Aiotko lukea Sofi Oksasen uusimman teoksen Koirapuisto?
En varmaankaan. En pidä hänen tapaa tehdä kirjallisuutta kohuasioilla
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkään Oksasen oksennusta en ole lukenut.
Ja siksi tiedätkin, että ne ovat oksennusta! Voi teitä :D Ok, trolli on nyt parempitasoinen kuin eilen, muttei tää nyt vielä päätä huimaa.
Nää Oksaska fanit (ja monien muidenkin kirjojen yms) on kyllä kummia. Tuohan oli vain mielipide. Joku ajattelee, että kirjat on oksasen oksennuksia ja ei halua lukea, aletaan heti kiihtyneenä päkittää, että trolli, trolli ja haukutaan.
Sehän on vain yksittäisen ihmisen mielipide, ei sen kummempi. Minäkään en ole lukenut yhtään Oksasen kirjaa. Ei se ole mikään kansalaisvelvollisuus. On monia muitakin kirjoja, joita en ole koskaan lukenut. Ja monesti nämä perustuu ihan mielikuviin, joten jää lukematta.
Eli en ole lukenut. Nyt voit alkaa hyökkäyksen, että trolli ja idiootti ja tyhmä, koska kaikkienhan pitää lukea näitä ja palvoa ja olla ihastuneita ja mitä kaikkea.
Minä olen kyllästynyt siihen, että nykyään ei voi olla enää mielipidettä, vaan on heti joku putinin trolli tai mikä ihme muu
Vierailija kirjoitti:
Joo, luen. Oon lukenut kaikki muutkin Oksasen kirjat, enkä ole havainnut, että niissä "tehtäisiin kirjallisuutta kohuasioilla". Aloittajakin varmasti tietäis tämän, jos olisi niitä kirjoja lukenut.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006242859.html
Lue tämä juttu. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En saanut Puhdistustakaan luettua alkua pidemmälle. Kaikki tuttavani, jotka oli sen lukeneet haukkuivat, niin ei oikein motivoinut.
Mikä Puhdistuksessa harmitti? Oletteko taistolaismummojen kasvattamia vai trollitehtaalta?
En ole tuo äskeinen, mutta huomautan että kaikkien ei ole pakko lukea Puhdistusta tai pitää siitä. Silti voi olla ihan sivistynyt suomalainen.
Olen lukenut Stalinin lehmät ja Kun kyyhkyset katosivat. Puhdistuksen aloitin, muttei se napannut. (vaikka moni tuttava kehui)
EN ole lainaamasi kommentin kirjoittaja, enkä minäkään ole sitä mieltä, että kaikkien on pidettävä Puhdistuksesta, tai mistään muustakaan Oksasen kirjasta, mutta jostain syystä on niin, että aina, kun Oksasesta puhutaan mediassa, palstalle ilmestyy tällaisia ketjuja. Jos nyt vaikka joku tulee oikein asiaksensa kertomaan, että en tykännyt Puhdistuksesta, eikä kukaan tuttunikaan tykännyt, niin kyllähän se menee jo aika humoristiseksi kommentiksi. Että ihan kaikki tuttavat haukkuivat, mitään hyvää ei löytynyt. Siis toki Puhdistus varmasti jakaa ihmisten mielipiteitä, mutta että IHAN KAIKKI TUTTAVAT HAUKKUIVAT. Ei kuulosta todellisen ihmisen todelliselta mielipiteeltä, vaan noh... asia on nyt tullut jo mainittua aika moneen kertaan tässä ketjussa.
(Mitä omaan Puhdistus-mielipiteeseeni tulee, niin minusta se on ihan ok, mutta ei mikään elämää suurempi teos minulle.)
Olet oikeassa siinä, että tuntuu varsin epäuskottavalta, että jonkun suomalaisen kaikki tuttavat haukkuisivat Oksasen kirjoja. Mutta toisaalta tällä palstalla moni tuntui elävän omanlaisessaan kuplassa, kaikki eivät välttämättä ole suomalaisia (eivätkä myöskään trolleja) ja kärjistäminen on yleistä.
Oksanen aiheena varmasti houkuttelee paikalle itätrolleja. Mutta meidän pitää olla varovaisia siinä, ettemme leimaa kaikkia Oksasen kirjojen kritisoijia trolleiksi. Silloin trollit nimenomaan ovat saavuttaneet tavoitteensa - estäneet asiallisen keskustelun.
Suomi on monien mielipiteiden maa, eikä kirjallisuudessa varsinkaan ole yhtä ainoaa oikeaa.
T. Se, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siksi tiedätkin, että ne ovat oksennusta! Voi teitä :D Ok, trolli on nyt parempitasoinen kuin eilen, muttei tää nyt vielä päätä huimaa.
Nää Oksaska fanit (ja monien muidenkin kirjojen yms) on kyllä kummia. Tuohan oli vain mielipide. Joku ajattelee, että kirjat on oksasen oksennuksia ja ei halua lukea, aletaan heti kiihtyneenä päkittää, että trolli, trolli ja haukutaan.
Sehän on vain yksittäisen ihmisen mielipide, ei sen kummempi. Minäkään en ole lukenut yhtään Oksasen kirjaa. Ei se ole mikään kansalaisvelvollisuus. On monia muitakin kirjoja, joita en ole koskaan lukenut. Ja monesti nämä perustuu ihan mielikuviin, joten jää lukematta.
Eli en ole lukenut. Nyt voit alkaa hyökkäyksen, että trolli ja idiootti ja tyhmä, koska kaikkienhan pitää lukea näitä ja palvoa ja olla ihastuneita ja mitä kaikkea.
Minä olen kyllästynyt siihen, että nykyään ei voi olla enää mielipidettä, vaan on heti joku putinin trolli tai mikä ihme muu
En ole Oksasen fani, vaikka olen hänen kirjojaan lukenut. Oksanen ei ole minulle mikään erityinen kirjailija, ja mielestäni hän on mielipiteissään varsin jäykkä ja jyrkkä. Mutta jos mielipiteenä on, että en ole yhtään Oksasen oksennusta lukenut, niin miten niitä kirjoja voi oksennuksiksi kuvata, jos niitä ei tosiaan ole lukenut?
Ei tarvitse todellakaan lukea. En tiedä, suosittelisinko edes lukemaan Oksasta. Joo, ehkä voisin, mutta jos multa pyydettäis kirjasuosituksia, hänen teoksensa eivät olisi ensimmäisenä mielessä. Mutta jotta voi antaa todella voimakkaan mielipiteen kirjasta (oksennus on minusta aika voimakas mielipide), niin kyllä sen pitäisi sitten perustua muuhunkin kuin mielikuvaan jostain. Mielikuvaan perustuva mielipide on tyyliä ei kiinnosta.
Jokainen voi kyllä ihan itse panna merkille, miten tuon tyyppiset kommentit ja ketjut alkavat palstalla heti, kun Oksanen sanoo jotain julkisuudessa. Se ei ole sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuo, joka edellä totesi, että kirjoja pitää pystyä kritisoimaan asiallisesti, ilman että leimautuu trolliksi.
Mutta haluan myös huomauttaa, että keskustelija, joka kutsuu kirjaa oksennukseksi sen tarkemmin perustelematta, trollaa. Olipa sitten maksettu trolli tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Olen lukenut kaikki Oksaset, mutta Normassa oli jo tuosta samasta aiheesta, eikä se kovin paljon kiinnostanut.
Norma oli erilainen ja pyrkimys myyttiseen oli siinä hyvää, muutoin oli hiukan kesyä.
Koirapuisto kiinnostaa aiheensa vuosi ja uskon Oksasen tehneen läksynsä hyvin, eli faktat ovat hanskassa.
Kishwar Desain Postimyyntilapset on kiinnostava kuvaus intialaisesta vauvatehtailusta. Sen voi lukea "johdantona" Oksasen teokseen.
Vai niin. Minua aihe ei kiinnosta.
Minua kiinnostaa, koska en ole perehtynyt Ukrainan lapsitehtailuun, enkä ole tiennyt, että suomalaisetkin siellä asioivat. Enkä tiedä mitään siitä, onko rodunjalostus käytännössä mahdollista.
Siksi aion lukea tämän. Mutta on paljon aihepiirejä, jotka eivät kiinnosta ja siksi en edes avaa kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En saanut Puhdistustakaan luettua alkua pidemmälle. Kaikki tuttavani, jotka oli sen lukeneet haukkuivat, niin ei oikein motivoinut.
Mikä Puhdistuksessa harmitti? Oletteko taistolaismummojen kasvattamia vai trollitehtaalta?
En ole tuo äskeinen, mutta huomautan että kaikkien ei ole pakko lukea Puhdistusta tai pitää siitä. Silti voi olla ihan sivistynyt suomalainen.
Olen lukenut Stalinin lehmät ja Kun kyyhkyset katosivat. Puhdistuksen aloitin, muttei se napannut. (vaikka moni tuttava kehui)
EN ole lainaamasi kommentin kirjoittaja, enkä minäkään ole sitä mieltä, että kaikkien on pidettävä Puhdistuksesta, tai mistään muustakaan Oksasen kirjasta, mutta jostain syystä on niin, että aina, kun Oksasesta puhutaan mediassa, palstalle ilmestyy tällaisia ketjuja. Jos nyt vaikka joku tulee oikein asiaksensa kertomaan, että en tykännyt Puhdistuksesta, eikä kukaan tuttunikaan tykännyt, niin kyllähän se menee jo aika humoristiseksi kommentiksi. Että ihan kaikki tuttavat haukkuivat, mitään hyvää ei löytynyt. Siis toki Puhdistus varmasti jakaa ihmisten mielipiteitä, mutta että IHAN KAIKKI TUTTAVAT HAUKKUIVAT. Ei kuulosta todellisen ihmisen todelliselta mielipiteeltä, vaan noh... asia on nyt tullut jo mainittua aika moneen kertaan tässä ketjussa.
(Mitä omaan Puhdistus-mielipiteeseeni tulee, niin minusta se on ihan ok, mutta ei mikään elämää suurempi teos minulle.)
Olet oikeassa siinä, että tuntuu varsin epäuskottavalta, että jonkun suomalaisen kaikki tuttavat haukkuisivat Oksasen kirjoja. Mutta toisaalta tällä palstalla moni tuntui elävän omanlaisessaan kuplassa, kaikki eivät välttämättä ole suomalaisia (eivätkä myöskään trolleja) ja kärjistäminen on yleistä.
Oksanen aiheena varmasti houkuttelee paikalle itätrolleja. Mutta meidän pitää olla varovaisia siinä, ettemme leimaa kaikkia Oksasen kirjojen kritisoijia trolleiksi. Silloin trollit nimenomaan ovat saavuttaneet tavoitteensa - estäneet asiallisen keskustelun.
Suomi on monien mielipiteiden maa, eikä kirjallisuudessa varsinkaan ole yhtä ainoaa oikeaa.
T. Se, jolle vastasit.
Kyllä kyllä, mutta pointtinahan tässä oli nyt se, että mitään varsinaisia mielipiteitä ei esitetty. Se viittaa minusta siihen, että ne kommentit tuskin ovat aidosti sellaisen ihmisen kirjoittamia, jotka ovat aloittaneet Puhdistuksen tai keskustelleet siitä tuttaviensa kanssa. Jos joku ihminen lukee kirjoja JA puhuu niistä tuttaviensa kanssa, yleensä tulee sitten jotain mielipidettäkin, ei vain tuota, mistä puhuin.
Mä tiedän, että ihmiset elävät kuplissa, mutta se tuntuu vain niin äärimmäisen epätodennäköiseltä, että tuttavapiirissä, jossa luetaan ja puhutaan kirjoista, ei löydy yhtään ihmistä, joka ei hauku teosta (nimenomaan haukkumisesta puhuttiin, ei mistään lievemmästä).
Mä oon jokseenkin kyllästynyt tällä palstalla pyöriviin trolleihin, mikä heidän agendansa nyt sitten kulloinkin on. Mielestäni se, että viestissä KAIKKI henkilön tuntemat ovat tismalleen yhtä mieltä asiasta, on aika hyvä keino tunnistaa trolli.
On se aihe mielenkiintoinen eikä tule usein ajateltua. On arvokasta, että ihmisoikeuksia tuodaan kirjallisuudessa esille. Ehkä kirjan avulla voi samaistua paremmin hahmoihin ja tulee ajatelleeksi asioita enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai saa mielipiteenään kertoa, mitä mieltä on mielipiteistä, joissa paljastetaan, että vaikka en asiasta mitään tiedä, niin olen sitä ja tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai saa mielipiteenään kertoa, mitä mieltä on mielipiteistä, joissa paljastetaan, että vaikka en asiasta mitään tiedä, niin olen sitä ja tätä mieltä.
Kaikkihan täällä ovat koko ajan sellaisten asioiden asiantuntijoita, joista eivät tiedä mitään.
Jari Tervo on mielestäni saanut tällä palstalla vielä kylmempää kyytiä kuin Oksanen. Epäilemättä tässä on kysymys kotoperäisistä trollaajista, mutta ihan yhtä harmillista keskustelun kannalta.
Ja kyllä, minäkin uskon itätrollien olemassaoloon. Oma havaintoni on vain, että kotimaiset versiot ovat ahkerampia.
Oksasen russofobia kuultaa liian selvästi läpi hänen kirjoissaan.
Pitikö tuon, hänen uuden teoksensa mainonta sitten aloittaa jo Suomen Yleisradion uutislähetyksessä ?
Löytyisi niitä maailmasta (ja ihan täältä Suomestakin jo) paremminkin uutisarvoisia kirjailijoita kuin tämä Oksanen .
Aihekin vaikutti sentään melko etäiselta (Ukrainan vauvakauppa ja sijaissynnytykset ?)
Ketähän hän nyt kirjallaan täältä Suomesta perää vastuunkantajksi siinäkin asiassa ja mitä koko aiheesta täällä yleensä tiedetäänkään.
Herää ihan kysymys, että miten hyvin hän on siihen perehtynyt itsekään, vai kuvitteleeko vaan.
No eipä silti, saihan hän ne kohdunvuokraukset ympättyä sihen viimekertaiseen romaaniinsa Norma, ( jonka nimihenkilön tukka siis kasvoi metrin päivässä! ).
Minulla on jo kertakaikkiaan mennyt ihan maku koko tähän meidän 'kansalliseen kirjailijaneroomme' .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan täällä ovat koko ajan sellaisten asioiden asiantuntijoita, joista eivät tiedä mitään.
Jari Tervo on mielestäni saanut tällä palstalla vielä kylmempää kyytiä kuin Oksanen. Epäilemättä tässä on kysymys kotoperäisistä trollaajista, mutta ihan yhtä harmillista keskustelun kannalta.
Ja kyllä, minäkin uskon itätrollien olemassaoloon. Oma havaintoni on vain, että kotimaiset versiot ovat ahkerampia.
Mä mietin just tuossa aamulla, miten nämä itätrollit värvätään, koska suomalaisia he kyllä selvästi ovat. Veikkaan, että niin sanottujen kansallismielisten FB-ryhmistä. Siellähän iso osa porukkaa on nykyään Venäjä-mielistä.
Mielenkiintoinen juttu: olin joskus jollain vihapuhetta käsittelevällä yleisöluennolla. Lopuksi oli keskustelua, ja yksi kommentoija oli lapualainen kokoomukselainen kunnallispoliitikko, eduskuntaehdokkaanakin ollut Kai Pöntinen (jos ei ole tuttu tyyppi, googlaamalla löytänee vähän suuntaa siitä, millaisia asioita on turautellut menneisyydessä ilmoille). Hän on muuttanut linjaansa nyttemmin (ainakin osin) ja saanut nk. kansallismielisistä piireistä aikamoisia annoksia vihaa. Hän puhui siitä, miten lyhyessä ajassa tuo kenttä on muuttunut russofobisesta russofiiliseksi, ja nyttemmin skenestä ulkopuolelle jääneestä se tuntuu todella kummalliselta.
'Antisoofi' kirjoitti:
Pitikö tuon, hänen uuden teoksensa mainonta sitten aloittaa jo Suomen Yleisradion uutislähetyksessä ?
Löytyisi niitä maailmasta (ja ihan täältä Suomestakin jo) paremminkin uutisarvoisia kirjailijoita kuin tämä Oksanen .
Aihekin vaikutti sentään melko etäiselta (Ukrainan vauvakauppa ja sijaissynnytykset ?)
Ketähän hän nyt kirjallaan täältä Suomesta perää vastuunkantajksi siinäkin asiassa ja mitä koko aiheesta täällä yleensä tiedetäänkään.
Herää ihan kysymys, että miten hyvin hän on siihen perehtynyt itsekään, vai kuvitteleeko vaan.
No eipä silti, saihan hän ne kohdunvuokraukset ympättyä sihen viimekertaiseen romaaniinsa Norma, ( jonka nimihenkilön tukka siis kasvoi metrin päivässä! ).
Minulla on jo kertakaikkiaan mennyt ihan maku koko tähän meidän 'kansalliseen kirjailijaneroomme' .
Voiskohan se syy olla siinä, että hän on aika suosittu ja tunnettu kirjailija?
En tiedä, harrastatko kirjallisuuden lukemista ylipäätään, mutta toistuvasti teemaan palaaminen on aika yleistä kirjallisuudessa. Jos vaikkapa Antti Tuurin kirjallinen tuotanto on tuttua, niin siinähän käsitellään hyvin paljon samoja teemoja.
En oikein tiedä, miksi ajattelit, että hän perää juuri suomalaisia vastuunkantajiksi, osaatko selittää enemmän tätä?
Voithan itse perehtyä Ukrainan vauvakauppaan ja lukea sitten Oksasen kirjan, jos kovasti mietityttää.
Kansainvälisesti menestyneestä Sofi Oksasesta ja tunkkaisesta Jari Tervosta ei voi edes puhua samana päivänä.
'Antisoofi' kirjoitti:
Ehkä sä et saa Sofista kaikkea irti, kun suomen kielesi on vähän huono.
Todellakin luen. Oksanen osaa kirjoittaa vaikeista asioista kiinnostavasti.
Vierailija kirjoitti:
'Antisoofi' kirjoitti:
No ehkä minun on sitten vain parasta myöntää itselleni totuus kielitaidostani ja hakeutua johonkin suomen kielen alkeisryhmään .
Vai ...'mitäs sä siitä oot niinku mieltä' ?
'Pikku Ironisti' kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Antisoofi' kirjoitti:
No ehkä minun on sitten vain parasta myöntää itselleni totuus kielitaidostani ja hakeutua johonkin suomen kielen alkeisryhmään .
Vai ...'mitäs sä siitä oot niinku mieltä' ?
Ehkä ei tarvitse ihan alkeista aloittaa, mutta pieni huolellisuus auttaisi ;)