä. Paras järjestely ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Minä huolehdin aivotöistä ja muija fyysisistä töistä. Kumpikin hoitaa kykyjensä mukaiset asiat niin hyvin toimii.
Vaikuttaa siltä, että sinun kannattaisi tehdä ne lihastyöt.
Me tehdään kumpikin kotitöitä sitä mukaa kun niitä tulee. Kumpikaan ei yritä löysäillä ja luistella, vaan toimeen tartutaan saman tien. Ei myöskään lasketa että viime viikolla mä imuroin ja nyt on sun vuoro. Ollaan molemmat ahkeria ja tykätään siististä kodista, joten mitään tappelua ei kotitöistä tule.
Vaimo hoitaa kotityöt, eihän ne kummoisia ja kovin vaativia hommia ole, ja minulle jää oikea palkkatyö.
Pitkälti puoliksi menee.
Kaupassa käydään yhdessä kerran viikossa tekemässä isot ostokset. Minä hoidan ruoanlaiton ma-ke ja mies to ja pe. Viikonloppuisin kokataan yhdessä tai mennään ulos syömään. Viikkosiivous hoidetaan yleensä sunnuntaisin yhdessä. Viikolla molemmat tekee pieniä siivousjuttuja tyyliin roskien vienti, astioiden kerääminen pöydästä yms. Molemmat pesee omat pyykkinsä, lakanapyykki yms pestään viikkosiivouksen yhteydessä.
Kasvien kastelu ja kissan vessan siivous on pääasiassa minun hommiani koska mies ei muista niitä tehdä. Vastaavasti miehellä on jotain omia töitä joita minun ei tarvitse tehdä, hoitaa nämä perinteiset "miesten työt" eli käytännössä jotain pikkunikkarointia tai viemärin avaamista joskus, kerrostalossa kun asutaan.
Kahden aikuisen talous, joten kotitöihin ei paljon aikaa mene. Mies on enemmän kotona, joten hän hoitaa useammin imuroinnin, pyykit, käsitiskit ja tiskikoneen täyttämisen. Minä laitan ruoan, pyyhkäisen pinnat silloin tällöin ja pesen vessan. Liinavaatteet vedetään ja taitellaan yhdessä. Kaupassa käy mies tai käydään yhdessä.
Ei ole jaettu tehtäviä, paitsi mies hoitaa autoon liittyvät asiat 95% ja minä lasten vaatteet 95%. Kaikki menee luonnostaan aika 50-50, ei olla keskusteltu mistään töiden jaosta. Mies tekee todennäköisesti hieman enemmän pyykkäystä ja imurointia, minä taas leikin lasten kanssa hieman enemmän. Mies on sekä luontaisesti että kasvatuksen myötä siistimpi ja ahkerampi kuin minä, ja minä kestän erinomaisesti sotkua, mikä on mielestäni luonut tasa-arvoisen tilanteen (mikä on hieman hassua, mutta lopputulos on hyvä joten mikäs siinä).
Minä luulin että lapset tehdään kotitöitä varten. Tai otetaan au pair. Ihan pakon edessä anoppikin voi siivota.
Kumpikin tekee kotitöitä eikä ole mitään riitaa ollut ikinä. Se tekee kumpi ehtii ensin. Emme ole laiskoja ja lapsesta asti totuttu töitä tekemään. Maaseudun kasvatteja niin että kaikkia töitä tehty lapsuudesta alkaen. Kehtaa tulla kotiimme koska vain kuka tahansa niin ettei tarvitse hävetä likaisuutta. Keittiö on aina siistissä kunnossa.
Ylläpito siivousta kun harrastaa joka päivä niin ei tarvitse mitään suursiivouksia. En ymmärrä niitä joilla ei muka ole aikaa. Jos koti on kuin kaatopaikka niin jotkut voivat vain löhötä sohvalla elokuvia vahtaamassa tai netissä päivittämässä naamakirjaan kulissielämäänsä.
Mies hoitaa aamun, tekee aamiaisen, siistii kodin, lataa valmiiksi pyykki - ja astianpesukoneet, huolehtii lapset matkaan.
Minä hoidan töistä tullessani ruokaostokset ja laitan yleensä myös päivällisen. Lapset koulusta tultuaan hoitavat astiat ja pyykit. Mies silittää paitansa ja mun puserot.
Siivotaan torstaisin ja haetaan sen jälkeen noutoruokaa.
Kumpikin tekee ensisijaisesti ne joista pitää enemmän ja/tai joissa on taitavampi. Joskus voi sanoa että tee sää, mää en jaksa. Ei vahdita että menee tasan.
Minä enimmäkseen: pyykit, kauppa (ruoka, vaate, kilpailutus, remppahankinnat, auton ostot), laskut, siivous, pintaremppa, autonpesu, fillarihuolto, tietokoneasiat.
Mies enimmäkseen: autohuolto, puusavotta, nurmi, tiskikone, puulämmitys, talon tekniset jutut, rakennerempat, aamuheräämistä vaativat jutut (lähinnä muksun menoja).
Puoliksi: lapsen asiat, ruuanlaitto, lumityöt.
Kumpikin saa hoidettua talon/kodin juoksevat asiat ihan itsekseen tarpeen vaatiessa.
Onko molemmilla selvät omat työt? Ei. Työnjako toki on melko perinteinen minä esim. enemmän hoidan pyykkihuoltoa ja ruuanlaittoa, mies pihatöitä yms. Välillä tehdään asioita yhdessä.
Kaikki työt jaetaan puoliksi? Ei.
Työvuorolista mikä on pysyvä? Ei
Vai tehdään kerran viikossa uusi työlista? Ei